Рішення
від 11.11.2024 по справі 620/12044/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2024 року м. Чернігів Справа № 620/12044/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Містоспецбудпроект» про визнання протиправним та скасування висновку,

У С Т А Н О В И В:

Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради (далі УКБ, позивач) 03.09.2024 звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (далі Управління, відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати висновок відповідача про результати проведення моніторингу закупівлі від 21.08.2024 №UA-2024-06-24-008705-а від 21.08.2024.

Позовні вимоги мотивовані тим, що пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНВАТРУД» (далі ТОВ «ІНВАТРУД») відхилена правомірно у зв`язку з невідповідністю тендерної пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей. При цьому, під час проведення моніторингу відповідач не виявив помилок в тендерній пропозиції переможця закупівлі Товариства з обмеженою відповідальністю «Містоспецбудпроект» (далі ТОВ «Містоспецбудпроект»), відповідність поданої ним тендерної пропозиції була встановлена і уповноваженою особою замовника, а тому вказаний учасник під час проведення закупівлі та укладення договору діяв сумлінно. Також позивач звертав увагу, що захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, що наразі виконується, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу вчинення корупційних дій і зловживань.

Ухвалою суду від 11.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив відмовити в їх задоволенні, надав відзив на позов, у якому зазначив, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі складений з урахуванням вимог чинного законодавства, у зв`язку з тим, що Управлінням було встановлено недотримання УКБ вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ІНВАТРУД» встановлено порушення вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей та принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Представник позивача надав відповідь на відзив, у якій позовні вимоги підтримав та позов просив задовольнити, наполягаючи на його обґрунтованості.

Від третьої особи пояснення по суті спору не надійшли.

Розглянувши подані документи і матеріали, суд враховує такі обставини.

УКБ є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому чинним законодавством порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис. Свою діяльність здійснює на підставі Статуту, затвердженого рішенням міської ради від 30.06.2022 №18/VIII-13 (а.с. 7-11). Відповідно до пункту 1.1 Статуту УКБ є виконавчим органом Чернігівської міської ради.

Рішенням уповноваженої особи від 24.06.2024 №44 затверджено тендерну документацію відкриті торги з особливостями на закупівлю: «Будівництво майданчика для розміщення тимчасових споруд з метою життєзабезпечення внутрішньо переміщених осіб, що втратили житло внаслідок російської військової агресії по вулиці Володимира Дрозда в м. Чернігові» (Коригування 2) (45212000-6 «Будівництво закладів дозвілля, спортивних, культурних закладів, закладів тимчасового розміщення та ресторанів») (а.с. 12-26, 30).

Відповідно до реєстру по зазначеній закупівлі надійшли пропозиції від учасників ТОВ «ІНВАТРУД» (остаточна пропозиція 21137365,80 грн (з ПДВ)) та ТОВ «Містоспецбудпроект» (остаточна пропозиція 21349649,32 грн (з ПДВ)) (а.с. 66).

За наслідками розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ІНВАТРУД» позивач виявив її невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, яка не може бути виправлена, у зв`язку з чим рішенням УКБ від 10.07.2024, оформленим протоколом №61, тендерну пропозицію товариства на підставі підпункту 1 частини другої пункту 44 Особливостей відхилено (а.с. 31).

Відповідно до рішення уповноваженого органу, оформленого протоколом від 12.07.2024 №66, повторно розглянуто тендерну пропозицію ТОВ «Містоспецбудпроект» після усунення виявлених невідповідностей, товариство визнано переможцем закупівлі (а.с. 32).

26.07.2024 між УКБ та ТОВ «Містоспецбудпроект» укладено договір підряду №83-2024-В/вс на будівництво об`єкту закупівлі, яким передбачено строк виконання робіт до 01.06.2025 (а.с. 33-37).

У зв`язку з виявленням органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, Управлінням відповідно до наказу від 30.07.2024 №42-З розпочато моніторинг проведеної позивачем процедури закупівлі (а.с. 62-63).

За результатами моніторингу складено висновок від 21.08.2024 №UA-2024-06-24-008705-а (а.с. 64-65), опублікований в електронній системі закупівель, у якому зазначено про порушення позивачем вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей та принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.

З огляду на встановлені порушення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», у вказаному висновку Управління зобов`язало УКБ вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором від 26.07.2024 №83-2024-В/вс з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.

Вважаючи вказаний висновок Управління протиправним, УКБ звернулось до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до положень статті 1 Закону України від 26.01.1993 №2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон №2939-ХІІ), здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення №43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до статті 2 Закону №2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо).

Відповідно до статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

У свою чергу, частиною першою статті 1 Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі Закон №922-VIII) визначено, що:

моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель;

тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Згідно з частиною четвертою статті 7 Закону №922-VIII контроль у сфері публічних закупівель здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю в межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Такий порядок здійснення моніторингу публічних закупівель регламентовано положеннями статті 8 Закону №922-VIII.

Так, частиною першою статті 8 зазначеного Закону закріплено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його міжрегіональні територіальні органи.

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Підстави для проведення моніторингу публічних закупівель передбачені частиною другою статті 8 Закону №922-VIII, а саме: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до матеріалів справи під час моніторингу проведеної позивачем закупівлі відповідачем було проаналізовано: річний план закупівель УКБ на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції учасників, протокольні рішення уповноваженої особи, повідомлення про намір укласти договір, договір підряду, звіт про результати проведення процедури закупівлі, пояснення та документи замовника, а також пояснення з власної ініціативи 12.08.2024.

Відповідно до частини шостої статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок, який затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Пунктом 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII (у редакції, на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

На виконання зазначених вимог постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості; в редакції, чинній на момент оголошення закупівлі), пунктом 3 яких установлено, що замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Встановлено, що за наслідком моніторингу проведеної позивачем закупівлі відповідачем складено висновок, у якому зазначено про порушення позивачем чинного законодавства при проведенні процедури закупівлі, а саме: абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей та принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Судом проаналізовано матеріали справи, досліджено тендерну документацію по спірній закупівлі та при наданні правової оцінки щодо дотримання позивачем законодавства при проведенні процедури закупівлі, враховано такі обставини.

Відповідно до рішення уповноваженої особи, оформленого протоколом від 12.07.2024 №61 (а.с. 32), УКБ відхилено тендерну пропозицію ТОВ «ІНВАТРУД» на підставі того, що тендерна пропозиція учасника не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, а саме:

1) всупереч вимог до пункту 5.1 Додатку 1 до Тендерної документації гарантійний лист учасника у складі пропозиції не містив інформацію про безумовну згоду з проектом договору, що є додатком З до тендерної документації;

2) всупереч пункту 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації учасником у складі пропозиції не передбачено зворотні суми 35 926,00 грн.;

3) не надана договірна ціна в електронній моделі в програмному комплексі АВК-5 відповідно до тендерної пропозиції учасника.

Щодо першої невідповідності суд звертає увагу на таке.

Пунктом 5.1 Додатку 1 до Тендерної документації установлено, що у складі тендерної пропозиції учасник має надати гарантійний лист про безумовну згоду з проектом договору, що є додатком 3 до тендерної документації (подається окремим файлом).

Відповідно до матеріалів справи на виконання вказаних вимог ТОВ «ІНВАТРУД» надало замовнику гарантійний лист від 04.07.2024 №04/07-2, у якому товариство повідомило, що погоджується з «Проектом договору», який викладено у тендерній документації (Додаток №3), та надало підписаний проект договору згідно з Додатком №3 до Тендерної документації (а.с. 76).

Як зазначає позивач, фактично він не прийняв вказаний гарантійний лист у зв`язку з тим, що в ньому було відсутнє формулювання щодо «безумовної» згоди учасника з проектом договору, як того вимагав пункт 5.1 Додатку 1 до Тендерної документації.

Однак, суд вважає таку підставу для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ІНВАТРУД» формальною, з огляду на те, що вказаний недолік, а саме: відсутність слова «безумовну», не був суттєвим та не призводив до зміни предмета закупівлі.

Крім того, пунктом 43 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

З огляду на викладене, відповідно до наведених положень УКБ мало надіслати учаснику повідомлення з вимогою про усунення виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель, що позивачем зроблено не було, а пропозицію учасника одразу відхилено.

Більш того, судом проаналізовано документи, розміщені на платформі Prozorro щодо спірної закупівлі (https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2024-06-24-008705-a/lots) та встановлено, що в складі тендерної документації ТОВ «Містоспецбудпроект» на виконання вищевказаних вимог надано гарантійний лист від 05.07.2024 №64, у якому учасник також вказав про згоду з проектом договору, однак без зазначення слова «безумовну» (file:///C:/Users/%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%A5%D1%80%D1%83%D1%89/Downloads/%D0%93%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%94%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%BA%D1%83%203.pdf ).

У зв`язку з наведеним, УКБ в електронній системі закупівель розміщено вимогу про усунення невідповідностей учасником до 12.07.2024 шляхом надання ТОВ «Містоспецбудпроект» 24 годин для внесення змін до поданої ним тендерної пропозиції в електронній системі закупівель, а саме: гарантійного листа про безумовну згоду з проектом договору, що є додатком 3 до тендерної документації.

Зазначений учасник вимогу позивача виконав та надав новий гарантійний лист від 11.07.2024 №73, у якому повідомлено про «безумовну згоду з проектом договору» (file:///C:/Users/%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%A5%D1%80%D1%83%D1%89/Downloads/%D0%93%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82.pdf).

Тобто, отримавши від учасників фактично однакові за змістом гарантійні листи, у яких було відсутнє формулювання, що згода «безумовна», тендерну пропозицію одного з них, у тому числі у зв`язку з наведеним, було відхилено, а іншому надіслано вимогу про усунення невідповідностей.

На переконання суду, наведене свідчить про надання УКБ переваги одному з учасників закупівлі перед іншим.

Щодо того, що ТОВ «ІНВАТРУД» у тендерній документації у складі пропозиції не передбачено зворотні суми 35 926,00 грн., суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації при складанні тендерної пропозиції учасники мають врахувати, у тому числі зворотні суми 35926,00 грн. (без ПДВ).

У наданій ТОВ «Містоспецбудпроект» Договірній ціні передбачено вартість матеріальних ресурсів від розбирання (демонтажу) без ПДВ в сумі 35,92600 (file:///C:/Users/%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%A5%D1%80%D1%83%D1%89/Downloads/%D0%94%D0%A6.pdf ).

У Договірній ціні, наданій ТОВ «ІНВАТРУД», вказано вартість ресурсів, що повертаються в сумі 35,92592 (а.с. 78).

Тобто вказана у Договірній ціні учасника зворотня сума була меншою на 0,08 коп. ніж встановлена пунктом 6 розділу ІІІ Тендерної документації.

Разом з тим, суд вважає, що вказана учасником помилка не впливала на зміну предмета закупівлі, ціну, запропоновану учасником, тому позивач, виявивши неведений недолік, відповідно до пункту 43 Особливостей мав надіслати йому вимогу про усунення виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель, що УКБ зроблено не було.

При цьому, за результатами розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ІНВАТРУД» встановлено, що в тендерній пропозиції учасником ТОВ «ІНВАТРУД» надано договірну ціну (файл 25_ДЦ_ДЦ.рбІ), відповідно до пункту 12 якої «Вартість ресурсів, що повертаються» передбачено кошти в сумі 35,92592 тис. гривень.

Також ТОВ «ІНВАТРУД» надано електронну модель в програмному комплексі АВК-5 (файл 25.imd) (а.с. 80).

Щодо твердження позивача, що в тендерній документацій встановлено не тільки вимогу щодо врахування вартості ресурсів, що повертаються, а й встановлено конкретну вартість цих ресурсів і зазначення в тендерній пропозиції іншої суми є невідповідністю тендерної пропозиції вимогам тендерної документації, суд зазначає, що у протоколі від 10.07.2024 №61 чітко зазначено підстави відхилення учасника ТОВ «ІНВАТРУД»: «...учасником у складі пропозиції не передбачено зворотні суми 35 926,00 грн. Також не надана договірна ціна в електронній моделі в програмному комплексі АВК-5 відповідно до тендерної пропозиції Учасника».

Крім того, при складанні тендерної документації у пункті 1 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» саме замовником визначено зміст і спосіб подання тендерної пропозиції. Даним пунктом передбачено, що допущення формальних (несуттєвих) помилок не призводить до відхилення тендерної пропозиції учасника.

У пункті 2 Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» визначено, що замовник може передбачити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками в тендерних пропозиціях не призведе до відхилення їх пропозицій.

Відповідно до умов цієї документації формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції

Посилання УКБ у позовній заяві на рішення Антимонопольного комітету України не можуть бути належними та допустимими доказами, оскільки не містять інформацію щодо предмета доказування.

Статтею 5 Закону №922-VIII установлено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Відповідно до абзацу 2 підпункт 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Враховуючи вищенаведене в сукупності, суд зазначає, що позивач, всупереч положень Особливостей, не надав учаснику ТОВ «ІНВАТРУД» час на усунення недоліків відповідно до пункту 43, відхилив його тендерну пропозицію, прийнявши рішення про оголошення переможцем ТОВ «Містоспецбудпроект».

При цьому, різниця між остаточною ціновою пропозицією ТОВ «ІНВАТРУД» та остаточною ціновою пропозицією переможця торгів ТОВ «Містоспецбудпроект» склала 212 283,52 грн. (з ПДВ).

За таких обставин, під час проведення процедури закупівлі позивач не дотримався принципів, визначених статтею 5 Закону №922-VIII, зокрема, щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.

З огляду на викладене, суд погоджується із доводами Управління, що УКБ під час проведення процедури спірної закупівлі допущено порушення чинного законодавства України.

Щодо зобов`язання УКБ припинити зобов`язання за договором, що міститься у констатуючій частині висновку, суд погоджується з аргументами відповідача з приводу даного питання, та зазначає таке.

У пункті 3 констатуючої частини оскаржуваного висновку про результати моніторингувказано, що керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Управління зобов`язало УКБ вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором від 26.07.2024 №83-2024-В/вс з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.

Даний висновок містить посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акту, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку порушення законодавства у сфері публічних закупівель та запропоновано можливий шлях усунення порушень, а саме дії які повинен був вчинити замовник.

Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 32 Закону №922-VIII замовник відміняє торги, зокрема, в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.

Але запропонований можливий шлях усунення порушень законодавства в сфері закупівель не позбавляє замовника здійснити і інші дії передбачені частиною восьмою статті 8Закону №922-VIIIта пунктом 3 констатуючої частини Висновку про результати моніторингу.

Відповідно до частини восьмої статті 8Закону №922-VIII чітко визначено порядок дій замовника закупівлі, в разі виявлення за наслідками проведення моніторингу порушень чинного законодавства при здійсненні закупівлі.

Законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника при усунені порушень, зазначених у висновку, зокрема, шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан.

У разі недотримання учасником процедури закупівлі усі кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону №922-VIII повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону №922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно із частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захист цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.

Таким чином, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору, є підставою для розірвання такого договору.

Як вбачається зі змісту висновку, відповідач конкретизував, які саме заходи повинен вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у постановах від 26 жовтня 2022 року (справа №420/693/21), від 10 листопада 2022 року (справа №200/10092/20), від 24 січня 2023 року (справа №280/8475/20), від 31 січня 2023 року (справа №260/2993/21), від 02.03.2023 (справа №160/4436/21), від 28 вересня 2023 року (справа №140/13717/21), від 05.10.2023 (справа №160/18507/22), від 04.05.2023 (справа №640/17543/20) та від 27.12.2023 (справа №280/5835/22).

Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому судом враховується, що згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що, приймаючи оскаржуваний висновок Управління діяло обґрунтовано, на підставі та у спосіб, що визначені чинним законодавством України, а тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Містоспецбудпроект» про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 11 листопада 2024 року.

Позивач: Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 05517729, вул. Івана Мазепи, 19, м. Чернігів, 14017).

Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (код ЄДРПОУ 40919597, вул. Єлецька, 11, м. Чернігів, 14000).

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Містоспецбудпроект» (код ЄДРПОУ 45342931, вул. Київська, 11, офіс 1415, м. Чернігів, 14000).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123131619
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —620/12044/24

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні