ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/10455/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2024 року м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гавдик З. В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» до Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради, в якому просить:
- Визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду звернення позивача (реєстраційний №2- 175-2401 від 05.01.2024) щодо видачі Паспорта відкритого літнього майданчика біля об`єкта ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Віденська кав`ярня» за адресою: 79008, м. Львів, проспект Свободи, 12;
- Зобов`язати Департамент архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради, видати Паспорт відкритого літнього майданчика біля об`єкта ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Віденська кав`ярня» за адресою: 79008, м. Львів, проспект Свободи, 12 відповідно до принципу мовчазної згоди.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що:
04.11.2021 позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг міста Львова із заявою про продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика ТОВ «Віденська кав`ярня» на просп. Свободи, 12. Вищезгадане звернення зареєстровано 04.11.2021 за №2-120514/ АП-2401.
До 05.12.2021 Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради було зобов`язане прийняти рішення за результатами розгляду заяви ТОВ «Віденська кав`ярня», проте на той момент жодної відповіді суб`єкт господарювання не отримав.
17.05.2022 ТОВ «Віденська кав`ярня» звернулося до Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради через Центр надання адміністративних послуг м. Львова з повідомленням від 17.05.2022 № 1/1705 про застосування принципу «мовчазної згоди», яка прийнята Центром надання адміністративних послуг 17.05.2022 та зареєстрована за номером № 3-2-88-Л-2401, про що свідчить реєстраційний штамп на повідомленні.
23.05.2022 ТОВ «Віденська кав`ярня» звернулося до Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради через Центр надання адміністративних послуг м. Львова із заявою від 23.05.2022 № 1/2305 в якій просило у встановленні законодавством терміни письмово повідомити про результати розгляду повідомлення про застосування принципу «мовчазної згоди» від 17.05.2022 № 1/1705.
У зв`язку із неправомірним зволіканням у продовженні дії паспорта літнього майданчика, ТОВ «Віденська кав`ярня» звернулася до адміністративного суду із відповідним позовом.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року (залишено в силі постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2022) у справі № 380/7811/22 позов задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті у визначений законом строк рішення за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» яке зареєстроване 04.11.2021 за № 2-120514/АП-2401 щодо продовження терміну дії Паспорта на розміщення відкритого літнього майданчика біля об`єкту ресторанного господарства на пр-т. Свободи, 12 в м. Львові. Зобов`язано Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради продовжити Товариству з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» термін дії Паспорта на розміщення відкритого літнього майданчика біля об`єкту ресторанного господарства на пр-т. Свободи, 12 в м. Львові відповідно до принципу мовчазної згоди.
22.11.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив продовжити термін розташування відкритого літнього майданчика на пр. Свободи, 12 у м. Львів. 17.03.2023 представник позивача звернулася до відповідача із адвокатськими запитами №17/03/2023-1 та №17/03/2023-2 від 17.03.2023, в яких просила надати інформацію щодо стану розгляду заяви позивача про продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика зареєстрованої 22.11.2022 за №2-16927-2401; надати копію рішення прийнятого за результатами розгляду заяви позивача про продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика зареєстрованої 22.11.2022 за №2-16927-2401; надати інформацію щодо стану розгляду заяви позивача від 17.05.2022 №1/1705 прийнятої Центром надання адміністративних послуг 17.05.2022 та зареєстрованої за №3-2-88-Л-2401; надати копію відповіді на заяву позивача від 17.05.2022 №1/1705 прийнятої Центром надання адміністративних послуг 17.05.2022 та зареєстрованої за №3-2-88-Л-2401.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у справі № 380/8290/23 (залишено в силі постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2023):
- Визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви від 22.11.2022 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» щодо продовження терміну дії Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика на просп. Свободи, 12 в м. Львові;
- Зобов`язано Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради продовжити термін дії Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика на просп. Свободи, 12 в м. Львові Товариству з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» відповідно до принципу мовчазної згоди.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 у справі № 380/8290/23, відповідачем видано Паспорт літнього майданчика № 433-2023-Г від 19.10.2023 до 31.10.2023.
17.11.2023 позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг міста Львова із заявою про продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика ТОВ «Віденська кав`ярня» на просп. Свободи, 12.
Вказане звернення зареєстровано 17.11.2023 за №2-21836- 2401. Відповідач 07.12.2023 повернув пакет документів з мотивів прийняття ухвалою Львівської міської ради від 26.05.2023 № 3250 нового порядку розміщення відкритих літніх майданчиків.
05.01.2024 ТОВ «Віденська кав`ярня» звернулося до Центру надання адміністративних послуг міста Львова із заявою видачу Паспорта відкритого літнього майданчика біля об`єкта ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Віденська кав`ярня» за адресою: 79008, м. Львів, просп. Свободи, 12. Вищезгадане звернення зареєстровано за №22-175-2401 від 05.01.2024 уповноваженою особою ОСОБА_1 . Усі додатки, які необхідні для видачі Паспорта були долучені до вищевказаної заяви.
Відповідно до п. 4.2.6. Порядку розміщення відкритих літніх майданчиків біля об`єктів ресторанного господарства на території Львівської міської територіальної громади затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 05/26/2023 № 3250, термін розгляду Паспорта відкритого літнього майданчика не перевищує 15-ти робочих днів. Водночас, у встановлені терміни, жодної відповіді чи рішення по суті заяви ТОВ «Віденська кав`ярня» не надано.
18.03.2024 ТОВ «Віденська кав`ярня» письмово звернулася в ЦНАП Львівської міської ради (№ 2-5936-2401 від 18.03.2024 реєстратор ОСОБА_2 ) із заявою про отримання відповіді на заяву №22-175-2401 від 05.01.2024.
Жодної відповіді ТОВ «Віденська кав`ярня» як на заяву №22- 175-2401 від 05.01.2024 так і на заяву № 2-5936-2401 від 18.03.2024 на час звернення до суду не отримано. 13.05.2024 позивач звернувся до відповідача із повідомленням про застосування принципу «мовчазної згоди» № 1/1305 (зареєстровано 13.05.2024 № 2-10477-3902 ОСОБА_3 ). Станом на час звернення до суду, жодної відповіді так і не отримано.
Згідно із п. 1.3. ухвали Львівської міської ради № 4293 від 12/27/2023 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 04.02.2021 № 32 «Про затвердження структури виконавчих органів Львівської міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів», доповнено пункт 7 підпунктами 7.3 та 7.4 у такій редакції: « 7.3. Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування в департамент архітектури та просторового розвитку».
Як вбачається із витягу щодо юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 26256694, Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування було перейменовано у Департамент архітектури та просторового розвитку (реєстраційні зміни 01.04.2024), отже найменування відповідача - Департамент архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, що Ухвалою Львівської міської ради № 2452 від 05.03.2009 (зі змінами) затверджено «Порядок отримання паспортів відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об`єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності». Порядок проходження пакетів документів та видачі паспортів літніх майданчиків визначається п. 2 Порядку. Пунктом 2.3.1 Порядку передбачено, що у разі розміщення літнього майданчика у межах історичного ареалу міста, архітектурно-художніми вимогами ставиться умова про необхідність погодження проекту з управлінням охорони історичного середовища. Відповідно до частини третьої статті 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини», на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів заселених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини. Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 № 878 затверджено Список історичних населених місць України (міста і селища міського типу), до якого включене місто Львів. Рішенням виконавчого комітету від 09.12.2005 року № 1311 «Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови міста Львова» затверджено межі історичного ареалу міста Львова. Із Додатку 1 до рішенням виконавчого комітету від 09.12.2005 року № 1311 вбачається, що будівля на пр. Свободи, 12 у м. Львові (Товариство з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня») знаходиться в межах історичного ареалу м. Львова. Проте погодження на розміщення літнього майданчика у межах історичного ареалу з Управлінням охорони історичного середовища в позивача відсутнє, що є порушенням вимог «Порядку отримання паспортів відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об`єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності».
Згідно із п. 2.4.3 Порядку, відсутність або невідповідність законодавству одного з документів для отримання дозволу на розміщення літнього майданчика, зазначених у пункті 2.1 цього Порядку є підставою для відмови у наданні дозволу на влаштування літнього майданчика.
Згідно п. 3 ч. 3 ст. 246 КАС України, суд зазначає, що ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17.05.2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
Судом встановлені наступні обставини:
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19.07.2022 року у справі №380/7811/22 позов задоволено повністю; визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті у визначений законом строк рішення за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» яке зареєстроване 04.11.2021 за № 2-120514/АП-2401 щодо продовження терміну дії Паспорта на розміщення відкритого літнього майданчика біля об`єкту ресторанного господарства на пр-т. Свободи, 12 в м. Львові; зобов`язано Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради продовжити Товариству з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» термін дії Паспорта на розміщення відкритого літнього майданчика біля об`єкту ресторанного господарства на пр-т. Свободи, 12 в м. Львові відповідно до принципу мовчазної згоди.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2022 року у справі №380/7811/22 апеляційну скаргу Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради - залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року у справі № 380/7811/22 - без змін.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 року у справі 380/8290/23 позов задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви від 22.11.2022 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» щодо продовження терміну дії Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика на просп. Свободи, 12 в м. Львові. Зобов`язано Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради продовжити термін дії Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика на просп. Свободи, 12 в м. Львові Товариству з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» відповідно до принципу мовчазної згоди.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2023 апеляційну скаргу Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у справі № 380/8290/23 без змін.
05.01.2024 позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг міста Львова із заявою, в якій просив продовжити термін розташування відкритого літнього майданчика на пр. Свободи, 12 у м. Львів.
18.03.2024 ТОВ «Віденська кав`ярня» письмово звернулося до Центру надання адміністративних послуг міста Львова (№ 2-5936-2401 від 18.03.2024 реєстратор ОСОБА_2 ) із заявою про отримання відповіді на заяву №22-175-2401 від 05.01.2024.
13.05.2024 позивач звернувся до відповідача із повідомленням про застосування принципу «мовчазної згоди» № 1/1305 (зареєстровано 13.05.2024 № 2-10477-3902 ОСОБА_3 ).
В справі відсутні докази - відповіді відповідача на вказані звернення.
Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивач вважає спірну бездіяльність протиправною, як наслідок просить зобов`язати відповідача вчинити певні дії.
Судом враховуються аргументи наведені позивачем про протиправність спірної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії з наступних підстав згідно встановлених судом обставин та вимог законодавства:
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції на час прийняття рішення), система місцевого самоврядування включає:
територіальну громаду;
сільську, селищну, міську раду;
сільського, селищного, міського голову;
виконавчі органи сільської, селищної, міської ради;
районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;
органи самоорганізації населення.
2. У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.
Згідно із ч. 1 ст. 10 цього ж Закону, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно із ч.1, ч. 2 ст. 11 цього ж Закону:
1. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
2. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Згідно із п. 7 ст. 30 цього ж Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Згідно із ч. 1, ч. 2 та ч. 3 ст. 54 цього ж Закону, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради
Керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради призначаються на посаду і звільняються з посади сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради одноособово, а у випадках, передбачених законом, - за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.
Згідно із ст. 5 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (в редакції на час прийняття рішення) Управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 9 цього ж Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері благоустрою населених пунктів належить:
1)забезпечення реалізації державної політики у цій сфері.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 10 цього ж Закону, до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження правил благоустрою територій населених пунктів;
Згідно із ст. 12 цього ж Закону, суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
Згідно із ч. 1 ст. 20 цього ж Закону, організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.
Згідно із ч. 4 ст. 20 цього ж Закону, рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Ухвалою Львівської міської ради від 21.04.2011 року №376 затверджено Правила благоустрою м. Львова, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Правила №376).
У п.1.10 Правил №376 наведені наступні визначення.
Відкритий літній майданчик стаціонарний або тимчасовий (щоденного демонтажу) пункт ресторанного господарства, який розташовується виключно біля стаціонарного закладу (ресторану, кафе, бару, їдальні) у теплий період року з 1 квітня по 1 листопада і не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей.
Самочинне встановлення (малої архітектурної форми, відкритого літнього майданчика, засобу зовнішньої реклами) це встановлення малої архітектурної форми, відкритого літнього майданчика, засобу зовнішньої реклами, дозвіл на встановлення яких не видавався або закінчився і не був продовжений у передбачені терміни або був скасований у встановленому порядку.
Проектування, будівництво, реконструкція та експлуатація об`єктів благоустрою міста здійснюється на основі відповідних програм, генерального плану розвитку міста, транспортних схем та схем організації дорожнього руху, детальних планів благоустрою територій міста та проектів забудови території житлових районів, мікрорайонів (кварталів), планів червоних ліній з врахуванням природно-кліматичних умов і містобудівних особливостей міста, експлуатаційних, екологічних та санітарних норм і правил, умов безпеки руху транспорту та пішоходів, етапності будівництва, реконструкції і капітального ремонту (п.2.1.2 Правил №376).
Відповідно до п. 2.1.4 Правил №376 проектна документація на виконання робіт з благоустрою міста, прокладання телекомунікаційних мереж, підземних комунікацій та будівництва споруд інженерного захисту та територій розробляється згідно з вихідними даними на проектування з дотриманням державних стандартів, норм і правил, договору на право земельного сервітуту, генерального плану забудови м. Львова та затверджується замовником у встановленому порядку. План благоустрою та озеленення земельної ділянки у місті виконується відповідно до вимог державних будівельних норм. Запроектовані та існуючі об`єкти благоустрою, що зберігаються, зелені насадження з визначенням їх асортименту, малі архітектурні форми, обладнання майданчиків різного призначення відображаються на кресленні генерального плану ділянки.
Благоустрій об`єктів на територіях житлової, виробничої, громадської та садибної забудови здійснюється з врахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, генерального плану м. Львова, цих Правил, а також встановлених державних стандартів, норм і правил (п.2.4.2 Правил №376).
Відповідно до п.3.1.3 Правил №376 утримання та благоустрій територій підприємств, установ, організацій та ділянок, що перебувають у приватній власності громадян, прибудинкових територій багатоквартирних та малоповерхових житлових будинків, належних до них будівель та споруд здійснює власник або балансоутримувач цього будинку, або підприємство, установа, організація, з якими балансоутримувач укладе відповідні договори на утримання та благоустрій прибудинкових територій.
Згідно із п.14.1 Правил №376 дозвіл на тимчасове порушення благоустрою при виконанні робіт видає відповідна районна адміністрація на підставі укладеного договору між виконавцем робіт та уповноваженими комунальними підприємствами, переліченими у додатку 2 до цих Правил.
При цьому, у відповідності до 2.3.8 Правил №376, інші майданчики є елементами благоустрою.
Набуття дозволів на розміщення літніх майданчиків біля стаціонарних закладів ресторанного господарства регламентовано Порядком отримання дозволів на встановлення літніх майданчиків у м. Львові біля об`єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності, затвердженим ухвалою Львівської міської ради від 05.03.2009 року за №2452 (далі - Порядок №2452).
Відповідно до п. 1.3 Порядку №2452 дозволи на встановлення відкритих літніх майданчиків видає управління архітектури департаменту містобудування на підставі позитивних висновків комісії з видачі дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків (надалі комісія), склад якої затверджується ухвалою міської ради.
Для отримання дозволу на встановлення відкритого літнього майданчика суб`єкт господарювання (надалі заявник) подає до управління «Дозвільний офіс» письмову заяву встановленої форми (додаток 1 до цього Порядку), у якій зазначає бажане місце та термін розміщення, функціональне призначення і характеристику об`єкта (п.2.1 Порядку №2452).
Згідно із п.2.2 Порядку №2452 адміністратор управління «Дозвільний офіс» наступного робочого дня після отримання вхідного пакета документів передає його в управління архітектури департаменту містобудування.
Відповідно до підп.2.3.1 п.2.3 Порядку №2452, за наявності документів, передбачених у пункті 2.1 цього Порядку, управління архітектури департаменту містобудування виносить питання на розгляд комісії, за результатами розгляду якої протягом 7 робочих днів у разі позитивного вирішення питання: 1) готує висновки про можливість встановлення літнього майданчика; 2) виготовляє план прив`язки літнього майданчика (без території шириною 1 м за периметром для його обслуговування. При цьому згадана територія закріпляється за власником для її прибирання та утримання у належному санітарному стані); 3) надає архітектурно-художні вимоги щодо естетичного оформлення майданчика для виготовлення проекту літнього майданчика ліцензованою проектною організацією.
Пакет документів, виготовлений управлінням архітектури департаменту містобудування, передається адміністратору управління «Дозвільний офіс», який наступного робочого дня після їх отримання повідомляє заявника про місце і час видачі.
Як передбачено підпунктом 2.3.2 п.2.3 Порядку №2452, у разі негативного вирішення питання надає заявникові аргументовану відмову у дозволі на розміщення літнього майданчика та повертає всі подані заявником документи до управління «Дозвільний офіс». Після усунення підстав, які стали причиною для відмови у дозволі на розміщення літнього майданчика, заявник має право повторно звернутися за отриманням дозволу.
Згідно із п.2.4 Порядку №2452, виключними підставами для відмови у наданні дозволу на влаштування літнього майданчика є:
1) розміщення літнього майданчика на: пішохідних доріжках, тротуарах та алеях, якщо це перешкоджає вільному руху пішоходів (при влаштуванні літнього майданчика на тротуарі його прохідна ширина повинна залишатися не меншою ніж 1,5 м); проїжджій частині вулиць і доріг; зелених насадженнях;
2) загроза безпеці людей у разі влаштування літнього майданчика;
3) відсутність або невідповідність законодавству одного з документів для отримання дозволу на розміщення літнього майданчика, зазначених у пункті 2.1 цього Порядку.
Як передбачено у п.2.5 Порядку №2452, після розгляду комісією та отримання архітектурно-художніх вимог управління архітектури департаменту містобудування заявник через ліцензовану проектну організацію розробляє проект літнього майданчика.
У відповідності до п.2.6 Порядку №2452, виконаний та попередньо узгоджений відповідно до архітектурно-художніх вимог проект заявник подає до управління «Дозвільний офіс». У разі встановлення літнього майданчика у межах історичного ареалу до проекту додається погодження управління охорони історичного середовища.
Відповідно до п.2.8 Порядку №2452, Управління архітектури департаменту містобудування протягом 10-ти робочих днів забезпечує: перевірку проекту літнього майданчика на відповідність архітектурно-художнім вимогам; підготовку висновку про погодження проекту; підготовку наказу начальника управління архітектури департаменту містобудування про надання дозволу на встановлення відкритого літнього майданчика.
Судом встановлено, що Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано позивачу паспорт відкритого літнього майданчика біля об`єкту ресторанного господарства №433-2023-Г від 19.10.2023 року за адресою АДРЕСА_1 з терміном дії паспорту до 31.10.2023 року.
При цьому, з метою продовження терміну розташування вказаного відкритого літнього майданчика позивач 17.11.2023 звернувся із відповідною заявою до відповідача.
Однак, як вбачається із матеріалів справи та самим відповідачем не заперечується, він, отримавши зазначену заяву, всупереч вимогам Порядку №2452, не розглянув у встановлений законодавством строк питання щодо продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика.
При цьому, суд звертає увагу, що у випадку непогодження відповідачем із вимогою позивача продовжити термін дії Паспорта, він повинен був прийняти рішення про відмову у продовженні його дії із посиланням на одну з виключних підстав, передбачених п.2.4 Порядку №2452.
Однак, в матеріалах справи відсутні будь-які рішення про відмову у продовженні терміну дії уже згаданого Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика.
Також на неодноразові звернення представника позивача щодо стану розгляду заяви від 05.01.2024 року відповідач жодної відповіді не надав.
Враховуючи встановлені обставини, суд вважає, що відповідачем, всупереч вимогам законодавства, не було прийнято жодного рішення за результатами поданих позивачем документів для продовження Паспорта на розміщення відкритого літнього майданчику за адресою АДРЕСА_1 .
Абзацом одинадцятим ч. 1 ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 року №2806-IV, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон №2806-IV), передбачено, що принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
Представницький орган місцевого самоврядування розглядає та приймає на пленарних засіданнях рішення щодо видачі, переоформлення, анулювання або відмови у видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності протягом місяця з дня одержання від суб`єкта господарювання відповідної заяви (абзац п`ятий ч.1 ст.4-1 Закону №2806-IV).
Відповідно до ч. 6 ст. 4-1 Закону №2806-IV у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.
Пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання застосування принципу мовчазної згоди» від 27.01.2010 року №77, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що у разі ненадання у визначений законом строк суб`єкту господарювання документа дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без одержання документа дозвільного характеру через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі документа дозвільного характеру або прийняття рішення про відмову в його видачі, на підставі копії опису прийнятих документів з відміткою про дату їх прийняття.
Аналогічні правові висновки щодо принципу мовчазної згоди зроблені Верховним Судом у постановах від 23.11.2021 року у справі №580/704/21, від 09.11.2021 року у справі №823/2592/18, від 22.10.2021 року у справі № 826/11256/18.
Враховуючи, що відповідачем, у відповідності до Порядку №2452, Закону №2806-IV, не було надано позивачу у визначений законом строк документа дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, які стосуються продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика за адресою АДРЕСА_1 , позивач, з урахуванням встановлених обставин та викладених норм, набув право на продовження терміну дії Паспорта на встановлення вказаного майданчика відповідно до принципу мовчазної згоди.
Відтак, з урахуванням встановленої бездіяльності відповідача, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими.
Окрім того, суд звертає увагу, що позивач не вперше звернувся до відповідача із заявами щодо продовження терміну розташування відкритого літнього майданчика за адресою АДРЕСА_1 .
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви позивача від 05.01.2024 щодо продовження терміну дії Паспорта на встановлення відкритого літнього майданчика на АДРЕСА_1 не відповідає критеріям правомірності, передбачених п. 1 ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому адміністративний позов у цій частині підлягає задоволенню.
Як наслідок, підлягають задоволенню також і позовні вимоги щодо продовження термін дії вказаного відповідно до принципу мовчазної згоди.
Також суд враховує положення Висновку N 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява N 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява N 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява N 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
З цих же по суті підстав, судом не враховуються заперечення відповідача.
Відповідно позовні вимоги позивача підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» (79008, Львівська обл., м. Львів, пр. Свободи, буд. 12) до Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради (79008, Львівська обл., м. Львів, площа Ринок, буд. 1) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради, що полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду звернення позивача (реєстраційний №2- 175-2401 від 05.01.2024) щодо видачі Паспорта відкритого літнього майданчика біля об`єкта ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Віденська кав`ярня» за адресою: 79008, м. Львів, проспект Свободи, 12.
Зобов`язати Департамент архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради (код ЄДРПОУ: 26256694, адреса: 79008, Львівська обл., місто Львів, площа Ринок, будинок 1), видати Паспорт відкритого літнього майданчика біля об`єкта ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Віденська кав`ярня» за адресою: 79008, м. Львів, проспект Свободи, 12 відповідно до принципу мовчазної згоди.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та просторового розвитку Львівської міської ради (код ЄДРПОУ: 26256694, адреса: 79008, Львівська обл., місто Львів, площа Ринок, будинок 1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Віденська кав`ярня» (код ЄДРПОУ 23957387, адреса: м.Львів, пр.Свободи, 12;) 2422,40 грн. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп. 15.5. п. 15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.
Повне рішення складено 14.11.2024 року.
Суддя Гавдик З.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123119009 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гавдик Зіновій Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гавдик Зіновій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні