ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8544/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання Березіній С.Ю.,
представника позивача Близнюка І.В.,
представника відповідача Трофімченка В.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Сільскогосподарського кооперативу "Іскра" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
В С Т А Н О В И В:
Сільскогосподарський кооператив "Іскра" (далі по тексту - СК "Іскра" / позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі по тексту - ГУ ДПС у Полтавській області / відповідач) в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 11.04.2024 №00046500706.
В обгрунтування позовної заяви позивач вказував на протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Зазначив, що договірні відносини між позивачем та його контрагентами виконані в повному обсязі, оскільки при виконанні умов договорів сторони дійшли згоди щодо зменшення вартості продукції, яка мала бути поставлена. Зазначив, що згідно кредитового авізо №2 до рахунку-фактури №10/03 від 20.03.2023 СК "Іскра" було перераховано розмір оплати за поставлений товар на підставі Звіту про розвантаження №1, за різницю в якості та кількості товару, поставленого за номером Договору №UGH-2003-101 від 20.03.2023 та зроблено знижку у сумі 72 144,87 дол. США. Крім того вказував, що згідно кредитового авізо №1 від 01.03.2023 до рахунку-фактури №3001/3 від 30.01.2023 СК "Іскра" було перераховано розмір оплати за поставлений товар на підставі Звіту про розвантаження №1, за різницю в якості та кількості товару, поставленого за номером Договору №06102022/1 від 06.10.2022 та зроблено знижку у розмірі 13 870,50 євро та визначено остаточну суму після знижки у розмірі 85 204,51 євро, яка і була сплачена нерезидентом Ethomigo s.r.o. згідно платіжної інструкції від 06.03.2023. Наведене свідчить про відсутність дебіторської заборгованості стосовно ненадходження валютної виручки за експортований товар.
Наполягав на тому, що зміна ціни товарів за контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023 укладеним з нерезидентом ESD GROUP OU, Естонія та за контрактом №06102022/1 від 06.10.2022 укладеним з нерезидентом Ethomigo s.r.o., Чеська Республіка відбулась за згодою сторін на законних підставах, тому будь-яка заборгованість зі сплати валютної виручки у зазначених нерезидентів перед СК "Іскра" відсутня.
З розрахунку пені за порушення строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями СК "ІСКРА" за період з 06.10.2022 по 29.02.2024 (Додаток №5 до акта №2547/16-31-07-06-02/03772401 від 08.03.2024) вбачається, що по експортному контракту №UGH-2003-101 від 20.03.2023, зазначений код валюти: 840 , курс валюти на момент виникнення заборгованості: 36,2496 грн, по експортному контракту №06102022/1 від 06.10.2022 вказаний код валюти 978, курс валюти на момент виникнення заборгованості: 40,7228 грн.
При цьому, заборгованість виникає та обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується і у випадку порушення строків розрахунків, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Тобто, при експорті має враховуватися курс валют на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, а при імпорті - на дату оплати резидентом товару.
Отже, при розрахунку пені повинен враховуватися курс НБУ станом на дату митного оформлення продукції, що експортується.
Так, курс був нижчим і застосування при розрахунку пені за експортним контрактом №06102022/1 від 06.10.2022 курсу вище - 40,7228 грн., призвело до збільшення її розміру та відповідно покладення на позивача надмірних грошових зобов`язань.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
09.08.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив ГУ ДПС у Полтавській області на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на їх безпідставність. Зазначив, що в ході виконання експортних контрактів має місце ненадходження валютної виручки за товар, а саме: за зовнішньоекономічним експортним контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023 укладеним з нерезидентом ESD GROUP OU, Естонія в сумі 72 144,87дол.США. на 104 дня з 18.11.2023 по 29.02.2024; за зовнішньоекономічним експортним контрактом №06102022/1 від 06.10.2022 укладеним з нерезидентом Ethomigo s.r.o., Чеська Республіка в сумі 13 870,50євро на 216 днів з 29.07.2023 по 29.02.2024, що є порушенням частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.18 № 2473/VIII «Про валюту і валютні операції» (далі Закон № 2473/VIII).
В оборотно-сальдових відомостях по рахунку № 362 "Розрахунки з іноземними покупцями" за експортним контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023 укладеним з нерезидентом ESD GROUP OU, Естонія обліковується дебіторська заборгованість в сумі 72144,87дол.США., за експортним контрактом №06102022/1 від 06.10.2022 укладеним з нерезидентом Ethomigo s.r.o., Чеська Республіка обліковується дебіторська заборгованість в сумі 13 870,50 євро.
Нарахування пені за зовнішньоекономічними операціями здійснюється відповідно до частини п`ятої статті 13 Закону України від 21.06.18 № 2473/VIII "Про валюту і валютні операції".
Крім того, в ході проведення позапланової виїзної перевірки підприємством не надані підтверджуючі документи, щодо зніми вартості товару, перегляду ціни товарів, що відповідають критеріям (вимогам) пункту 12 розділу ІІІ Постанови Правління НБУ № 7 від 02.01.2019 (а.с. 148-151).
14.08.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь СК "Іскра" на відзив в якій наполягав на правомірності своїх вимог та безпідставності тверджень відповідача викладених у відзиві на позов (а.с. 171-177).
Протокольною ухвалою від 10.09.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
03.10.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли додаткові письмові пояснення СК "Іскра" (а.с. 193-194).
07.10.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява представника позивача про проведення розгляду справи в режимі відеоконференції (а.с. 201).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.10.2024 заяву позивача про участь представника у засіданні в режимі відеоконференції задоволено, вирішено розгляд справи проводити в режимі відеоконференції.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.
СК "Іскра" (код ЄДРПОУ 03772401) зареєстрований як юридична особа 26.02.2000, номер запису 15691200000000364 (а.с. 14-18).
Основний вид діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
На підставі 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.1, пункту 78.1, статті 78, пункту 81.1 статті 81, пункту 82.2 статті 82, підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями, в редакції, чинній на дату спірних правовідносин (надалі по тексту - Податковий кодекс України, ПКУ) проведено документальну позапланову виїзну перевірку СК "Іскра" з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 06.10.2022 по 29.02.2024 в зв`язку з надходженням до ГУ ДПС у Полтавській області листів ДПС України № 21760/7/99-00-07-05-02-07 від 05.09.2023 (вх.3228/8/16-31 від 05.09.2023), № 208/7/99-00-07-05-01-07 від 04.01.2024 (вх.33/8/16-31 від 04.01.2024) про виявлені банком АТ КБ "ПриватБанк", МФО 305299, факти ненадходження валютної виручки або товару в установлені НБУ граничні терміни розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами № 06102022/1 від 06.10.2022 та № UGH-2003-101 від 20.03.2023 укладеними з нерезидентами.
За результатами документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДПС у Полтавській області 08.03.2024 складено акт № 2547/16-31-07-02/03772401 (а.с. 153-157) за висновками якого встановлено ненадходження валютної виручки в установлені постановою НБУ № 142 від 07.07.2022 "Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18" граничні строки розрахунків (180 днів), встановлено порушення частини другої статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473/VIII "Про валюту і валютні операції" із змінами та доповненням:
- за зовнішньоекономічним контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023 укладеного з нерезидентом ESD GROUP OU, Естонія в сумі 72 144,87 дол. США на 104 дня з 18.11.2023 по 29.2024,
- за зовнішньоекономічним експортним контрактом № 06102022/1 від 06.10.2022 укладеним з нерезидентом Ethomigo s.r.o, Чеська Республіка в сумі 13870,50 євро на 2016 днів з 29.07.2023 по 29.02.2024.
На підставі висновків акту № 2547/16-31-07-02/03772401 ГУ ДПС у Полтавській області 11.04.2024 складено податкове повідомлення-рішення № 00046500706, яким до СК "Іскра" застосовано штрафні санкції в розмірі 1 181 969,43 грн (а.с. 161 зворотній бік-162).
Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням - рішенням від 11.04.2024 № 00046500706, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні відносини регулюються Законом України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 №2473-VІІІ (далі Закон №2473-VІІІ), постановою Правління НБУ від 24.02.2022 №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану", Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків? ? за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7.
Згідно статті 1 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.1991 №959-XII експорт (експорт товарів) - продаж товарів українськими суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності іноземним суб`єктам господарської діяльності (у тому числі з оплатою в негрошовій формі) з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України, включаючи реекспорт товарів.
Момент здійснення експорту (імпорту) - момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власності на зазначений товар, що експортується чи імпортується, від продавця до покупця.
Зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Зовнішньоекономічний договір (контракт) - домовленість двох або більше суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та їх іноземних контрагентів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їх взаємних прав та обов`язків у зовнішньоекономічній діяльності.
Іноземна валюта:
- валюта готівкою, грошові знаки (банкноти, білети державної скарбниці, монети), що знаходяться в обігу і є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави, а також вилучені або ті, що вилучаються з обігу, але підлягають обміну на грошові знаки, які знаходяться в обігу,
- платіжні документи у грошових одиницях іноземних держав та міжнародних розрахункових одиницях,
- кошти у грошових одиницях іноземних держав, міжнародних розрахункових одиницях та у діючій на території України валюті з вільною конверсією, які знаходяться на рахунках та вкладах у банківсько-кредитних установах на території України та за її межами.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ, відповідальність за порушення валютного законодавств визначено Законом № 2473-VIII.
Метою цього Закону є забезпечення єдиної державної політики у сфері валютних операцій та вільного здійснення валютних операцій на території України.
Згідно статті 1 Закону №2473- VIII? ? валютна операція - операція, що має хоча б одну з таких ознак: а) операція, пов`язана з переходом права власності на валютні цінності та (або) права вимоги і пов`язаних з цим зобов`язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами, крім операцій, що здійснюються між резидентами, якщо такими валютними цінностями є національна валюта;
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Згідно частини першої статті 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Частиною другою статті 13 Закону №2473-VIII передбачено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону №2473-VIII за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Згідно частини п`ятої статті 13 Закону №2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Частиною восьмою статті 13 Закону №2473 передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Правління Національного банку України постановою № 5 від 02.01.2019 затвердило Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі - Положення № 5), яке визначає заходи захисту, запроваджені Національним банком України, порядок їх застосування (порядок здійснення валютних операцій в умовах запроваджених цим Положенням заходів захисту), а також порядок здійснення окремих операцій в іноземній валюті.
Згідно з пунктами 21, 23 Положення №5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного пунктом 21 розділу II цього Положення, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення, у повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в Україні в банку.
Так, згідно пункту 142 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (зі змінами та доповненнями) (далі - Постанова №18) граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022.
Згідно пункту 144 Постанови №18 розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 142 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
Пунктом 6 Інструкції №7 встановлено, що банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за:
1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією;
2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією;
3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України.
Згідно пункту 7 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків? ? за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7 (далі Інструкція №7), Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків з дати:
1) оформлення МД типу ЕК-10 "Експорт", ЕК-11 "Реекспорт" на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів;
2) здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів.
Датою здійснення платежу на користь нерезидента - постачальника товару вважається дата здійснення банком платежу на користь нерезидента - постачальника товару, якщо оплата зобов`язань резидента за операцією з імпорту товару здійснюється за рахунок коштів, отриманих від банку на підставі кредитного договору без зарахування цих коштів на поточний рахунок такого резидента в банку.
Згідно із підпунктом 2 пункту 9 Інструкції № 7 банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції.
Між тим, згідно зі статтею 44 ГК України підприємництво здійснюється на основі вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності, самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону, вільного найму підприємцем працівників. комерційного розрахунку та власного комерційного ризику, вільного розпорядження прибутком, що залишається у підприємця після сплати податків, зборів та інших платежів, передбачених законом, самостійного здійснення підприємцем зовнішньоекономічної діяльності, використання підприємцем належної йому частки валютної виручки на свій розсуд.
Статтею 5 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" встановлено, що всі суб`єкти зовнішньоекономічної діяльності незалежно від форми власності та інших ознак мають рівне право здійснювати будь-які види зовнішньоекономічної діяльності та дії щодо її провадження, у тому числі будь-які валютні операції та розрахунки в іноземній валюті з іноземними суб`єктами господарської діяльності, що прямо не заборонені або не обмежені законодавством, у тому числі заходами захисту, запровадженими Національним банком України відповідно до Закону України "Про валюту і валютні операції".
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" Зовнішньоекономічний договір (контракт) укладається суб`єктом зовнішньоекономічної діяльності або його представником у простій письмовій або в електронній формі, якщо інше не передбачено міжнародним договором України чи законом. У разі експорту послуг (крім транспортних) зовнішньоекономічний договір (контракт) може укладатися шляхом прийняття публічної пропозиції про угоду (оферти) або шляхом обміну електронними повідомленнями, або в інший спосіб, зокрема шляхом виставлення рахунка (інвойсу), у тому числі в електронному вигляді, за надані послуги.
Суб`єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право укладати будь-які види зовнішньоекономічних договорів (контрактів), крім тих, які прямо та у виключній формі заборонені законами України.
Судом встановлено, що 06.10.2022 між СК "Іскра" (продавець) та Ethomigo s.r.o (покупець) укладено договір № 06102022/1 (а.с. 21-23) за умовами якого продавець зобов`язується поставити покупцеві товар, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити вартість прийнятого товару. Товар: зерно кукурудзи оптом українського походження врожаю 2021 року. Кількість товару 2000 тонн +/- 5%. Право власності на товар переходить від продавця до покупця після вивантаження товару у місці призначення, але у будь-якому випадку не раніше оплати 100% вартості товару (пункт 1.1-1.4).
Ціна товару 250 євро за 1 метричну тонну (яка дорівнює 1000 кг). Валюта контракту та платежів за цим контрактом - євро. Загальна сума контракту 500 000 євро +/- 5% (пункт 2.1-2.3).
Згідно із пунктом 5.1 покупець здійснює оплату 100% вартості партії товару після розвантаження товару в місці призначення банківським переказом на рахунок продавця на підставі рахунку виставленого на сьомий день після лабораторного дослідження.
29.11.2021 СК "Іскра" виставлено Ethomigo s.r.o рахунок-фактуру / invoice №2911/1 на суму 138875 Euro (а.с. 20 зворотній бік).
30.11.2022 СК "Іскра" виставлено Ethomigo s.r.o рахунок-фактуру / invoice №3011/2 на суму 52125 Euro (а.с. 20).
30.01.2023 СК "Іскра" виставлено Ethomigo s.r.o рахунок-фактуру / invoice №3001/3 на суму 85204,50 Euro (а.с. 19 зворотній бік).
01.03.2023 СК "Іскра" виписано кредитове авізо № 1 до рахунку-фактури № 3001/3 від 30.01.2023, в якому здійснено перерахунок вартості товару на суму 85204,51 Euro на підставі звіту про розвантаження № 1 (а.с.104 зворотній бік, 106).
Оплата від нерезидента Ethomigo s.r.o надійшла СК "Іскра" на валютні рахунки на загальну суму 276204,50 Euro, що не заперечується сторонами та відображено в акті перевірки.
Відповідно до пояснювального листа Ethomigo s.r.o від 24.07.2024 щодо виконання зобов`язань та відсутності заборгованості за експортним контрактом №06102022/1 від 06.10.2022, на виконання умов контракту СК "Іскра" поставив товар згідно з MD типу ЕК-10 на загальну суму 290075 Euro. Товар був оплачений на загальну суму 276204,50 Euro. Різниця в кількості та якості товару, поставленого за експортним контрактом №06102022/1 від 06.10.2022, була врахована за рахунок знижки в сумі 13870 Euro. Остаточна сума після знижки була визначена в розмірі 85204,51 Euro, яка була сплачена Ethomigo s.r.o. Обидві сторони виконали свої зобов`язання за цим договором у повному обсязі, претензій немає (а.с. 197).
На вищевикладеному в ході розгляду справи також наполягав представник позивача, вказуючи, що з оплатою за поставлений товар до Ethomigo s.r.o перейшло право власності згідно пункту 1.4 договору № 06102022/1 від 06.10.2022 та сторони одна до одної ніяких зобов`язань не мають.
Вивчивши вищевказані матеріали судом встановлено, що оплата за поставлений товар Ethomigo s.r.o відбулася, зокрема, згідно рахунок-фактуру / invoice №3001/3 від 30.01.2023 на суму 85204,50 Euro, який виписано за умовами пункту 5.1 договору № 06102022/1 від 06.10.2022 та право власності на товар перейшло до Ethomigo s.r.o у визначеному пунктом 1.4 договору № 06102022/1 від 06.10.2022 порядку.
20.03.2023 між СК "Іскра" (продавець) та ESD GROUP OU укладено контракт №UGH-2003-101, згідно якого продавець продає, а покупець приймає та оплачує сільськогосподарську продукцію, а саме: насіння кукурудзи Українського виробництва навалом, виготовленого у 2022 році (а.с. 41-45).
Загальна кількість товару 3100 МТ +/- 5% за вибором продавця (підпункт 2.2.).
Ціна за одиницю метричну тонну товару 228 USD, загальна вартість контракту 706800 USD (пункт 4).
Згідно із пунктом 6.1 контракту №UGH-2003-101 покупець зобов`язаний сплатити вартість товару, поставленого на місце поставки, на рахунок продавця банківським переказом у наступному порядку: 100% чистих безготівкових коштів проти факсу / скан-копій документів протягом 2 банківських днів після проходження судна через Босфор в турецьких водах. До документів для оплати, зокрема повинен бути включений рахунок-фактура.
Право власності на товар переходить від продавця до покупця після повної оплати (пункт 7.1).
20.03.2023 СК "Іскра" виписано ESD GROUP OU проформ-рахунок № 02/03 на заявлену кількість товару 3100 МТ, загальною вартістю 706800 USD (а.с. 28).
У свою чергу на виконання вимог пункту 6.1 контракту №UGH-2003-101, СК "Іскра" 20.03.2023 виписано ESD GROUP OU рахунок / Invoise №10/03 на загальну кількість товару 2982,550 МТ, загальною вартістю 680021,40 USD, зі знижкою разом становить - 607876,53 USD (а.с. 28 зворотній бік).
10.05.2023 між СК "Іскра" (продавець) та ESD GROUP OU підписано додаткову угоду № 1 до контракту №UGH-2003-101 від 20.03.2023, згідно якої сторони дійшли згоди доповнити основний договір наступними послугами від покупця до продавця: повна послуга з перевалки зерна з вантажівки на номіноване судно = 18 доларів США за метричну тонну, компенсація за простій судна відповідно до SOP і MV SEA NAVIGATOR - CH / H D 13.03.2023 = 4,54631 доларів США за метричну тонну, послуги з фумігації = 0,7000 доларів США за метричну тонну, послуги сюрвейера = 0,81834 доларів США за метричну тонну, закордонна швидка доставка DHL = 0,07274 доларів США, послуги зі зміни причалу судна = 0,05161 доларів США за метричну тонну (а.с. 40).
10.05.2023 СК "Іскра" виписано кредитове авізо № 2 до рахунку-фактури № 10/03 від 20.03.2023 в якому здійснено перерахунок вартості товару на суму 72144,87 дол. США (а.с. 100).
Оплата від нерезидента ESD GROUP OU надійшла СК "Іскра" на валютні рахунки на загальну суму 607876,53 дол. США., що не заперечується сторонами та відображено в акті перевірки.
Відповідно до пояснювального листа ESD GROUP OU від 24.07.2024 щодо виконання зобов`язань та відсутності заборгованості за експортним контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023, на виконання умов контракту СК "Іскра" поставив за митною декларацією ЕК-10 № 6997 від 22.05.2023 товар на суму 680021,40 доларів США. Товар був оплачений на загальну суму 607876,53 доларів США. Різниця в кількості та якості товару, поставленого за експортним контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023, була врахована за рахунок знижки в сумі 72144,87 доларів США. Остаточна сума після знижки була визначена в розмірі 607876,53 доларів США. Остаточна сума після знижки була визначена та сплачена ESD GROUP OU. Залишок коштів за контрактом №UGH-2003-101 від 20.03.2023 становить 0.00 USD (а.с. 200).
На вищевикладеному в ході розгляду справи також наполягав також представник позивача, вказуючи, що з оплатою за поставлений товар до ESD GROUP OU перейшло право власності згідно пункту 7.1 контракту №UGH-2003-101 від 20.03.2023 та сторони одна до одної ніяких зобов`язань не мають.
Вивчивши вищевказані матеріали судом встановлено, що оплата за поставлений товар ESD GROUP OU відбулася згідно рахунку / Invoise №10/03 на загальну кількість товару 2982,550 МТ, з виставленою ціною - 607876,53 USD, який виписано за умовами пункту 6.1 контракту №UGH-2003-101 від 20.03.2023 та право власності на товар перейшло до ESD GROUP OU у визначеному пунктом 7.1 контракту №UGH-2003-101 від 20.03.2023 порядку.
Суд критично ставиться до тверджень відповідача щодо неможливості СК "Іскра" змінювати ціну товару по вищевказаним зовнішньоекономічним контрактам та зазначає, що Верховний Суд у постанові від 31.01.2020 у справі №1340/3649/18 зауважив, що суб`єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право укладати будь-які види зовнішньоекономічних договорів (контрактів), крім прямо або у винятковій формі заборонених законами України. Крім того, всі суб`єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право самостійно визначати форму розрахунків за зовнішньоекономічними операціями з-поміж тих, то не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам.
Враховуючи, що чинним законодавством не заборонено та не обмежено законні форми розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, що не передбачають, власне, надходження іноземної валюти на рахунок резидента, виконання зобов`язань резидента України перед нерезидентом за зовнішньоекономічним контрактом шляхом зменшення суми зобов`язання на суму недопоставленого (неналежної якості) товару є одним із законних засобів врегулювання сторонами взаємних зобов`язань.
У свою чергу, в межах даної справи, судом встановлено, що врегулювання вартості за поставлений товар між позивачем та його контрагентами відбулося за згодою сторін (в поза судовому порядку), а тому посилання відповідача на недотримання СК "Іскра" пункту 12 постанови № 7 в ході розгляду даної справи не знайшли свого підтвердження.
Отже, у зв`язку з погодженням сторонами фактичного виконання контрактів, у позивача не виникло зобов`язання щодо отримання валютної виручки від контрагентів в розмірі 72144,87 USD та 13870,50 Euro.
При цьому, відповідальність за неотримання валютної виручки повинна наставати лише за дійсними зобов`язаннями.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі вищезазначеного, суд прийшов до висновку, що податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 11.04.2024 №00046500706 є необґрунтованим, а тому протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Зважаючи на встановлені вище фактичні обставини справи та беручи до уваги норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Сільскогосподарського кооперативу "Іскра" (код ЄДРПОУ 03772401, вул. Приморська, село Недогарки, Кременчуцький район, Полтавська область) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192, вул. Європейська, 4, м.Полтава) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС України у Полтавській області від 11.04.2024 №00046500706.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області на користь Сільскогосподарського кооперативу "Іскра" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14183,63 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 14.11.2024.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123122613 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні