Рішення
від 11.11.2024 по справі 440/3529/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа №440/3529/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" до Полтавської митниці про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" звернулось до суду з позовом до Полтавської митниці, у якому позивач просив:

визнати протиправним та скасувати рішення щодо класифікації товарів від 01.03.2024 №24UA80600000012-КТ;

скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2023/000163.

Позовні вимоги позивач обґрунтував посиланням на те, що під час митного оформлення ним у достатній кількості були надані документи. При цьому, імпортовані позивачем згідно митної декларації від 23.02.2024 №24UA806020001479U8 товари - корзини для ендоскопічних інструментів, корзини для стоматологічного інструментарію, миски та ємності для медичних інструментів і матеріалів використовуються для належного зберігання, очищення, стерилізації та транспортування таких інструментів, матеріалів, і відповідно за визначеннями пояснень до товарної позиції 9018, являються "інструментами для медицини або хірургії", у тому числі їх частинами та приладдям. Такі товари використовуються виключно у медицині та винятково з приладами (інструментами) товарної позиції 9018 УКТ ЗЕД. Разом з тим, митний орган помилкового вказує про необхідність класифікації ввезених товарів згідно товарної позиції 7326 УКТ ЗЕД, тоді як спірне рішення митного органу не містить жодного обґрунтування щодо причин та/чи підстав для перекласифікації товару посадовою особою митного органу.

2. Позиція відповідача.

Відповідач позов не визнав, у відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити стверджуючи про їх необґрунтованість та безпідставність /том 1 а.с. 71-93/. Свою позицію мотивував посиланням на те, що заявлений в митній декларації від 23.02.2024 №24UA806020001479U8 товар неможливо ідентифікувати як такий, що має медичне призначення. Використання металу AISI 304 поширено в різних галузях промисловості та необмежено її використання виключно для виготовлення медичних інструментів. Вироби включаються до товарної позиції 9018 лише у разі, якщо вони чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість, з якою вони розбираються для стерилізації, кращу якість виготовлення, природу складових їх металів або через їх комплектування (часто упаковуються в ящики чи бокси, що містять набір інструментів для конкретної роботи: акушерства, розтину трупів, гінекології, очної чи внутрішньої хірургії, ветеринарні набори для родів тощо).

3. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 03.04.2024 заперечення представника Полтавської митниці проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

У відповіді на відзив, що надійшла до суду 18.04.2024 /том 1 а.с. 213-217/, позивач наполягав на задоволенні позовних вимог.

У запереченнях на відповідь, які надійшли до суду 25.04.2024 /том 1 а.с. 225-232/, представник відповідача стверджував про безпідставність доводів позивача та просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

4. Обставини справи

ТОВ "Віола Медтехніка" (ідентифікаційний код 23548019) зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /том 1 а.с. 42/.

26.09.2023 між ТОВ "Віола Медтехніка" (Покупець) та компанією "YARSONS INTERNATIONAL" (Продавець) укладено контракт №3 /том 1 а.с. 17-18/ (далі - Контракт), згідно з пунктом 1.1 якого Продавець зобов`язується продати і забезпечити доставку, а Покупець зобов`язується купити Товари в кількості та за цінами, вказаними в інвойсі до даного Контракту, на умовах EXW фабрика.

Кількість товару вказано в інвойсі, який являється невід`ємною частиною Контракту /пункт 2.1 Контракту/.

Товар приймається при порівнянні інвойсу з товаром, що прибув. Покупець має право пред`явити Продавцю претензії по кількості поставленого товару не пізніше 2-х тижнів від дати прийомки /пункт 6.1 Контракту/.

За умовами пункту 11.1 Контракту справжній Контракт дійсний до 31 грудня 2025 року і набирає чинності з моменту його підписання.

У комерційному інвойсі від 07.11.2023 №YVМ847-23 визначено перелік товару, що підлягав поставці, серед яких:

SCT-1610 Лоток касетний довгастий для 10 інструментів 200 х 145 х 35 - 20 шт,

SIB-1010 Тримач для бурів, коробка для хірургічних та імплантологічних інструментів 100х 80 х 48 - 10 шт,

SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20 - 30 шт,

SSM-607 Дзеркало щокове доросле/дитяче металеве - 50 шт,

SEB-4130 Корзина для ендоскопічних інструментів 580 х 160 х 52 - 10 шт,

SSM-207 Дзеркало щокове металеве - 50 шт,

SSM-107 Дзеркало оклюзійне доросле/дитяче металеве - 50 шт,

SEB-4080 Корзина для ендоскопічних інструментів 660 x 150 x 77 - 5 шт,

SEB-4070 Корзина для ендоскопічних інструментів 700 x 80 x 52 - 5 шт,

SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20 - 30 шт,

SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм - 20 шт,

SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм - 20 шт,

SRF-9892 Миска 65 x 30 мм - 20 шт,

SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм - 20 шт,

SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм - 20 шт,

SRF-9892 Миска 65 x 30 мм - 20 шт,

SEB-4010 Корзина для ендоскопічних інструментів 290 x 80 x 52 - 10 шт,

SEB-4030 Корзина для ендоскопічних інструментів 460 x80 x 52 - 10 шт,

HDC-1045 Ємність для перев`язочного матеріалу 4"x 5" - 140 шт /том 1 а.с. 19-20/.

З метою митного оформлення товару від компанії "YARSONS INTERNATIONAL" за контрактом від 26.09.2023 №3 уповноваженою особою позивача - компанією ПП "Брокер-СКВ" до Полтавської митниці подано електронну митну декларацію типу ІМ 40 ДЕ №24UA806020001479U8 /том 1 а.с. 94-95/, відповідно до якої задекларовано товар у графі 31 - Інструменти та пристосування для медичного призначення (загальної та стоматологічної хірургії): SCT-1610 Лоток касетний довгастий для 10 інструментів 200 х 145 х 35 - 20 шт, SIB-1010 Тримач для бурів, коробка для хірургічних та імплантологічних інструментів 100х 80 х 48 - 10 шт, SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20 - 30 шт, SSM-607 Дзеркало щокове доросле/дитяче металеве - 50 шт, SEB-4130 Корзина для ендоскопічних інструментів 580 х 160 х 52 - 10 шт, SSM-207 Дзеркало щокове металеве - 50 шт, SSM-107 Дзеркало оклюзійне доросле/дитяче металеве - 50 шт, SEB-4080 Корзина для ендоскопічних інструментів 660 x 150 x 77 - 5 шт, SEB-4070 Корзина для ендоскопічних інструментів 700 x 80 x 52 - 5 шт, SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20 - 30 шт, SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм - 20 шт, SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм - 20 шт, SRF-9892 Миска 65 x 30 мм - 20 шт, SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм - 20 шт, SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм - 20 шт, SRF-9892 Миска 65 x 30 мм - 20 шт, SEB-4010 Корзина для ендоскопічних інструментів 290 x 80 x 52 - 10 шт, SEB-4030 Корзина для ендоскопічних інструментів 460 x80 x 52 - 10 шт, HDC-1045 Ємність для перев`язочного матеріалу 4"x 5" - 140 шт. Виготовлені з високоякісної медичної нержавіючої сталі. Марковано за національним законом відповідності згідно вимог технічного регламенту щодо медичних виробів. Товар №1.

23.02.2024 головним державним інспектором відділу митного оформлення № 1 митного поста "Полтава" ОСОБА_1 проведено огляд товару (об`єкт огляду (переогляду) - товар №1 інструменти та пристосування для медичного призначення, наданого позивачем до митного оформлення згідно з митною декларацією №23UA806020001479U8, за наслідками якого складено акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу /том 1 а.с. 233, том 2 а.с. 1/. В результаті митного огляду встановлено, що вантаж відповідає відомостям, заявленим у митній декларації та товаросупровідних документах.

У подальшому, 27.02.2024 головним державним інспектором ВМО №1 у зв`язку зі спрацюванням системи аналізу та управління ризиками "Можлива неправильна кваліфікація" направлено до Управління адміністрування митних платежів запит №11 з метою вирішення складного випадку класифікації товару № 1 /том 1 а.с. 132/.

01.03.2024 посадовою особою митного органу Я. Нагребельним прийнято рішення щодо класифікації товарів №24UA80600000012-КТ, відповідно до якого заявлений код товару змінено з 9018908400 на 9018499000, 7326200090, 7326909490 та 7326909890 /том 1 а.с. 10-11/.

Так, згідно з вказаним рішенням:

1) код 9018908400 щодо товарів SSM-207 Дзеркало щокове металеве, SSM-107 Дзеркало оклюзійне доросле/дитяче металеве, SSM-607 Дзеркало щокове доросле/дитяче металеве. Являють собою стоматологічні дзеркала, що використовуються для детальної фотографії елементів ротової порожнини (оклюзійної поверхні зубів, бічних груп зубів, язикової та піднебінної поверхні зубів). Виготовлені з нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10 - змінено на код 9018499000;

2) код 9018908400 щодо товарів SEB-4080 Корзина для ендоскопічних інструментів 660 x 150 x 77, SEB-4070 Корзина для ендоскопічних інструментів 700 x 80 x 52, SEB-4010 Корзина для ендоскопічних інструментів 290 x 80 x 52, SEB-4030 Корзина для ендоскопічних інструментів 460 x80 x 52, SEB-4130 Корзина для ендоскопічних інструментів 580 х 160 х 52. Являють собою вироби з дроту, виготовленого з нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10. Використовуються для очищення, стерилізації, транспортування, зберігання ендоскопа. SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20. Являє собою виріб з дроту, виготовленого з нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10. Використовується для зберігання та дезинфекції дрібного стоматологічного інструментарію - змінено на код 7326200090;

3) код 9018908400 щодо товарів SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм, SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм, SRF-9892 Миска 65 x 30 мм. Являють собою вироби з нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10, виготовлені шляхом гарячого штампування з подальшим обробленням (шліфування, полірування, нанесення лазерного маркування тощо). Використовуються в стоматології для замішування сумішей та зберігання медичного інструментарію. HDC-1045 Ємність для перев`язочного матеріалу 4"x 5". Являє собою виріб з нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10, виготовлений шляхом гарячого штампування з подальшим обробленням (шліфування, полірування, нанесення лазерного маркування тощо). Використовується для герметичного зберігання попередньо обробленого спеціальним медичним розчином перев`язувального матеріалу - змінено на код 7326909490;

4) код 9018908400 щодо товарів SCT-1610 Лоток касетний довгастий для 10 інструментів 200 х 145 х 35. Призначений для зберігання, очищення та обробки в ньому медичними розчинами стоматологічних інструментів. SIB-1010 Тримач для бурів, коробка для хірургічних та імплантологічних інструментів 100х 80 х 48. Призначений для зберігання для подальшого використання в стоматологічній практиці дентальних та імплантологічних бурів. Являють собою вироби з листової нержавіючої сталі марки АІSІ 304 08Х18Н10, виготовлені шляхом вирізання деталей та отворів механічним шляхом, вигину потрібних форм під пресом, зварювання тощо - замінено на код 7326909890.

Також Полтавською митницею складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2024/000054 /том 1 а.с. 12-13/, якою відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів за митною декларацією №23UA806020001479U8 з причин того, що відділом класифікації товарів та митно-тарифного регулювання Полтавської митниці прийнято рішення про визначення коду товару від 01.03.2024 №КТ-UA806000-0012-2024, згідно з яким товар №1 митної декларації класифіковано в товарних підкатегоріях 9018499000, 7326200090, 7326909490, 7326909890. У зв`язку з порушенням вимог частин 1, 8 статті 257 МКУ, частини 1 статті 266 МКУ, частини 2 імпорт Розділу ІІ "Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №651 в частині заповнення графи 31 та 33 МД, та відповідно до статті 256 МКУ митна декларація не може бути оформлена. Також, відповідно до пунктів 22, 23 Розділу ІІ Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (в редакції наказу МФУ від 23.12.2022 №455) рішення є обов`язковим для митних цілей та у разі застосування Рішення відомості, які вносить декларант або уповноважена ним особа у графи 31 та 33 митної декларації щодо товару, якого стосується таке Рішення, мають відповідати інформації, зазначеній у графі 6 рішення, а реєстраційний номер рішення та дата його прийняття зазначаються у графі 44 митної декларації.

З метою випуску у вільний обіг заявленого до декларування товару 05.03.2024 уповноваженим представником ТОВ "Віола Медтехніка" до митного органу було подано електронну митну декларацію №23UA806020001722U3 /том 1 а.с. 15-16/ із зазначенням опису вищевказаних товарів та їх кодів відповідно до вимог рішення від 01.03.2024 №24UA80600000012-КТ.

Разом з тим, не погодившись із рішенням щодо класифікації товарів від 01.03.2024 №24UA80600000012-КТ та карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2024/000054, ТОВ "Віола Медтехніка" звернулося до суду з цим позовом.

5. Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відносини з приводу митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, справлянням митних платежів, урегульовані положеннями Митного кодексу України від 13.03.2012 №4495-VI (надалі - МК України).

Відповідно до частини 1 статті 1 МК України (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до пункту 23 частини 1 статті 4 МК України митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Згідно з частиною 1 статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

За приписами частини 1 статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Частиною 1 статті 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи.

Частиною 1 статті 69 МК України визначено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Згідно з положеннями статті 67 МК Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.

В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.

Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.

Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

В силу приписів частини 2 статті 69 МК України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

Відповідно до положень частин 3 - 5 статті 69 МК України на вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.

Частиною 7 статті 69 МК України встановлено, що рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.

За змістом частини 8 статті 69 МК України висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Згідно з Указом Президента України від 17.05.2002 №466/2002 "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів" Україна приєдналась до вказаного міжнародного договору.

Перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів, містяться у Митному тарифі України, який встановлений Законом України "Про Митний тариф України" від 19.10.2022 №2697-IX, що набрав чинності з 01.01.2023.

Відповідно до пунктів 1 - 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, які викладені у Митному тарифі України, класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:

1.Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;

(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:

(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;

(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;

(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 №543, який набрав чинності 01.01.2023, затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - Пояснення до УКТЗЕД), які побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2022 року (Explanatory Notes to the Harmonized commodity description and coding system, Sixth Edition (2022) Wold Customs Organization) і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (Explanatory Notes to the Combined Nomenclature of the European Union, Official Journal of the European Union, С 119, Volume 62, 29 March 2019), в яких коди товарів актуалізовані відповідно до Комбінованої номенклатури ЄС 2022 року та змін до Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, які надруковані до 1 грудня 2022 року в Official Journal of the European Union.

Пояснення до УКТЗЕД є одним допоміжних робочих матеріалів, що запроваджуються в Україні з метою забезпечення однакової інтерпретації і застосування УКТЗЕД, та містять тлумачення змісту позицій УКТЗЕД, терміни, короткі описи товарів і галузі можливого застосування цих товарів, класифікаційні ознаки та конкретні переліки товарів, що включені або виключені з тих чи інших товарних позицій, методи визначення різних характеристик товарів та іншу інформацію, як є необхідною для однозначного віднесення конкретного товару до певної товарної позиції УКТЗЕД.

Порядок роботи спеціалізованого підрозділу митного органу з питань класифікації товарів (далі - Підрозділ), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО), підрозділу митних компетенцій митного органу під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття рішень щодо класифікації товарів, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та митному оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД) визначає Порядок роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23.12.2022 №455 ( далі - Порядок №650).

За визначеннями, наведеними у пункті 2 розділу І Порядку №650, класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику відповідно до вимог Митного кодексу України (далі - Кодекс), до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення; рішення щодо класифікації товарів (далі - Рішення) - рішення митного органу, яке приймається за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Пунктом 2 розділу ІІ Порядку №650 визначено, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності:

опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно до вимог Кодексу;

відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу.

Відповідно до пункту 11 розділу ІІ Порядку №650 рішення приймається у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТ ЗЕД на підставі встановлених характеристик товару, які є визначальними для його класифікації.

Для прийняття Рішення використовуються відомості, які містяться у митній декларації, інших документах, поданих для митного оформлення, а також документи та відомості, надані разом із Запитом та/або у порядку, передбаченому пунктом 12 цього розділу.

За приписами пункту 25 розділу ІІ Порядку №650 у разі незгоди з Рішенням декларант або уповноважена ним особа має право його оскаржити відповідно до глави 4 Кодексу.

Питання, пов`язані із відмовою у митному оформленні товару, врегульовані статтею 256 МК України, за змістом положень частин 1, 2 якої відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.

Згідно з пунктами 8.1., 8.2. Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №631, у всіх випадках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлюється картка відмови за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.

Картка відмови складається за допомогою АСМО у межах строку, відведеного статтею 255 Кодексу для завершення митного оформлення, посадовою особою митного органу, якою прийнято рішення про відмову.

У картці відмови зазначаються причини відмови, наводяться вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також вказується інформація про порядок оскарження рішення про відмову.

6. Оцінка судом обставин справи

Аналіз викладених норм законодавства дає підстави для висновку, що класифікацію товарів за УКТЗЕД здійснює декларант шляхом внесення відповідних відомостей до митної декларації, натомість митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД та у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

До структури Митного тарифу України входять Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД (далі - Основні правила).

Зазначеними правилами передбачено, що перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару.

Верховний Суд у своїх рішеннях неодноразово звертав увагу щодо застосування Основних правил при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції відповідно до УКТ ЗЕД, зокрема, але не виключно, у постанові від 20.06.2019 у справі №826/7208/16, від 08.02.2022 у справі №808/3175/16, від 31.01.2023 у справі № 808/2311/16, від 26.06.2023 у справі №804/892/17.

Предметом спору у цій справі є, зокрема, рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів №24UA80600000012-КТ від 01.03.2024 /том 1 а.с. 10-11/, яким товар, задекларований ТОВ "Віола Медтехніка" в електронній митній декларації типу ІМ 40 ДЕ №24UA806020001479U8 змінений з коду УКТЗЕД 9018908400 на коди УКТЗЕД 9018499000, 7326200090, 7326909490 та 7326909890.

Тобто, спірним питанням є класифікація товару за кодом УКТЗЕД 9018908400 чи за кодами УКТЗЕД 9018499000, 7326200090, 7326909490 та 7326909890.

Із положень Митного тарифу слідує, що Група товарів 90 "Прилади та апарати оптичні, фотографічні, кінематографічні, контрольні, вимірювальні, прецизійні; медичні або хірургічні; їх частини та приладдя" включає, зокрема, товарну позицію 9018 "Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору", до якої відноситься, крім інших, товарна підпозиція 9018 90 "Інші інструменти та прилади", що передбачає товарну підкатегорію 9018 90 84 00 "Інші".

Відповідно до Загальних положень Пояснень до УКТЗЕД, що стосуються розділу ХVІІІ групи 90, до цієї групи включається велика різноманітність приладів та апаратів, які характеризуються, як правило, найвищою чистотою обробки і високою точністю. Велика частина їх використовується переважно для наукових цілей (лабораторні та дослідницькі роботи, аналіз, астрономія і т.п.), для спеціалізованих технічних чи промислових цілей (вимірювання або контроль, спостереження і т.п.) або для медичних цілей.

До цієї групи включаються, зокрема, прилади та апаратура для медичних, хірургічних, стоматологічних чи ветеринарних цілей або пов`язаного з ними застосування (радіологія, механотерапія, киснева терапія, ортопедія, протезування і т.п.) (C).

Крім визначених товарів, зазначених у Примітці 1 до цієї групи (наприклад, гумові чи шкіряні шайби і прокладки та шкіряні мембрани для вимірювачів), прилади, апарати та їхні частини, що входять до цієї групи, можуть бути з будь-якого матеріалу (включаючи дорогоцінні метали або метал, плакований дорогоцінним металом, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння (природне, штучне чи реконструйоване).

Згідно із Поясненнями до УКТЗЕД до товарної позиції 9018 до цієї товарної позиції включається дуже широкий діапазон приладів і пристроїв, які у більшості випадків використовуються лише в професійній практиці (наприклад, лікарями, хірургами, стоматологами, ветеринарними хірургами, акушерками) або для встановлення діагнозу, профілактики чи лікування хвороби, або для оперування і т.п. Прилади і пристрої для анатомічної роботи чи для розтину трупів, анатомування і т.п. також включаються, як включаються, за певних умов, прилади і пристрої для стоматологічних лабораторій (див. пункт (ІІ) нижче). Прилади цієї товарної позиції можуть бути виготовлені з будь-якого матеріалу (включаючи дорогоцінні метали).

Також зауважено, що багато які з приладів, використовуваних у медицині чи хірургії (людини або ветеринарної), є, власне кажучи, звичайними ручними інструментами (наприклад, молотки, зуботехнічні молотки, пилки, долота, напівкруглі долота, щипці, кліщі, шпателі і т.п.) чи ножовими виробами (ножиці, ножі і т.п.). Тому такі вироби включаються до цієї товарної позиції лише у разі, якщо вони чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість, з якою вони розбираються для стерилізації, кращу якість виготовлення, природу складових їх металів або через їх комплектування.

Як слідує з матеріалів справи, імпортований позивачем товар, за власним призначенням та згідно до поданого для митного оформлення документу Технічний опис загальний, цілковито відповідає вищевказаним вимогам.

Крім того, згідно пояснень підпункту (7) пункту (А) частини (1) до товарної позиції 9018, ця група серед іншого включає "Дзеркала та відбивачі (для очей, гортані, вух і т.п.)".

Відповідно до пояснень пункту (О) частини (І) до товарної позиції 9018, ця група включає "Ендоскопи: гастроскопи, торакоскопи, перитонеоскопи, бронхоскопічні телескопи, цистоскопи, уретроскопи, резектоскопи, кардіоскопи, колоноскопи, нефоскопи, ларингоскопи і т.п".

Також до цієї групи включено "Стоматологічні приладдя і пристрої" (перелічено широкий спектр приладдя та пристроїв: зубні бори, диски, стоматологічні бормашини та щітки; роторозширники; ретрактори; пінцети, щипці; скальпелі; шкребки, долота; голки, зонди, тримачі; плювальниці і полоскальниці для рота тощо), - частина (ІІ) пояснень до товарної позиції 9018.

Відповідно до пояснень "Частини та приладдя" до товарної позиції 9018 Пояснень, за умови додержання положень Приміток 1 і 2 до цієї групи (див. Загальні положення), частини та приладдя до апаратів або пристроїв цієї товарної позиції також включаються до цієї товарної позиції.

Згідно частини (ІІІ) Частини та приладдя (Примітка 2 до групи), за умови додержання положень Примітки 1 до цієї групи, частини та приладдя, ідентифіковані як придатні для використання винятково або переважно з машинами, пристроями, приладами чи апаратами цієї групи, класифікуються з цими машинами, приладами і т.п.

Тобто, корзини для ендоскопічних інструментів, корзини для стоматологічного інструментарію, миски та ємності для медичних інструментів і матеріалів, які є товарами, зазначеними у митній декларації позивача №24UA80602001479U8, використовуються для належного зберігання, очищення, стерилізації, та транспортування таких інструментів, матеріалів, і відповідно за визначеннями пояснень до товарної позиції 9018, являються "інструментами для медицини або хірургії", у тому числі їх частинами та приладдям. Такі товари використовуються виключно у медицині та винятково з приладами (інструментами) товарної позиції 9018 УКТЗЕД.

Натомість, у загальних положеннях групи 73 розділу XV Пояснень зазначено, що до товарних позицій 7325 та 7326 відноситься група виробів, неспецифічних і не включених у групу 82 або 83 і які не попадають в інші групи Класифікації, виготовлених з чорних металів (у тому числі з ливарного чавуну, визначеного в Примітці 1 до цієї групи) або зі сталі (абз. 1).

Крім цього, згідно пояснень до товарної позиції 7326, до цієї товарної позиції включаються всі вироби з чорних металів, одержані куванням чи вирубування, різанням чи штампуванням, або іншими способами, такими як згинання, складання, зварювання, обточування, вальцювання чи перфорування, крім виробів, включених у попередні товарні позиції цієї групи або обговорених у Примітці 1 до Розділу XV, чи включених у групу 82 або 83, або більш конкретно названих в інших товарних позиціях Класифікації.

До цієї товарної позиції включаються:

(1) Підкови; набійки для взуття, які мають чи не мають кріпильні шипи; кішки для влізання на стовпи; вентиляційні ґрати; … тощо.

(2) Вироби з дроту, такі як сільця, пастки, мишоловки, садки для вугрів і т.п.; дротяна обв`язка для фуражу і т.п.; ободні стрічки для шин; спарений чи подвійний дріт для ремізок текстильних машин, одержуваний спаюванням двох одинарних дротів; носові кільця для тварин; матрацні гачки, гаки для м`яса, підвіски ринв і т.п.; кошики для паперів.

(3) Деякі коробки та ящики для інструментів, що не мають спеціальної форми чи спеціальних пристосувань усередині для розміщення конкретних інструментів разом з їх приладдям чи без них (див. Пояснення до товарної позиції 4202); коробки для гербаріїв та інших колекцій, коробки для дрібничок; косметички чи пудрениці; портсигари, коробки для тютюну і т.п., але не включаються контейнери товарної позиції 7310, побутові контейнери (товарна позиція 7323) та декоративні вироби (прикраси) (товарна позиція 8306).

Більше того, згідно додаткових пояснень до товарної категорії 7326 20 00, до якої митний орган оскаржуваним рішенням помилково відніс корзини для стоматологічних та ендоскопічних інструментів, ця товарна категорія включає вироби, які складаються з одного або декількох сталевих дротів, прокладених між двома смугами паперу або пластмаси, нерозрізані за довжиною. Ці вироби зазвичай постачаються на шпулях для використання в автоматичних пакувальних машинах. Такий опис не має жодного відношення до технічних характеристик зазначеного в митній декларації товару.

Іншої конкретики чи опису характеристик (вимог) до товару пояснення до товарної позиції 7326 спеціальний розділ Пояснень не містить.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до Технічного опису товарів товари "Дзеркало щокове доросле/дитяче металеве" та "Дзеркало щокове металеве" являють собою дзеркала для дентальної фотографії допомагають лікарю-стоматологу заглянути в порожнину рота і відобразити ті елементи ротової порожнини, які не видно при прямому зорі. Товар "Лоток касетний довгастий для інструментів" являє собою касету для 10 стоматологічних інструментів з силіконовими вставками блакитного кольору, яка призначена для використання лікарями стоматологами. Товар "Тримач для бурів, коробка для хірургічних та імплантологічних інструментів" призначений для зберігання з метою подальшого використання в стоматологічній практиці дентальних та імплантологічних бурів, оснащений спеціальними силіконовими вставками внутрішнім діаметром 2,31 мм. Товар "Корзина для ендоскопічних інструментів" являє собою сітчасту корзину з кришкою з високоякісної нержавіючої сталі для очищення, стерилізації, транспортування, зберігання ендоскопів. Має кришку знімну з замком та дротяні защіпки по боках для ідеальної фіксації кришки, має всередині силіконові кріплення для ендоскопів. Товар "Корзина з ложементом надтонка" являє собою коробку з мікросітки, що використовується для зберігання та проведення дезінфекції дрібного стоматологічного інструментарію. Товар "Миска" використовується в стоматології для змішування сумішей та зберігання медичного інструментарію. Товар "Кришка" являє собою кришку до миски і використовується в стоматології для змішування сумішей та зберігання медичного інструментарію. Товар "Ємність для перев`язочного матеріалу" являє собою повністю герметичну ємність, в якій постійно знаходиться перев`язувальний матеріал, що попередньо оброблений спеціальним медичним розчином на спиртовій основі, що має властивість вивітрювання. Завдяки герметичній кришці, розчин не вивітрюється, а матеріал протягом тривалого часу готовий до використання лікарем. Компактні розміри дозволяють розмітити ємність на столику лікаря і не займає зайвого простору.

Також відповідно до Технічного опису товарів всі зазначені вище товари виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08Х18Н10, яка використовується лише для виготовлення медичних інструментів; можуть стерилізуватися в автоклаві при 1340С протягом 18 хв при тиску 2,0 бар; вироби стійкі для дезінфікуючих розчинів і дії високих температур /том 1 а.с. 25-28/.

Таким чином, виходячи із вищевикладеного технічного опису імпортовані позивачем згідно МД №24UA806020001479U8 товари можна чітко ідентифікувати як медичні вироби призначені виключно для медичного застосування.

Опис товару, наведений позивачем у митній декларації №24UA806020001479U8 повністю узгоджується із відповідним технічним описом.

Додатково про віднесення товару до виробів медичного призначення свідчить також декларація про відповідність від 27.01.2020 №ДВ-067, яка складена під відповідальність уповноваженого представника в Україні ТОВ "Віола Медтехніка".

Так, на виконання вимог Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2013 №753, розробленого на основі Директиви Ради ЄС від 14.06.1993 №93/42/ЄЕС щодо медичних виробів, зазначені позиції задекларованого товару пройшли процедуру оцінки відповідності саме як медичні вироби, на підтвердження чого видано декларацію №ДВ-067 від 27.01.2020 про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів (з Додатком) стосовно "Лотків та ємностей із нержавіючої сталі загального призначення (код УКТ ЗЕД 9018 90 84 00)" /том 1 а.с. 29-40/.

Товари із митної декларації зазначені в наступних пунктах Додатку до Декларації про відповідність №ДВ-067 від 27.01.2020:

- SCT-1610 Лоток касетний довгастий для 10 інструментів 200 х 145 х 35 п. 318;

- SIB-1010 Тримач для бурів, коробка для хірургічних та імплантологічних інструментів 100х 80 х 48 п. 369;

- SSM-5600 Корзина з ложементом надтонка 80 х 40 х 20 п. 157;

- SSM-607 Дзеркало щокове доросле/дитяче металеве п. 385;

- SEB-4130 Корзина для ендоскопічних інструментів 580 х 160 х 52 п. 198;

- SSM-207 Дзеркало щокове металеве п. 388;

- SSM-107 Дзеркало оклюзійне доросле/дитяче металеве п. 382;

- SEB-4080 Корзина для ендоскопічних інструментів 660 x 150 x 77 п. 196;

- SEB-4070 Корзина для ендоскопічних інструментів 700 x 80 x 52 п. 191;

- SRF-9890 Кришка 110 x 75 x 5 мм п. 265;

- SRF-9888 Миска 68 x 60 x 20 мм п. 264;

- SRF-9892 Миска 65 x 30 мм п. 266;

- SEB-4010 Корзина для ендоскопічних інструментів 290 x 80 x 52 п. 188;

- SEB-4030 Корзина для ендоскопічних інструментів 460 x80 x 52 п. 189;

- HDC-1045 Ємність для перев`язочного матеріалу 4"x 5" п. 418.

Наявні у матеріалах справи міжнародні сертифікати виробника ISO 9001:2015 "Система управління якістю" та ISO 13485:2016 "Медичні прилади. Система управління якістю. Вимоги для нормативних цілей" також свідчать про те, що товари являються медичними інструментами /том 1 а.с. 22, 22 зі звороту/.

При цьому, суд визнає надуманими зауваження митного органу стосовно закінчення термінів дії сертифікатів ISO виробника товарів - компанії "YARSONS INTERNATIONAL", оскільки зазначені сертифікати надавались декларантом в контексті підтвердження проходження процедури з оцінки відповідності задекларованих товарів саме як медичних виробів, на підтвердження чого було видано декларацію №ДВ-067 від 27.01.2020 про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів. На час оцінки відповідності були чинними саме такі сертифікати: ISO 9001:2015 "Система управління якістю" - терміном дії з 13.02.2009 до 29.04.2020; ISO 13485:2016 "Медичні прилади. Система управління якістю. Вимоги для нормативних цілей" - терміном дії з 14.01.2020 до 13.01.2021.

Разом з тим, на цей час виробник товарів компанія "YARSONS INTERNATIONAL" вже має наступні діючі сертифікати, а саме, сертифікат ISO 13485:2016 з терміном дії з 16.01.2024 до 15.01.2025 та сертифікат відповідності СЕ "Хірургічні та медичні інструменти" з терміном дії з 27.04.2023 до 26.04.2024 /том 1 а.с. 221, 221 зі звороту/.

Суд також зауважує, що виробником імпортованих товарів згідно МД №24UA806020001479U8 являється компанія "YARSONS INTERNATIONAL", 410/e, Khadim Ali Road, Sialkot-51310-Pakistan; країна виробництва - Пакистан. З 1965 року "YARSONS INTERNATIONAL" являється виробником та постачальником хірургічних, стоматологічних інструментів та медичних лотків для стерилізації, як на місцевому так і на міжнародному ринку.

За інформацією, що міститься на сайті компанії "YARSONS INTERNATIONAL", компанія займається виготовленням виключно товарів медичного призначення (стоматологічні інструменти, лотки та кошики для зберігання і стерилізації), та взагалі не займається виготовленням товарів побутового призначення.

При цьому, суд наголошує, що актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 23.02.2024 підтверджено, що вантаж відповідає відомостям, заявленим у митній декларації та товаросупровідних документах /том 2 а.с. 1/.

Тож, аналізуючи зазначене вище та керуючись нормами діючого митного законодавства, беручи до уваги висновки спеціалізованих в медичній галузі установ, підприємств та організацій, аналізуючи наявність дозвільної та сертифікаційної документації на товар від виробника та постачальника, суд погоджується з позицією позивача щодо того, що зазначені у митній декларації №24UA806020001479U8 товари являються медичними виробами та відповідно мають класифікуватись саме за товарною позицією 9018 "Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору" згідно УКТ ЗЕД.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що позивачем правильно класифіковано товари, надані для митного оформлення відповідно до митної декларації №24UA806020001479U8, за кодом УКТ ЗЕД 9018 90 84 00 (товарна підкатегорія "інші", товарна підпозиція 9018 90 "Інші інструменти та прилади", товарна позиція 9018 "Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору").

Натомість спірним рішенням щодо класифікації товарів №24UA80600000012-КТ від 01.03.2024 митний орган необґрунтовано та безпідставно класифікував товари за кодами 7326200090, 7326909490 та 7326909890, посилаючись лише на перелік джерел, які використані під час прийняття рішення (УКТЗЕД, викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 № 2697-ІХ "Про Митний тариф України"; Пояснення до УКТЗЕД, затверджені наказом Держмитслужби України від 14.12.2022 № 543; Пояснення до товарних позицій 9018, 7326; Фотозображення товару. Технічний опис товару; листи ДМСУ від 22.11.2022 №19/19-01-01/7/2802 та від 10.03.2023 №15/15-04-01/13/1089; рішення Прикордонно-митної адміністрації Сполучених Штатів Америки від 12.06.2019 №НQ Н277654, Інформація з мережі Інтернет, Правила 1, 6 ОПІ), тобто без викладення мотивів, з яких митний орган вирішив здійснити класифікацію товару за вищевказаними кодами.

Суд відхиляє доводи відповідача про те, що наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650 та іншими нормами не визначено, що рішення про визначення коду товару має обов`язково містити причини та/чи підстави для перекласифікації товару. Суд наголошує, що Додаток 1 до Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, містить форму рішення щодо класифікації товарів, яка передбачає графу 5 "Обґрунтування класифікації товару", в якій відповідно до Пояснень до заповнення рішення щодо класифікації товарів надається обґрунтування класифікації товару у коді товару згідно з УКТЗЕД, зазначеному у графі 6 рішення щодо класифікації товарів, у тому числі з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів з питань класифікації товарів, Основні правила інтерпретації УКТЗЕД, відповідні примітки до розділів та груп, пояснення до товарних позицій УКТЗЕД тощо.

Стосовно посилання у спірному рішенні на листи ДМСУ від 22.11.2022 №19/19-01-01/7/2802 та від 10.03.2023 №15/15-04-01/13/1089, то суд зауважує, що такі листи не мають силу нормативно-правових актів та не є обов`язковими для виконання декларантами, а носять виключно рекомендаційний характер, так як не ґрунтуються на дослідженні конкретних товарів із відповідними супроводжуючими документами.

Отже, джерела, покладені в основу обґрунтування спірного рішення, жодним чином не підтверджують правомірність класифікації товарів позивача за кодами 7326200090, 7326909490 та 7326909890.

Крім того, суд наголошує, що відповідно до вимог частини четвертої статті 3 МК України у разі якщо норми законів України чи інших нормативно-правових актів з питань митної справи допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків підприємств і громадян, які переміщують товари, транспортні засоби комерційного призначення через митний кордон України або здійснюють операції з товарами, що перебувають під митним контролем, чи прав та обов`язків посадових осіб митних органів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення як на користь таких підприємств та громадян, так і на користь митного органу, рішення повинно прийматися на користь зазначених підприємств і громадян.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

У спірному випадку відповідачем не доведено належними, достатніми та допустимими доказами підстави для класифікації товарів, наданих декларантом для митного оформлення відповідно до митної декларації №24UA806020001479U8, саме за такими кодами УКТ ЗЕД, як 7326200090, 7326909490 та 7326909890, замість коду УКТ ЗЕД 9018 90 84 00.

Отже, враховуючи встановлені судом обставини та норми права, якими урегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів №24UA80600000012-КТ від 01.03.2024, не ґрунтується на вимогах законодавства, прийняте без встановлення усіх істотних ознак товару, що мають значення для класифікації товару, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Зважаючи на те, що підставою для прийняття картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2024/000054 послугувало прийняття рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів №24UA80600000012-КТ від 01.03.2024, то картка відмови також підлягає скасуванню як безпідставна.

Отже, позов належить задовольнити у повному обсязі.

7. Розподіл судових витрат

Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач разом з позовною заявою надав платіжну інструкцію від 21.03.2024 №10962 щодо сплати судового збору у розмірі 6056,00 грн /том 1 а.с. 45/, тобто за звернення до суду з двома позовними вимогами немайнового характеру.

Верховний Суд у постанові від 27.08.2024 у справі №120/15468/23 зауважив, що рішення про коригування митної вартості та картка відмови в прийняті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення є взаємопов`язаними однаковими правовідносинами, відтак вказані рішення у випадку їх спільного оскарження розцінюються як одне ціле.

Розрахунок судового збору у випадку оскарження рішення про коригування митної вартості разом з карткою відмови в прийняті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення має здійснюватися виходячи лише з розміру різниці між митною вартістю, що була розрахована позивачем, та митною вартістю, що була визначена оскаржуваними рішеннями. Суд не повинен додатково визначати судовий збір за оскарження картки відмови в прийняті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення як немайнову вимогу.

За змістом підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, сплачується судовий збір у розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

При цьому, частиною першою статті 4 названого Закону визначено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" установлено у 2024 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 01.01.2024 - 3028,00 грн.

Водночас, як визначено частиною третьою статті 4 Закону України "Про судовий збір", при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Оскільки позовну заяву у цій справі подано до суду в електронній формі, позивач за звернення до суду мав сплатити судовий збір у розмірі 2422,40 грн (3028,00 грн х 0,8).

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на ухвалення рішення суду про задоволення позовних вимог ТОВ "Віола Медтехніка" суд вважає за необхідне стягнути судові витрати позивача у розмірі 2422,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської митниці.

У свою чергу, відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Частиною першою статті 143 КАС України визначено, що суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Таким чином, надмірно сплачений за подання позовної заяви у цій справі судовий збір у розмірі 3633,60 грн належить повернути позивачу з Державного бюджету України.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" до Полтавської митниці про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської митниці від 01.03.2024 №24UA80600000012-КТ щодо класифікації товарів.

Скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 01.03.2024 №UA806020/2024/000054.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок).

Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" з Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні шістдесят копійок) на підставі платіжної інструкції від 21.03.2024 №10962.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Віола Медтехніка" (код ЄДРПОУ 23548019; вул. Героїв-чорнобильців, 15, м. Полтава, Полтавська область, 36000).

Відповідач: Полтавська митниця (код ЄДРПОУ 43997576; вул. А. Кукоби, 28, м. Полтава, Полтавська область, 36022).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяОлександр КУКОБА

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123122814
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —440/3529/24

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні