Рішення
від 05.11.2024 по справі 196/690/24
ЦАРИЧАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Справа № 196/690/24

№ провадження 2/196/259/2024

Р ІШ ЕН НЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2024 року смт Царичанка

Царичанський? ? районний суд Дніпропетровської області в складі:

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? головуючого судді:? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ОСОБА_1 ,

? НОМЕР_1 за участі секретаря судового засідання: Дорошенко В.В.,

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? НОМЕР_1 ? представників позивача:? ? ? ? ? ? ? ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

? НОМЕР_1 ? представника третьої особи:? ? ? ОСОБА_4 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду в смт Царичанка Дніпропетровської області цивільну справу за позовом Виконавчого комітету Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, в інтересах малолітніх ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до ОСОБА_8 , третя особа: Бюджетний комунальний заклад "Центр надання соціальних послуг" Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, про позбавлення батьківських прав,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач Виконавчий комітет Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, в інтересах малолітніх ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 звернувся до суду з позовом до відповідачки ОСОБА_8 , третя особа: Бюджетний комунальний заклад "Центр надання соціальних послуг" Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, про позбавлення батьківських прав.

Вказують, що ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 . ОСОБА_8 не пам`ятає? ? дат народження жодної дитини, не має освіти, не має навичок по веденню домашнього господарства. Відомості про батька? ? малолітнього ОСОБА_9 у свідоцтві про народження записані зі слів матері.

Батько малолітніх доньок? ? ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 - ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , в день обстеження комісією служби у справах дітей виконавчого комітету Царичанської селищної ради був живий, мав другу групу інвалідності, постійно знаходився під апаратом кисневого концентрату для полегшення дихання, так як хворіє на захворювання легень. Виховувати та забезпечувати дітей належним чином не міг.

ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_10 помер в приміщенні КП «Царичанська ЦЛ» Царичанської селищної ради.

Діти проживають в АДРЕСА_1 разом зі своєю матір`ю, але всі питання щодо забезпечення дітей вирішуються бабусею дітей ОСОБА_11 , яка з ними не проживає та за віком і станом свого здоров`я не може здійснювати догляд за ними та матеріальне забезпечення відповідно до потреб і віку дітей.

Згідно з актом матеріально-побутових умов проживання сім`ї ОСОБА_8 від 14 травня 2024 року, житловий будинок знаходиться в занедбаному стані, умови проживання вкрай незадовільні. Як на подвір`ї так і в будинку всюди безлад, бруд, повна антисанітарія.

За місцем проживання ОСОБА_8 характеризується незадовільно: ніде не працює, займається домашнім господарством, має поверхневий інтерес та знання щодо виховання дітей.

Відповідно до інформації дирекції дошкільного підрозділу Лисківської філії Царичанського ліцею? ? - ОСОБА_5 відвідує різновікову групу закладу з 04 січня 2021 року. З батьками проводилась педагогічна просвіта, надавались консультації з питань сімейного виховання та підготовки дитини до самостійного життя: більше вдавалось спілкуватись з вітчимом дитини, так як він приводив дитину в садочок, мати має поверхневий інтерес до знань та консультацій.

08.05.2024 року фахівцями із соціальної роботи БКЗ «ЦНСП» ЦСР було здійснено візит до сім`ї ОСОБА_8 , після якого 10.05.2024 року до виконавчого комітету Царичанської селищної ради надійшло звернення від директора БКЗ «ЦНСП» ЦСР про вирішення питання щодо подальшого піклування про дітей, оскільки батько дітей ОСОБА_10 ліжковий хворий, має ІІ групу інвалідності. Мати ОСОБА_8 також не може повноцінно здійснювати догляд за дітьми, у зв`язку з тим, що має певні інтелектуальні особливості, які не дають їй змогу організувати піклування та догляд за дітьми.

Оскільки у дітей склались нестерпні умови для проживання, до служби у справах дітей виконавчого комітету Царичанської селищної ради звернулась бабуся дітей? ? - ОСОБА_11 , яка являється матір`ю ОСОБА_10 , із заявою про вжиття заходів щодо захисту прав дітей. ОСОБА_11 проживає окремо від сім`ї ОСОБА_8 , щодня приїздить задля здійснення догляду за своїм хворим сином, батьком дітей ОСОБА_10 . Змоги доглядати за трьома малолітніми дітьми не має у зв`язку із похилим віком та слабким станом здоров`я.

Інформація про стан ситуації в сім`ї була розглянута на засіданні комісії з? ? питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Царичанської селищної ради від 15.05.2024р. №7. Відповідно до розпорядження голови виконкому Царичанської селищної ради №139-р від 15.05.2024р. прийнято рішення про негайне відібрання малолітніх дітей із родини та позбавлення батьківських прав ОСОБА_8 , з урахуванням згоди ОСОБА_8 та ОСОБА_10 від 14 травня 2024 року про позбавлення їх батьківських прав відносно малолітніх дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

На підставі викладеного прохають позбавити батьківських прав? ? ОСОБА_8 відносно малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Передати малолітніх дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 Царичанській селищній раді, як органу опіки та піклування.

Ухвалою судді Царичанського районного суду Дніпропетровської області від 10.06.2024р.? ? відкрито провадження по вказаній справі у загальному позовному провадженні та призначено підготовче судове засідання (а.с.67).

Ухвалою Царичанського районного суду Дніпропетровської області від 09.08.2024р.? ? закрито підготовче провадження по вказаній справі, справу призначено до розгляду по суті (а.с.79).

Представники виконавчого комітету Царичанської селищної ради Дніпропетровської області, як органу опіки та піклування - Четверик Л.В., ОСОБА_2 в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та прохали їх задовольнити. Пояснили, що ОСОБА_8 утриманням та вихованням її трьох малолітніх дітей не займалася, у зв`язку з чим діти були поставлені у загрозливе для їх життя та здоров`я становище. 15 травня 2024 року було прийнято рішення про негайне відібрання дітей. До вказаного часу родина перебувала на обліку. У дітей є вади розвитку. Комісією за участі служби у справах дітей та ювенальної поліції діти були вилучені у матері Відповідачка заявила про небажання нею виконувати її батьківські обов`язки та згоду з позбавленням її батьківських прав. За наказом начальника служби у справах дітей райдержадміністрації діти тимчасово передані до прийомної сім`ї.

Відповідачка ОСОБА_8 в судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву, в якій просить розглянути справу без її участі, позовні вимоги про?позбавлення її батьківських прав відносно малолітніх дітей: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , визнає повністю (а.с.80).

Представник третьої особи Бюджетного комунальногозаклад "Центрнадання соціальнихпослуг"Царичанської селищноїради Дніпровськогорайону Дніпропетровськоїобласті повідомив,що комісіяБЖК "Центрнадання соціальнихпослуг"Царичанської селищноїради здійснила виїзд за адресою: АДРЕСА_1 , де було встановлено, що за вказаною адресою проживає мати ОСОБА_8 , батько ОСОБА_10 та троє малолітніх дітей.? ? Мати ОСОБА_8 не виконує обов`язки по догляду за дітьми, батько ОСОБА_10 - лежачий,? ? в будинку брудно, діти голодні,? ? не йдуть на контакт, не емоційні.? ? На даний час діти перебувають в прийомній сім`ї, доглянуті.? ? ?

Допитана вякості свідка ОСОБА_11 повідомила,що вонає бабоюмалолітніх дітей: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .ЇЇ син ОСОБА_10 -батько малолітніхдоньок хворів,був лежачим.Відповідачка ОСОБА_8 -не грамотна,не доглядалаза дітьми,діти звадами розвитку,не доглянуті.До відповідачкиприїздила комісіяБЖК "Центр надання соціальних послуг" Царичанської селищної ради, яка вилучила у неї малолітніх дітей та це для дітей краще, ніж бути з матір`ю.

Відповідно до ч.1 ст.206ЦПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову (ч.4 ст.206 ЦПК України).

Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, з`ясувавши правові позиції представників позивача, третьої особи, заслухавши свідка, перевіривши доводисторін,даючи оцінкудоказам уїх сукупності з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для вирішення справи по суті, встановивши фактичні дані та відповідні їм правовідносини, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_8 є матір`ю ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , згідно повторного свідоцтва про народження серія НОМЕР_2 від 14 грудня 2021 року (а.с.15) та згідно витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до ч.1 ст.135 СКУ, відомості про батька - ОСОБА_12 , записані відповідно до ч.1 ст.135 СК України (а.с.16).? ? ? Також ОСОБА_8 та ОСОБА_10 являються батьками ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , згідно свідоцтва про народження серія НОМЕР_3 від 28.06.2023р. (а.с.20), та батьками ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , згідно свідоцтва про народження серія НОМЕР_4 від 26.01.2022р. (а.с.22).

Згідно свідоцтва про смерть серія НОМЕР_5 від 20 травня 2024 року ОСОБА_10 - батько малолітніх - ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - помер ІНФОРМАЦІЯ_6 (а.с.31).

Згідно заяви ОСОБА_11 від 08.05.2024р. вона прохала вжити заходів щодо захисту прав її малолітніх онуків (а.с.14).

Згідно листа БКЗ «Центр надання соціальних послуг» №241 від 10.05.2024р., прохають взяти на облік до служби у справах дітей виконавчого комітету Царичанської селищної ради родину ОСОБА_8 та ОСОБА_10 , яка перебуває в складних життєвих обставинах та вирішити питання щодо подальшого піклування про дітей даної родини. Батько ОСОБА_10 тяжкохворий, мати ОСОБА_8 - не може повноцінно здійснювати догляд за дітьми, оскільки має певні інтелектуальні особливості.

Відповідно до Акта відвідування БКЗ «Центр надання соціальних послуг» виявлено, що родина ОСОБА_8 проживає в одноповерховому будинку, який складається з трьох кімнат, у приміщенні брудно, речі розкидані, приміщення не придатне для проживання дітей, всі члени родини не забезпечені спальними місцями. На момент обстеження маленька малолітня дитина ОСОБА_13 лежала у ліжку, була неактивна та не рухалася. Мати неграмотна, немає освіти, її розвиток заважає виховувати та навчати дітей, батько лежачий під кисневим апаратом. Дана родина потребує втручання служби у справах дітей для подальшого вирішення питання щодо догляду за дітьми (а.с.12-13).

Відповідно до Акту обстеження умов проживання від 14.05.2024р. комісією в складі начальника служби у справах дітей ОСОБА_3 , заступника селищного голови ОСОБА_14 , головного спеціаліста ОСОБА_2 на підставі повідомлення БКЗ «Центр надання соціальних послуг» проведено обстеження умов проживання малолітніх дітей за адресою: АДРЕСА_1 . У будинку брудно, наявні ознаки грибка. Для виховання та проживання дітей умови не створені (а.с.11).

Як вбачається з Актів проведення оцінки рівня безпеки малолітніх дітей ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , за адресою: АДРЕСА_1 , діти мають ознаки недогляду та занедбаності, одяг дітей брудний, низький рівень гігієни дітей. Умови проживання дітей незадовільні, наявні ознаки незабезпечення дітей належним харчуванням, необхідною медичною допомогою, доглядом, який відповідає віку та сезону. Помешкання, у якому проживають діти, не пристосовано для їх проживання, перебуває в антисанітарному стані. Оцінка рівня безпеки дітей: дуже небезпечно. Необхідно негайно створити безпечні умови проживання дітей (а.с.35-61).

Згідно психолого-педагогічної характеристики вихованця дошкільного підрозділу Лисківської філії Царичанського ліцею ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 від 14.05.2024р. №164, він відвідує інклюзивну групу. Має труднощі? ? помірного ступеня прояву (мовленнєва функція), фізичні труднощі легкого ступеня прояву, інтелектуальні труднощі помірного ступеня прояву, працює за індивідуальним навчальним планом. ОСОБА_15 отримує психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. Мовлення залишається незрозумілим для оточення. Має труднощі у встановленні соціальної взаємодії з дорослими (а.с.17-18).

З інформації КНП Царичанський центр первинної медико-санітарної допомоги Царичанської селищної ради від 02.10.2024 №471 встановлено, що ОСОБА_8 з дітьми проживала у невеликій хатині, діти власних кімнат не мали, в хаті майже завжди був безлад та після відвідування соціальних працівиків в хаті ненадовго наводився порядок, тому що батьків неодноразово попереджали про можливість вилучення дітей із сім`ї. Рекомендації щодо вигодовування дітей не виконувалися, діти в основному були на молочному вигодовуванні та після втручання бабусі почали отримувати вікове харчування. Діти практично мало перебували на свіжому повітрі, відставали в психотропному розвитку, був неналежний нагляд за шкірою (опрілості в дітей), на профілактичне щеплення своєчасно не з`являлися, лише після неодноразових нагадувань лікарем. Ситуація погіршилася після тривалої тяжкої хвороби батька. Всі діти не навчені звичайним соціальним навичкам. Після чотирьохмісячного перебування в сім`ї ОСОБА_16 у дітей з`явилися значні зміни у стані їх здоров`я та фізичного розвитку (а.с. 99, 100).

15.05.2024 головою виконавчого комітету Царичанської селищної ради винесено розпорядження про негайне відібрання малолітніх дітей із родини та позбавлення батьківських прав.

Відповідно до актів про факт передачі дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 від 15 травня 2024 року, дітей передано прийомному вихователю ОСОБА_16 на підставі розпорядження голови виконавчого комітету Царчанської селищної ради №139 від 15.05.2024р. (а.с.32-33).

Відповідно до наказу Служби у справах дітей Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 15 травня 2024 року №02-ТВ, про тимчасове влаштування дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , тимчасово влаштувати з? ? ІНФОРМАЦІЯ_6 малолітніх дітей, які залишились без батьківського піклування, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 до прийомної сім`ї ОСОБА_17 та ОСОБА_16 , за адресою: АДРЕСА_2 . Попередити та покласти на ОСОБА_17 та ОСОБА_16 відповідальність за життя та здоров`я дітей: ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 (а.с. 101-102).

Також судом досліджено висновок про доцільність позбавлення батьківських прав? ? ОСОБА_8 відносно малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 , згідно якого орган опіки та піклування в особі виконавчого комітету Царичанської селищної ради вважає за доцільне позбавити батьківських прав ОСОБА_8 відносно її малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ? ? (а.с.121-125).

Частиною першою статті 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Суддя, здійснюючи правосуддя, керується верховенством права (частина перша статті 129 Конституції України).

Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (стаття 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Отже, стаття 15 ЦК України визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

За правилами статей 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини першої статті 19 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованої Верховною Радою України 27 лютого 1991 року (далі - Конвенція), держава вживає усіх необхідних заходів з метою захисту дитини від відсутності піклування або недбалого ставлення до неї з боку батьків.

За положеннями частин першої, другої статті 27 цієї Конвенції кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку. Батьки несуть основну відповідальність за забезпечення в межах своїх здібностей і фінансових можливостей умов життя, необхідних для розвитку дитини.

Згідно зі статтею 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Відповідно до частини восьмої статті 7 СК України регулювання сімейних відносин має здійснюватися з максимально можливим урахуванням інтересів дитини.

Згідно з частинами другою та четвертою статті 155 СК України батьківські права не можуть здійснюватися всупереч інтересам дитини. Ухилення батьків від виконання батьківських обов`язків є підставою для покладення на них відповідальності, встановленої законом.

Відповідно до частини першої статті 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він:

1) не забрали дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування;

2) ухиляються від виконання своїх обов`язків щодо виховання дитини та/або забезпечення здобуття нею повної загальної середньої освіти;

3) жорстоко поводяться з дитиною;

4) є хронічними алкоголіками або наркоманами;

5) вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва;

6) засуджені за вчинення умисного кримінального правопорушення щодо дитини.

Згідно з частинами першою, другою статті 3 Конвенції передбачено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.

Відповідно до статті 18 Конвенції батьки або у відповідних випадках законні опікуни несуть основну відповідальність за виховання і розвиток дитини. Найкращі інтереси дитини є предметом їх основного піклування.

У статті 7 СК України визначено необхідність забезпечення дитині можливості здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; регулювання сімейних відносин має здійснюватися з максимально можливим урахуванням інтересів дитини.

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що права батьків щодо дитини є похідними від прав та інтересів дитини на гармонійний розвиток та належне виховання, й, у першу чергу, повинні бути визначені та враховані інтереси дитини, виходячи із об`єктивних обставин спору, а тільки потім права батьків.

Згідно з частинами першою-третьою статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд виходить з того, що ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі, необхідному для її нормального самоусвідомлення; не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти. Зазначені фактори, як кожен окремо, так і в сукупності, можна розцінювати як ухилення від виховання дитини лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування ними своїми обов`язками.

Суд на перше місце ставить «якнайкращі інтереси дитини», оцінка яких включає знаходження балансу між усіма елементами, необхідними для прийняття рішення. Позбавлення батьківських прав є виключною мірою, правові наслідки позбавлення батьківських прав визначено статтею 166 СК України. Позбавлення батьківських прав допускається лише тоді, коли змінити поведінку батьків у кращий бік неможливо, і лише за наявності вини у діях батьків.

Пунктом 1 статті 9 Конвенції передбачено, що держави-учасниці забезпечують, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням визначають відповідно до застосовуваного закону та процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються про неї, або коли батьки проживають окремо та необхідно прийняти рішення щодо місця проживання дитини.

Між інтересами дитини та інтересами батьків повинна існувати справедлива рівновага і, дотримуючись такої рівноваги, особлива увага має бути до найважливіших інтересів дитини, які за своєю природою та важливістю мають переважати над інтересами батьків.

При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, у якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, у якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним.

Так, судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_8 умисно ухиляється від виконання батьківських обов`язків, що полягає у створенні вкрай неналежних умов життя для її малолітніх дітей, які становили реальну загрозу для дітей, їх здоров`ю та їх психічному розвитку, що стало підставою для прийняття органом опіки та піклування рішення про негайне відібрання малолітніх дітей із родини.

Зазначені обставини є свідченням винної поведінки відповідачки та умисного ухилення нею від виховання дітей у такій мірі, що дає достатні підстави для застосування такого крайнього заходу впливу як позбавлення батьківських прав.

Суд також враховує процесуальну поведінку відповідачки, виказане нею свідоме небажання виховувати та доглядати дітей, ухилення від явки до суду та визнання позовних вимог щодо позбавлення її батьківських прав.

Поданою заявою про визнання позову відповідачка фактично підтвердила байдуже ставлення до дітей та свідоме нехтування своїми батьківськими обов`язками, навмисне ухилення від їх виконання.

Позбавлення батьківських прав - це насамперед спосіб захисту прав та інтересів дитини. Тому, у кожному випадку треба виявити і оцінити позитивний результат у долі дитини, який має настати.

Позбавлення батьківських прав - це водночас і санкція за протиправну винну поведінку матері або батька, яку можна вважати юридичною відповідальністю.

Враховуючи, що у матеріалах справи наявні беззаперечні та достатні докази, які свідчать, що ОСОБА_8 у порушення вимог статті 150 СК України свідомо не виконує обов`язки щодо виховання дітей, створення безпечних та гідних умов для їх розвитку, не піклується про їх здоров`я та фізичний, духовний розвиток, з метою захисту якнайкращих інтересів дитини, що забезпечить їх розвиток у безпечному та стійкому середовищі, суд визнає за доцільне позбавити матір ОСОБА_8 батьківських прав щодо її малолітніх дітей.

При цьому, в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження поважності невиконання ОСОБА_8 своїх батьківських обов`язків.

Статус дитини, позбавленої батьківського піклування, тобто визначене відповідно до законодавства становище дитини, надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування (ст.1 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»).

На підставі ч.5 ст.167 СК України передати малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 на опікування органу опіки та піклування в особі Виконавчого комітету Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст.166СК України особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дитини. При задоволенні позову щодо позбавлення батьківських прав суд одночасно приймає рішення про стягнення аліментів на дитину. У разі якщо мати, батько або інші законні представники дитини відмовляються отримувати аліменти від особи, позбавленої батьківських прав, суд приймає рішення про перерахування аліментів на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України та зобов`язує матір, батька або інших законних представників дитини відкрити зазначений особистий рахунок у місячний строк з дня набрання законної сили рішенням суду.

Згідно з ч. 3 ст. 181 СК України, кошти на утримання дитини присуджуються у частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.

Частиною 2 ст. 182 СК України, встановлено, що розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Тому суд вважає за необхідне стягнути з відповідачки ОСОБА_8 , аліменти на утримання малолітніх дітей: сина ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , доньки ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , доньки ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , у розмірі 1/2 частини з усіх видів її заробітку (доходу), але не менше ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму на дітей відповідного віку, та не більше десяти прожиткових мінімумів на дітей відповідного віку, щомісячно, починаючи з 21 травня 2024 року, до повноліття дітей, які перераховувати на особисті рахунки дітей у відділенні Державного ощадного банку України.

Для забезпечення виконання рішення суду в частині стягнення аліментів суд зобов`язує Виконавчий комітет Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, у місячний строк з дня набрання законної сили рішенням суду відкрити рахунки на ім`я малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , у відділенні Державного ощадного банку України за місцем проживання дітей.

У відповідності до ст. 430 ЦПК України допустити негайне виконання рішення в частині стягнення аліментів за один місяць.

У зв`язку з задоволенням позову відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідачки слід стягнути судовий збір в сумі 2 422,80 грн. на користь держави, від сплати якого був звільнений позивач при подачі позову до суду.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 164, 165, 167 Сімейного кодексу України, ст.ст. 12, 76-81, 141, 206, 247, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Позов Виконавчого комітету Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, в інтересах малолітніх ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до ОСОБА_8 , третя особа: Бюджетний комунальний заклад "Центр надання соціальних послуг" Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, про позбавлення батьківських прав задовольнити.

Позбавити ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , уродженку с.Петриківка Солонянського району Дніпропетровської області, паспорт серія НОМЕР_6 , виданий Солонянським РВ УМВС України в Дніпропетровській області 03 жовтня 2005 року, рнокпп НОМЕР_7 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 , та фактично проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , батьківських прав відносно малолітнього сина ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , відносно малолітньої доньки ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , відносно малолітньої доньки ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 .

Малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , передати на опікування Виконавчому комітету Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як органу опіки та піклування.

Роз`яснити ОСОБА_8 , що у випадку зміни своєї поведінки та обставин, що були підставою для позбавлення її батьківських прав, відповідно до ст. 169 СК України має право на звернення до суду з позовом про поновлення батьківських прав.

Стягнувати з ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , уродженки с.Петриківка Солонянського району Дніпропетровської області, паспорт серія НОМЕР_6 , виданий Солонянським РВ УМВС України в Дніпропетровській області 03 жовтня 2005 року, рнокпп НОМЕР_7 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 , та фактично проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , аліменти на утримання малолітніх дітей: сина ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , доньки ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , доньки ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , у розмірі 1/2 частини з усіх видів її заробітку (доходу), але не менше ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму на дітей відповідного віку, та не більше десяти прожиткових мінімумів на дітей відповідного віку, щомісячно, починаючи з 21 травня 2024 року, до повноліття дітей.

Допустити негайне виконання рішення суду у межах суми платежу за один місяць.

Зобов`язати Виконавчий комітет Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, у місячний строк з дня набрання законної сили рішенням суду - відкрити рахунки на ім`я малолітніх дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , у відділенні Державного ощадного банку України за місцем проживання дітей.

Стягнути з ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , паспорт серія НОМЕР_6 , виданий Солонянським РВ УМВС України в Дніпропетровській області 03 жовтня 2005 року, рнокпп НОМЕР_7 , на користь держави (стягувач Державна судова адміністрація України: отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір в розмірі 2422,80 грн.

? ? Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

? ? Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Виконавчий комітет Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, як орган опіки та піклування, код ЄДРПОУ 41050131, адреса місцезнаходження: 51000, Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт Царичанка, вул.Залізнична, буд.10.

Відповідачка: ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , паспорт серія НОМЕР_6 , виданий Солонянським РВ УМВС України в Дніпропетровській області 03 жовтня 2005 року, рнокпп НОМЕР_7 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Третя особа: Бюджетний комунальний заклад "Центр надання соціальних послуг" Царичанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, код ЄДРПОУ 23068868, адреса місцезнаходження: смт Царичанка, вул.Театральна, 17, Дніпровського району Дніпропетровської області.

Повне рішення складено 15.11.2024 року.

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Суддя:? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? НОМЕР_1 ? ? ? Д.Г. Костюков

СудЦаричанський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123135619
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав

Судовий реєстр по справі —196/690/24

Рішення від 05.11.2024

Цивільне

Царичанський районний суд Дніпропетровської області

Костюков Д. Г.

Рішення від 05.11.2024

Цивільне

Царичанський районний суд Дніпропетровської області

Костюков Д. Г.

Ухвала від 09.08.2024

Цивільне

Царичанський районний суд Дніпропетровської області

Костюков Д. Г.

Ухвала від 10.06.2024

Цивільне

Царичанський районний суд Дніпропетровської області

Костюков Д. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні