РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2024 року справа № 580/1360/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №550/1360/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Рост» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
07.02.2024 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю «Рост» (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.01.2024 №248/23-00-07-08-01 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 210 228,49 грн за порушення строків розрахунків по контракту від 13.04.2021 №1, укладеному з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.».
Обгрунтовуючи позовну заяву позивач зазначив, що актом №12597/2300-07-08-6 від 12.12.2023 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства встановлено порушення частин 1, 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-V111 «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 14 2 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлених Національним банком України, по контракту від 13.04.2022, укладеному з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.» (Польща), в розмірі 18092,88 євро на 16 днів, 13092,88 євро на 6 днів, 8177,88 євро на 168 днів, а також порушення частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-V111 «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 14 2 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлених Національним банком України, по контракту від 13.04.2022, укладеному з «WIGAL SP.ZO.0.» (Польща), в розмірі 79374,90 євро на 1 день та в розмірі 135144,20 євро на 1 день.
Спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовані штрафні санкції за порушення строків розрахунків на загальну суму 234 077,49 грн, з яких: 210 228,49 грн за контрактом, укладеним з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.», і 23 849,00 грн за контрактом, укладеним з «WIGAL SP.ZO.0.».
Не погоджуючись із застосуванням штрафу у сумі 210 228,49 грн за контрактом, укладеним з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.», позивач зазначає, що згідно п.п. 1 п. 9 розділу 111 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7, банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків, якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми.
Позивач стверджує, що за період дії контракту ним було реалізовано продукцію на загальну суму 341 182,83 євро і жодне відвантаження продукції згідно вантажних митних декларацій в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів не було менше ніж 400 000 грн на момент проведення фінансової операції, в силу чого станом на 17.05.2023 заборгованість «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.» перед позивачем за поставлену продукцію становила 8 177,88 євро і не перевищувала розмір порогової фінансової операції, визначений ст. 20 Закону №361, тому відсутні підстави для нарахування пені на вказану суму валютної виручки.
Крім того нарахування пені суперечить положенню абзацу 11 пункту 521 підрозділу ХХ Податкового кодексу України, згідно якого протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 27.02.2024, зазначив, що за контрактом з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.» позивач відвантажив вироби з чорних металів з різьбою, голівками та прямим чи хрестоподібним шліцом: цвяхи швидкого монтажу (код товару згідно УКТЗЕД 7318155890) за МД від 27.10.2022 №UA902080/2022/804191 на суму 42 186,86 євро (еквівалент 1 545 798,27 грн), граничний строк розрахунку за операціями з експорту товару, встановлений НБУ 24.04.2023. На дату закінчення граничного строку розрахунків сума незавершеної операції складала 18092,88 євро, тобто сума більше ніж 400 тис. гривень і відповідно вона підпадала під валютний нагляд, та починаючи зх 25.04.2023 на суму заборгованості розпочинається нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків.
Стосовно нарахування пені з порушенням абз. 11 п. 52 підрозділу ХХ Перехідних положень ПКУ, то абз. 17 п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ (в редакції, яка діяла до 01.08.2023), визначено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного (надзвичайного) стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовуються. Отже на пеню за порушення строків розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності положення пункту 521 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ не поширювались.
Вважає, що з вказаних підстав позов задоволенню не підлягає.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 09.02.2024 позовна заява прийнята до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини у справі.
У зв`язку з отриманням податкової інформації Національного банку України, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, на підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 27.10.2023 № 1887-п та повідомлення від 27.10.2023 № 285/23-00-07-08-01 була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «Рост» (код ЄДРПОУ 14185003) з питання дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по договору від 13.04.2021 №б/н та контракту від 13.04.2021 № 1 (за період з 13.04.2021 по 31.10.2023).
За результатами перевірки складено акт від 12.12.2023 № 12597/23-00-07-08- 01/14185003, згідно з висновком якого встановлено порушення позивачем:
1. Частин 1, 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням пункту 142 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлених Національним банком України, по контракту від 13.04.2021 № 1, укладеному з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.» (Польща), в розмірі в розмірі 18 092,88 євро на 16 днів, 13 092,88 евро на 6 днів, 8 177,88 евро на 168 днів.
2. Частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням? пункту 14і постанови Правління національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (зі змінами та доповненнями), стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, за імпортним договором від 13.04.2021 № б/н, укладеним з WIGAL SP.ZO.O. (Польща) в розмірі 79 374,90 євро на 1 день та в розмірі 135 144,20 євро на 1 день.
Зокрема, перевіркою встановлено, що ТОВ «Рост» укладено з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.» (Польща) контракт від 13.04.2021 № 1 на поставку готової продукції (цвяхи швидкого вантажу), виготовлені на території України. Загальна вартість контракту 720 000,00 євро, умови поставки: FCA - м. Умань (згідно ІНКОТЕРМС - 2020 року), умови оплати: 100% попередня оплата.
Згідно МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191 позивачем відвантажено вироби з чорних металів з різьбою, голівками та прямим чи хрестоподібним шліцом: цвяхи швидкого монтажу (код товару згідно УКТЗЕД: 7318155890) на суму 42 186,86 евро (еквівалент 1 545 798,27 грн), граничний строк розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлений Національним банком України - 24.04.2023.
Фактично валютна виручка за товари, експортовані згідно МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191, від нерезидента надходила:
- 20.03.2023 в сумі 14 500,00 євро, з них 93,98 євро як оплата за товар експортований згідно з МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191 або на 145 день з дати її митного оформлення, тобто без порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 42 092,88 євро);
- 20.04.2023 в сумі 24 000,00 евро, або на 176 день з дати її митного оформлення, тобто без порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 18 092,88 євро);
- 10.05.2023 в сумі 5 000,00 євро (еквівалент 200 441,50 грн.), або на 196 день з дати її митного оформлення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 16 днів (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 13 092,88 євро). Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 18 092,88 євро за 16 днів (за період з 25.04.2023 по 10.05.2023) складає 34 937,29 грн.;
- 16.05.2023 в сумі 4 915,00 євро (еквівалент 195 470,53 грн.), або на 202 день з дати її митного оформлення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 22 дні (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 8 177,88 євро). Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 13 092,88 євро за 6 днів (за період з 11.05.2023 (дати по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 18 092,88 євро) по 16.05.2023) складає 9 480,87 грн.
- станом на 31.10.2023 або на 370 день з дати митного оформлення вивізної МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191, валютна виручка в сумі 8 177,88 євро за товари, експортовані згідно вказаної МД, від нерезидента ТОВ «Рост» не отримало, чим порушено граничні строки розрахунків за операціями з експорту товарів на 190 днів. Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 8 177,88 євро за 168 днів (за період з 17.05.2023 (дати, по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 13 092,88 євро) по 31.10.2023) складає 165 810,33 грн. (розрахунок пені наведено в додатку 3 до акта перевірки).
За результатами перевірки ТОВ «Рост» відповідач прийняв податкове повідомлення - рішення (форма «С») від 08.01.2024 № 248/23-00-07-08-01 за платежем: пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства (код платежу 21081000) на суму 234 077,49 грн., з яких: 210228,49 грн за контрактом, укладеним з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.», і 23849,00 грн за контрактом, укладеним з «WIGAL SP.ZO.0.».
Не погоджуючись із застосуванням штрафу у сумі 210228,49 грн за контрактом, укладеним з «PU FASTENERS SPOLKA Z О.О.», позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам суд зазначає таке.
Відповідно до Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України» НБУ встановлює правила проведення банківських операцій, здійснює відповідно до визначених спеціальним законодавством повноважень валютне регулювання і валютний нагляд, визначає порядок здійснення операцій в іноземній валюті, видає нормативно-правові акти щодо ведення валютних операцій; запроваджує заходи захисту відповідно до Закону України «Про валюту і валютні операції».
Відповідно до преамбули Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі по тексту - Закон № 2473-VIII), цей Закон визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства.
Метою цього Закону є забезпечення єдиної державної політики у сфері валютних операцій та вільного здійснення валютних операцій на території України.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Відповідно до частини 3 статті 3 Закону Закон № 2473-VIII у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.
Зокрема, відповідно до частини першої статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.
Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до частини другої статті 13 Закону № 2473, у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених НБУ. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів встановлені постановою Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі - Постанова № 18) і згідно пункту 142 становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022 року.
Частиною п`ятою статті 13 Закону №2473 передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Частиною восьмою статті 13 Закону №2473 передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Судом встановлено, що згідно МД № UA902080/2022/804191 операція з експорту здійснена позивачем 27.10.2022, а отже граничним строком розрахунків за експортовану продукцію є 180 календарних днів від дня митного оформлення продукції, тобто з 27.10.2022, і закінчився 24.04.2023. Вказана обставина позивачем не оскаржується.
Також судом встановлено, що згідно акту перевірки валютна виручка за товари, експортовані згідно МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191, від нерезидента надходила:
- 20.03.2023 в сумі 14 500,00 євро, з них 93,98 євро як оплата за товар експортований згідно з МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191 або на 145 день з дати її митного оформлення, тобто без порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 42 092,88 євро);
- 20.04.2023 в сумі 24 000,00 евро, або на 176 день з дати її митного оформлення, тобто без порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 18 092,88 євро);
- 10.05.2023 в сумі 5 000,00 євро (еквівалент 200 441,50 грн.), або на 196 день з дати її митного оформлення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 16 днів (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 13 092,88 євро). Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 18 092,88 євро за 16 днів (за період з 25.04.2023 по 10.05.2023) складає 34 937,29 грн.;
- 16.05.2023 в сумі 4 915,00 євро (еквівалент 195 470,53 грн.), або на 202 день з дати її митного оформлення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 22 дні (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 8 177,88 євро). Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 13 092,88 євро за 6 днів (за період з 11.05.2023 (дати по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 18 092,88 євро) по 16.05.2023) складає 9 480,87 грн.
- станом на 31.10.2023 або на 370 день з дати митного оформлення вивізної МД від 27.10.2022 № UA902080/2022/804191, валютна виручка в сумі 8 177,88 євро за товари, експортовані згідно вказаної МД, від нерезидента ТОВ «Рост» не отримало, чим порушено граничні строки розрахунків за операціями з експорту товарів на 190 днів. Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 8 177,88 євро за 168 днів (за період з 17.05.2023 (дати, по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 13 092,88 євро) по 31.10.2023) складає 165 810,33 грн. (розрахунок пені наведено в додатку 3 до акта перевірки).
Отже частина валютної виручки отримана з порушенням граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлених Національним банком України згідно пункту 142 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», а залишок коштів в розмірі 8 177,88 евро на валютний рахунок ТОВ «Рост» не надійшов.
При цьому, пунктом 143 Постанови № 18 визначено, що граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 142 цієї Постанови не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.
Відповідно до розділу III пункту 1 статті 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» № 361-IX від 6 грудня 2019 року, визначено, фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції.
Також, пунктом 144 Постанови № 18 визначено, що розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 142 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, та те, що на дату закінчення граничного строку розрахунків 24.04.2023 сума незавершеної операції складала 18 092,88 євро, тобто сума більше ніж 400 тисяч гривень і відповідно вона підпадає під валютний нагляд, починаючи з 25.04.2023 на суму заборгованості розпочинається нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків.
Враховуючи, що сума 5 000,00 євро (еквівалент 200 441,50 грн.) була перерахована 10.05.202, або на 196 день з дати митного оформлення товару, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 16 днів (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 13 092,88 євро) пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 18 092,88 євро за 16 днів (за період з 25.04.2023 по 10.05.2023) складає 34 937,29 грн.
Також сума 4 915,00 євро (еквівалент 195 470,53 грн.) була перерахована 16.05.2023, або на 202 день з дати її митного оформлення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів, встановленого Національним банком України, на 22 дні (сума незавершених розрахунків за операцією з експорту товарів після цього склала 8 177,88 євро). Таким чином, пеня за порушення строків розрахунків в розмірі 13 092,88 євро за 6 днів (за період з 11.05.2023 (дати по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 18 092,88 євро) по 16.05.2023) складає 9 480,87 грн.
За вказаних обставин пеня у сумі 34 937,29 грн. та у сумі 9 480,87 грн, всього 44 418,16 грн. нарахована на законних підставах, тому спірне податкове повідомлення-рішення в цій частині прийнято правомірно і скасуванню не підлягає.
Щодо нарахування пені у сумі 165 810,33 грн. за порушення строків розрахунків в розмірі 8 177,88 євро за 168 днів (за період з 17.05.2023 (дати, по яку вже нараховано пеню на суму заборгованості 13 092,88 євро) по 31.10.2023), суд зазначає
Як вбачається зі змісту частин другої та п`ятої статті 13 Закону № 2473, пеня в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів застосовується у разі порушення встановленого НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів.
При цьому повноваження щодо встановлення граничних строків розрахунків за експортними операціями надано Національному банку України.
Реалізуючи надані повноваження Національний банк України прийняв Положення №18, пункту 143 якого граничні строки розрахунків не встановлюються щодо експортних операцій сума яких в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій. Дд таких операцій віднесені і незавершені розрахунки за експортною операцією.
Отже у разі здійснення вказаних операцій пеня за порушення граничних строків розрахунків не застосовується у зв`язку з відсутністю таких строків.
Згідно п.п. 1 п. 9 розд. 111 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою правління НБУ від 02.01.2019 №7, Банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків, якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог).
Згідно акту перевірки останньою датою платежу в сумі 4 915,00 євро за експортований товар згідно МД від 27.10.2023 № UA902080/2022/804191 є 16.05.2023, після чого сума незавершених розрахунків склала 8 177,88 євро.
Офіційний курс гривні до євро установлений Національним банком України станом на 16.05.2023, склав 39,7702, отже сума незавершених розрахунків складала 325 235,92 грн (8 177,88 євро х 39,7702 грн), що менше, ніж 400 000 грн.
За вказаних обставин сума 8 177,88 євро є незавершеним розрахунком. щодо якого граничний строк сплати не встановлений, а отже нарахування пені у сумі 165 810,33 грн є безпідставним.
З огляду на вказане спірне податкове повідомлення-рішення у сумі 165 810,33 грн є протиправним і підлягає скасуванню.
Щодо доводів позивача про те, що нарахування пені суперечить положенню абз.11 п.52 підрозділу XX ПКУ, то абзацом сімнадцятим п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (в редакції, яка діяла до 01.08.2023) було визначено, що разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Крім того, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було визначено тимчасово до 1 серпня 2023 року, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок; б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; в) фактичних перевірок.
Тому, враховуючи зазначене, на пеню, нараховану відповідно до Закону №2473, не поширювалось положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПКУ.
При цьому норми Закону №2473 та інших нормативно-правових актів, які регулюють зовнішньоекономічну діяльність, не звільняють від застосування штрафних санкцій та пені за порушення валютного законодавства у період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID- 19).
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить із того, що при частковому задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3 153,43 грн, що документально підтверджується платіжною інструкцією №5252 від 02.02.2024.
Судом задоволено позовні вимоги у сумі 165 810,33 грн, що становить 78,77% від суми спірних штрафних санкцій 210 228,49 грн, отже підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Черкаській області на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2 483,96 грн (розрахунок: 3 153,43 грн х 78,77%).
Керуючись ст. ст. 5, 9, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) від 08.01.2024 №248/23-00-07-08-01 в частині нарахування товариству з обмеженою відповідальністю «Рост» (вул. Дерев`янка, буд. 6, м. Умань, 20300, код ЄДРПОУ 14185003) штрафних (фінансових) санкцій у сумі 165 810 (сто шістдесят п`ять тисяч вісімсот десять) гривень 33 копійок.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Рост» (вул. Дерев`янка, буд. 6, м. Умань, 20300, код ЄДРПОУ 14185003) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2 483 (дві тисячі чотириста вісімдесят три) гривні 96 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123130798 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні