КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4058/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І. розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодський завод адсорбентів" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00091340707 від 18.06.2024.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що виходячи з ст. 120-1.1, пп.69.37 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, законодавець встановив обов`язок: протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податку податкового повідомлення-рішення, складеного за результатами перевірки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну в ЄРПН; сплатити протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов`язання, нарахованого за результатами документальних перевірок. Лише у випадку недотримання платником податку зазначених умов Відповідач має право накладення на платника податку штрафу в розмірі 50% суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено. Податкове повідомлення-рішення № 00091330707 від 18.06.2024 на суму 4105868 грн, прийняте за результатами документальної позапланової виїзної перевірки, було складено та отримано 18.06.2024, разом з оскаржуваним Рішенням. Отже, право Відповідача на застосування штрафної санкції у відповідності до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України може виникнути лише 29.06.2024 за умови відсутності реєстрації податкових накладних за липень 2022 в ЄРПН на цю дату та 19.07.2024 - за умови відсутності сплати податкового зобов`язання за податковим повідомленням-рішенням №00091330707 від 18.06.2024. Виходячи з цього Відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення було порушено норму ч. 2 ст. 19 Конституції України, згідно якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Також, проведення перевірки в період з 26.05.2024 по 29.05.2024 є перевищенням повноважень, наданих законом посадовим особам відповідача.
Представник відповідача подав до суду відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки перевіркою встановлено, що на порушення п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України, позивачем не здійснено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН при здійсненні податкових зобов`язань на суму 4 102 083,09 грн (а.с.54-56).
Представник позивача подав відповідь на відзив, у якій позовні вимоги підтримав (а.с.81-82).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд зазначає таке.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Кіровоградській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Світловодський завод адсорбентів" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні ПДВ за липень 2022, з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до податкової декларації з ПДВ за липень 2022, за результатами якої складено акт № 8118/11-28-07-07/32991980 від 05.06.2024 (а.с.66-78).
Згідно з висновками акту, перевіркою встановлено, що:
- на порушення п. 189.1 ст. 189, п.п. 198.1-198.6 ст. 198 ПК України позивачем занижено податкові зобов`язання з ПДВ за липень 2022 на суму 4105868,00 грн;
- на порушення п. 201.1 201.7, 201.10 ст. 201, п. 120-1-2 ст.120-1 ПК України позивачем не здійснено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) при здійсненні податкових зобов`язань на суму 4102083,9 грн.
На підставі зазначеного акту перевірки та з огляду на наведене порушення контролюючим органом 18.06.2024 прийнято податкові повідомлення-рішення:
- № 00091330707, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ в сумі 4105868,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в сумі 1026467 грн (а.с.11-12);
- № 00091340707, яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію (штраф) у розмірі 50% на суму 2051042,00 грн (а.с.9-10).
При цьому, вважаючи саме податкове повідомлення-рішення від 18.06.2024 № 00091340707 таким, що винесене відповідачем протиправно, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі ПК України), який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з п. 201 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Положеннями п. 201.7 ст. 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів / послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, згідно з абз. 4 п. 201.10 ст. 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За змістом абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Із аналізу викладених приписів ПК України можна дійти висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні з дотриманням строків, встановлених абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України.
За своєю правовою природою норма, викладена в абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма - припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Статтею 120-1 ПК України визначено відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України.
Зокрема, відповідно до абз. 1 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України, відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу), що зазначена в податковому повідомленні-рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної, або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття відповідного рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування.
Аналіз наведеної норми дає можливість дійти беззаперечного висновку, що для платника податків відповідальність у вигляді нарахування штрафу виникає в разі відсутності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, перелічені в цій нормі, протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу.
Водночас, згідно п.120-1.2 ст.120-1 ПК України вбачається, що нею передбачено відповідальність за визначене діяння, розмір якого обчислюється двома способами: 1) 50% суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної; 2) 50% суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено.
Перевіркою встановлено, що на порушення вимог п. 201.1 201.7, 201.10 ст.201, п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України позивачем не було здійснено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН при здійсненні податкових зобов`язань на суму 4102083,9 грн.
Вказане вище порушення жодним чином не спростовано позивачем в ході розгляду справи.
Доказів визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.06.2024 № 00091330707, прийнятого у зв`язку з заниженням податкового зобов`язання з ПДВ за липень 2022, зокрема на суму ПДВ 4102084 грн, суду також не надано.
Таким чином, з огляду на встановлені перевіркою порушення, контролюючим органом правомірно 18.06.2024 прийнято податкове повідомлення-рішення № 00091340707, яким до позивача у відповідності до п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України застосовано штрафну (фінансову) санкцію (штраф) у розмірі 50 % на суму 2051042,00 грн (а.с.9-10).
Стосовно посилання позивача на абз. 2, 3 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до абз. 2 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, зазначених в абзаці першому цього пункту, після спливу 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податку податкового повідомлення-рішення, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено.
Диспозиція абз. 2 п.120-1.2 ст.120-1 ПК України свідчить, що правопорушення за цією статтею відноситься до правопорушень із формальним складом. Для кваліфікації дій (бездіяльності) платника податків як підстави для застосування фінансово-правової відповідальності за вказаною статтею не потрібне настання ні будь-яких негативних наслідків, ні факту узгодження попередньо винесеного податкового повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій згідно з абз. 1 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України, а достатньо лише доведення факту правопорушення, яке виявляється у протиправному діянні, тобто невчиненні дій щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, зазначених в абзаці першому цього пункту, після спливу 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податку податкового повідомлення-рішення, прийнятого на підставі абз. 1 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України.
Отже, у позивача виникає обов`язок зареєструвати в ЄРПН податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних протягом 10 календарних днів з моменту отримання первісного ППР (тобто оскаржуваного у цій справі, а не № 00091330707 від 18.06.2024 року), а накладення штрафу, передбаченого вже абз. 2 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України є можливим та законодавчо обґрунтованим за умови набуття законної сили цього первісного ППР на момент визначення повторності факту не реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань в ЄРПН.
Водночас, відповідно до абз. 3 п. 120-1.2 ст. 120-1 ПК України у разі реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, зазначених в абзаці першому цього пункту, протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податку податкового повідомлення-рішення, штрафні санкції, передбачені абзацом другим цього пункту та пунктом 120-1.1 цієї статті, не застосовуються.
Що ж стосується посилання позивача на положення п.п. 69.37 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, то суд зазначає таке.
01.08.2023 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" № 3219-IX, яким зокрема п.69 підрозділу 10 розділу ХХ доповнено пп.69.37 наступного змісту:
"Тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ХІ, у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов`язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов`язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.".
Буквальний аналіз наведеної вище норми права свідчить про те, що вона застосовується у випадку визначення контролюючим органом у податковому повідомленні-рішенні суми основного зобов`язання за наслідками перевірки (без штрафних (фінансових) санкцій), сплати її платником податку протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення.
Однак, зазначені положення ПК України не виключають можливість застосування за результатами проведених податкових перевірок штрафних (фінансових) санкцій за відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого ст. 201 ПК України, податкової накладної/розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених вимог не спростовують.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст.139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. ХИЛЬКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123118131 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. ХИЛЬКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні