Рішення
від 05.11.2024 по справі 340/2782/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/2782/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук О.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за участю:

секретаря судового засідання Козловської А.М.,

представника позивача Макаренко Д.М.,

представників відповідача: Дудки С.В., Щербакова І.Г., Щукіної Н.О.,

у порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Мічуріна (код ЄДРПОУ - 03767647; адреса: 28020, Кіровоградська обл., смт. Прютівка, вул. Користівське Шосе, 2а, 28020)

до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43995486; адреса: вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006)

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Мічуріна (далі також позивач, Товариство) звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДГіС у Кіровоградській області від 02 лютого 2024 року № 00011382300.

В обгрунтування позовних вимог представник позивача вказала, що при виплаті відповідно до умов укладеного кредитного договору кредитору - компанії-нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED доходу у вигляді процентів, позивач застосував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%, на підставі положень п.2 ст.11 «Проценти» Конвенції між урядом України і Урядом Республіки Кіпр про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на дохід і на приріст вартості майна, дата набуття чинності для України 07.08.2013. Воднораз, контролюючим органом винесене спірне податкове повідомлення-рішення, яке грунтується на надуманих та недоведених висновках про відсутність у компанії UKRFARM FUNDING LIMITED права самостійно розпоряджатися процентами, а відтак і про те, що UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним отримувачем доходу за Договорами позики, а виступає як проміжна ланка, посередник за операціями з кредитування.

Між тим, наголошує позивач, UKRFARM FUNDING LIMITED відповідає усім ознакам бенефіціарного власника доходу, отриманого від позивача, що встановлені Податковим кодексом України

Ухвалою суду від 06 травня 2024 року відкрите провадження у справі; справу вирішено розглядати у порядку загального позовного провадження.

Відповідач проти задоволення позову заперечив. Зокрема, у відзиві на позовну заяву представник відповідача наголосив, що перевіркою встановлено порушення Товариством п.103.2, п.103.3 ст.103, п.п.141.4.2 п.141.4 ст.141 Кодексу, а саме: при виплаті процентних доходів нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED, Товариство неправомірно застосувало пільги по оподаткуванню, що передбачені ч.2 ст.11 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи, в результаті чого встановлено заниження податку з доходів нерезидента із джерелом походження з України.

Так, представник відповідача зазначає, що при виплаті компанії UKRFARM FUNDING LIMITED доходу у вигляді процентів позивач застосував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%, на підставі положень Конвенції між урядом України і Урядом Республіки Кіпр про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на дохід і на приріст вартості майна. За результатами аналізу інформації, отриманої від компетентного органу Республіки Кіпр встановлено ознаки відсутності у UKRFARM FUNDING LIMITED бенефіціарного статусу доходу отриманого джерелом походження з України, а саме: директор: Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора у 147 інших діючих кіпрських компаніях; секретар: TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції секретаря у 426 кіпрських компаніях, 14 панамських компаніях та 11 британських компаніях; UKRFARM FUNDING LIMITED не мала інших працівників, крім директора, управління компанією здійснюється тільки директором; діяльність компанії повністю залежна від продовження фінансової підтримки кінцевої материнської компанії; діяльність компанії є збитковою, тобто жодних податків на території Кіпру UKRFARM FUNDNG LIMITED не сплачувало.

Згідно з інформацією з сайту www.opencorporates.com, компанія UKRFARM FUNDING LIMITED створена 23.03.2005, зареєстрована за адресою Ioanni Styliano, 6, Floor

Відповідач вважає, що кредит, наданий позивачеві UKRFARM FUNDING LIMITED, був профінансований за рахунок боргового зобов`язання перед Standard Bank Plc.; зокрема UKRFARM FUNDING LIMITED для фінансування Кредиту отримувало кредитні кошти у Standard Bank Plc на підставі кредитних угод між UKRFARM FUNDING LIMITED та Standard Bank Plc. Отже, UKRFARM FUNDING LIMITED виступає як проміжна ланка за операціями з кредитування за зазначеною угодою. UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним власником отриманих доходів за даною кредитною угодою, оскільки джерело фінансування Кредиту не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED, а є власністю Standard Bank Plc.

Сторони також надали до суду інші заяви по суті справи на підтримання власних позицій та висловили їх обгрунтування у судовому засіданні.

Відповідно до статей 120, 243 Кодексу адміністративного судочинства України складення рішення у повному обсязі відкладено до 15 листопада 2024 року із проголошенням вступної та резолютивної частини рішення в тому самому судовому засіданні, в якому закінчився розгляд справи.

Суд розглянув у загальному позовному провадженні подані сторонами документи і матеріали, заслухав вступні слова представників сторін, свідків, всебічно і повно з`ясував увсі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно і неупереджено оцінивши інші докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та

В С Т А Н О В И В:

Відповідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Мічуріна є сільськогосподарським товариством, яке здійснює діяльність з вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Між СТОВ ім. Мічуріна (як Боржником) та UkrFarm Funding Ltd (Кредитор) укладено Договір (від 09.10.2006, б/н) про поновлювану кредитну лінію, згідно з умовами якого: Кредитор може, але не зобов`язаний, надати Боржнику поновлювальний кредит на загальну суму до 5 000 000 доларів США (п.2.1); - Кредит використовується для поповнення оборотних коштів та виробничих активів Боржника в необхідних межах (п.2.3); - Боржник зобов`язаний сплачувати відсотки за користування Кредитом за ставкою LIBOR для тримісячних депозитів у доларах США на останній день місяця плюс 7,5% процентів річних (п.3.1).

Так само, між СТОВ ім. Мічуріна (Боржник) та UkrFarm Funding Ltd., компанією, яка належним чином створена у відповідності з законодавством Кіпру (Кредитор), укладено Договір (від 31.05.2007, б/н) про сезонну поновлювану кредитну лінію, згідно з умовами якого Кредитор може але не зобов`язаний, надати Боржнику, та Боржник згоден отримати від Кредитора, належним чином виплачувати (та робити будь які інші платежі відповідно даного договору) поновлювальний кредит на загальну суму до 10 000 000 доларів США (п.2.1); - Кредит використовується для поповнення оборотних коштів та виробничих активів Боржника в необхідних межах та в інших загальних корпоративних цілях, за умови, що будь яка частка Кредиту яка фінансується отриманими Кредитором у Standard Bank Plc. Кредитними коштами, повинна використовуватися тільки в цілях визначених у поновлювальних кредитних угодах між Кредитором та Standard Bank Plc на фінансування виробничих витрат та зберігання врожаю (п.2.3); - Боржник зобов`язаний сплачувати відсотки за користування Кредитом на будь-які неповернуті ним суми Кредиту за ставкою LIBOR плюс 6% процентів річних (п.3.1).

Міністерством фінансів Республіки Кіпр видано свідоцтво № 12158897К про те, що УКРФАРМ ФАНДІНГ ЛІМІТЕД є резидентом Республіки Кіпр відповідно до Конвенції між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року, та зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Кіпр щодо податків на доходи за 2018 рік, незалежно від джерел їх походження, починаючи з 23.03.2005.

При виплаті компанії UKRFARM FUNDING LIMITED доходу у вигляді процентів позивач застосував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%, на підставі положень п.2 ст.11 «Проценти» Конвенції між урядом України і Урядом Республіки Кіпр про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на дохід і на приріст вартості майна, дата набуття чинності для України 07.08.2013.

Так, СТОВ ім. Мічуріна подано до податкового органу податкову декларацію (від 28.08.2018 №9181286138, уточнююча) з податку на прибуток підприємства за півріччя 2018 року, в якій у рядку 23 «Сума податків, які утримуються при виплаті доходів (прибутків) нерезидентам, нарахованих за звітний (податковий) період» задекларовано 260 260 грн. Згідно даних поданого СТОВ ім. Мічуріна додатку ПН (від 28.08.2018 №9181286489, уточнюючий) до рядка 23 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, товариством здійснено виплату доходів із джерелом походження з України у вигляді процентів в сумі 13 013 016 грн. нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED (Республіка Кіпр, код нерезидента НЕ 158897), з якого утримано податок за ставкою 2% в розмірі 260 260 грн.

На підставі Наказу від 21.11.2023 №1332-п «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки СТОВ ім. Мічуріна (код ЄДРПОУ 03767647) відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1. ст.75, пп. 78.1.21 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1, п. 79.2 ст. 79, абзацу 3 пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України проведена документальна позапланова невиїзна перевірка СТОВ ім. Мічуріна (код ЄДРПОУ 03767647) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства щодо оподаткування доходів нерезидента UKRFARM FUNDING LIMITED (Кіпр) із джерелом походження з України за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 року.

Висновками вказаного акту встановлено порушення СТОВ ім. Мічуріна п.103.2 ст.103, пп.141.4.2 п.141.4 ст.141 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ при здійсненні виплат відсотків по договорам про поновлювальну кредитну лінію від 09.10.2006 №б/н, від 31.05.2007 №б/н нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED (Республіка Кіпр), в результаті неправомірного застосування зменшеної ставкиподатку в розмірі 2%, в результаті чого занижено (недоутримано) та не перераховано до бюджету податок з доходів нерезидентів за 2018 рік на загальну суму 1 691685,71 грн., в т.ч. за 2 квартал 2018 року в розмірі 1 691 685,71 грн.

За результатами перевірки ГУ ДПС у Кіровоградській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 02.02.2024р. №00011382300, яким позивачеві нараховане податкове зобов?язання з податку на прибуток іноземних юридичних осіб в сумі 1691686,00 грн, штрафні (фінансові) санкції в сумі 422922,00 грн та пеню в сумі 595797,45 грн.

Викладені обставини передували зверненню позивача до суду з цим позовом.

Для вирішення спору, що виник між сторонами, суду насамперед слід надати правову оцінку доводам сторін щодо статусу UKRFARM FUNDING LIMITED як бенефіціара доходу, отриманого джерелом походження в Україні (від позивача).

Так, в акті перевірки, на висновках якого грунтується спірне податкове повідомлення-рішення, зазначено, що за результатами аналізу інформації, отриманої від компетентного органу Республіки Кіпр від 26.07.2021 року, встановлено, що наявні ознаки відсутності у UKRFARM FUNDING LIMITED бенефіціального статусу доходу отриманого джерелом походження в Україні, а саме:

директор: Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора у 147 інших діючих кіпрських компаніях;

секретар: TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції секретаря у 426 кіпрських компаніях, 14 панамських компаніях та 11 британських компаніях;

UKRFARM FUNDING LIMITED не мала інших працівників, крім директора, управління компанією здійснюється тільки директором;

позика, надана позивачеві була профінансована за рахунок боргового зобов`язання, що дає право на участь у прибутках боржника;

діяльність компанії повністю залежна від продовження фінансової підтримки кінцевої материнської компанії, без якої матимуть місце значні сумніви, що компанія зможе продовжувати діяльність на постійній основі та матиме змогу реалізувати свої активи у рамках звичайної господарської діяльності;

діяльність компанії є збитковою, тобто жодних податків на території Кіпру UKRFARM FUNDNG LIMITED не сплачувало.

Адреса реєстрації UKRFARM FUNDING LIMITED співпадає з адресою її секретаря TREA SECRETARIAL LIMITED. За цією адресою зареєстровано ще 477 кіпрських компаній зі статусом «діючі». Сумнівно, що кіпрська компанія мала можливість фактично здійснювати господарську діяльність за цією адресою одночасно зі значною кількістю інших компаній.

Згідно з інформацією з сайту www.opencorporates.com, компанія UKRFARM FUNDING LIMITED створена 23.03.2005, зареєстрована за адресою Ioanni Styliano, 6, Floor 2, Flat 202 2023, Nicosia, Cyprus. За цією адресою зареєстровано ще 893 компаній (445 з яких активні). Посадовими особами компанії є:

директор - Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 211 кіпрських компаніях;

секретар - TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 1 143 кіпрських компаніях, у 37 панамських компаніях та у 22 британських компаніях.

Згідно з інформацією з сайту ukrexport.gov.ua, Європейський банк реконструкції і розвитку надав кредит на суму 40 000 000 дол. США компанії UKRFARM FUNDING LIMITED. Банк надає кредит компанії UKRFARM FUNDING LIMITED, яка в подальшому використовує їх для фінансування приблизно 60 сільськогосподарських підприємств в Україні.

У відповіді іноземного компетентного органу Республіки Кіпр зазначено, що «компанія за 2017 рік понесла збиток у розмірі 1 160 тис. дол. США. Станом на 31.12.2017 року загальні зобов`язання компанії перевищили її активи на 47 903 тис. дол. США. Компанія залежить від продовження фінансової підтримки своєї кінцевої материнської компанії, без якої матимуть місце значні сумніви щодо здатності продовжувати діяльність як діюче підприємство та виконувати свої зобов`язання в процесі звичайної діяльності».

На користь UKRFARM FUNDING LIMITED виплачували дохід у вигляді процентів ще 26 українських підприємств.

Також вказано про ознаки пов`язаності позивача з UKRFARM FUNDING LIMITED, оскільки кінцевим бенефіціарним власником Товариства був ОСОБА_1 ,тоді як кінцевим власником UKRFARM FUNDING LIMITED на той момент була KERNEL HOLDING S.A. (Люксембург), 39 % акцій якої належать ОСОБА_2 .

У свою чергу на підтвердження того, що UKRFARM FUNDING LIMITED є бенефецірним власником відсотків, отриманих від позивача за договором про поновлювальну кредитну лінію, позивач надав:

- свідоцтво (сертифікат) про підтвердження резиденства UKRFARM FUNDING LIMITED №12158897К, видане 15 лютого 2018 року податковою адміністрацією міста Нікосія Міністерства фінансів Республіки Кіпр, відповідно до якого зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Kіпр щодо податків на доходи за 2018р., незалежно від джерела їх походження починаючи з 23 березня 2005р. тобто з дати державної реєстрації особи державним реєстратором та ліквідатором товариств.

- лист UKRFARM FUNDING LIMITED від 13.08.2019 року, в якому UKRFARM FUNDING LIMITED підтверджує, що не здійснює посередницької функції стосовно отриманих від позивача відсотків, тобто не виконує функції агента, номінального або комісійного агент; при отриманні такого доходу не має жодних зобов`язань перерахувати його прямо чи опосередковано іншій особі.

Надаючи оцінку вищевказаним доводам сторін, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі ПК України).

Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно із пп. 15.1 -15.2 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

За змістом п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України регулюється ст. 103 Податкового кодексу України (далі, - ПК України).

Відповідно до пунктів 103.1, 103.2 статті 103 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.

Особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.

Пунктом 103.3 статті 103 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу для цілей застосування пониженої ставки податку згідно з правилами міжнародного договору України до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо нерезидента, отриманих із джерел в Україні, вважається особа, що має право на отримання таких доходів. При цьому бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не може бути юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого доходу.

Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (пункт 103.4 статті 103 Податкового кодексу України).

Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (пункт 103.5 статті 103 цього Кодексу).

Відповідно до підпункту 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами, зокрема, є проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов`язаннями, випущеними (виданими) резидентом.

Резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3-141.4.6 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності (підпункт 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України).

За змістом положень частин першої та другої статті 11 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи проценти, що виникають у Договірній Державі і сплачуються резиденту іншої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі, якщо такий резидент є особою - фактичним власником таких процентів.

Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо особа - фактичний власник процентів є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 2 відсотків від загальної суми процентів. Спосіб застосування цих обмежень встановлюється компетентними органами Договірних Держав за взаємною домовленістю.

Таким чином, право на застосування зменшеної ставки податку, передбаченої відповідним міжнародним договором України, виникає, за умови одночасного виконання таких вимог: нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидентом надано довідку (або її нотаріально засвідчену копію), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидент є бенефіціарним власником доходу.

Для визначення особи як фактичного отримувача доходу така особа повинна володіти не тільки правом на отримання доходу, але повинна бути і особою, яка визначає подальшу економічну долю доходу.

Тобто, коли отримувач процентів має право отримувати вигоду та визначати подальшу економічну долю доходу і не пов`язаний договірними або юридичними зобов`язаннями щодо перерахування такого доходу іншій особі, отримувач є бенефіціарним власником доходу.

Разом з тим, передбачені міжнародними договорами пільги зі сплати податку не можуть бути застосовані у випадку, коли нерезидент діє як проміжна ланка в інтересах іншої особи, яка фактично отримує вигоду від доходу.

В момент виплати доходу достатньою підставою для застосування зниженої ставки податку є наявність довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України і така довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Чинним законодавством не встановлено форми документу, що підтверджує статус контрагента як бенефіціарного власника доходу, та який повинна мати особа на момент проведення виплати.

Водночас у разі заперечення обставин щодо бенефіціарного власника, обов`язок доказування зворотного в силу положень Кодексу адміністративного судочинства України покладається на контролюючий орган як на суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у справах №817/1045/17 та №803/1005/17.

Повертаючись до обставин у цій справі, суд зазначає, що Міністерством фінансів Республіки Кіпр видано свідоцтво № 12158897К про те, що УКРФАРМ ФАНДІНГ ЛІМІТЕД є резидентом Республіки Кіпр відповідно до Конвенції між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року, та зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Кіпр щодо податків на доходи за 2018 рік, незалежно від джерел їх походження, починаючи з 23.03.2005.

При цьому листом від 13 серпня 2018 року UKRFARM FUNDING LIMITED підтвердило, що не здійснює посередницької функції стосовно таких відсотків, тобто не виконує функції агента, номінального або комісійного агента; при отриманні такого доходу не має жодних попередньо визначених зобов`язань перерахувати його прямо чи опосередковано іншій особі, яка має право застосовувати пільгове податкове право при прямому надходженні такого доходу.

Названі документи, у сув?язі із вимогами пункту 103.3 статті 103 Податкового кодексу України (у редакції, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин) є достатніми для висновку, що кредитор позивача-нерезидент, відповідає обидвом ознакам бенефіціарного власника доходу, отриманого від Товариства, а саме:

1. нерезидент має право на отримання таких доходів (підтверджується сертифікатом про резиденство);

2. нерезидент у спірних правовідносинах не є агентом, номінальним утримувачем, посередником (підтверджується листом від 13 серпня 2018 року).

У свою чергу, контролюючий орган не довів, що відсотки , сплачені позивачем по кредиту, не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED.

Так, надана відповідачем лист-відповідь компетентного органу Республіки Кіпр від 23.04.2021 року №T.D. 3.10.43.2/AV.246 Р.910 з додатками містить загальну інформацію про діяльність "Ukrfarm Funding Limited", яка є неспроможною беззастережно підтвердити висновки податкового органу про те, що "Ukrfarm Funding Limited" не є бенефіціарним власником отриманого від позивача доходу.

Натомість листом 15.04.2024 року Standard Bank plc підтвердив той факт, що заборгованість Ukrfarm Funding Limited за Кредитним договором (в тому числі всі суми процентів) була сплачена у 2012 році, тобто до того, як Товариство здійснило оплату за Договором про поновлювальну кредитну лінію б/н від 09.10.2006 р. та за Договором про поновлювальну кредитну лінію б/н від 31.05.2007 р. на користь компанії UKRFARM FUNDING LIMITED. Викладеним, на переконання суду, спростовуються доводи відповідача про те, що бенефіціаром сплачених позивачем коштів був фактично Standard Bank plc.

Таким чином, суд доходить висновку, що при виплаті відсотків по кредиту за Договором з UKRFARM FUNDING LIMITED позивач правомірно застосував зменшену ставку податку на репатріацію, а, саме, 2%, замість 15 %. Застосовуючи зменшену ставку податку, підприємство керувалося Конвенцією між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року.

За наведених обставин податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 02 лютого 2024 року № 00011382300 є протиправним та підлягає скасуванню.

Судові витрати у справі (судовий збір) належить розподілити відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, присудивши їх позивачеві з бюджетних асигнувань відповідача. Докази понесення позивачем інших судових витрат суду не подані.

Керуючись статтями 139, 246, 255, 292-297, 325, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Мічуріна (код ЄДРПОУ - 03767647; адреса: 28020, Кіровоградська обл., смт. Прютівка, вул. Користівське Шосе, 2а, 28020) до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ ВП 43995486; адреса: вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 02 лютого 2024 року № 00011382300.

Стягнути на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Мічуріна (код ЄДРПОУ 03767647) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 30280,00 грн з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ ВП 43995486).

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтями 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання повного тексту такого рішення.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду О.В. КРАВЧУК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123118273
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —340/2782/24

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні