Справа № 420/36927/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В. за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача адвоката Черток О.В., представника відповідачів Ковальової З.Р., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 вересня 2023 року №9525892/35567199;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД №1 від 24 липня 2023 року датою її подання, а саме 24 липня 2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 24 липня 2023 року. У подальшому реєстрація вказаної податкової накладної відповідно до пункту п.201.16 ст.201 ПКУ була зупинена з причини: Обсяг постачання товару/послуги 43.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та підприємству було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У подальшому Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, було винесено оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної.
На думку позивача, реальність господарських операцій ТОВ "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" підтверджується наданими копіями первинних документів, які направлялися разом із повідомленням про надання пояснень та документів, які безпідставно не були враховані Комісією регіонального рівня.
Ухвалою від 01.01.2024 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
У зв`язку зі звільненням з посади судді Одеського окружного адміністративного суду Корой С.М. у зв`язку з поданням заяви про відставку, згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.06.2024 року, зазначена справа передана на розгляд судді Андрухіву В.В.
Ухвалою від 01.07.2024 року прийняти до провадження вказану справу та її розгляд розпочато спочатку. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою від 25.07.2024 року за клопотанням представника позивача та представника відповідачів ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.
Ухвалою від 10.09.2024 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 07.10.2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 30.10.2024 року о 10:00 год., з`явилися представник позивача та представник відповідачів.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідачів проти задоволення позовних вимог заперечувала, вважала позов необґрунтованим.
17.07.2024 року від представника відповідачів надійшов письмовий відзив на позов, у якому відповідачі зазначили, зокрема, таке.
Позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №1 від 24 липня 2023 виписану на адресу Акціонерне товариство «Укртранснафта» на загальну суму 656352,20 грн.
Згідно відомостей квитанції №1 вказано позивачу, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 24.07.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена. Також даними квитанціями запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення від 13.08.2023 №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.
Однак, за рішенням Комісії від 14.09.2023 №9525892/35567199 позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідачів, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД» є юридичною особою, яка зареєстрована Виконавчим комітетом Одеської міської ради 11.12.2007 року, номер запису 15561020000030178.
15 липня 2021 року між позивачем та Акціонерним товариством «УКРТРАНСНАФТА» за результатами проведеної процедури закупівлі (відкриті торги) було укладено Договір №29-00/21-07 на виконання робіт (підряду) «Влаштування автоматизованої системи комерційного обліку електричної енергії АТ «УКРТРАНСНАФТА» відповідно до коду ДК 021:2015-45310000-3(електромонтажні роботи)». Строк дії договору у відповідності з Додатковою угодою №2 встановлений до 30 червня 2024 року.
У відповідності до п.1.2 Договору, позивач має право залучати до виконання договору третіх осіб - субпідрядників. Позивачем була залучена субпідрядна організація товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗАНАЛІТ ТС» (ЄДРПОУ 35635022), яка частково виконувала роботи.
У відповідності до п.2.1 Договору 29-00/21-07 на виконання робіт (підряду)договірна ціна склала 6828300,00 грн., включаючи ПДВ. Пунктом 2.6 Договору передбачено сплата Позивачу авансового платежу в сумі 30% договірної ціни.
31.08.2021 року позивач отримав від АТ «УКРТРАНСНАФТА» авансовий платіж в сумі 2 048 490,00 грн., у тому числі ПДВ - 218 714,92 грн. та виникли податкові зобов`язання, на підставі яких позивачем були виписані податкові накладні: податкова накладна №7 від 31.08.2021 року на суму 2048490,00 грн., в т.ч. ПДВ 341415,00 грн. - податкова накладна №12 від 31.08.2021 року на суму 736200,47 грн. (програмне забезпечення) без ПДВ.
Вказані податкові накладні були зареєстровані податковим органом в ЄРПН без зауважень.
У подальшому, 31.05.2023 року позивачем був здійснений розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної №7 від 31.08.2021 року, в якому вказано від`ємне значення податкового зобов`язання на суму 122700,08 грн.
Вказаний розрахунок також було зареєстровано в ЄРПН без зауважень.
У липні 2023 року ТОВ «Інноваційні технології ЛТД» частково поставило програмне забезпечення, та (із залученням субпідрядної організації ТОВ ГАЗАНАЛІТ ТС») виконало частково роботи за Договором № 29-00/21-07 на виконання робіт (підряду) на загальну суму 937646,00 грн., у тому числі ПДВ 126 990,92 грн., про що складено відповідні акти від 24.07.2023 року. Дані акти підписані представниками позивача та АТ «УКРТРАНСНАФТА» без будь-яких зауважень.
За умовами п.2.8 Договору №29-00/21-07 «Погашення авансу здійснюється при проведенні Сторонами взаєморозрахунків за виконані роботи, згідно з даним Договором, шляхом виключення із загальної вартості виконаних робіт відповідної частки суми авансової оплати. Розмір частки авансу, що виключається, визначається пропорційно до питомої ваги вартості виконаних робіт у загальній договірній ціні».
Враховуючи дані умови, з загальної вартості виконаних робіт було виключено 105593,33 грн. - суму авансового платежу за будівельні роботи, в тому числі ПДВ - 17598,89 грн. Таким чином, вартість робіт, що підлягала оплаті з боку АТ «УКРТРАНСНАФТА» склала 656352,20 грн., в т.ч. ПДВ - 109392,03 грн.
24.07.2023 року позивач склав податкову накладну №1 за господарською операцією з Акціонерним товариством «Укртранснафта» на загальну суму 656352,20 грн., у тому числі ПДВ 109392,03 грн., та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 198-199, т. 5).
09.08.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №1 від 24.07.2023 року доставлена до центрального рівня ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена (а.с. 200, т. 5).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 24.07.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
На виконання п.7 Порядку №520 позивачем в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку 31 серпня 2023 року було направлено Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Додатково позивачем було надано разом із зазначеним повідомленням копії документів та пояснення з метою підтвердження вказаної інформації у податковій накладній №1 від 24 липня 2023 року, а саме: Лист-пояснення від 31.08.2023 року, щодо податкової накладної реєстрацію, якої зупинено; Ліцензія на виконання робіт; Договір №29-00/21-07 від 15.07.2021 року; Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за липень 2023 року; акт №1 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №2 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №3 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №4 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №5 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №6 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №7 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №8 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №9 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №10 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №11 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №12 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №13 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; акт №14 з АТ «УКРТРАНСНАФТА»; Виписка банку за 31.08.2021; Договір №2708/1-21 від 27.08.2021 року з підрядною організацією; Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за липень 2023 року; Акти виконаних робіт з субпідрядником-1-14; Платіжні доручення про перерахування коштів підрядній організації ТОВ «Газаналіт ТС».
14.09.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №9525892/35567199 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацій) податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (а.с. 72, т. 2).
21.09.2023 року позивачем було подано скаргу на рішення від 14.09.2023 року №9525892/35567199 (а.с. 15, т. 2).
За результатами розгляду скарги 28.09.2023 року Комісією центрального рівня було прийнято рішення №70385/35567199/2 про залишення скарги без задоволення, а рішення від 14.09.2023 року №9525892/35567199 Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін. Підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 13-14, т. 2).
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМ України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок № 1165).
Згідно п.1 Порядку № 1165 цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно абз. 2 пункту 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як встановлено судом, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрацію спірної податкової накладної зупинено, оскільки господарська операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначеного у додатку 3 до Порядку №1165 - Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зі змінами (далі за текстом - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У відповідності до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п.9 Порядку № 520 зі змінами внесеними наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023р. за №19 (набрали чинності 08.03.2023 року), письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Суд звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а, наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Суд також звертає увагу на постанову Верховного Суду від 13 березня 2023 року у справі №240/12029/21, де Верховний Суд не відступав від указаних вище висновків, але зазначив, що у разі якщо первинні документи, подані платником податків після зупинення реєстрації податкової накладної, суперечать змісту спірної господарської операції, такі обставини є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. У зазначеній справі судами було встановлено, що згідно наданих первинних документів позивачем виконувались роботи з вирощування врожаю кукурудзи та соняшнику, а відповідно до податкової накладної - виконувались роботи з вирощування врожаю сої. На думку судів у зазначеній справі, виявлені помилки і неточності у поданих документах свідчать про те, що платник податку не має право реєструвати податкову накладну за фактом виконання робіт, які взагалі не зазначені у первинних документах.
З урахуванням зазначеного можна зробити висновок, що контролюючий орган, виконуючи повноваження щодо моніторингу податкових накладних, має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями.
При цьому суд зазначає, що податковий орган під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації не має права здійснювати аналіз господарських операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності) та не повинен надавати оцінку, серед іншого, наявності основних засобів, складських приміщень, трудових ресурсів тощо у платника податків.
Така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків.
Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.07.2023 року у справі № 140/1986/22.
Суд бере до уваги доводи позивача, що з метою надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, позивачем було скеровано до контролюючого органу відповідні первинні документи, що містять інформацію про вказану господарську операцію.
При цьому всі наявні у позивача та необхідні документи за вищезазначеним переліком були надані ГУ ДПС України в Одеській області, у тому числі, договори, акти виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в), довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3), розрахункові документи, копія Ліцензії ДАБІ на право будівництва об`єктів з додатком, копія фінансової звітності малого підприємства, копія форми 20-ОПП щодо наявності основних засобів, тому суд вважає безпідставними висновки ГУ ДПС про ненадання копій первинних документів за переліком за типами документів, вказаним у повідомленні від 05.09.2023.
Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
У квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключає для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішень з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
При цьому, загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. У разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 16 квітня 2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19), від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21.
Виходячи зі змісту повідомлення ГУ ДПС про необхідність подання додаткових документів від 05.09.2023 року та переліку наданих позивачем до цього разом з повідомленням від 31.08.2023 року, суд доходить висновку, що відповідач фактично вимагав надання документів, які йому вже було надано. При цьому, у повідомленні від 05.09.2023 року відповідач позначив усі види первинних документів, наявні у бланку повідомлення, за виключенням накладних. З огляду на перелік документів, які позивач надав 31.08.2023, неможливо зрозуміти, які все ж таки документи вимагає Комісія ГУ ДПС для реєстрації спірної податкової накладної.
Отже, рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної через ненадання "додаткових документів" неможна вважати обґрунтованим та таким, що відповідає принципу юридичної визначеності, оскільки неможливо встановити, які конкретно документи не надані відповідачу, а відповідно неможливо встановити і конкретну підставу прийняття оскаржуваного рішення.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (Комісії регіонального рівня) від 14 вересня 2023 року №9525892/35567199, яким позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 24 липня 2023 року, є протиправним та підлягає скасуванню, що, в свою чергу, є передумовою для зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" №1 від 24 липня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію 09.08.2023 року.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" підлягають повному задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені ним документально підтверджені судові витрати (сплачений судовий збір у розмірі 2684 грн.) за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що прийняла оскаржувані рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" (адреса: вул. Катерининська, 48, кв. 47, м. Одеса, 65045, код ЄДРПОУ 35567199) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 вересня 2023 року №9525892/35567199.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД №1 від 24 липня 2023 року датою її подання, а саме: 24 липня 2023 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЛТД" судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 11 листопада 2024 року.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123120043 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні