Рішення
від 11.11.2024 по справі 620/7406/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2024 року Чернігів Справа № 620/7406/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за позовом Міністерства юстиції України до Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса про припинення діяльності юридичної особи,

У С Т А Н О В И В:

Міністерство юстиції України звернулось до суду з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса, в якому просить припинити діяльність юридичної особи - Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса (код ЄДРПОУ 03800273, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 №2, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26.04.2024 №1246/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 №317-VIII №317-VIII.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 13.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву.

Вказана ухвала суду направлена відповідачу за адресою місцезнаходження юридичної особи, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та отримана 27.06.2024.

Ухвалою суду від 21.08.2024 позовну заяву залишено без руху. Встановлено позивачу строк з дня отримання зазначеної ухвали суду для усунення недоліків поданої позовної заяви.

Ухвалою суду від 21.10.2024 продовжено розгляд справи.

Правом для подання відзиву у встановлений судом строк відповідач не скористався.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив таке.

Приватне сільськогосподарське підприємство імені Щорса зареєстроване як юридична особа як юридична особа у встановленому законом порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.

Відповідно до копії правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 №2 найменування Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса не відповідає частині 2 статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (а.с. 4043).

З таких обставин позивач звернувся з відповідним позовом до суду про припинення діяльності відповідача.

Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 2, 3 статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 №317-VIII (далі Закон №317-VIII) пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим медіа та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого медіа.

У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими медіа вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Частиною 4 статті 3 Закону №317-VIII установлено, що рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.

Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України (далі - Мін`юст або позивач) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.

Міністерство юстиції України відповідно до пункту 83-14 Положення приймає рішення, зокрема, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону №317-VIII.

Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» затверджено постановою Кабінету Міністрів від 27.05.2015 за №354 (зі змінами) (далі - Порядок №354).

Відповідно до пункту 7 Порядку №354 для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання, зокрема, Закону №317-VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Згідно з наказом Мін`юсту від 26.07.2023 №1853/7 утворено Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі - Комісія), затверджено її склад.

На час проведення правової експертизи щодо невідповідності найменування відповідача вимогам законодавства Комісія керувалась Положенням про Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затвердженим наказом Міністерства юстиції від 09.06.2015 за №895/5.

Відповідно до покладених завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону №317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону №317-VIII.

Пунктами 15, 18, 20, 23 Порядку №354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам, зокрема, Закону №317-VIII.

Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи, про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону.

Правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.

У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.

Юридична особа Приватне сільськогосподарське підприємство імені Щорса (скорочене найменування: ПСП імені Щорса) зареєстрована 27.03.2001, код ЄДРПОУ 03800273, керівник ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 , Україна (а.с. 39).

Проведеним моніторингом відповідності найменування юридичної особи вимогам Закону №317-VIII встановлено, що найменування юридичної особи Приватного сільськогосподарського підприємство імені Щорса, не відповідає вимогам цього Закону.

У зв`язку із наведеним Комісією проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону №317-VIII та призначено на 24.04.2024 засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту (а.с. 5154).

Відповідно до пункту 18 Порядку №354 Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону № 317-VIII та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону №317-VIII, а такі дані визначаються у правовому висновку.

Судом встановлено, що Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 19.03.2024 за №42362/19.4/33-24 з проханням надати пояснення щодо не приведення свого найменування у відповідність до вимог Закону №317-VIII протягом місяця з дня набрання ним чинності (а.с. 5557).

Відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання відповідачем вимог Закону №317-VIII відсутні.

Згідно із підпунктом 5 пункту 3 розділу ІІ Положення №895/5 Комісія має право отримувати в установленому порядку від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на Комісію завдань.

Відповідно до Положення про Український інститут національної пам`яті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 №684, Український інститут національної пам`яті (далі - Інститут) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури і який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам`яті Українського народу.

Основними завданнями Інституту є, зокрема, відновлення національної пам`яті Українського народу, недопущення використання символів тоталітарних режимів; надання оцінки тоталітарним режимам XX століття в Україні, Голодомору 19321933 років, масовому голоду 19211923, 19461947 років, примусовим депортаціям, репресіям комуністичного тоталітарного режиму 19171991 років, діям організаторів і виконавців таких злочинів, а також наслідкам їх дій для України та світу.

Підпунктами 13, 16 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Інститут національної пам`яті, зокрема, здійснює співробітництво з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від форми власності щодо надання їм інформаційної та методичної допомоги у провадженні діяльності з формування у громадян України патріотизму і національної свідомості; забезпечує оприлюднення наукових повідомлень, інформаційних та аналітичних матеріалів, результатів досліджень Голодомору 19321933 років, політичних репресій, бере участь у програмах, що виконуються іншими органами виконавчої влади.

Під час проведення правової експертизи Комісія використовувала Збірник матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимог Закону №317-VIII «Декомунізація: що і чому перейменовувати й демонтувати»; - Київ: Український інститут національної пам`яті, 2015. - 234 с. (далі - Збірник матеріалів).

За результатами правової експертизи Комісією встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи (Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса) не відповідає частині 2 статті 3 Закону №317-VIII, оскільки відповідно до Збірника матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимог Закону №317-VIII «Декомунізація: що і чому перейменувати й демонтувати», виданого Українським інститутом національної пам`яті у 2015 році, ОСОБА_2 (18951919) активний учасник знищення українського національного руху 18181919 роках, військовий комендант м.Києва (лютий 1919 року), його підлеглі вбивали українських військовополонених і творили насильство над мирним населенням, що є порушенням вимог Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Таким чином, за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса вимогам Закону №317-VIII Комісією складено Правовий висновок від 24.04.2024 №2 «Про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса.

26.04.2024 Мін`юстом видано наказ №1246/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку №354:

1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 №2 «Про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса»;

2) визнано, що найменування Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса не відповідає частині 2 статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 24.04.2024 №9 затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26.04.2024 № 1246/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи Приватне сільськогосподарське підприємство імені Щорса містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону №317-VIII.

Статтею 3 Закону №317-VIII встановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону №317-VIII їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Відповідно до пункту 83-14 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимога Закону №317-VIII.

При цьому Конституційний Суд України у рішенні від 16.07.2019 №9-р/2019 зазначив, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту.

Згідно з пунктом 23 Порядку №354 Мін`юст у тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону №317-VIII звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.

З огляду на вищезазначене, Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним Законом №317-VIII.

Наявність правового висновку Комісії від 24.04.2024 №2, затвердженого наказом Мін`юсту від 26.04.2024 №1246/5, щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогам Закону №317-VIII встановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, для звернення до суду позовом про припинення діяльності юридичної особи, у даному випадку відповідача.

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням встановлених в ході розгляду фактичних обставини справи та зважаючи на наведені норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 139, 244-246, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Міністерства юстиції України до Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса про припинення діяльності юридичної особи задовольнити повністю.

Припинити діяльність юридичної особи - Приватного сільськогосподарського підприємства імені Щорса (код ЄДРПОУ 03800273, керівник - ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ).

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Міністерство юстиції України (вул. Архітектора Городецького, буд.13, м.Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622).

Відповідач: Приватне сільськогосподарське підприємство імені (вул.Центральна, буд.11, с.Старі Боровичі, Корюківський р-н, Чернігівська обл., 15221, код ЄДРПОУ 03800273).

Повний текст рішення суду складено 11 листопада 2024 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123131634
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —620/7406/24

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні