ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/10843/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" до Головного управління ДПС в Полтавській області , Державна податкова служба України про визнання протиправним та скасування рішення.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (далі по тексту - ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" / позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Полтавській області (далі по тексту - ГУ ДПС у Полтавській області / відповідач-1) , Державної податкової служби України (далі по тексту - ДПС України / відповідач-2) в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 30.09.2024 вх. № 57106/24) просить:
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області від 26.07.2024 № 11494926/45314988 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області від 26.07.2024 № 11494925/45314988 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРПАК СЕРВІС ГРУП» від 28.06.2024 року № 7 на загальну суму 648 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 108 000,00 грн.) та податкову накладну від 28.06.2024 року № 8 на загальну суму 378 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 63 000,00 грн.) датою їх подання.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинному законодавству. За твердженням позивача, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації податкової накладної були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, з урахуванням чого прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
16.10.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив представника Головного управління ДПС у Полтавській області на позов. У відзиві представник відповідачів проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на правомірність оскаржуваних рішень. Зазначив, що TOB "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" подано повідомлення про подання пояснень та копій документів до податкових накладних від 28.06.2024 № 7 та № 8, реєстрація яких була зупинена, на реалізацію шопера, 38*45 см (екосумка з логотипом) та підставки під гаряче контрагенту TOB "НОВА ПОШТА" (31316718). При розгляді наданих до повідомлення документів встановлено, що на отриману попередню оплату згідно платіжної інструкції від 28.06.2024 № 889612 на загальну суму 1026000,00 грн. складено дві податкові накладні: №7 від 28.06.2024 на суму 648000 грн. та №8 від 28.06.2024 на суму 378000 грн., чим порушено статтю 201.1, статтю201.7 Податкового кодексу України та не дає можливості ідентифікувати операцію. Комісією ГУ ДПС були прийняті рішення від 26.07.2024 №11494926/45314988 та №11494925/45314988 про відмову в реєстрації податкових накладних від 28.06.2024 № 7 та № 8 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (а.с. 98-103).
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
При цьому, зазначений у відзиві на позов пункт щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження не може розцінюватись, як заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, оскільки заявлений із порушеннями вимог статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Судом встановлено, що ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (код ЄДРПОУ 45314988) зареєстровано як юридична особа 01.02.2024, номер запису 1009571070001011004 та згідно витягу № 2316014500264 є платником податку на додану вартість (а.с. 10-12, 14).
Основний вид діяльності 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами.
23.04.2024 між ТОВ "ІМІДЖ-ТРЕЙД" (продавець/виконавець) та ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (покупець/замовник) укладено договір №Т/24-07 на постачання продукції та надання послуг (а.с. 33-36).
03.07.2024 ТОВ "ІМІДЖ-ТРЕЙД" виписано рахунок на оплату по замовленню № 2917 від 03.07.2024 на товар - підставка під гаряче з фанери кількістю 9000 шт, на загальну суму з ПДВ 415800 грн (а.с. 37).
Згідно платіжної інструкції № 990 від 03.07.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" оплачено 415800 грн по рахунку № 2917 від 03.07.2024 (а.с. 38).
Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за 01.06.2024-23.07.2024 заборгованість ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" перед ТОВ "ІМІДЖ-ТРЕЙД" відсутня (а.с. 39).
25.04.2024 між ТОВ "БОНАПРОФІТ" (постачальник) та ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" укладено договір поставки № 25/04-1 (а.с. 40-44).
04.07.2024 ТОВ "БОНАПРОФІТ" виписано рахунок-фактуру № СФ-0000061на товар - екосумка з логотипом кількістю 9000 шт на загальну суму з ПДВ 584820 грн (а.с. 45).
Згідно платіжної інструкції № 995 від 04.07.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" оплачено 584820 грн по рахунку №СФ-0000061 від 04.07.2024 (а.с. 46).
Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за 01.06.2024-23.07.2024 заборгованість ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" перед ТОВ "БОНАПРОФІТ" відсутня (а.с.47).
07.08.2023 між ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (постачальник) та ТОВ "НОВА ПОШТА" (покупець) укладено договір поставки № 07.08/2023 (а.с. 50-55).
За умовами договору постачальник зобов`язується постачати товар для використання його покупцем у підприємницькій діяльності, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього грошові кошти на умовах договору (пункт 1.1).
Предметом поставки є товар, найменування, перелік, характеристики та ціна якого узгоджуються сторонами шляхом підписання відповідних специфікацій, які є невід`ємною частиною договору (пункт 2.1).
09.02.20224 між ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" та ТОВ "НОВА ПОШТА" підписано специфікацію № 6 до договору поставки № 07.08/2023 від 07.08.2023 (а.с. 56-58).
28.06.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" виписано рахунок на оплату № 187 на товар - шопер 38*45 см (екосумка з логотипом) кількістю 9000 шт на загальну суму з ПДВ 1296000 грн (а.с. 59).
28.06.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" виписано рахунок на оплату № 188 на товар - підставка під гаряче кількістю 9000 на загальну суму з ПДВ 756000 грн (а.с. 60).
28.06.2024 ТОВ "НОВА ПОШТА" оплачено ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" 1026000 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № НПВ-889612 (а.с. 61).
У подальшому ТОВ "НОВА ПОШТА" направило ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" лист в якому зазначило, що згідно договору поставки №07.08/2023 від 07.08.2023 було здійснено оплату 28.06.2024 і вказано призначення платежу - "згідно специфікації №6". Просимо вважати вірним наступне призначення платежу в платіжному дорученні №НПВ-889612 від 28.06.2024 - "за товари спец. №6 зг. дог. №07.08/2023 від 07.08.2023 по рахунку №187 від 28.06.2024 (за шопер) та № 188 від 28.06.2024 (за підставку під гаряче) в т.ч. ПДВ 171000 грн" (а.с. 62).
Факт проведення оплати також підтверджується банківською випискою АТ КБ "ПРИВАТБАНК" за період з 28.06.2024 по 28.06.2024 (а.с. 63).
Відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за червень 2024 року ТОВ "НОВА ПОШТА" оплачено ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" 1026000 грн (а.с. 64).
За фактом першої події, оплати за товар, ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 7 від 28.06.2024 на товар шопер 38*45 см (екосумка з логотипом) кількістю 4500 шт на загальну суму з ПДВ 648000 грн (а.с. 15).
17.07.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" отримано квитанцію, якою повідомлено, що документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 28.06.2024 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4202, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено показник "D"=1.2274%, "Pпоточний"=0. Запропоновано подати додаткові документи (а.с. 17).
Крім того, за фактом першої події, оплати за товар, ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 8 від 28.06.2024 на товар підставка під гаряче кількістю 4500 шт на загальну суму з ПДВ 378000 грн (а.с. 19).
17.07.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" отримано квитанцію, якою повідомлено, що документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 28.06.2024 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4421, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено показник "D"=1.2274%, "Pпоточний"=0. Запропоновано подати додаткові документи (а.с. 17).
23.07.2024 ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" направлено до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 106-107).
За результатами розгляду поданих ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" пояснень та копії документів Комісія ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 26.07.2024 прийняла рішення № 11494926/45314988, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 7 від 28.06.2024 та рішення № 11494925/45314988, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 8 від 28.06.204 (а.с. 23-26).
Приймаючи вищевказані рішення Комісія виходила з того, що при розгляді наданих до повідомлення документів встановлено, що на отриману попередню оплату згідно платіжної інструкції від 28.06.2024 №НПВ-889612 на загальну суму 1026000 грн складено дві податкові накладні № 7 від 28.06.2024 на суму 648000 грн та № 8 від 28.06.2024 на суму 378000 грн, чим порушено статтю 201.1, статтю 201.7 Податкового кодексу України та не дає можливості ідентифікувати операцію.
Не погоджуючись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.07.2024 № 11494926/45314988 та № 11494925/45314988, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
При цьому, зазначені норми податкового законодавства кореспондуються і з постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затвердженні порядки з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Як випливає із матеріалів справи підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 28.06.2024 № 7 та № 8 в ЄРПН стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації РН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, позивач надав документи, які вважав достатніми для підтвердження спірних господарських операцій.
З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських операцій, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань згідно умов договору.
У свою чергу, як випливає з оскаржуваних рішень підставою для відмови у реєстрації податкових накладних слугували твердження Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що при розгляді наданих до повідомлення документів встановлено, що на отриману попередню оплату згідно платіжної інструкції від 28.06.2024 №НПВ-889612 на загальну суму 1026000 грн складено дві податкові накладні № 7 від 28.06.2024 на суму 648000 грн та № 8 від 28.06.2024 на суму 378000 грн, чим порушено статтю 201.1, статтю 201.7 Податкового кодексу України та не дає можливості ідентифікувати операцію.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно із пунктом 198.2 статті 198 ПК України Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Отже, вимога, передбачена пунктом 201.7 статті 201 ПК України, кореспондується з положеннями пунктом 187.1 статті 187 та пункту 201.1 статті 201 ПК України, зобов`язуючи платника податку на дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ (дату отримання передоплати) скласти податкову накладну. При цьому, податкова накладна складається в день виникнення податкових зобов`язань на кожне повне або часткове постачання товарів чи аванс (пункт 201.7).
Суд зазначає, що оскільки об`єктом обкладення ПДВ є саме операція постачання, то передбачається, що аванс перераховується під операцію постачання і сам зміст пункту 201.7 статті 201 ПК України не встановлює жодних окремих вимог щодо кількості податкових накладних, які повинен скласти платник ПДВ за кожною операцією з постачання товару/послуги, якщо вони були оплачені одним платежем. Нормами чинного законодавства не передбачено заборони складати кілька податкових накладних у разі оплати товару однією сумою або у разі одноразової поставки товарів/послуг. Отже, платник податку ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, встановлених статтею 187 ПК України, склав та подав на реєстрацію податкові накладні, а відтак доводи контролюючого органа про порушення позивачем порядку оформлення спірних податкових накладних є хибними.
Крім того, хибними є доводи Комісії щодо неможливості ідентифікувати операцію, з огляду на те, що платником податків до повідомлення додано пояснення та копії документів, складених в ході здійснення господарських операцій із ТОВ "НОВА ПОШТА".
Більш того, в податкових накладних вказано назву товару, кількість та вартість, що відповідає специфікації № 6 від 09.02.2024 до договору поставки № 07.08/2023 від 07.08.2023 та рахункам на оплату від 28.06.2024 № 187 і 188.
Суд зауважує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 26.07.2024 № 11494926/45314988 та № 11494925/45314988, не є законними та обґрунтованими.
Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Констатуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.07.2024 № 11494926/45314988 та № 11494925/45314988 про відмову у реєстрації податкових накладних від 28.06.2024 № 7 та № 8 складених та поданих на реєстрацію в ЄРПН ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП".
Відповідно до пункту 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних скасовано, з урахуванням положень пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну складену ТОВ "УКРПАК СЕРВІС ГРУП", датою їх подання.
Таким чином позов підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" (код ЄДРПОУ 45314988, вул. Сільськогосподарська, 11А, м.Полтава) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області від 26.07.2024 № 11494926/45314988 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області від 26.07.2024 № 11494925/45314988 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" від 28.06.2024 № 7 на загальну суму 648 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 108 000,00 грн.) та податкову накладну від 28.06.2024 № 8 на загальну суму 378 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 63 000,00 грн.) датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРПАК СЕРВІС ГРУП" витрати по сплаті судового збору у сумі 6056 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123125049 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні