Справа № 420/15959/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку письмового провадження, визначеного ст. 262 ч.5 КАС України, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ), Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ), Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України ( АДРЕСА_1 ), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення спільної житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України, яке оформлено протоколом №2 від 28.02.2024 року, в частині відмови ОСОБА_1 у виплаті компенсації за належне для отримання житлове приміщення;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.05.2023 року щодо надання грошової компенсації за належне йому та членам його сім`ї для отримання жиле приміщення та прийняти рішення щодо виплати грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він проходив службу у ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військовій частині № НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ). Згідно довідки від 12.04.2023 року він перебуває на квартирному обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов у ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військовій частині № НОМЕР_1 ).
03.05.2023 року представник позивача звернулася до відповідача із заявою щодо виплати компенсації за належне для отримання жиле приміщення та прийняття відповідного рішення щодо такої виплати. Водночас, листом від 15.05.2023 року відповідач повідомив про відсутність коштів для виплати зазначеної компенсації.
Не погоджуючись із вищевказаною відповіддю, сторона позивача оскаржила її в судовому порядку.
На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 року по справі №420/22182/23 28.02.2024 року відбулось засідання спільної житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України, що було оформлено у вигляді протоколу №2. На порядку денному ставилось питання щодо розгляду заяви позивача від 03.05.2023 року щодо надання грошової компенсації за належне йому до отримання житлове приміщення. Водночас, приймаючи протокол засідання житлової комісії №2, відповідач фактично продублював свій попередній лист-відповідь представнику позивача від 15.05.2023 року, яким фактично відмовив у наданні грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.
Вважаючи рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) про відмову у наданні грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, яке оформлене протоколом №2 від 28.02.2024 року протиправним, позивач звернувся до суду щодо захисту своїх прав та законних інтересів з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 10.06.2024 року по справі №420/15959/24 було відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін. Зазначеною ухвалою відповідачу було запропоновано в 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на адміністративний позов.
25.06.2024 року до суду від ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) надійшов відзив по справі (а.с.51-56), з якого вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) не має підстав для прийняття рішення щодо виплати грошової компенсації за належне позивачу для отримання жиле приміщення у зв`язку із відсутністю видатків на надання грошової компенсації за належні для отримання військовослужбовцями та членами їх сімей жилі приміщення. Додатково у відзиві було зазначено, що за час перебування позивача на квартирному обліку у ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) видатків від Державного бюджету України на виплату грошової компенсації за належне отримання жиле приміщення для осіб, що перебувають на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов, не надходило.
Військовою частиною НОМЕР_2 Національної гвардії України ( АДРЕСА_1 ) позов позивача з додатками, а також ухвалу Одеського окружного адміністративного суду про відкриття провадження у справі від 10.06.2024 року було отримано 08.07.2024 року, що підтверджується матеріалами адміністративної справи (а.с. 72).
У визначений КАС України п`ятнадцятиденний строк відзив на адміністративний позов другим відповідачем наданий не був, будь-яких клопотань щодо продовження строку для подання відзиву відповідачем не заявлено, будь-яких пояснень щодо неможливості надання відзиву у строк, встановлений судом, не надано.
01.07.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.57-63), заперечень на яку до суду не надходило.
Ухвалою суду від 26.07.2024 року було вирішено подальший розгляд справи №420/15959/24 проводити в порядку загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання по справі на 18.09.2024 року.
18.09.2024 року представники сторін до підготовчого судового засідання не з`явились, від представника позивача та представника відповідача до суду були надіслані заяви про розгляд справи без їх участі (а.с.73-74, 75-78). Протокольною ухвалою суду від 18.09.2024 року у сторін по справі було витребувано копію заяви позивача від 03.05.2023 року щодо виплати компенсації за належне для отримання жиле приміщення (а.с.86). Проведення підготовчого судового засідання було відкладено на 20.10.2024 року.
20.10.2024 року було проведено підготовче судове засідання, в якому представник відповідача надав пояснення по суті спірних правовідносин. Сторона позивача до підготовчого судового засідання не з`явилась, була повідомлена про дату та час підготовчого судового засідання належним чином та своєчасно.
Також 20.10.2024 року підготовче провадження у справі №420/15959/24 було закрито та призначено розгляд справи по суті.
28.10.2024 року всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, надіслали клопотання про розгляд справи без їх участі, з огляду на що судом було вирішено подальший розгляд справи по суті продовжити в порядку письмового провадження з наступних підстав.
Згідно із ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи наведене положення Кодексу адміністративного судочинства України, а також те, що адміністративна справа була підготовлена до розгляду по-суті; сторонами у справі до суду були надані визначені КАС України заяви по суті справи, представниками відповідача в судових засіданнях були викладені пояснення та власна правова позиція по суті заявлених позовних вимог та заперечень проти них; подальший розгляд справи не потребував необхідності заслуховування усних пояснень сторін; відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив подальший розгляд справи проводити в порядку письмового провадження.
Суд у справі встановив наступне.
ОСОБА_1 проходив службу у ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військовій частині № НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ), чого відповідачем за час розгляду справи не заперечувалось.
Згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.04.2023 року, позивач перебуває на квартирному обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, в ІНФОРМАЦІЯ_4 (військовій частині НОМЕР_1 ) в загальній черзі з 25.07.2013, а позачерговій - з 08.02.2021 (а.с.18).
03.05.2023 року представник позивача звернулася до голови житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, в якій просила надати позивачу грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення шляхом перерахування коштів на його поточний рахунок у найкоротший термін (а.с.92-94).
Водночас, листом від 15.05.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_3 (Військовій частині № НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) повідомило про відсутність коштів в державному бюджеті для виплати зазначеної компенсації (а.с.20).
Не погоджуючись із вищевказаною відповіддю, сторона позивача оскаржила її в судовому порядку.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 року по справі №420/22182/23 визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військової частини НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.05.2023 року відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 09.09.2015 №728.
Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_3 (Військову частину НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.05.2023 року щодо надання грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення та прийняти рішення відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2015 №728.
На виконання вищевказаного рішення суду, 28.02.2024 року відбулось засідання спільної житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України, яке було оформлено у вигляді протоколу №2 (а.с.21-22). На порядку денному ставилось питання щодо виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 року по справі №420/22182/23, а саме розгляду заяви позивача від 03.05.2023 року щодо надання грошової компенсації за належне йому до отримання житлове приміщення.
Згідно витягу з протоколу №2 спільна житлово-побутова комісія відмовила позивачу у задоволенні його заяви від 03.05.2023 року та зазначила в рішенні, викладеному у протоколі, що черговість отримання житла або, за бажанням, грошової компенсації для позивача не настала. Розрахунок орієнтовного розміру грошової компенсації проводиться на момент настання права на отримання такої компенсації, так як одна зі складових її визначення, а саме - гранична вартість 1 кв. метра загальної площі житла для визначення розміру грошової компенсації (яка не повинна перевищувати опосередковану вартість будівництва житла за регіонами України, затверджену в установленому законодавством порядку) має тенденцію змінюватись. Крім того, у витязі з протоколу №2 зазначено, що за час перебування позивача на квартирному обліку при Військовій частині НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ), видатків від Державного бюджету України на виплату грошової компенсації за належне для отримане жиле приміщення для осіб, що перебувають на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов при ІНФОРМАЦІЯ_5 (військовій частині НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ), не надходило.
Вважаючи рішення про відмову у наданні грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, яке оформлене протоколом №2 від 28.02.2024 року, протиправним, позивач звернувся до суду щодо захисту своїх прав та законних інтересів з адміністративним позовом у справі №420/15959/24.
Дослідивши адміністративний позов, відзив та надані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, заслухавши пояснення представника відповідача у судовому засіданні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі закріплено в Законі України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року №2011-XII (далі Закон №2011-XII).
Згідно ст.1-2 Закону №2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
За ст.2 Закону №2011-ХІІ ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
Відповідно до ч.1 ст.12 Закону №2011-ХІІ держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Згідно ч.9 ст.12 Закону №2011-ХІІ військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Військовослужбовці, які набули право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", залишаються на такому обліку та користуються правом позачергового одержання житла.
Аналізуючи вищевказані приписи Закону №2011-ХІІ, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, зокрема, військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом України та іншими законами, та в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст.9 Житлового кодексу України (далі ЖК України) громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.
За ст.43 ЖК громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.
Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень).
Відповідно ст.48 ЖК України жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі, але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України. При цьому враховується жила площа у жилому будинку (квартирі), що перебуває у приватній власності громадян, якщо ними не використані житлові чеки.
Понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів (ст.49 ЖК України).
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 року №1081 (далі Порядок №1081), визначено механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, розвідувальних органів, посади в яких комплектуються військово-службовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.
За п.3 Порядку №1081 військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Відповідно до п.29 Порядку №1081 військовослужбовці, які перебувають на обліку при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду, а в разі розформування військової частини - у військовому комісаріаті і квартирно-експлуатаційному органі та користуються правом позачергового одержання житла.
Аналізуючи зміст п.9 ст.12 Закону №2011-ІІ та п.29 Порядку №1081 можна дійти висновку, що особа, яка звільнена з військової служби в запас або у відставку, має право на залишення на квартирному обліку з підстав, перелік яких є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Пункт 30 Порядку №1081 закріплює перелік випадків, коли військовослужбовці знімаються з обліку громадян, які потребують поліпшені житлових умов, а саме у разі:
1) поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла;
2) засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження;
3) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем;
4) подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік;
5) в інших випадках, передбачених законодавством.
Враховуючи вищевказане, військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також члени їх сімей мають право на отримання житла, а отже і право на отримання грошової компенсації, в тому числі, у разі звільнення в запас чи у відставку, за станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі.
Згідно ст.48-1 ЖК України закріплено, що порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.
Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) встановлений Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року №728 (далі - Порядок №728).
За п.3 Порядку №728 військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Згідно п.5 Порядку №728 черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Відповідно до п.6 Порядку №728 підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
За п.9 Порядку №728 Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальні органи, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку щороку протягом I кварталу після визначення загальної суми видатків на надання компенсації розподіляють її між військовими частинами, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційними установами (організаціями), в яких ведеться облік військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, з урахуванням часу взяття військовослужбовців та членів їх сімей на такий облік та/або включення їх до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Відповідно до п. 10 Порядку №728 житлові комісії військових частин, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) (далі - житлові комісії) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір.
Пунктом 11 Порядку №728 закріплено перелік документів, необхідний для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, та подання житловій комісії на розгляд.
За п.12 Порядку №728 житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.
Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальними органами, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Віце-прем`єр-міністру з відновлення України - Міністрові розвитку громад, територій та інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, керівнику розвідувального органу, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.
Наказом Міністра оборони України №542 від 08.10.2015 року, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року №728 внесено зміни в Інструкцію про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 30.11.2011 року №737, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.01.2012 року за №24/20337 (далі - Інструкція №737). Зокрема, розділ IV було доповнено пунктами 4.10-4.18, які передбачають процедуру отримання військовослужбовцями грошової компенсації замість належного їм для отримання жилого приміщення.
Згідно п.4.13 цієї Інструкції №737 черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця (особи, звільненої з військової служби, та членів сім`ї військовослужбовця) на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове одержання жилих приміщень.
Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовець (особа, звільнена з військової служби, та члени сім`ї військовослужбовця) за місцем перебування його на квартирному обліку подає житловій комісії відповідної військової частини, військового комісаріату чи квартирно-експлуатаційній установі (організації) документи, визначені пунктом 11 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 728. Житлові комісії та/або квартирно-експлуатаційні організації одночасно перевіряють документи, зазначені у пункті 4.6 цього розділу.
Житлові комісії в десятиденний строк розглядають рапорти військовослужбовців (заяви осіб, звільнених з військової служби, та членів сімей військовослужбовців) щодо надання компенсації та на підставі отриманих документів приймають рішення про надання або відмову в наданні компенсації.
Відповідно до положень ст.ст. 42,43 ЖК України, п.32 Порядку №1081 та п.38 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 року №470, жилі приміщення надаються тільки громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов та внесені до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Зазначеній категорії громадян жилі приміщення надаються в порядку черговості.
Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік, включення до списків осіб, які користуються правом позачергового та першочергового одержання жилих приміщень.
Аналізуючи вищевказане, законодавством передбачено як надання військовослужбовцю приміщення у разі його наявності, так і передбачена можливість нарахування та виплати відповідної компенсації у грошовому вимірі за таке житло, проте, обидва випадки, які є альтернативними та залежать від певних обставин, не змінюють самої суті необхідності перебування заявника у черзі на таке житло та необхідності дотримання черговості у наданні будь то житла чи грошової компенсації за нього.
Як було встановлено судом за час розгляду справи, позивач перебуває на квартирному обліку в ІНФОРМАЦІЯ_4 (Військова частина НОМЕР_1 ) в загальній черзі з 25.07.2013 року за номером в списку №44, а в позачерговій з 08.02.2021 року за номером в списку №6.
Разом з тим, згідно витягу з протоколу №2 засідання спільної житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України, яке відбулось 28.02.2024 року, вбачається, що черговість отримання житла або, за бажанням, грошової компенсації для ОСОБА_1 ще не настала.
Враховуючи вищевказане, відмова спільної житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України у здійсненні нарахування компенсації за неотримане житло позивачу за його заявою від 03.05.2023 року є обґрунтованою у зв`язку з передчасністю такого звернення, оскільки реалізація такого права позивача пов`язана саме з настанням черги на отримання житла, яке ще не настало.
Суд акцентує увагу на тому, що за час розгляду справи факт настання черги на отримання житла або грошової компенсації у грошовому вимірі за таке житло, у свою чергу, не було доведено й стороною позивача.
Крім того, при настанні черги на отримання житла, право на отримання грошової компенсації замість житла, залежить також від наявності бюджетних коштів для таких виплат.
Згідно п.2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року №147 (далі - Порядок №147), бюджетні кошти спрямовуються на: будівництво житла на земельних ділянках, що в установленому порядку надані (передані) зазначеним у пункті 1 цього Порядку головним розпорядникам бюджетних коштів (власне будівництво); реконструкцію будівель (приміщень) під житло; придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку; надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення.
Бюджетні кошти використовуються насамперед для завершення будівництва житлових об`єктів із ступенем готовності більш як 70 відсотків, які відповідно до титулів будов (об`єктів) плануються до прийняття в експлуатацію в поточному році.
У постанові від 14.08.2024 року у справі №620/3444/24 Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що вищевказаний розподіл бюджетних коштів обумовлений тим, що найбільш економічно доцільно витрачати кошти на будівництво житла та його придбання на умовах пайової участі, або купівлю на вторинному ринку з використання конкурентних процедур, так як це дає можливість забезпечити житловими приміщеннями більшої частини військовослужбовців та членів їх сімей порівняно з витрачанням коштів на грошові компенсації.
Пунктом 1 Порядку №147 за бюджетною програмою "Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Національної гвардії України" головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем визначено МВС України.
Таким чином, головні розпорядники бюджетних коштів, у тому числі й МВС України зобов`язані використовувати бюджетні кошти у першу чергу на будівництво житла, реконструкцію будівель та придбання житла, і лише потім на надання грошової компенсації.
Крім того суд зазначає, що згідно за п.8 ч. ст. 7 Бюджетного кодексу України (далі БК України) бюджетна система України ґрунтується зокрема на принципі цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями.
Згідно ч.4 ст.20 БК України встановлено, що відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.
За п.5 Порядку №728 та п.4 розділу VI Інструкції №3 черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Шостим апеляційним адміністративним судом у постанові від 14.08.2024 року по справі №620/3444/24 також було зазначено, що оскільки бюджетною програмою 6641060 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України» в 2023-2024 роках не передбачено фінансування видатків Адміністрації Держспецзв`язку на виплату військовослужбовцям грошової компенсації за належне їм до отримання житло, то наразі відсутні підстави для її виплати позивачу, беручи до уваги те, що сама черга на отримання житла позивачем ще не настала, а виплата компенсації не є можливою, адже у такому разі особи, які знаходяться у черзі вище позивача як заявника, опиняться в гіршому становищі порівняно з останнім, що призведе до порушення їх прав.
Суд при розгляді справи №420/15959/24 також акцентує увагу на тому, що при звільненні з військової служби позивачем не було припинено перебування квартирному обліку, з огляду на що він має право на забезпечення житлом, шляхом надання такого житла для постійного проживання в порядку черговості, або, за бажанням, але виключно на момент настання його черги на отримання житла та наявності відповідних кошторисних призначень, на виплату грошової компенсації.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відтак, приймаючи до уваги вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, а також враховуючи, що вимоги позивача щодо виплати грошової компенсації за належне йому та членам його сім`ї для отримання жиле приміщення наразі є передчасними з-за ненастання його черги на отримання такого житла, суд дійшов висновку, що адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) задоволенню не підлягає.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 77, 90, 241-246, 251, 255, 257-258, 262, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_1 ) ( АДРЕСА_3 ), Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України ( АДРЕСА_1 ) ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Розподіл судових витрат не проводити.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя О.В. Білостоцький
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123120064 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Білостоцький О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні