ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2024 року Чернігів Справа № 620/12146/24
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Ніжинської окружної прокуратури до Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Ніжинська районна державна адміністрація, Ніжинська районна рада про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Ніжинська окружна прокуратура через систему «Електронний суд» звернулася до суду з позовом до Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Ніжинська районна державна адміністрація, Ніжинська районна рада, в якому просить:
визнати незаконним та скасувати рішення сімдесятої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 26.12.2019 «Про прийняття у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району» у частині неприйняття кредиторської заборгованості, яка склалася за 2019 рік по Великошелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, Черняхівському НВК «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та Дуболугівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, які передано із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської сільської ради;
зобов`язати Вертіївську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії (пленарному засіданні) питання щодо прийняття у комунальну власність сільської ради кредиторської заборгованості, яка склалася за 2019 рік по Великошелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, Черняхівському НВК «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та Дуболугівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, які передані із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району у комунальну власність Вертіїівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області.
Свої вимоги мотивує тим, що законодавчий обов`язок прийняти в комунальну власність територіальної громади бюджетні установи разом із усіма активами і пасивами Вертіївська сільська рада не виконала, оскільки здійснила вибіркове прийняття у комунальну власність із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району основних засобів та інших необоротних матеріалів закладів освіти без урахування зобов`язань (кредиторської заборгованості) по вказаним закладам.
Суд ухвалою від 18.09.2024 відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач подав відзив на позов, в якому зазначає, що станом на дату прийняття рішення відповідачем (26.12.2019), фактично кредиторська заборгованість не рахувалася і станом на дату звернення позивача до суду кредиторська заборгованість відсутня, що підтверджується листом Ніжинської районної державної адміністрації від 23.09.2024 №01-17/5300.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій він з позицією відповідача не погоджується та вказує, що відповідач допускає помилкове і на власну користь тлумачення норм Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», яке не узгоджується з положеннями інших нормативних актів та наявній на даний час судовій практиці. Щодо листа Ніжинської районної державної адміністрації від 23.09.2024 №01-17/5300 вказав, що вищезазначений лист Ніжинської РДА аналогічний за змістом до листа Ніжинської районної військової адміністрації від 01.07.2024 №01-15/3543, який додано до позовної заяви та у вказаних листах зазначено, що «у Відділі культури, освіти, сім`ї, молоді та спорту Ніжинської районної державної адміністрації, як правонаступника Відділу освіти Ніжинської районної державної адміністрації, відсутня інформація про те, що Головним управлінням Держспожислужби в Чернігівській області за результатами планового інспектування Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-Ш ступенів 12.11.2019 винесено постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я і благополуччя тварин» у розмірі 41730 грн. На даний час за Відділом не рахується кредиторська заборгованість, яка могла утворитись при передачі Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-Ш ступенів, Великокошелівської ЗОШ І-Ш ступенів, а також в архіві Відділу не виявлена інформація про дату та джерело її погашення.»
Таким чином, вказані листи Ніжинської районної державної адміністрації не містять підтвердження погашення кредиторської заборгованості, як стверджує представник відповідача. Зокрема, відсутні дані про дату та суму сплати заборгованості, підтверджуючі документи щодо здійснення відповідних розрахунків (платіжні доручення, тощо).
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
У результаті проведення адміністративно-територіальної реформи 31.08.2015 року шляхом об`єднання Вертіївської та Малокошелівської сільських рад Ніжинського району утворена Вертіївська сільська територіальна громада Ніжинського району Чернігівської області. 12.06.2018 до громади добровільно приєдналися Березанська, Великокошелівська, Дуболугівська, Заньківська та Черняхівська сільські ради.
Пунктом 7 Розділу IV «Прикінцеві положення» Закону України від 05.02.2015 №157-VIII «Про добровільне об`єднання територіальних громад» визначено, що до 1 січня 2020 року районні ради районів, у яких утворено об`єднані територіальні громади, зазначені у пункті 6 цього розділу, здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність таких об`єднаних територіальних громад відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України.
З огляду на вказане, Вертіївська сільська рада своїм рішенням від 15.11.2019 «Про надання згоди на прийняття із спільної власності територіальних громад Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської територіальної громади закладів освіти та закріпленого за ним майна» надала згоду на прийняття із спільної власності територіальних громад Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської територіальної громади в особі Вертіївської сільської ради закладів освіти та закріпленого за ними майна: Великошелівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Ніжинського району Чернігівської області із цілісним майновим комплексом, Черняхівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області із цілісним майновим комплексом та Дуболугівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області із цілісним майновим комплексом.
Пунктом 2 рішення Вертіївської сільської ради від 15.11.2019 передбачено його направлення Ніжинській районній раді для прийняття рішення про передчу із спільної власності територіальних громад Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської сільської ради закладів освіти із цілісними майновими комплексами.
У подальшому рішенням двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Ніжинської районної ради від 20.12.2019 «Про передачу у комунальну власність Вертіївської сільської ради установ та майна спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району» Великошелівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, Черняхівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та Дуболугівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та закріплене за ними майно, грошові кошти та кредиторську заборгованість (згідно додатків) передано у комунальну власність Вертіївської сільської ради.
У додатку 1 до вказаного рішення вказано основні засоби Великошелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у додатку 2 перелік основних засобів Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів, у додатку 3 перелік основних засобів Дуболугівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у додатку 4 малоцінний інвентар Великошелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у додатку 5 матеріали Великошелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у додатку 6 - малоцінний інвентар Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів.
У додатку 8 до рішення зазначено кредиторську заборгованість по заробітній платі педагогічним працівникам за ІІ половину грудня 2019, яка по Великошелівській ЗОШ І-ІІІ ступенів за КЕКВ 2111 становить 66738,97 грн, за КЕКВ 2120 - 14 109,02 грн; по Черняхівському НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів кредиторська заборгованість за КЕКВ 2111 - 65 519,33 грн., за КЕКВ 2120 - 14 414,25 грн. Загальна сума кредиторської заборгованості склала 160 781,57 грн.
Також, Головним управлінням Держспоживслужби в Чернігівській області 12.11.2019 винесено постанову про накладення штрафу на Черняхівський НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я і благополуччя тварин» у розмірі 41 730 грн.
Постанова про накладення штрафу не оскаржувалась та набрала законної сили 12.12.2019. Штраф відповідно до постанови підлягав сплаті протягом 15 днів після набрання нею законної сили, тобто до 27.12.2019.
В добровільному порядку станом на 20.12.2019 (дата прийняття рішення Ніжинської районної ради «Про передачу у комунальну власність Вертіївської сільської ради установ та майна спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району») штраф у розмірі 41 730 грн. сплачено не було, тобто вказані штрафні санкції увійшли до кредиторської заборгованості, яка склалася станом на 2019 рік за Черняхівським НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів, який передано у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району.
Разом з тим, рішенням сімдесятої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради від 26.12.2019 «Про прийняття у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району» вирішено з 02.01.2020 прийняти у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області без кредиторської заборгованості:
Великошелівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області із цілісним майновим комплексом;
Черняхівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області із цілісним майновим комплексом;
Дуболугівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області із цілісним майновим комплексом
Рішенням сімдесят третьої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради від 28.02.2020 «Про затвердження актів приймання-передачі закладів освіти Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області» затверджені акти приймання-передачі Великошелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Вертіївської сільської ради Чернігівської області, Черняхівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Вертіївської сільської ради Чернігівської області та Дуболугівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вертіївської сільської ради Чернігівської області із прийнятям на баланс Вертіївської сільської ради основних засобів, інших необоротних матеріалів, запасів вказаних закладів освіти (п.4 рішення).
В подальшому, згідно рішення сімдесят восьмої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради від 03.07.2020 «Про зміну типів та найменувань закладів загальної середньої освіти Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області» перейменовано Великошелівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області на Великошелівську гімназію Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, а Черняхівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області перейменовано на Черняхівську гімназію Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області.
До Ніжинської окружної прокуратури 11.06.2024 надійшло звернення Головного управління Держспоживслужби в Чернігівській області щодо вжиття заходів прокурорського реагування, у тому числі представницького характеру щодо неправомірних дій Вертіївської сільської ради Ніжинського району при прийнятті у комунальну власність Черняхівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів.
У зверненні зазначалося, що Головним управлінням Держспоживслужби в Чернігівській області за результатами планового інспектування Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів 12.11.2019 винесено постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я і благополуччя тварин» у розмірі 41 730 грн., яка по даний час ні в добровільному, ні в примусовому порядку виконана не була.
Перешкодою для виконання вказаного рішення контролюючого органу стало рішення Вертіївської сільської ради Ніжинського району від 26.12.2019 «Про прийняття у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району», відповідно до якого всупереч вимог Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» Черняхівський НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів прийнято у комунальну власність Вертіївської сільської ради без кредиторської заборгованості.
Згідно з листом Ніжинського управління Державної казначейської служби України у Чернігівській області №01-21-08/341 від 20.04.2023 слідує, що у пред`явленій постанові про накладення штрафу від 12.11.2019 №009 боржником є Черняхівський НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів (з 03.07.2020 Черняхівська гімназія, код ЄДРПОУ 26350594), який у Ніжинському управлінні ДКСУ у Чернігівській області не зареєстрований у мережі розпорядників та одержувачів бюджетних коштів і не має відкритих рахунків.
Вертіївська сільська рада листом від 04.05.2023 №03-04/862 повідомила Головне Управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про неможливість погашення вказаної кредиторської заборгованості, так як вона не прийнята Ветіївською сільською радою Ніжинського району Чернігівської області і відсутня на балансі Вертіївської сільської ради.
Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно із частинами першою, третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» (далі Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).
За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Звертаючись до суду з позовом заступник керівника прокуратури зазначив, що Вертіївська сільська рада є органом, який би мав захищати інтереси держави (суспільства) від неправомірних діянь в суді, однак у даному випадку не може здійснити такий захист, оскільки сама є порушником у спірних правовідносинах. Враховуючи те, що позивач та відповідач збігаються в одній особі, а стороною у справі один і той же орган місцевого самоврядування може бути або позивачем, або відповідачем, то відповідно Вертіївська сільська рада в даному випадку може бути виключно відповідачем у справі. Інші органи державної влади, контролю чи місцевого самоврядування, до повноважень яких входить захист інтересів держави у судовому порядку при допущенні бездіяльності органами місцевого самоврядування щодо неприйняття у комунальну власність ради - установ (юридичних осіб публічного права), що перебували в підпорядкуванні відділу освіти Ніжинської РДА закладів освіти з наявною штатною чисельністю, основними засобами, кредиторською і дебіторською заборгованостями в Україні відсутні.
З огляду на викладені обставини, суд погоджується з твердженням прокурора, що за відсутності належного органу даний позов подано в інтересах держави прокурором як самостійним позивачем.
В абзаці 2 частини 1 статті 2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» зазначено, що об`єктами передачі згідно з цим Законом є нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі приміщення (після виділення їх в окрему облікову одиницю (інвентарний об`єкт) на підставі розподільного балансу), об`єкти незавершеного будівництва).
Відповідно до статті 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» з державної у комунальну власність передаються безоплатно такі об`єкти: навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори, у тому числі ті, будівництво яких не завершено.
Передача цілісних майнових комплексів підприємств провадиться разом з усіма їх активами і пасивами, лімітами, фондами, планами фінансово-господарської діяльності тощо.
Отже, Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» передбачена можливість прийняття територіальною громадою у комунальну власність цілісних майнових комплексів лише з усіма активами і пасивами, а не вибіркове прийняття майна чи майнових прав, без урахування зобов`язань.
Подібного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 22.03.2023 у справі №740/1941/21, предметом розгляду якої стало питання заміни боржника у виконавчому провадженні відділу освіти Ніжинської районної державної адміністрації щодо виконання рішення Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області у цивільній справі № 740/1941/21 на його правонаступника Крутівську сільську раду, з тих підстав, що у силу вимог Закону України «Про передачу об`єктів державної та комунальної власності» передбачено можливість прийняття територіальною громадою у комунальну власність цілісні майнові комплекси лише з усіма активами та пасивами, а не вибіркове прийняття майна чи майнових прав, без урахування зобов`язань.
У даній справі Верховний Суд дійшов висновку, що Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» передбачена можливість прийняття територіальною громадою у комунальну власність лише цілісні майнові комплекси з усіма активами і пасивами, а не вибіркове прийняття майна чи майнових прав, без урахування зобов`язань.
Відповідно до пункту 7 Розділу IV «Прикінцеві положення» Закону України від 05.02.2015 №157-VIII «Про добровільне об`єднання територіальних громад»: Установити, що до 1 січня 2020 року районні ради районів, у яких утворено об`єднані територіальні громади, зазначені у пункті 6 цього розділу, здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність таких об`єднаних територіальних громад відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки на: 2) освіту: а) дошкільну освіту; б) загальну середню освіту: ліцеї (засновником яких є міська, селищна, сільська рада), початкові школи, гімназії; міжшкільні ресурсні центри; заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою; дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри (якщо не менше 70 відсотків кількості учнів дитячих будинків, навчальнореабілітаційних центрів припадає на територію відповідної територіальної громади), інклюзивно-ресурсні центри; в) фахову передвищу освіту (на оплату послуг з підготовки фахівців на умовах регіонального замовлення у закладах фахової передвищої освіти комунальної власності, засновником яких є міська, сільська або селищна рада).
Відповідно до пункту 39 Розділу VI Прикінцеві та Перехідні положення Бюджетного кодексу України, районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об`єднаних територіальних громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом.
Таким чином, у Ніжинської районної ради Чернігівської області у зв`язку з утворенням Вертіївської об`єднаної територіальної громади виник обов`язок, визначений Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», щодо передачі бюджетних установ (закладів освіти), що знаходяться в адміністративних межах територіальної громади, із спільної власності територіальних громад Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської об`єднаної територіальної громади.
Вказаному обов`язку Ніжинської районної ради кореспондується обов`язок Вертіївської об`єднаної територіальної громади прийняти в комунальну власність територіальної громади бюджетні установи, що знаходяться на її території, разом із усіма активами і пасивами.
Судом встановлено, що Ніжинська районна рада своїм рішенням від 20.12.2019 передала у комунальну власність Вертіївської сільської ради: Великошелівську ЗОШ І-ІІІ ступенів, Черняхівський НВК «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів та Дуболугівську ЗОШ І-ІІ ступенів із наявною штатною чисельністю, їх майном, основними засобами, кредиторською і дебіторською заборгованістю.
Разом з тим, законодавчий обов`язок прийняти в комунальну власність територіальної громади вказані бюджетні установи разом із усіма активами і пасивами Вертіївська сільська рада не виконала, оскільки здійснила вибіркове прийняття у комунальну власність із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району основних засобів та інших необоротних матеріалів закладів освіти без урахування зобов`язань (кредиторської заборгованості) по вказаним закладам.
Таким чином, пункт 1 рішення сімдесятої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради від 26.12.2019 «Про прийняття у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району» в частині прийняття у комунальну власність без кредиторської заборгованості закладів освіти із цілісним майновим комплексом суперечить вимогам статті 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», а тому є в цій частині протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо доводів про фактичну відсутність кредиторської заборгованості, суд зазначає, що на підтвердження відсутності кредиторської заборгованості Вертіївською сільською радою надано до суду лист Ніжинської районної державної адміністрації від 23.09.2024 №01-17/5300.
Разом з тим, вищезазначений лист Ніжинської РДА аналогічний за змістом до листа Ніжинської районної військової адміністрації від 01.07.2024 №01-15/3543, який додано до позовної заяви.
У вказаних листах зазначено, що «у Відділі культури, освіти, сім`ї, молоді та спорту Ніжинської районної державної адміністрації, як правонаступника Відділу освіти Ніжинської районної державної адміністрації, відсутня інформація про те, що Головним управлінням Держспожислужби в Чернігівській області за результатами планового інспектування Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-Ш ступенів 12.11.2019 винесено постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я і благополуччя тварин» у розмірі 41730 грн,
На даний час за Відділом не рахується кредиторська заборгованість, яка могла утворитись при передачі Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-Ш ступенів, Великокошелівської ЗОШ І-Ш ступенів, а також в архіві Відділу не виявлена інформація про дату та джерело її погашення».
Тобто, вказані листи Ніжинської районної державної адміністрації не містять підтвердження погашення кредиторської заборгованості, як стверджує представник відповідача. При цьому, суд звертає увагу, що відсутні дані про дату та суму сплати заборгованості, підтверджуючі документи щодо здійснення відповідних розрахунків (платіжні доручення, тощо).
Крім того вартує уваги, що станом на 20.12.2019 (дата прийняття рішення Ніжинської районної ради «Про передачу у комунальну власність Вертіївської сільської ради установ та майна спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району») не було сплачено і штраф у розмірі 41 730 грн, накладений Головним управлінням Держспоживслужби в Чернігівській області за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я і благополуччя тварин», зобов`язання щодо сплати якого, також мало б бути передане у комунальну власність Вертіївської сільської ради одночасно з усіма активами і пасивами, майном Черняхівського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ступенів.
Позаяк, вказане зобов`язане не було включено до переліку кредиторської заборгованості, який викладено у Додатку №8 до рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Ніжинської районної ради від 20.12.2019 «Про передачу у комунальну власність Вертіївської сільської ради установ та майна спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району».
Таким чином, твердження відповідача про фактичну відсутність кредиторської заборгованості, яка склалася за 2019 рік по Великошелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Черняхівському НВК «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів та Дуболугівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, є голослівним, не підтвердженим належними і допустимими доказами.
Статтею 25 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною першою статті 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до положень пункту 51 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, серед іншого, питання щодо надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Згідно із частиною першою статті 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» передаються безоплатно за умови взяття органами місцевого самоврядування зобов`язання використовувати за цільовим призначенням і не відчужувати в приватну власність такі об`єкти: навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори, у тому числі ті, будівництво яких не завершено; цілісні майнові комплекси підприємств теплопостачання, теплоелектроцентралі, котельні з тепловими мережами, які виробляють теплову енергію для споживачів послуг житлово-комунальної сфери, бюджетних установ та організацій.
Відповідно до положень статті 3 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» ініціатива щодо передачі об`єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування.
Передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом (стаття 4 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності»).
Згідно із абзацом 3 та 4 пункту 10 розділу V Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «По місцеве самоврядування в Україні» майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.
За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Відповідно до пункту 32 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селиш, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо об`єктів державної власності.
Відповідно до пункту 39 Розділу VI Прикінцеві та Перехідні положення Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність територіальних громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом.
Натомість, як свідчать матеріали справи, Рада не вносила на розгляд сесії ради та не розглядала на своєму пленарному засіданні питання можливості прийняття у комунальну власність кредиторської заборгованості по спірному навчальному закладу.
Однак, враховуючи вимоги Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», суд дійшов висновку, що питання про прийняття/неприйняття у комунальну власність об`єктів державної власності має розглядатись радою виключно на її пленарному засіданні із прийняттям відповідного рішення депутатським корпусом ради.
У межах спірних правовідносин не ставиться питання щодо обов`язку відповідача прийняти конкретно визначене рішення (чи то позитивне чи то негативне), оскільки предметом судової перевірки в цьому випадку є лише контроль дотримання процедури та порядку розгляду органом місцевого самоврядування ініційованого питання прийняття у комунальну власність згаданої кредиторської заборгованості.
За наведених вище обставин, суд вважає, що не розгляд на пленарному засіданні сесії Ради питання щодо надання згоди на прийняття в комунальну власність вищевказаної кредиторської заборгованості свідчить про допущення відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, бездіяльності, яка є протиправною.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.
Беручи до уваги вищевикладене суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Ніжинської окружної прокуратури до Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Ніжинська районна державна адміністрація, Ніжинська районна рада про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення сімдесятої позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 26.12.2019 «Про прийняття у комунальну власність Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад, сіл, селища Ніжинського району» у частині неприйняття кредиторської заборгованості, яка склалася за 2019 рік по Великошелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, Черняхівському НВК «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та Дуболугівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, які передано із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району у комунальну власність Вертіївської сільської ради.
Зобов`язати Вертіївську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії (пленарному засіданні) питання щодо прийняття у комунальну власність сільської ради кредиторської заборгованості, яка склалася за 2019 рік по Великошелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, Черняхівському НВК «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області та Дуболугівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області, які передані із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району у комунальну власність Вертіїівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Позивач: Ніжинська окружна прокуратура (вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).
Відповідач: Вертіївська сільська рада (код ЄДРПОУ 04412313, вул. Миру, 126, с. Вертіївка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16624).
Треті особи:
Ніжинська районна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 04061636, вул. Батюка, 5-А, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).
Ніжинська районна рада (код ЄДРПОУ 25571347, пл. Івана Франка, 1, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).
Повний текст рішення виготовлено 13.11.2024.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123132058 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Лариса ЖИТНЯК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні