Рішення
від 11.11.2024 по справі 480/6388/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 480/6388/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського окружного адміністративного суду про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сумського окружного адміністративного суду, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Сумського окружного адміністративного суду щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024 включно з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №391 від 23.04.2023 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану»;

- зобов`язати Сумський окружний адміністративний суд нарахувати та виплатити ОСОБА_1 суму недоплаченої заробітної плати, обчисленої з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу за період з 06.03.2024 по 18.04.2024.

Позов обґрунтований тим, що з 01.04.2011 позивач працює в Сумському окружному адміністративному суді, з 21.11.2017 - на посаді помічника судді Сумського окружного адміністративного суду. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 12 квітня 2024 року №108 були внесені зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, та віднесено м. Суми Сумської територіальної громади до території можливих бойових дій з 6 березня 2024 року. З урахуванням вказаного наказу в.о. керівника апарату Сумського окружного адміністративного суду прийнято наказ № 34-ОД від 28 травня 2024 року "Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження в приміщенні суду з 19 квітня 2024 року безпосередньо на території можливих бойових дій та визначення підвищеного розміру посадового окладу працівникам апарату суду з урахуванням коефіцієнту 1,5"", згідно з яким позивач здійснювала свої повноваження у Сумському окружному адміністративному суді, тобто безпосередньо на території можливих бойових дій. Крім цього, пунктом 2 наказу № 34-ОД визначено підвищення з 19 квітня 2024 року розміру посадового окладу працівникам апарату Сумського окружного адміністративного суду, зазначених у частині першій цього наказу суду, з урахуванням коефіцієнту 1,5. Виплата підвищеного розміру посадового окладу здійснена у травні 2024 року, що підтверджується розрахунковими листами за березень - червень 2024 року. З бездіяльністю Сумського окружного адміністративного суду щодо ненарахування та невиплати з 06 березня 2024 року заробітної плати та її складових без врахування коефіцієнту 1,5 відповідно до Постанови КМУ від 25 квітня 2023 року № 391 позивач не погоджується та вважає її протиправною, оскільки така бездіяльність порушує її гарантоване право на належну оплату праці.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 33-34/ зазначив, що наказ №108 від 12 квітня 2024 року, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, та віднесено м. Суми Сумської територіальної громади до території можливих бойових дій, опублікований у офіційному виданні і відповідно набрав чинності 19 квітня 2024 року. Відтак, саме з цієї дати (а не з 06 березня 2024 року як помилково вважає позивач) посадовий оклад повинен визначатися з урахуванням коефіцієнта 1,5, як того і вимагає постанова Кабінету Міністрів України №391 від 23 квітня 2023 року «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану».

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року матеріали вказаної адміністративної справи № 480/6388/24 передано на розгляд Другого апеляційного адміністративного суду як суду вищої інстанції для визначення суду, до підсудності якого віднесена дана справа.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2024 адміністративну справу № 480/6388/24 за позовом ОСОБА_1 до Сумського окружного адміністративного суду про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії передано за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.

Згідно даних вхідної реєстрації Полтавського окружного адміністративного суду адміністративна справа № 480/6388/24 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 05 вересня 2024 року та зареєстрована за вх. №52355/24.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 вересня 2024 року справу №480/6388/24 передано для розгляду судді Довгопол М.В.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Наказом керівника апарату Сумського окружного адміністративного суду №150-ОС від 20.11.2017 «Про переведення ОСОБА_1 » /а.с. 36/ вирішено перевести ОСОБА_1 , секретаря судового засідання відділу організаційного забезпечення розгляду справ Сумського окружного адміністративного суду, на посаду помічника судді цього ж суду з 21 листопада 2017 року, за її згодою, на час виконання суддею ОСОБА_2 повноважень судді Сумського окружного адміністративного суду, з посадовим окладом 7579,00 гривень відповідно до штатного розпису.

Відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану» від 25 квітня 2023 року №391, який застосовується із 01 січня 2024 року, установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження: на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.

19 квітня 2024 року набрав чинності наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12 квітня 2024 року №108, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2024 року за № 555/41900, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, зокрема м. Суми Сумської територіальної громади віднесено до території можливих бойових дій - з 06 березня 2024 року.

Наказом в.о. керівника апарату Сумського окружного адміністративного суду №34-ОД від 28 травня 2024 року "Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження в приміщенні суду з 19 квітня 2024 року безпосередньо на території можливих бойових дій та визначення підвищеного розміру посадового окладу працівникам апарату суду з урахуванням коефіцієнту 1,5" /а.с. 11-12/ затверджено перелік працівників апарату Сумського окружного адміністративного суду, які здійснюють свої повноваження в приміщенні суду з 19 квітня 2024 безпосередньо на території можливих бойових дій, до якого включено помічника судді - Прімову-Крикуненко Олену.

Пунктом 2 цього наказу визначено з 19 квітня 2024 року підвищення розміру посадового окладу працівникам апарату Сумського окружного адміністративного суду, зазначених у частині першій цього наказу суду, з урахуванням коефіцієнту 1,5.

Відповідно до розрахункових листів ОСОБА_1 /а.с. 10, 36 зворотній бік/ заробітна плата останній нарахована та виплачена, виходячи з посадового окладу, визначеного з урахуванням коефіцієнта 1,5, починаючи з 19 квітня 2024 року, що не заперечується сторонами.

Не погодившись з бездіяльністю відповідача щодо ненарахування та невиплати за період з 06 березня 2024 року до 18 квітня 2024 року заробітної плати з врахуванням коефіцієнта 1,5 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №391 від 23 квітня 2023 року "Деякі питання оплати правці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану", позивач звернулася до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частин першої та третьої статті 94 Кодексу законів України про працю заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України "Про оплату праці" та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 1 Закону України "Про оплату праці" визначено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Пунктом 4 частини першої статті 7 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VIII встановлено, що державний службовець має право на оплату праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення).

За приписами статті 50 Закону № 889-VIII держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов`язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб та в подальшому такий строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався відповідними Указами Президента України.

Відповідно до частини другої статті 113 та частини першої статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Відповідно до абзацу четвертого підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" від 25 квітня 2023 року №391 в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 612 від 16 червня 2023 року /надалі Постанова № 391/ установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження: на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.

Підпунктом 2 пункту 1 Постанови №391 визначено, що підвищення розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнтів, передбачених підпунктом 1 цього пункту, здійснюється з урахуванням фактично відпрацьованого часу протягом місяця; заробітна плата працівникам державних органів нараховується відповідно до абзацу першого цього підпункту з урахуванням підвищених розмірів посадових окладів, передбачених підпунктом 1 пункту 1 цієї постанови, які визначені та затверджені у штатному розписі відповідного державного органу.

Згідно з підпунктом 3 пункту 1 Постанови №391 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 612 від 16 червня 2023 року) для цілей цієї постанови розташування робочого місця працівника визначається керівником державного органу (керівником державної служби, суб`єктом призначення) шляхом затвердження відповідного переліку працівників, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії;

перелік працівників державних органів, яким встановлюються посадові оклади з урахуванням коефіцієнта 3, погоджується з відповідною обласною військовою адміністрацією за поданням керівника відповідного державного органу (керівника державної служби, суб`єкта призначення);

перелік працівників територіальних органів, яким встановлюються посадові оклади з урахуванням коефіцієнта 3, погоджується з відповідною обласною військовою адміністрацією за поданням керівника територіального органу;

працівникам державних органів, які включені до переліку, передбаченого абзацом першим цього підпункту, за періоди роботи на територіях, які не включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, нарахування заробітної плати проводиться виходячи з посадових окладів, визначених законодавством.

Пунктом 4 Постанови № 391 передбачено, що вона набирає чинності з дня її опублікування і застосовується до припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" від 06 грудня 2022 року №1364 установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій; у переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.

Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією /надалі Перелік/.

19 квітня 2024 року набрав чинності наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12 квітня 2024 року №108, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2024 року за № 555/41900, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, зокрема м. Суми Сумської територіальної громади віднесено до території можливих бойових дій - з 06 березня 2024 року.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Виходячи із системного аналізу норм чинного законодавства, суд констатує, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12 квітня 2024 року №108 як нормативно-правовий акт набрав чинності лише з 19 квітня 2024 року, однак ним визначено конкретну дату, з якої м. Суми віднесено до територій можливих бойових дій, а саме: з 06 березня 2024 року. При цьому дата припинення можливості бойових дій щодо м. Суми цим нормативно-правовим актом не встановлена.

Таким чином, для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які з 06 березня 2024 року безпосередньо здійснюють свої повноваження на території м. Суми (для якої не визначена дата припинення можливості бойових дій) посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, повинні визначатися з урахуванням коефіцієнта 1,5.

З огляду на це, а також беручи до уваги положення підпункту 3 пункту 1 Постанови №391 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 612 від 16 червня 2023 року), відповідно до якого працівникам державних органів, які включені до переліку, передбаченого абзацом першим цього підпункту, за періоди роботи на територіях, які не включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, нарахування заробітної плати проводиться виходячи з посадових окладів, визначених законодавством, суд доходить висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо ненарахування та невиплати позивачу за період з 06 березня 2024 року по 18 квітня 2024 року заробітної плати з врахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" №391 від 23 квітня 2023 року.

При цьому посилання відповідача на ту обставину, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12 квітня 2024 року №108 набрав чинності 19 квітня 2024 року, а тому не може застосовуватися до правовідносин, які виникли до 19 квітня 2024 року, суд до уваги не бере, адже правовідносини щодо оплати праці працівників державних органів ( із визначенням посадового окладу з урахуванням коефіцієнта 1,5) врегульовані абзацом 4 підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану» від 25 квітня 2023 року №391, який застосовується із 01 січня 2024 року та є обов`язковим до виконання в силу частини першої статті 117 Конституції України, тоді як наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12 квітня 2024 року №108) лише встановлено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Обираючи належний та ефективний спосіб захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату позивачу суми недоплаченої заробітної плати, обчисленої з урахуванням коефіцієнту 1,5 до посадового окладу за період з 06 березня 2024 року по 18 квітня 2024 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" №391 від 25 квітня 2023 року.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Сумського окружного адміністративного суду (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 159, м. Суми, Сумська область, 40602, ідентифікаційний код 35907252) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Сумського окружного адміністративного суду щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 заробітної плати за період з 06 березня 2024 року по 18 квітня 2024 року з врахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" №391 від 23 квітня 2023 року.

Зобов`язати Сумський окружний адміністративний суд здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої заробітної плати, обчисленої з урахуванням коефіцієнту 1,5 до посадового окладу за період з 06 березня 2024 року по 18 квітня 2024 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" №391 від 25 квітня 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддяМ.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123123024
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/6388/24

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні