Постанова
від 18.11.2024 по справі 300/6266/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 300/6266/23 пров. № А/857/2100/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Запотічного І.І., Хобор Р.Б.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ" на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року, ухвалене суддею Шумей М.В. у м. Івано-Франківську у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у справі № 300/6266/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

11 вересня 2023 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ" звернувся до суду з позовом до відповідачів - Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2023 року за №8968808/38712916 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ» в реєстрації Податкової накладної №1/- від 17.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ» податкову накладну №1/- від 17.05.2023.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Рішення мотивоване тим, що позивач не скористався своїм правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання від контролюючого органу повідомлення №8914569/38712916 від 01.06.2023 «про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН». Суд вказав на те, що згідно рішення Комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, чітко визначена причина відмови в реєстрації податкової накладної, а саме: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісієюрегіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. В повідомленні №8914569/38712916 від 01.06.2023 також конкретизовано документи, які необхідно було подати позивачу.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване судове рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Згідно доводів скаржника, надані ним письмові пояснення з копіями документів у кількості 16 додатків були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. Наголошує на тому, що контролюючим органом було безпідставно запитувано документи, які вже надавались на розгляд комісії та на час прийняття рішення такі документи комісія мала у своєму розпорядженні, а саме копія платіжної інструкції №2878 від 17 травня 2023 року про оплату за монтаж системи вентиляції згідно договору №11/05-1 від 11.05.2023 у сумі 209485,00 грн, в тому числі ПДВ. Крім того покликається на неотримання відзиву на позовну заяву в порушення ст. 162 КАС України, що унеможливило позивачу скористатись правом подачі до суду відповіді на відзив, у якому викласти свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх визнання або відхилення, право на яке надається ст.163 КАС України.

Від відповідача Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він посилаючись на необґрунтованість доводів скарги, просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Згідно доводів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, розрахункового документа та/або банківських виписок з особових рахунків на повторну пропозицію контролюючого органу від 01.06.2023 надано не було. Такий документ також був відсутній серед додатків наданого позивачем Повідомлення №2 від 29.05.2023.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ» є юридичною особою, яка зареєстрована 29.07.2013. Місцезнаходження суб`єкта господарювання: вуя. Степана Бандери, буд. 49, корпус 2, місто Хмельницький, Хмельницька область, 29019.

Позивача взято на податковий облік в органах державної податкової служби 30.07.2013 року. Індивідуальний податковий номер - 387129109157.

Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ» уклало договір на виконання робіт №11/05-1 від 11 травня 2023 року з ТОВ «НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПРОГРАМИ» на виконання робіт з монтажу витяжної системи вентиляції та кондиціонування на ПС 35/10 кВ «ЦНДЛ» (надалі - Договір на виконання робіт).

17 травня 2023 року Замовником - ТОВ «НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПРОГРАМИ» на рахунок Підрядника - ТОВ «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ» здійснено авансовий платіж по Договору на виконання робіт у сумі 209485,00 грн.

Відповідно, позивачем на виконання приписів Податкового кодексу України, складено податкову накладну № 1/- від 17.05.2023 для її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Дану податкову накладну прийнято, однак згідно отриманої квитанції від 25 травня 2023 року №9120865591 її реєстрація зупинена і зазначено, що: відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 17.05.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.22, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник "D"=10.3928%, "Р"=0.". Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29 травня 2023 року позивачем, на відповідну пропозицію контролюючого органу подано повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів в кількості 16 додатків щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, про те, що Товариством дійсно виконуються роботи згідно договору на виконання робіт N911/05-1 з монтажу витяжної системи вентиляції та кондиціонування на ПС 35/10 кВ «ЦНДЛ». Код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 43.22 (Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування) повністю відповідає виду діяльності Товариства за КВЕД, який зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, а також те, що Товариством за кодом 43.22 систематично реєструвалися податкові накладні в попередніх періодах.

Вищезазначені пояснення та копії документів Головне управління ДПС в Івано-Франківській області отримало, що підтверджується Квитанцією №2 від 29 травня 2023 року, де в графі «Результат обробки» зазначено, що документи доставлено до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Івано-Франківська ДПІ (м. Івано-Франківськ), документ прийнято, час і дата - 29 травня 2023 року 16:12:54 год.

Однак, комісією регіонального рівня прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2023 №8968808/38712916 про відмову у реєстрації податкової накладної у зв`язку з: «ненаданням/частковим наданням платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Не погоджуючись із вказаним рішенням Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, позивачем 15.06.2023 було подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування про скасування рішення комісії регіонального рівня від 09.06.2023 №8968808/38712916 та реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування, що підтверджується квитанцією №2 від 16 червня 2023 року про реєстрацію та прийняття скарги.

27 червня 2023 року позивач отримав рішення №52770/38712916/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

ТОВ «НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ», вважаючи рішення комісії в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.06.2023 №8968808/38712916 протиправним, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, відповідно до пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

З 01.02.2020 набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, пунктом 2 якого встановлено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/ розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі - Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Згідно із приписами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

За правилами пунктів 10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/ зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність у господарській операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Відповідно до пунктів 9 та 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Враховуючи вищенаведене, рішення Комісії Державної податкової служби України повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної з вичерпного переліку, визначеного Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН.

Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.

З аналізу наведених норм також слідує, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування.

У постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18 вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачем вчинено дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі та прийнято рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Суд апеляційної інстанції, здійснивши перевірку рішення суб`єкта владних повноважень щодо відповідності критеріям правомірності, визначених ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

У квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН вказано про причини зупинення її реєстрації - відповідність платника пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій.

Також дослідивши зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, судом встановлено, що платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З матеріалів справи слідує та не заперечується відповідачем, що позивачем у межах встановлених строків було надано контролюючому органу пояснення, до яких долучено копії документів на підтвердження проведення господарської операції.

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області надала опис поданих з повідомленням від 29.05.2024 додатків:

1. Документ довiльного формату 9124499567 від 29.05.2023 (Договір на виконання робіт від 11.05.2023.pdf) 8 аркушів;

2. Документ довiльного формату 9124499592 від 29.05.2023 (ОЛЛ ВЕСТ КАР купівля Мерседеса.pdf) 3 аркуші;

3. Документ довiльного формату 9124499605 від 29.05.2023 (Договір найму транспортного засобу ОСОБА_1 15.09.2022-15.09.2024.pdf) 5 аркушів;

4. Документ довiльного формату 9124499621 від 29.05.2023 (платіжне доручення ПП «КЛІМАХОЛ».pdf) 1 аркуш;

5. Документ довiльного формату 9124499625 від 29.05.2023 (договір оренди приміщення НВК -Сохан В.Б..pdf) 7 аркушів;

6. Документ довiльного формату 9124499626 від 29.05.2023 (Авто Альянс купівля Форд акт.pdf) 1 аркуш;

7. Документ довiльного формату 9124499634 від 29.05.2023 (Договір найму транспортного засобу Гриневич В.В. 28.09.21-28.09.23.pdf) 5 аркушів;

8. Документ довiльного формату 9124499643 від 29.05.2023 (акт звірки.pdf) 1 аркуш;

9. Документ довiльного формату 9124499644 від 29.05.2023 (Лист пояснення 26.05.2023.pdf) 2 аркуші;

10. Документ довiльного формату 9124499648 від 29.05.2023 (договір суборенди приміщення НЕП- Укренергозбереження склад.pdf) 6 аркушів;

11. Документ довiльного формату 9124499652 від 29.05.2023 (Авто Альянс купівля Форд.pdf) 5 аркушів;

12. Документ довiльного формату 9124499665 від 29.05.2023 (Договір найму транспортного засобу Великородний договір найму транспортного засобу.pdf) 5 аркушів;

13. Документ довiльного формату 9124499668 від 29.05.2023 (договір Клімахол від 17 травня 2023.pdf) 6 аркушів;

14. Документ довiльного формату 9124499694 від 29.05.2023 (Договір найму транспортного засобу Вовк М.Я..pdf) 5 аркушів;

15. Документ довiльного формату 9124499704 від 29.05.2023 (рахунок Клімахол №68 від 18.05.2023.pdf) 1 аркуш;

16. Документ довiльного формату 9124499557 від 29.05.2023 (рахунок від15.05.2023р.№69.pdf) 1 аркуш.

Всі надані позивачем до повідомлень документи були винесені на розгляд комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції вказав на ненадання позивачем контролюючому органу достатнього переліку копій первинних документів, передбачених п.5 Порядку №520, та ненадання на повторну вимогу контролюючого органу запитуваних документів згідно чіткого переліку.

В ході апеляційного перегляду судового рішення судом апеляційної інстанції встановлено, що долучений позивачем до пояснень перелік документів не був достатнім для реєстрації поданої позивачем податкової накладної у реєстрі.

За результатами розгляду Повідомлення №2 від 29.05.2023 «про надання пояснень та копій документів щодо спірної накладної №1 від 17.05.2023» Комісія Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, розглянувши отримані від платника документи щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, прийняла повідомлення №8914569/38712916 від 01.06.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, конкретизуючи документи, які необхідно було подати позивачу.

Однак, позивач не скористався своїм правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання від контролюючого органу повідомлення №8914569/38712916 від 01.06.2023 «про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН».

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області звернув також увагу суду апеляційної інстанції на те, що позивачем до Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної не було надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, що стосуються податкової накладної №1 від 17.05.2023, реєстрацію якої зупинено, відповідно, такі не були предметом розгляду Комісією ГУ ДПС в Івано-Франківській області. Контролюючим органом надано опис поданих позивачем на розгляд комісії документів, однак запитуваного документу такий перелік не містить.

При цьому, судом при дослідженні правомірності оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідні рішення.

Так, Верховний Суд у постанові від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 вказав на те, що судами було здійснено дослідження первинних документів, які не були підставами для прийняття рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальшої відмови у реєстрації податкової накладної, що є порушенням судом вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставне розширення предмету доказування.

Крім того, в квитанції чітко визначено критерій, передбачений п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, достатній для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, за яким здійснено моніторинг податкової накладної №1 від 17.05.2023 та зупинено її реєстрацію.

Суд апеляційної інстанції вважає слушними доводи Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про те, що зміст операції, у зв`язку з виконанням якої відбувається реєстрація ПН, податковому органу не відомий. Тобто сам платник податку має визначити які первинні документи слід подати контролюючому органу на підтвердження реальності господарської операції та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. У квитанції чітко визначений критерій, передбачений п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем Головним управлінням ДПС у Тернопільській області, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної Комісією на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак підтверджено правомірність рішень податкового органу.

В даному випадку, з огляду на настання першої події здійснення платежу, саме подання розрахункових документів є належним підтвердженням інформації, зазначеної у податковій накладній.

При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що зазначена у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 17.05.2023 інформація щодо відповідності платника податку п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій надавала позивачу можливість надати контролюючому органу всі документи, які позивач мав у своєму розпорядженні та які підтверджують як інформацію, зазначену у відповідній податковій накладній, так і інформацію, яка вимагалася згідно з рішенням про зупинення реєстрації такої податкової накладної, в межах 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, як це передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В даному випадку оскарження рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної позивачем використано як спосіб легітимізації неправомірного подання на реєстрацію податкової накладної за відсутності достатніх підстав для її формування.

Таким чином, оскільки комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (регіонального рівня) діяла підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є правомірним, а позовні вимоги про його скасування є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 17.05.2023 отримувач (покупець) ТОВ «НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПРОРАМИ» як похідної.

При ухваленні судового рішення судом апеляційної інстанції враховано висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 02 липня 2024 року у справі № 440/5004/23, відповідно до яких предметом доказування при вирішенні вимог про скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Слід також зазначити, що у апеляційній скарзі позивач стверджує про неотримання ним відзиву на позовну заяву. З цього приводу колегія суддів суду апеляційнної інстанції наголошує, що одними із основних засад адміністративного судочинства нарівні з верховенством права є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справ (частина третя статті 2 КАС України).

Відповідно до частин першої-четвертої статті 242 КАС України рішення суду має ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до частини дев`ятої статті 79 КАС України копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи. Суд не бере до уваги відповідні докази у разі відсутності підтвердження надсилання (надання) їх копій іншим учасникам справи, крім випадку, якщо такі докази є у відповідного учасника справи або обсяг доказів є надмірним, або вони подані до суду в електронній формі, або є публічно доступними.

За правилами пункту 2 частини четвертої статті 162 КАС України до відзиву додаються документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справ.

З наявних у матеріалах справи доказів слідує, що Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області до відзиву надано докази надсилання його копії на електронну адресу представника позивача - ОСОБА_2 , що зазначена позивачем у позовній заяві (а.с.81). Отже, доводи скаржника про порушення його права на подання заперечення на відзив не знайшли свого підтвердження під час перегляду судового рішення судом апеляційної інстанції.

Слід зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами і перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції зазначає, що такі були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції та їм була надана належна правова оцінка. Доводами апеляційної скарги не спростовуються висновки, викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційну скаргу розглянуто судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження)

Судові витрати розподілу не підлягають з огляду результат вирішення апеляційної скарги, характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 242, 308, 309, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ" залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року у справі № 300/6266/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді І. І. Запотічний Р. Б. Хобор

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123137104
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —300/6266/23

Постанова від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 13.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні