Рішення
від 18.11.2024 по справі 580/9072/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2024 року справа № 580/9072/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Корсунь» про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

13.09.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Державної екологічної інспекції Центрального округу (далі позивач), в якому позивач просить застосувати до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Корсунь" (далі відповідач) заходи реагування шляхом тимчасової повної заборони діяльності в частині користування водними об`єктами водний об`єкт для рибогосподарських потреб площею 6,7501 га №7122588600:02:001:0023 та площею 8,8876 га №7122588600:02:001:0022, що розташовані за межами с. Сотники Черкаського району до отримання дозволів на спеціальне водокористування.

В обґрунтування позову зазначено, що позивачем на підставі наказу Міністерств захисту довкілля № 818 від 29.11.2023 погодження Державної екологічної інспекції України № 2.350 ПГ від 05.12.2023, доручення Державної екологічної інспекції України № 1805 від 07.12.2023, наказу Державної екологічної інспекції Центрального округу № 06.25/04 від 20.12.2023 та направлення № 06.26/20 від 20.12.2023 здійснено позаплановий захід дотримання вимог природоохоронного законодавства СТОВ "Агрофірма Корсунь".Порушення відповідачем вимог законодавства зафіксовані Інспекцією у акті перевірки від 10.01.2024 №1/3/2/2024 ПЗ. В подальшому, інспекцією винесено припис № 1/03.-15/2024 від 11.01.2024, яким зокрема зобов`язано отримати дозвіл на спеціальне водокористування (ставки в адміністративних межах с. Сотники) до 11.05.2024.

У подальшому, Інспекцією на підставі доручення Держекоінспекції України № 1230 від 25.07.2024, наказу Державної екологічної інспекції Центрального округу № 06.25/345 від 07.08.2024, направлення №06.26/111 від 07.08.2024 проведено позапланову перевірку на виконання відповідачем вимог припису від 11.01.2024 № 1/03.2-15/2024.

В результаті перевірки складено акт № 15.08.2024 №77/3/2/2024/ПЗ, яким зафіксовано невиконання вимог припису від 11.01.2024 №1/03.2-15/2024, а саме п.6, 7, 8, 9. Перевіркою встановлено, що відповідачу, згідно договорів оренди водного об`єкта від 18.03.2021, надано в оренду водний об`єкт для рибогосподарських потреб площею 6,7501 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0023 та площею 8,8876 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0022, що розташовані за межами с. Сотники Черкаського району. Пунктом 17 Договорів визначено умови і строки передачі об`єкта в оренду: зобов`язання щодо експлуатації ставка відповідно до режиму роботи, встановленого для нього Сектором у Черкаській області Держводагенства, оформлення дозволу на спеціальне водокористування та права користування гідротехнічною спорудою.

Отже, встановлено та зафіксовано актом перевірки та приписом, що відповідач використовує водні об`єкти без спеціального дозволу на водокористування, що є порушенням природоохоронного законодавства.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 18.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

Відповідач відзив на позов не подав.

Дослідивши письмові докази, оцінивши заявлені доводи, суд встановив таке.

На підставі наказу Міністерств захисту довкілля №818 від 29.11.2023, погодження Державної екологічної інспекції України №2.350 ПГ від 05.12.2023, доручення Державної екологічної інспекції України №1805 від 07.12.2023, наказу №06.25/04 від 20.12.2023 та направлення №06.26/20 від 20.12.2023 Державна екологічна інспекція Центрального округу здійснила позаплановий захід дотримання вимог природоохоронного законодавства СТОВ "Агрофірма Корсунь".

За наслідками перевірки складений акт від 10.01.2024 №1/3/2/2024/ПЗ, в якому зафіксовані порушення відповідачем вимог законодавства, а саме:

- відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля (висновок державної екологічної експертизи) по робочому проекту «Реконструкція Нетеребської внутрішньогосподарської зрошувальної системи в СТОВ «АГРОФІРМА КОРСУНЬ» с. Набутів Корсунь Шевченківського району Черкаської області;

- умов дозволу та правил водокористування спеціального не дотримуються в повному обсязі, а саме: п. 4 умов спеціального водокористування, частково не дотримані вимоги водного законодавства, зокрема пункт 6 частини 1 статті 44 Водного кодексу України щодо обов`язків водокористувачів; п.2, 3, 7 умов спеціального водокористування Держгеонадра, а саме не ведеться облік якості та глибин рівня у водозабірній споруді, відсутність огорож зон суворого санітарного режиму І поясу, відсутність водомірів, не надається щорічно звіт по формі №7-гр (підземні води);

- зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, а саме: підземні води утримує в не належному стані (шахтний колодязь №1 (с. Сотники), свердловини №1/432 (с. Скрипченці), свердловини №1, 2 (смт. Стеблів), свердловина №1/447 (с. Сидорівка);

- не здійснює засобами вимірювальної техніки, тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод (шахтний колодязь №l (с. Сотники), свердловини №1/432 (с. Скрипченці), свердловини №1,2 (смт. Стеблів), свердловина №1/447 (c. Сидорівка);

- водозабірні споруди облаштовано не відповідно до затверджених проектів зон санітарної охорони водозаборів;

- свердловини на воду, не придатні для експлуатації, покинуті спостережні та пошукові свердловини на всі види корисних копалин, а також вертикальні й інші гірничо-пошукові та експлуатаційні гірничі виробки і покинуті криниці не затампоновано чи ліквідовано (свердловини №4, 5, 6 в межах с. Сидорівка);

- заходи щодо попередження забруднення підземних вод не здійснюються, локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод не обладнано;

- дозвіл на спеціальне водокористування відсутній (ставки в адміністративних межах с. Сотники);

- умови використання водних об`єктів, що визначені у договорі оренди, не дотримуються в повному обсязі.

В подальшому, позивачем винесено припис №1/03.-15/2024 від 11.01.2024, яким приписано:

1) Отримати висновок з оцінки впливу на довкілля до 11.07.2024;

2) Дотримуватись умов дозволу на спеціальне водокористування та правил спеціального водокористування, а саме: п. 4 умов спеціального водокористування; п. 2, 3, 7 умов спеціального водокористування Держгеонадра, а саме вести облік якості та глибин рівня у водозабірній споруді, встановити огорожі зон суворого санітарного режиму І поясу, встановити водоміри, подавати щорічно звіт по формі №7-гр (підземні води) з дати отримання припису;

3) Утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, а саме: (шахтний колодязь №1 (с. Сотники), свердловини №1/432 (с. Скрипченці), свердловини №1,2 (смт. Стеблів), свердловина №1/447 (с. Сидорівка) з дати отримання припису;

4) Здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод (шахтний колодязь №1 (с. Сотники), свердловини №1/432 (с. Скрипченці), свердловини №1,2 (смт. Стеблів), свердловина №1/447 (с. Сидорівка) до 11.05.2024;

5) Облаштувати водозабірні споруди відповідно до затверджених проектів зон санітарної охорони водозаборів до 11.04.2024;

6) Затампонувати чи ліквідувати свердловини на воду, не придатні для експлуатації, покинуті спостережні та пошукові свердловини на всі види корисних копалин, а також вертикальні й інші гірничо-пошукові та експлуатаційні гірничі виробки і покинуті криниці (свердловини №4,5,6 в межах с. Сидорівка) до 11.07.2024;

7) Здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а саме обладнати локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод поблизу накопичувача в с. Сидорівка та на зрошувальній ділянці до 11.07.2024;

8) Отримати дозвіл на спеціальне водокористування (ставки в адміністративних межах с. Сотники) до 11.05.2024;

9) Дотримуватись умов використання водних об`єктів, що визначені у договорі оренди з дати отримання припису.

У подальшому, на підставі доручення Держекоінспекції України №1230 від 25.07.2024, наказу Державної екологічної інспекції Центрального округу №06.25/345 від 07.08.2024, направлення №06.26/111 від 07.08.2024 проведено позапланову перевірку на виконання відповідачем вимог припису від 11.01.2024 №1/03.2-15/2024.

В результаті перевірки складено акт від 15.08.2024 №77/3/2/2024/ПЗ , яким зафіксовано невиконання вимог припису від 11.01.2024 № 1/03.2-15/2024, а саме п.п.6, 7, 8, 9.

15.08.2024 державним інспектором з охорони навколишнього середовища Державної екологічної інспекції Центрального округу складено протокол про адміністративне правопорушення №004225 стосовно ОСОБА_1 за невиконання вимог припису від 11.01.2024 № 1/03.2-15/2024.

16.08.2024 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №004225 у зв`язку з порушенням ст. 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу 340 грн. на заступника директора СТОВ "Агрофірма Корсунь" ОСОБА_1 .

Штраф сплачено ОСОБА_1 відповідно до квитанції №13 від 26.08.2024 в сумі 340 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Ст.50 Конституції України передбачено, що кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Відповідно до вимог статті 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно з ч.1 ст.5 Закону України від 25 червня 1991 року №1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі Закон №1264-XII) державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Відповідно до ст.34 Закону №1264-XII завдання контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Статтею 35 Закону №1264-XII визначено, що державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі та додержання операторами вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Згідно з пунктами "а", "в" ч.1 ст.20-2 Закону №1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про оцінку впливу на довкілля; обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 275 від 19 квітня 2017 року (далі Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).

На підставі п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 230 від 07.04.2020, Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Згідно з пунктами 4 та 5 Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування); звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Аналогічні повноваження Держекоінспекії та її територіальних органів передбачені також статтею 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За приписом ч.7 ст.7 названого Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно із пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 № 30 (далі Положення № 30), Державна екологічна інспекція Центрального округу є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на територію Полтавської та Черкаської областей.

Згідно до п. 6 вказаного Положення Державна екологічна інспекція Центрального округу має право звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до пункту 10 Положення №30 Інспекція наділена повноваженнями щодо вжиття в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.

Отже, позивач є органом, уповноваженим державою здійснювати функції державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема, на території Черкаської області та наділена повноваженнями щодо звернення до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання.

Щодо суті виявленого порушення, суд зазначає таке.

Відповідно до визначень, наведених у ст.1 Водного кодексу України від 6 червня 1995 року

№213/95-ВР використання води процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Водний об`єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, лиман, річка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал (крім каналу на зрошувальних і осушувальних системах), а також водоносний горизонт).

Водокористування - використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів).

Водокористувач - фізична або юридична особа, яка здійснює водокористування.

Забір води - вилучення води з водного об`єкта для використання за допомогою технічних пристроїв або без них.

Згідно з п.9 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

На підставі ст.46 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Відповідно до ст.48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Статтею 49 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється безоплатно.

Подання юридичною або фізичною особою, фізичною особою - підприємцем заяви про одержання (переоформлення, одержання дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування та відповідних документів, а також видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) їй цього дозволу здійснюються в паперовій або електронній формі.

Для одержання дозволу на спеціальне водокористування юридична або фізична особа, фізична особа - підприємець звертається до органів, зазначених у частині другій цієї статті, із заявою, до якої додаються: обґрунтування потреби у воді з помісячним нормативним розрахунком водокористування і водовідведення; опис та схема місць забору води та скиду зворотних вод; нормативи гранично допустимого скидання (гдс) забруднюючих речовин у водні об`єкти із зворотними водами (з розрахунком на кожний випуск (скид) окремо); затверджені індивідуальні технологічні нормативи використання питної води (для підприємств та організацій житлово-комунального господарства, суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення, житлово-експлуатаційних підприємств та організацій); копія правовстановлюючих документів на водні об`єкти (для орендарів водних об`єктів).

Зазначений перелік документів є вичерпним.

Видача або надання відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування здійснюється протягом 30 календарних днів з дня надходження заяви та документів, необхідних для видачі дозволу.

Органи, зазначені у частині другій цієї статті, зобов`язані протягом п`яти робочих днів з дня надходження заяви на отримання дозволу на спеціальне водокористування надіслати копії відповідних документів: у разі використання підземних вод - до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр; у разі використання водних об`єктів, віднесених до категорії лікувальних, - до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, зобов`язані протягом 15 календарних днів з дня одержання копій документів надати безоплатно органу, що приймає рішення про видачу дозволу на спеціальне водокористування, висновки в електронній формі щодо можливості його видачі.

Обмін документами між органами виконавчої влади, зазначеними в цій статті, здійснюється в електронній формі у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Органи, зазначені в частині другій цієї статті, під час прийняття рішення про видачу дозволу на спеціальне водокористування або про відмову в його видачі враховують відповідні висновки центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

У разі ненадання протягом встановленого строку центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, висновку щодо можливості видачі дозволу на спеціальне водокористування вважається, що відповідний центральний орган виконавчої влади не заперечує проти видачі такого дозволу.

Підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування є: подання неповного пакета документів, необхідних для одержання дозволу, згідно з визначеним цією статтею переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання або фізичною особою, недостовірних відомостей, невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, довгостроковим прогнозам водогосподарських балансів; негативний висновок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, чи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, про можливість здійснення спеціального водокористування.

Підставою для переоформлення дозволу на спеціальне водокористування є зміна найменування або місцезнаходження юридичної особи чи зміна прізвища, імені, по батькові або місця проживання фізичної особи, фізичної особи - підприємця, приватизація єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства без зміни характеристик спеціального водокористування, визначених у раніше виданому дозволі.

Переоформлення дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за заявою, до якої додається дозвіл, що підлягає переоформленню.

Строк видачі переоформленого дозволу на спеціальне водокористування становить два робочі дні з дня одержання заяви про його переоформлення.

Підставою для видачі дубліката дозволу на спеціальне водокористування є його втрата або пошкодження.

Видача дубліката дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за заявою протягом двох робочих днів з дня одержання заяви про його видачу.

Дозвіл на спеціальне водокористування анулюється з підстав, визначених статтею 55 цього Кодексу.

У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені органом, що видав дозвіл, без коригування дозволу на спеціальне водокористування.

Форма дозволу на спеціальне водокористування та заяви для його отримання, а також форма нормативного розрахунку водокористування і водовідведення затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Видача дозволу на спеціальне водокористування суб`єкту господарювання, який приватизував єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства, здійснюється шляхом переоформлення раніше виданого дозволу на строк його дії.

Як установлено судом, відповідачу, згідно з договорами оренди водного об`єкта від 18.03.2021, укладеними Корсунь-Шевченківською міською радою із СТОВ «Агрофірма Корсунь», останньому надано в оренду водні об`єкти для рибогосподарських потреб площею 6,7501 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0023 та площею 8,8876 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0022, що розташовані за межами с. Сотники Черкаського району.

Пунктом 17 Договорів визначено зобов`язання щодо експлуатації ставка відповідно до режиму роботи, встановленого для нього Сектором у Черкаській області Держводагенства, оформлення дозволу на спеціальне водокористування та права користування гідротехнічною спорудою.

Отже, встановлено та зафіксовано актом перевірки та приписом, що відповідач використовує водні об`єкти без спеціального дозволу на водокористування, що є порушенням природоохоронного законодавства.

Пунктом 6 ч.3 ст.110 Водного кодексу України передбачено, що відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Згідно зі ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природнього середовища», порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання допускається виключно за рішенням суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Згідно з ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

З огляду на виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства, суд зазначає про наявність підстав для застосування до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Корсунь" заходів реагування шляхом тимчасової повної заборони користування водними об`єктами для рибогосподарських потреб, площею 6,7501 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0023 та площею 8,8876 га кадастровий номер 7122588600:02:001:0022, що розташовані за межами с. Сотники Черкаського району Черкаської області до отримання дозволів на спеціальне водокористування.

Суд акцентує увагу сторін, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту реального усунення виявлених порушень, що зумовили звернення до суду з вищевказаним позовом.

Крім того, застосований захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на реальне забезпечення вимог законодавства у сфері природоохоронного законодавства.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат суд врахував, що відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для стягнення судового збору на користь позивача.

Керуючись ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов Державної екологічної інспекції Центрального округу задовольнити повністю.

Застосувати до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Корсунь» (19402, Черкаська обл., м. Корсунь-Шевченківський, вул. Симоненка, буд.42, код ЄДРПОУ 32012939) заходи реагування, шляхом тимчасової повної заборони користування водними об`єктами для рибогосподарських потреб, площею 6,7501 га (кадастровий номер 7122588600:02:001:0023) та площею 8,8876 га (кадастровий номер 7122588600:02:001:0022), що розташовані за межами с. Сотники Черкаського району Черкаської області, до отримання дозволів на спеціальне водокористування.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123131242
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —580/9072/24

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні