Рішення
від 30.10.2024 по справі 380/2813/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2024 рокусправа № 380/2813/24 зал судових засідань № 12

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіКузана Р.І.,

секретар судового засіданняМихалюк М.Ю,

за участю:

представника позивача Сеньківа А.І.,

представника відповідачаМарциняка С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) виробничого центру «МАРКИТАНТ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в :

Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) виробничий центр «МАРКИТАНТ» (місцезнаходження: 79053, м. Львів, вул. Володимира Великого, 18, оф. 1008, код ЄДРПОУ 44622857) (далі позивач, ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ ВП 43968090) (далі відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо включення до Реєстру платників єдиного податку відомостей про те, що для Підприємства об`єднання громадян (Релігійні організації, профспілки) виробничий центр «Маркитант» (код за ЄДРПОУ 44622857) датою обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, а також датою застосування ним ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу та групи платників єдиного податку "3", є 24.10.2022;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області змінити у Реєстрі платників єдиного податку відомості щодо Підприємства об`єднання громадян (Релігійні організації, профспілки) виробничий центр «Маркитант» (код за ЄДРПОУ 44622857), а саме: зазначити, що датою обрання або переходу на спрощену систему оподаткування Підприємства об`єднання громадян (Релігійні організації, профспілки) виробничий центр «Маркитант» (код за ЄДРПОУ 44622857), а також датою застосування ним ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу та групи платників єдиного податку "3" є 13.12.2022.

Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає таке.

Позивач 14.10.2022 подав до податкового органу заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, де в графі 5.1.1 вказав 3 групу єдиного податку зі ставкою у відсотках до доходу 2.00 без ПДВ. Згідно з квитанцією №2 документ прийнято податковим органом 18.10.2022 з реєстраційним номером 9213554174. Маючи намір діяти в умовах правової визначеності, діючи добросовісно та розсудливо, з метою перевірки свого статусу як платника ПДВ або ж платника єдиного податку за ставкою « 2% від доходу», або за ставкою « 3% від доходу плюс ПДВ», позивач 18.10.2022 звернувся до податкового органу із запитом про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку. На підставі цього запиту в Електронному кабінеті платника податків 18.10.2022 сформований Витяг №74725 з реєстру платників єдиного податку, у якому записи про реєстрацію платником єдиного податку та щодо групи та ставки єдиного податку ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» відсутні.

Позивач 21.10.2022 повторно звернувся із заявою про застосування спрощеної системи оподаткування, в якій просив перевести його на спрощену систему оподаткування платником єдиного податку 3 групи зі ставкою у відсотках до доходу 2%, без ПДВ. В подальшому, 27.10.2022 на запит позивача в Електронному кабінеті платника податків сформований Витяг №75897, у якому записи щодо групи та ставки платника єдиного податку також були відсутні. Тобто, позивач продовжував перебувати на загальній системі оподаткування та мав статус платника ПДВ.

Позивач вказує, що в період жовтня-листопада 2022 року відповідач не обмежував можливості позивачу, як платнику ПДВ, реєструвати податкові накладні. Вказана обставина свідчила, що ДПС не розглядає позивача як платника єдиного податку, а визначає його податково-правовий статус саме як платника ПДВ, який має обов`язок нараховувати ПДВ на операції постачання товарів (робіт, послуг) та зобов`язаний виписувати і надсилати на реєстрацію в ЄРПН (єдиний реєстр податкових накладних) податкові накладні.

Зазначає, що його реєстрація платником ПДВ не була призупинена і позивач не був обмежений у можливості реєстрації податкових накладних та мав можливість їх реєструвати як повноцінний платник ПДВ включно до 13.12.2022. Тільки 13.12.2022 на запит ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» вдалося сформувати витяг №83151 з реєстру платників єдиного податку, з якого вбачається, що позивач чомусь ще з 24.10.2022 перебуває на 3 групі платників єдиного податку, ставка у відсотках до доходу 2% без реєстрації ПДВ. Протиправна поведінка податкового органу та реєстрація позивача 13.12.2022 платником єдиного податку з 24.10.2022 спричинили для нього негативні наслідки. Водночас, про настання цих негативних наслідків позивач довідався тільки у грудні 2023 року, що і зумовило необхідність подання адміністративного позову до суду.

Щодо негативних наслідків для позивача та часу, з якого позивач дізнався про їх настання позивач зазначає, що в листопаді 2022 року діючи абсолютно добросовісно уклав ряд господарських договорів, у яких ціну товару визначив як таку, що включає податок на додану вартість. В подальшому, Дарницькою Спеціалізованою прокуратурою у сфері оборони центрального регіону було подано позови про визнання цих договорів недійсними в частині включення до ціни товару суми ПДВ, а також про стягнення з позивача цієї суми. Підставами цих позовів слугувало власне те, що за даними податкового органу з 24.10.2022 позивач начебто набув статусу платника єдиного податку за ставкою 2% і його реєстрація як платника ПДВ з цієї ж дати призупинена. Водночас, до дати фактичного опрацювання податковим органом заяви позивача та переведення його на спрощену систему оподаткування (13.12.2022) позивач перебував на загальній системі оподаткування та був платником ПДВ, який має обов`язок визначати податкове зобов`язання з ПДВ по операціях, які є об`єктом оподаткування ПДВ, а саме: операціях з постачання товарів (робіт, послуг), а також обов`язок виписувати податкові накладні та реєструвати їх в ЄРПН.

Вважаючи таку поведінку відповідача протиправною позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою від 07.02.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» з 01.10.2021 по 23.10.2022 перебувало на загальній системі оподаткування та було зареєстровано платником ПДВ (номер в реєстрі 200584539). 18.10.2022 ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» подало до Головного управління ДПС у Львівській області заяву про застосування спрощеної системи оподаткування платника єдиного податку 3 групи, ставка у відсотках до доходу 2.00. Особливості справляння єдиного податку встановлені у 8 Підрозділу XX розділу «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі ПК України). Пунктом 9 підрозділу 8 XX розділу «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV цього Кодексу застосовуються з урахуванням певних особливостей. Відповідно до п.п. 9.8 п. 9 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПК України для обрання або переходу на спрощену систему з особливостями оподаткування, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. До заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік. Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими цим пунктом: - з 1 квітня 2022 року - у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року; - з наступного робочого дня після подання заяви - у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року. Зареєстровані в установленому законом порядку суб`єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації. 21.10.2022 ПОГ ВЦ «Маркитант» повторно подало до Головного управління ДПС у Львівській області заяву про застосування з 24.10.2022 спрощеної системи оподаткування платника податку 3 групи, ставка у відсотках до доходу 2.00. З 24.10.2022 по 31.07.2023 ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» перебувало на спрощеній системі оподаткування платника податку 3 групи, ставка у відсотках до доходу 2.00 (номер в реєстрі 200763900), а тому реєстрацію ПДВ для платників єдиного податку 3 групи 2% на період воєнного, надзвичайного стану було призупинено.

Відповідно до п.п. 9-1.1. п. 9 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу. З 31.08.2023 по теперішній час ПОГ ВЦ «Маркитант» перебуває на загальній системі оподаткування, а реєстрація платника ПДВ поновлена (номер в реєстрі 200808676). Враховуючи вищенаведене, ГУ ДПС у Львівській області діяло в межах та відповідно до податкового законодавства, а тому вимога визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо визнання ПОГ ВЦ «Маркитант» платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків до доходу та призупинення реєстрації ПДВ з 24.10.2022 є безпідставною.

Розгляд справи неодноразово відкладався за клопотанням сторін та для надання пояснень та доказів.

Представниками позивача 19.03.2024 та 11.09.2024 подано додаткові пояснення.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» 20.09.2021 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; перебуває на обліку в органах Державної податкової служби України та з 01.10.2021 зареєстрований платником ПДВ (номер в реєстрі 200584539).

ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» з 28.02.2022 перейшло на облік в Головне управління ДПС у Львівській області ( Франківський район м. Львова), до цього позивач перебував на обліку в ГУ ДПС у м. Києві (Дніпровський район).

Позивач 14.10.2022 подав до податкового органу заяву про застосування спрощеної системи оподаткування платника податку 3 групи, ставка у відсотках до доходу 2.00. Згідно з квитанцією №2 документ прийнято 18.10.2022. Реєстраційний номер 9213554174.

З метою перевірки свого статусу як платника ПДВ або ж платника єдиного податку за ставкою « 2% від доходу», або за ставкою « 3% від доходу плюс ПДВ», позивач 18.10.2022 звернувся до ГУ ДПС у Львівській області із запитом про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку.

Цього ж дня в Електронному кабінеті платника податків позивача сформований Витяг №74725 з реєстру платників єдиного податку, у якому записи щодо групи та ставки платника податку були відсутні.

Позивач 21.10.2022 повторно звернувся із заявою про застосування спрощеної системи оподаткування, що підтверджується Квитанцією №2 реєстраційний номер 9217260703.

На запит позивача 27.10.2022 в Електронному кабінеті платника податків ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» сформований Витяг №75897 з реєстру платників єдиного податку, у якому записи щодо групи та ставки платника податку були відсутні.

Позивач 12.12.2022 повторно звернувся з запитом про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку.

ГУ ДПС у Львівській області 13.12.2022 сформовано Витяг №83515 з реєстру платників єдиного податку, в якому вказано, що позивач з 24.10.2022 перейшов на спрощену систему оподаткування та перебуває на 3 групі платників єдиного податку зі ставкою 2 відсотки від доходу без реєстрації ПДВ.

З долученого відповідачем до матеріалів справи листа ГУ ДПС у Львівській області №4006/13-01-04-07 від 22.10.2024 суд встановив, що за наявною в податкового органу інформацією ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» двічі звертався з заявами про застосування спрощеної системи оподаткування 18.10.2022 та 21.10.2022. При опрацюванні вказаних заяв двічі виникала помилка: «-1-1 (у реєстрі платежів до ГУ 26 відсутній запис по платежу 18050300 за кодом території UA46060250010515336)».

Службовим дописом від 25.10.2022 № 1189/13-01-04-07 про наявну помилку при опрацюванні заяви про перехід на єдиний податок з юридичних осіб повідомлено відділ адміністрування податку на прибуток, неприбуткових установ і організацій та спрощеної системи оподаткування.

На отриманий від ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» запит про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку від 27.10.2022 « 9223294355 програмним забезпеченням автоматично сформовано витяг, в якому не відображено даних щодо ставки податку та групи.

Заяву позивача щодо переходу на спрощену систему оподаткування опрацьовано лише 13.12.2022 та зареєстровано ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки без ПДВ.

За запитом позивача про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку від 13.12.2022 №0926688439 ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» сформовано Витяг №83515, в якому вказано, що підприємство є платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки без ПДВ з 24.10.2022.

Водночас відповідач вказав, що за період з жовтня по листопад 2022 року згідно з ІКС «Єдиного вікна подання електронної звітності» ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» подано на реєстрацію ряд податкових накладних, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних без зауважень.

Факт реєстрації позивачем податкових накладних у період листопада-грудня 2022 року підтверджується також долученими позивачем до матеріалів справи квитанціями про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Суд також встановив, що в електронному кабінеті платника податків відсутні відмітки про факт призупинення дії свідоцтва платника ПДВ ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ».

Позивач стверджує, що до 13.12.2022 він оцінював свій податково-правовий статус саме як платника ПДВ, який має обов`язок нараховувати ПДВ на операції постачання товарів (робіт, послуг) та зобов`язаний виписувати і надсилати на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ним податкові накладні.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо включення до Реєстру платників єдиного податку відомостей про те, що для ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» датою обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, а також датою застосування ним ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу та групи платників єдиного податку "3", є 24.10.2022, позивач звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.п. 4.1.1 та п.п. 4.1.4 п.4.1 ст.4 Податкового кодексу України (далі ПК України) податкове законодавство України ґрунтується на принципах, зокрема: загальності оподаткування, відповідно до якого кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу та презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Відповідно до п.291.2 ст.291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Згідно з п.п.298.1.1 п.298.1 ст.298 ПК України для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву.

Особливості оподаткування юридичних осіб, які вирішили застосувати спрощену систему оподаткування на період воєнного стану встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Цим пунктом передбачено, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV цього Кодексу застосовуються з урахуванням, зокрема, таких особливостей:

- відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, встановлюється у розмірі 2 відсотки доходу, визначеного відповідно до статті 292 цього Кодексу (п.п.9.4 п.9 підрозд. 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).

- платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою (п.п.9.5 п.9 підрозд. 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).

Під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов`язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX цього Кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом.

Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, вважаються такими, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.

- для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником з особливостями, встановленими цим пунктом, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими цим пунктом з 1 квітня 2022 року - у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року; з наступного робочого дня після подання заяви - у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року (п.п.9.8 п.9 підрозд. 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).

Водночас, пунктом 299.1 ст.299 ПК України передбачено, що реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Згідно з п.299.2 та п.299.3 ст.299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку. У разі відсутності визначених цим Кодексом підстав для відмови у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку контролюючий орган зобов`язаний протягом двох робочих днів від дати надходження заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування зареєструвати таку особу платником єдиного податку.

Відповідно до п.299.7 ст.299 ПК України до реєстру платників єдиного податку вносяться такі відомості про платника єдиного податку, зокрема, ставка єдиного податку; дата (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування; дата реєстрації.

Отже, для ведення господарської діяльності у статусі платника єдиного податку відповідної групи, інформація про такого платника податків та конкретна ставка податку має бути вказана в реєстрі платників єдиного податку з відображенням дати, з якої він вважається саме платником єдиного податку.

Згідно з п.299.9 ст.299 ПК України за бажанням зареєстрований платник єдиного податку може безоплатно та безумовно у контролюючому органі за місцем податкової адреси отримати (у тому числі в електронному вигляді) витяг з реєстру платників єдиного податку. Строк надання витягу з реєстру платників єдиного податку для зареєстрованих платників єдиного податку не повинен перевищувати одного робочого дня з дня надходження запиту, а для суб`єктів господарювання, які подали заяву щодо переходу на спрощену систему оподаткування, - двох робочих днів з дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін до реєстру.

З матеріалів справи суд встановив, що позивач, маючи намір скористатись своїм правом переходу на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку з особливостями, передбаченими пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в жовтні 2022 року ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» двічі звертався до податкового органу з заявами про перехід на спрощену систему оподаткування.

Подаючи відповідачу заяви про перехід на спрощену систему оподаткування позивач обґрунтовано сподівався на своєчасний їх розгляд та набуття ним статусу платника єдиного податку 3 групи зі ставкою податку 2 відсотка до доходу у встановленому ПК України порядку.

При цьому, позивач з метою підтвердження свого статусу, користуючись правом, передбаченим п.299.9 ст.299 ПК України, двічі звертався до відповідача з заявами про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку. Таким чином позивач, маючи намір діяти в умовах правової визначеності, діючи в порядку, визначеному законодавством, з метою перевірки свого статусу як платника ПДВ або ж платника єдиного податку намагався отримати підтвердження свого статусу від відповідача.

Згідно з витягами з реєстру платників єдиного податку №74725 від 18.10.2022 та №75897 від 27.10.2022 записи про реєстрацію позивача платником єдиного податку в реєстрі платників єдиного податку була відсутня. Такий запис внесений до реєстру лише 13.12.2022 і ця обставина не заперечується відповідачем.

Суд зазначає, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, одним з елементів якого є принцип правової визначеності. Основним елементом принципу правової визначеності є однозначність та передбачуваність правозастосування, а отже, системність і послідовність у діяльності відповідних органів, у тому числі органів податкового контролю. Суб`єкти (учасники спору) завжди повинні мати можливість орієнтувати свою поведінку таким чином, щоб вона відповідала вимогам норми на момент вчинення дії. Отже, правові норми підлягають застосуванню таким чином, яким вони є найбільш очевидними та передбачуваними для учасників правовідносин.

Відповідач не підтвердив позивачу його статусу платника єдиного податку з моменту подання ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» заяви про перехід на спрощену систему оподаткування. Реєстрація позивача платником єдиного податку з вини податкового органу фактично відбулась лише 13.12.2022, однак з відображенням дати набуття позивачем статусу платника єдиного податку з 24.10.2022. Тобто, через неналежну роботу інформаційних систем податкового органу позивач не мав підтвердження набуття ним статусу платника єдиного податку.

Відтак, суд погоджується з доводами позивача, що в період з 14.10.2022 по 13.12.2022 ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» обґрунтовано вважав себе платником податків на загальній системі оподаткування, в тому числі платником податку на додану вартість. Суд зазначає, що платник податків не може нести відповідальності за несвоєчасне чи неналежне виконання контролюючим органом своїх повноважень. Наявність технічних проблем у функціонуванні електронних систем, адміністратором яких є податковий орган, не повинно створювати для платника податків перешкод у веденні господарської діяльності та не свідчить про недобросовісність поведінки такого платника податків у веденні податкового обліку.

Суд також враховує, що відповідач у спірний період фактично не обмежував можливості позивачу, як платнику ПДВ, реєструвати податкові накладні. Вказана обставина, на переконання суду, свідчить про те, що податковий орган не розглядав позивача як платника єдиного податку, а визначав його податково-правовий статус саме як платника ПДВ, який має обов`язок нараховувати ПДВ на операції постачання товарів (робіт, послуг) та зобов`язаний виписувати і надсилати на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні.

Згідно з ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, відповідно до ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржувані дії відповідача не відповідають критеріям, визначеним у ч.2 ст.2 КАС України, а тому позовні вимоги ПОГ ВЦ «МАРКИТАНТ» суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Щодо строків звернення з адміністративним позовом суд враховує, що допущене відповідачем порушення щодо дати реєстрації у грудні 2022 року позивача платником єдиного податку з 24.10.2022 має триваючих характер, оскільки відповідні відомості в реєстрі внесені і на даний час, відтак негативні правові наслідки цього правопорушення для позивача тривають. Крім того, суд бере до уваги доводи позивача щодо того, що про настання негативних наслідків від визнання його платником єдиного податку з 24.10.2022 він дізнався лише тоді, коли до нього були пред`явлено позови про визнання договорів недійсними, а саме в грудні 2023 року. Відтак саме з цього моменту позивач довідався, що визнання його платником єдиного податку з 24.10.2022 становить реальне порушення його прав. Тому, суд вважає поважними причини пропуску позивачем строку звернення до суду.

Згідно з ст. 139 КАС України на користь позивача з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути сплачений судовий збір

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

визнати поважними причини пропуску позивачем строку звернення до суду та поновити Підприємству об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) виробничий центр «МАРКИТАНТ» пропущений строк звернення до суду з даним позовом.

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо відображення в Реєстрі платників єдиного податку відомостей про перехід Підприємством об`єднання громадян (Релігійні організації, профспілки) виробничий центр «Маркитант» (код за ЄДРПОУ 44622857) на спрощену систему оподаткування та застосування ним ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу групи платників єдиного податку "3" з 24.10.2022.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області внести зміни до Реєстру платників єдиного податку щодо дати переходу на спрощену систему оподаткування та застосування ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу та групи платників єдиного податку "3", вказавши датою переходу Підприємством об`єднання громадян (Релігійні організації, профспілки) виробничий центр «Маркитант» (код за ЄДРПОУ 44622857) на спрощену систему оподаткування та застосування ним ставки єдиного податку у розмірі 2 відсотки від доходу та групи платників єдиного податку "3" з 13.12.2022.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) виробничий центр «МАРКИТАНТ» (місцезнаходження: 79053, м. Львів, вул. Володимира Великого, 18, оф. 1008, код ЄДРПОУ 44622857) судовий збір в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене та підписане 04.11.2024.

СуддяР.І. Кузан

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123118722
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/2813/24

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 30.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні