Рішення
від 13.11.2024 по справі 380/14384/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/14384/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 листопада 2024 року м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд, суддя Гавдик З.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу № 380/14384/24 за позовом ОСОБА_1 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПрАТ «Львівобленерго», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 , Міністерства соціальної політики України про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго», з участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 , Міністерства соціальної політики України, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та ПрАТ «Львівобленерго», яка виявилась у ненаданні інформації на Запит на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 16.06.2024;

- зобов`язати відповідачів у справі «Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та ПрАТ «Львівобленерго» надати ОСОБА_1 запитувану інформацію відповідно до Запиту на отримання публічної інформації від 16.06.2024.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач у справі - власник квартири в будинку АДРЕСА_1 , тривалий час є багаторічним відповідальним і сумлінним отримувачем послуг з постачання електричної енергії, не зважаючи на той факт, що потребує постійної сторонньої допомоги для організації всіх, без винятку, життєвих потреб. Дружина позивача у справі - ОСОБА_2 також потребує сторонньої допомоги, що знайшло своє підтвердження у відповідних медичних висновках. Уповноважені особи, які здійснюють контроль за приладами обліку рівня споживання енергоносіїв, зокрема і ПрАТ «Львівобленерго», завжди повідомляються споживачем ОСОБА_1 про належність до спільноти громадян з особливими потребами, висловлюється прохання про необхідність попередження про проведення контрольних дій щодо приладів обліку, а також про наявність належно оформлених документів у працівника відповідного підрозділу.

Позивач акцентує увагу суду на зухвалості і повному ігноруванні вимог діючих Законодавчих норм особами, які представляючись працівниками ПрАТ «Львівобленерго» - монополіста на ринку постачання електроенергії, намагаються обстежувати приватну власність споживачів, усвідомлено принижують громадян України з особливими потребами, члени родини яких загинули, захищаючи демократичні цінності, незалежність України.

16.06.2024, усвідомлюючи реальну небезпеку через спроби проникнення сторонніх осіб в приватне житло позивача під виглядом працівників ПрАТ «Львівобленерго», ОСОБА_1 , ОСОБА_3 звернулись до Голови правління ПрАТ «Львівобленерго», Голови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг із Запитом на отримання публічної інформації для з`ясування законності дій відповідного контролера.

Запит на отримання публічної інформації від 16.06.2024 року ОСОБА_1 (інвалід 1 групи), ОСОБА_3 в порядку і терміни установлений Законом України «Про доступ до публічної інформації» ПрАТ «Львівобленерго» , НКРЄКП не розглянуто.

27.06.2024 до будинку, в якому знаходиться квартира позивача у справі прибули працівники підрозділу ПрАТ «Львівобленерго», які повідомили про намір обмежити споживання електроенергії позивачем у справі через звернення із Запитом на отримання публічної інформації від 16.06.2024. Інженер ПрАТ «Львівобленерго» ОСОБА_4 повідомив, що має можливість самостійно, на власний розсуд виписувати документи для проведення робіт. Інженер ОСОБА_4 підтвердив, що йому невідомі особи, які без належних чином оформлених посвідчень ПрАТ «Львівобленерго» намагаються проникати в житлові будинки Франківського району і проводити їх огляд.

Інженер ПрАТ «Львівобленерго» ОСОБА_4 відмовився надати інформацію щодо місцезнаходження приладу обліку, вартістю 80 дол. США , придбаного позивачем у справі за власні кошти на вимогу працівника постачальника електроенергії.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначає саме Закон України «Про доступ до публічної інформації». Доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію. Згідно із частиною першою статті 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації » - запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту (ч. 2 ст. 19 Закону ). Відповідно до частини першої статті 20 зазначеного Закону - розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. Закон України «Про доступ до публічної інформації » не надає право НКРЕКП та ПрАТ «Львівобленерго» відмовляти запитувачу в праві отримати запитувану інформацію, що, як наслідок, спричиняє порушення прав і законних інтересів громадянина України з особливими потребами - позивача у справі, а відтак, поставило під загрозу право ОСОБА_1 - інваліда 1 групи на життя через можливе умисне порушення права на доступ до отримання електроенергії.

Відповідач Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, проти позову заперечила з підстав, що 20.06.2024 засобами поштового зв`язку «Укрпошта» на адресу НКРЕКП надійшов колективний запит на отримання публічної інформації від ОСОБА_3 та ОСОБА_1 від 14.06.2024, який зареєстрований - вхідний НКРЕКП від 20.06.2024 № ЗПІ-342/24. Зі змісту Запиту, такий адресований ПрАТ «Львівобленерго» та в копії - НКРЕКП.

У Запиті заявники просили надати інформацію про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій, делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів.

Важливою ознакою публічної інформації є її попередня фіксація на матеріальному носії. Закон регулює відносини щодо доступу до інформації, яка вже існує, і не вимагає у відповідь на запит створювати інформацію (зокрема й роз`яснювати законодавство, створювати довідки, витяги чи надавати пояснення).

Вказаний відповідач звертає увагу про те, що:

1) Запит направлено НКРЕКП інформативно (НКРЕКП визначено в копії);

2) НКРЕКП не володіє та не є розпорядником запитуваної інформації, зокрема про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій, делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів;

3) Запит (його оригінал) направлено відповідному розпоряднику інформації, а саме ПРАТ «Львівобленерго».

Зазначає, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин і задоволеними в адміністративному судочинстві можуть бути лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. При зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище і захистити порушене, на його думку, право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних відносин (предмет і підстави позову), характер порушеного права позивача і можливість його захисту в обраний ним спосіб, зокрема, встановити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Як вбачається з відзиву ПрАТ «Львівобленерго» у справі № 380/14384/24 листом від 27.06.2024 № 112-07-3831 надана відповідь на Запит.

НКРЕКП у відносинах із особами з інвалідністю вживаються усі можливі заходи для забезпечення їхніх прав і можливостей на рівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті, усунення перепон і бар`єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню їх потреб з урахуванням індивідуальних можливостей таких осіб.

Відповідач Приватне акціонерне товариство «Львівобленерго», проти позову заперечило з підстав, що він є оператором системи розподілу на підставі виданої ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП № 1479 від 23.11.2018 у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Львівської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ПрАТ «Львівобленерго», та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно із законодавством).

Відповідно до п. 4 ч. 1 та п. п. 3-4 ч. 2 ст. 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про ринок електричної енергії» ПрАТ «Львівобленерго» є розпорядником публічної інформації щодо умов надання послуг з розподілу електричної енергії та цін на них та щодо інформації, яка стосується безпечної, надійної та ефективної експлуатації, технічного обслуговування та розвитку системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності та іншої інформації, розпорядником якої є ПрАТ «Львівобленерго», зокрема про аварії та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян, а також іншої інформації, що становить суспільний інтерес.

Позивач - ОСОБА_1 , як мешканець міста Львова є споживачем послуг з розподілу електричної енергії, надавачем яких є ПрАТ «Львівобленерго».

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» № 1540-VIII від 22.09.2016 із наступними змінами та доповненнями).

До ПрАТ «Львівобленерго» надійшов колективний запит на отримання публічної інформації від ОСОБА_3 та Позивача - ОСОБА_1 від 14.06.2024 (відправлений 16.06.2024), який, як вбачається з самого запиту, адресований ПрАТ «Львівобленерго» та в копії - НКРЕКП.

В згаданому запиті, який поданий в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» запитувачі просили: «Надати інформацію про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів».

ПрАТ «Львівобленерго» згаданий запит був розглянутий в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації», на який була надана відповідь листом № 112-07-3831 від 27.06.2024. Отже, відповідь ПрАТ «Львівобленерго» на запит ОСОБА_3 та ОСОБА_1 надана в межах п`яти робочих днів з дня отримання запиту, тобто у строки, передбачені статтею 20 Закону № 2939-VI.

На запит Запитувачів про надання інформації про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів, зі сторони ПрАТ «Львівобленерго» було роз`яснено права працівників ПрАТ «Львівобленерго», як представників Оператора системи розподілу у відповідності до Правил роздрібного ринку електричної енергії на безперешкодний доступ до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії та інших електроустановок після пред`явлення ними службових посвідчень та наведено перелік функцій представників ОСР, які можуть виконуватись ними виключно після пред`явлення службових посвідчень. Водночас, додатково було роз`яснено кореспондуючий обов`язок споживача забезпечити безперешкодний доступ представникам оператора системи до свого об`єкту після пред`явлення ними службових посвідчень.

На думку ПрАТ «Львівобленерго» відповідь № 112-07-3831 від 27.06.2024 на запит ОСОБА_3 та ОСОБА_1 містить достовірну, точну та повну інформацію в межах питань, сформульованих запитувачами інформації, а отже свідчить про розгляд запиту по суті та в межах встановлених законом строків.

Відповідь ПрАТ «Львівобленерго» № 112-07-3831 від 27.06.2024 була відправлена Запитувачам ОСОБА_3 та Позивачу - ОСОБА_1 в двох примірниках кожному рекомендованими листами 27.06.2024, що підтверджується квитанцією АТ «Укрпошта» про відправлення 27.06.2024 групи рекомендованих листів в кількості 2 шт. та списком рекомендованих листів, відправлених ПрАТ «Львівобленерго» двом адресатам ОСОБА_1 за адресою: м. Львів, вул. Холодноярська, 38/2 із трек- номером рекомендованого відправлення 0600274238817 та ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_2 із трек-номером рекомендованого відправлення 0600274238264 зі штемпелем національного оператора поштового зв`язку України про отримання 27.06.2024, ствердженого підписом відповідального працівника АТ «Укрпошта».

Відповідно до трекінгу поштового відправлення із № 0600274238817 ( ОСОБА_1 ) з офіційного сайту АТ «Укрпошта», це поштове відправлення прийняте національним оператором поштового зв`язку України від Відправника 27.06.2024, не вручене під час доставки 02.07.2024, повернене за зворотною адресою за закінченням встановленого терміну зберігання 16.07.2024 та вручено назад Відправнику 18.07.2024.

Відповідно до трекінгу поштового відправлення із № 0600274238264 ( ОСОБА_3 ) з офіційного сайту АТ «Укрпошта», це поштове відправлення прийняте національним оператором поштового зв`язку України від Відправника 27.06.2024, не вручене під час доставки 02.07.2024, повернене за зворотною адресою за закінченням встановленого терміну зберігання 16.07.2024 та вручено назад Відправнику 18.07.2024.

ПрАТ «Львівобленерго» було вжито достатньо необхідних заходів з метою доставки до Запитувачів, в т. ч. і до Позивача відповідей на їх запит (у спосіб аналогічний тому, яким відправлявся запит - поштою рекомендованим листом). Те, що відповіді не були доставлені до Заявників, в т. ч. і до Позивача не може ставитись у вину ПрАТ «Львівобленерго», оскільки це сталося з незалежних від відповідача причин.

Згідно із п. 3 ч. 3 ст. 246 КАС України, суд зазначає, що 10.07.2023 року відкрито спрощене позовне провадження в даній справі.

Судом встановлені наступні обставини:

14.06.2024 позивач звернувся до відповідачів із запитом в якому просив:

«Надати інформацію про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій, делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів».

27.06.2024 відповідачем ПрАТ «Львівобленерго», за вих. №112-07-3831 надано відповідь на вказаний запит наступного змісту:

«На Ваш запит про доступ до публічної інформації від 14.06.2024 (отриманий 24.06.2024) повідомляємо наступне.

Відповідно до п.п. 2, 3, 4 п. 5.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 (надалі - ПРРЕЕ), оператор системи має право: на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору.

Окрім цього, згідно із пп. 12 п.5.5.5 ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний: забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок, у тому числі генеруючих установок, установок зберігання енергії та їх налаштувань, та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) в установленому цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень».

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що на думку позивача відповідач по суті вчинив протиправну бездіяльність щодо не надання відповіді на запит від 14.06.2024.

Судом частково враховуються аргументи наведені позивачем про протиправність спірної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії з наступних підстав згідно встановлених судом обставин та вимог законодавства:

Згідно із ст. 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації», публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Згідно ст. 3 цього ж Закону, право на доступ до публічної інформації гарантується:

1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;

2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;

3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації;

4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством;

5) здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації;

6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Згідно ст. 4 цього Закону, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах:

1) прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень;

2) вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом;

3) рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

Згідно ст. 5 цього ж Закону, доступ до інформації забезпечується шляхом:

1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації:

в офіційних друкованих виданнях;

на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет;

на єдиному державному веб-порталі відкритих даних;

на інформаційних стендах;

будь-яким іншим способом;

2) надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно ст. 12 цього ж Закону, суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є:

1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень;

2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону;

3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

Згідно ст. 13 цього ж Закону, розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:

1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання;

2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;

4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

2. До розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють:

1) інформацією про стан довкілля;

2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту;

3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян;

4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).

3. На розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині оприлюднення та надання відповідної інформації за запитами.

4. Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.

Згідно ст. 14 цього ж Закону, розпорядники інформації зобов`язані:

1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами;

2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні;

3) вести облік запитів на інформацію;

4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо;

5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації;

6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Згідно із ст. 15 цього ж Закону, розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати:

1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо), а також інформацію, зазначену в частині п`ятій статті 6 цього Закону;

2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;

3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;

4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;

5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;

5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;

6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;

7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;

8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;

9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;

10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;

11) інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про:

їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти;

прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом;

розклад роботи та графік прийому громадян;

вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад;

перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення;

перелік і службові номери засобів зв`язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності;

порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності;

систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень;

12) іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.

2. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

3. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Вимоги цієї частини щодо строку оприлюднення не застосовуються до проектів рішень органів місцевого самоврядування, спрямованих на надання адміністративних послуг, якщо це призведе до порушення встановленого законом строку надання відповідної адміністративної послуги.

4. Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров`ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв`язку з цим.

Згідно із ст. 19 цього ж Закону, оформлення запитів на інформацію.

1. Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

2. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

3. Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.

4. Письмовий запит подається в довільній формі.

5. Запит на інформацію має містити:

1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є;

2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;

3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

6. З метою спрощення процедури оформлення письмових запитів на інформацію особа може подавати запит шляхом заповнення відповідних форм запитів на інформацію, які можна отримати в розпорядника інформації та на офіційному веб-сайті відповідного розпорядника. Зазначені форми мають містити стислу інструкцію щодо процедури подання запиту на інформацію, її отримання тощо.

7. У разі якщо з поважних причин (інвалідність, обмежені фізичні можливості тощо) особа не може подати письмовий запит, його має оформити відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації, обов`язково зазначивши в запиті своє ім`я, контактний телефон, та надати копію запиту особі, яка його подала.

Згідно із ст. 20 цього ж Закону, строк розгляду запитів на інформацію.

1. Розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

2. У разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту.

3. Клопотання про термінове опрацювання запиту має бути обґрунтованим.

4. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Згідно ст. 22 цього ж Закону, відмова та відстрочка в задоволенні запиту на інформацію.

1. Розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:

1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;

2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;

3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком;

4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

2. Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.

3. Розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

4. У відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено:

1) прізвище, ім`я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації;

2) дату відмови;

3) мотивовану підставу відмови;

4) порядок оскарження відмови;

5) підпис.

5. Відмова в задоволенні запиту на інформацію надається в письмовій формі.

6. Відстрочка в задоволенні запиту на інформацію допускається в разі, якщо запитувана інформація не може бути надана для ознайомлення в передбачені цим Законом строки у разі настання обставин непереборної сили. Рішення про відстрочку доводиться до відома запитувача у письмовій формі з роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

7. У рішенні про відстрочку в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено:

1) прізвище, ім`я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації;

2) дату надсилання або вручення повідомлення про відстрочку;

3) причини, у зв`язку з якими запит на інформацію не може бути задоволений у встановлений цим Законом строк;

4) строк, у який буде задоволено запит;

5) підпис.

Згідно із ст. 23 цього ж Закону, право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації.

1. Рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

2. Запитувач має право оскаржити:

1) відмову в задоволенні запиту на інформацію;

2) відстрочку задоволення запиту на інформацію;

3) ненадання відповіді на запит на інформацію;

4) надання недостовірної або неповної інформації;

5) несвоєчасне надання інформації;

6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;

7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

3. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Стаття 24. Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

1. Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень:

1) ненадання відповіді на запит;

2) ненадання інформації на запит;

3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію;

4) неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону;

5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;

6) несвоєчасне надання інформації;

7) необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом;

8) нездійснення реєстрації документів;

9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.

2. Особи, на думку яких їхні права та законні інтереси порушені розпорядниками інформації, мають право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди в порядку, визначеному законом.

У контексті обставин цієї справи треба зазначити, що позивач, з огляду на наведене правове регулювання, має право звернутися до розпорядника публічної інформації із запитом, а також має право очікувати і своєчасно отримати відповідь.

Відповідач, як розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. Відповідачем не спростовано, а матеріалами справи підтверджено, порушення відповідачем вимог Закону щодо вказаних строків надання інформації позивачу.

Судом частково враховуються аргументи позивача, оскільки відповідачем ПрАТ «Львівобленерго», на запит позивача про надання інформації про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», яким під приводом виконання контрольних функцій, делеговано право проведення огляду приватних квартир без оформлення належним чином документів, надано відповідь у якій по суті відсутня запитувана інформації саме про перелік працівників ПрАТ «Львівобленерго», які виконують контрольні функцій.

Інформація про права та обов`язки працівників оператора і споживача, про що зазначено у вищевказаній відповіді ПрАТ «Львівобленерго», не були предметом згаданого запиту позивача.

Таким чином, позовні вимоги позивача в частині визнання протиправною бездіяльність ПрАТ «Львівобленерго», яка виявилась у ненаданні інформації на Запит на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 16.06.2024 та відповідно зобов`язати ПрАТ «Львівобленерго» надати ОСОБА_1 запитувану інформацію відповідно до Запиту на отримання публічної інформації від 16.06.2024, підлягають задоволенню.

Позовні вимоги в частині визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, шо здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка виявилась у ненаданні інформації на Запит на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 16.06.2024 та зобов`язати «Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» надати ОСОБА_1 запитувану інформацію відповідно до Запиту на отримання публічної інформації від 16.06.2024, задоволенню не підлягає, оскільки запит позивача про надання інформації про перелік відповідних працівників адресований саме ПрАТ «Львівобленерго», а не Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, крім цього Національна комісія, шо здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, не є розпорядником запитуваної інформації.

Щодо зазначення позивачем в прохальній частині позовної заяви: «Акцентувати увагу відповідачів у справі на неприпустимості вчинення будь-яких репресивних дій щодо позивача у справі ОСОБА_1 через належність зацікавленої особи до групи громадян з особливими потребами», суд зазначає, що таке не підлягає до задоволення щодо двох відповідачів, оскільки в справі відсутні будь які належні та допустимі докази вчинення відповідачами таких дій.

Також суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно позовні вимоги позивача, підлягають задоволенню частково.

Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057, м. Київ, вул. С. Бродських, 19, ЄДРПОУ 39369133), ПрАТ «Львівобленерго» (79026, м. Львів, вул. Козельницька, 3, ЄДРПОУ 00131587), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ), Міністерства соціальної політики України (01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, ЄДРПОУ 37567866) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, - задоволити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ПрАТ «Львівобленерго», яка виявилась у ненаданні інформації на Запит на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 16.06.2024.

Зобов`язати ПрАТ «Львівобленерго» надати ОСОБА_1 запитувану інформацію відповідно до Запиту на отримання публічної інформації від 16.06.2024.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп. 15.5. п. 15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.

Рішення складено в повному обсязі 13.11.2024 року.

Суддя Гавдик З.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123119002
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —380/14384/24

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 13.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні