Рішення
від 18.11.2024 по справі 924/836/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" листопада 2024 р. Справа № 924/836/24

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

до Комунального підприємства „Розсошанське, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Розсоша

про стягнення на користь держави з Комунального підприємства „Розсошанське 129840,00 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу

Без виклику (повідомлення) сторін.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 16.09.2024 відкрито провадження у справі №924/836/24 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено сторонам процесуальні строки для подання заяв по суті.

14.11.2024 до суду надійшла відповідь позивача на відзив відповідача, в якому просить поновити строк для подання відповіді на відзив та письмових доказів: рішення Розсошанської сільської ради VIII скликання №18 від 2.05.2021, №49 від 05.02.2021, №275 від 05.02.2021, рішення №14 від 09.07.2021; пояснення по виконанню припису №1 від 05.02.2022; дозвіл на спеціальне водокористування № 31/ХМ/49д-20 від 28 лютого 2020. Вказує, що необхідність подання вказаних документів виникла з урахуванням змісту наданих заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 113 Господарського процесуального кодексу України строки, в межах яких вчиняються процесуальні дії, встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені, - встановлюються судом.

Згідно з ч. 2 ст. 80 ГПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.

Згідно з ч. 8 ст. 80 ГПК України докази не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду не приймаються, крім випадку, коли особа їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.

За приписами частин 1, 4 ст. 119 Господарського процесуального кодексу України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк.

Відповідно до ч. 2 ст. 119 ГПК України, встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.

Згідно з ч. 3 ст. 119 ГПК України якщо інше не встановлено законом, заява про поновлення процесуального строку, встановленого законом, розглядається судом, у якому належить вчинити процесуальну дію, стосовно якої пропущено строк, а заява про продовження процесуального строку, встановленого судом, - судом, який встановив строк, без повідомлення учасників справи.

Суд розглянувши клопотання позивача, з метою дотримання принципу рівності учасників судового процесу, диспозитивності та змагальності сторін, вважає за необхідне продовжити позивачу строк для подання відповіді на відзив та поновити строк для подання доказів, посилання на які містяться в матеріалах справи.

Позиція позивача.

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області зазначає, що за результатами планової перевірки дотримання КП „Розсошанське вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, було встановлено, що відповідач у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 здійснював використання підземних вод із підземного водоносного горизонту за відсутності дозвільного документу - спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), що є порушенням статей 16, 19 Кодексу України про надра. Факт порушення зафіксований в акті складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №743/03 від 07.10.2021 та виданий припис №743/03 від 18.10.2021.

Повідомляє, що за виявлені порушення складено постанови про накладення адміністративного стягнення №297/03 від 22.10.2021 р. на в.о. директора Комунального підприємства „Розсошанське Тимошенко А.Г., було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 47, КУпАП, а саме: самовільне користування надрами (підземні води) з 28.02.2020 по 07.10.2021, яке здійснюється за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами.

Позивач звертає увагу, що дана постанова є чинною, порушником не оскаржувалася, що свідчить про визнання відповідачем факту вчиненого правопорушення, а саме здійснення самовільного водокористування Комунальним підприємством „Розсошанське.

Додатково повідомляє, що штрафна санкція за адміністративне правопорушення за ст. 47 КУпАП на суму 3400,00 грн. сплачена відповідачем (квитанція №0.0.2323410316.1 від 01.11.2021).

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області зазначає, що відповідно до частини п`ятої статті 17 Закону України „Про питну воду та питне водопостачання у разі використання підземних вод для питного водопостачання відповідне підприємство повинне одержати згідно з законом дозвіл на користування надрами.

Звертає увагу, що п. 8 Умов спеціального водокористування, визначених Дозволом на спеціальне водокористування №132/ХМ/49д-18 від 09.01.2018, виданого Державним агентством водних ресурсів України водокористувачу Комунальному підприємству „Розсошанське визначено, що у разі використання підземних вод для питного водопостачання суб`єкт господарювання повинен одержати спеціальний дозвіл на користування надрами, з урахуванням особливостей, передбачених ст. 23 Кодексу України про надра.

Повідомляє, що фактичний об`єм підземних вод, що використаний (видобутий) відповідачем за відсутності спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 становить 59,5 тис. куб.м., у зв`язку з чим проведено розрахунок заподіяних державі збитків в розмірі 129840,00 грн.

Позиція відповідача.

Відповідач у відзиві (від 08.10.2024) проти позову заперечує. Зазначає, що спеціальне водокористування здійснювалося на підставі дозволу на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20, виданого Державним агентством водних ресурсів України 28.02.2020, терміном до 28.02.2023. Спеціальне водокористування передбачає: забір підземних вод з свердловини №1 (с. Андрійківці, Хмельницький район); свердловина №2 (ст. Скібнево, Хмельницький район); свердловини №10 та №4 (с. Розсоша, Хмельницький район); свердловина № 3 (хутір Корчунок). Водокористування здійснюється для питних і санітарно-гігієнічних потреб; виробничих потреб, передача води населенню; передача води вторинним водокористувачам. Облік забору води здійснюється за допомогою лічильників, які встановлені на свердловинах.

Звертає увагу, що 59,5 тис. м.куб. видобуто відповідачем за 588 днів (період з 28.02.2020 по 07.10.2021) із 5-ти свердловин (№1, №2, №3, №4, №10), що в середньому становить 101,19 куб.м./добу (59500 м.куб. : 588 днів) із 5-ти свердловин.

Вказує, що позивачем не доведено, що мало місце перевищення відповідачем обсягу видобування підземних вод із кожного з водозаборів більше як 300 куб.м. на добу.

Стверджує, що в даному випадку отримання відповідачем спеціального дозволу на користування надрами не є обов`язковим, оскільки наявні всі підстави для застосування до спірних правовідносин приписів ст. 23 Кодексу України про надра, зважаючи на те, що: 1) земельні ділянки, на яких знаходяться свердловини, у період лютого 2020р. по жовтень 2021р. перебували на праві постійного користування у відповідача (даний факт не спростовується позивачем); 2) видобування води здійснювалося для власних господарсько-побутових потреб та централізованого (нецентралізованого) господарсько-питного водопостачання; 3) відсутність перевищення добової продуктивності із кожного водозабору підземних вод (300 куб.м.).

Також відповідач звертає увагу, що у період з 28.02.2020 по 03.06.2021 діяла Методика розрахунку, в редакції від 27.11.2015, а з 04.06.2021 по 07.10.2021 діяла Методика розрахунку, в редакції від 04.06.2021. Наголошує, що використання позивачем Методики розрахунку лише в редакції від 04.06.2021 із застосуванням подвійного Тар на весь період з 28.02.2020 по 07.10.2021 призводить до помилкового розрахунку шкоди (завищеного).

Зазначає, що на підприємстві на час проведення перевірки були наявні прилади обліку кількості води, що забирається зі свердловин. Вказана обставина свідчить про неможливість збільшення у розрахунку позивача Тар у 2 рази.

З врахуванням викладених вище обставин, підприємством здійснено власний розрахунок розмірів відшкодування шкоди в сумі 64920,45 грн. (без збільшення у розрахунку Тар у 2 рази).

Посилаючись на те, що позивачем не доведено наявність всіх складових елементів правопорушення, що є підставою для притягнення відповідача до цивільно-правової відповідальності за шкоду заподіяну навколишньому природному середовищу, у вигляді її відшкодування, а саме: протиправної поведінки, яка полягає у самовільному користуванні надрами, наявною самою шкодою, та причинного зв`язку, що виражений у заподіянні вказаної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача, просить в позові відмовити.

Що стосується наявності в матеріалах справи постанови про накладення адміністративного стягнення №297/03 від 22.10.2021 р. та сплати штрафу у сумі 3400,00 грн., відповідач зазначає, що на момент сплати директор КП „Розсошанське не звертався за отриманням правової допомоги, а також йому не була відома суму нарахованих збитків у розмірі 129840,00 грн., оскільки розрахунок був проведений та отриманий після складення протоколу про адміністративне порушення №008532 та постанови про накладення адміністративного стягнення №297/03.

Відповідь на відзив.

Позивач у відповіді на відзив (від 14.11.2024) не погоджується з позицією відповідача, викладеною у відзиві. Наголошує, що КП „Розсошанське здійснювало використання підземних вод із свердловин за відсутності дозвільного документу.

Зазначає, що підстави для застосування до спірних правовідносин приписів статті 23 Кодексу України про надра відсутні, оскільки під час проведення планового заходу державного нагляду (контролю) відповідачем не надано правовстановлюючих документів, які підтверджують наявність речових прав на земельні ділянки, на яких здійснювався забір підземних вод у спірний період.

Звертає увагу, що жодних зауважень та заперечень не було зазначено при отриманні Акту №776/03 від 21.10.2021 року де були зафіксований порушення.

Стверджує, що в діях (бездіяльності) відповідача наявні всі елементи складу цивільного правопорушення, а саме: протиправна поведінка; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою, що є необхідною умовою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди, завданої навколишньому природному середовищу. В свою чергу, відповідачем не доведена відсутність в його діях (бездіяльності) вини у порушенні природоохоронного законодавства.

Щодо розрахунку розміру відшкодування збитків, позивач вказує, що розмір збитків розраховано на підставі пунктів 9.1, 9.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009.

Фактичні обставини справи.

28.02.2020 Державним агентством водних ресурсів України видано Комунальному підприємству „Розсошанське дозвіл на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20, який передбачає користування: свердловиною №1 (с. Андрійківці, Хмельницький район, Хмельницька область, басейн річки Дністер, район басейну річки Дністер); свердловиною №2 (ст. Скібнево, Хмельницький район, Хмельницька область, басейн річки Дністер, район басейну річки Дністер); свердловини №10 та №4 (с. Розсоша, Хмельницький район, Хмельницька область, басейн річки Південний Буг, район басейну річки Південний Буг); свердловина № 3 (хутір Корчунок, Хмельницький район, Хмельницька область, басейн річки Південний Буг, район басейну річки Південний Буг).

Мета водокористування: питні і санітарно-гігієнічні потреби; виробничі потреби, передача води населенню; передача води вторинним водокористувачам.

У дозволі встановлено ліміти забору води: 413,8 м.куб./добу та 133 тис. м.куб./рік; ліміти використання води на власні потреби з підземних джерел: 42,4 м.куб./добу та 0,4 тис. м.куб./рік (на питні і санітарно-гігієнічні потреби - 0,3 м.куб./добу та 0,06 тис. м.куб./рік; на виробничі потреби - 42,1 м.куб./добу та 0,34 тис. м.куб./рік).

Дозвіл передбачає умови спеціального водокористування: дотримуватися вимог водного законодавства, зокрема, ст. 44 Водного кодексу України щодо обов`язків водокористувачів; забезпечити своєчасну держповірку водомірної апаратури; вести первинний облік водокористування; забір води більше встановленого ліміту заборонено; скидати стічні води, використовуючи рельєф місцевості, заборонено; щорічно, не пізніше 01 лютого наступного за звітним року подавати звіти за формою №2ТП-водгосп (річна) Регіональному офісу водних ресурсів у Хмельницькій області (29013, м. Хмельницький, вул. Соборна, 29); у разі припинення діяльності інформувати Регіональний офіс водних ресурсів у Хмельницькій області про припинення подання Звіту за формою №2ТП-водгосп (річна).

Також у дозволі на спеціальне водокористування містяться умови зазначені у висновку Держгеонадр №2403/10/10-20 від 18.02.2020: застосування води для питних потреб тільки при відповідності якості води до вимог ДСанПіН 2.2.4-171-10; вести регулярний облік відбору води, її якості та глибин рівня у водозабірній споруді; обов`язкова наявність огорож зон суворого санітарного режиму І поясу, наявність водомірів, кранів для відбору проб води; дотримання санітарно-технічних норм з утримування експлуатаційної водозабірної споруди та водонесучих комунікацій; буріння нових свердловин та будівництво об`єктів, які можуть учинити негативний вплив на якість підземних вод, проводити відповідно до проектів, складених та погоджених за встановленим порядком; відповідно до ст. 17 Закону України „Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення та ст. 19 Кодексу України про надра, у разі використання підземних вод для питного водопостачання суб`єкт господарювання повинен одержати спеціальний дозвіл на користування надрами, з урахуванням особливостей, передбачених ст. 23 Кодексу України про надра; надавати щорічно до 20 січня наступного за звітним роком дані режимних спостережень, відомості про фактичний водовідбір та результати хімічних аналізів за формою 7-ГР Подільській ГГП та ДНВП „Геоінфрм України.

Строк дії дозволу на спеціальне водокористування встановлено з 28.02.2020 по 28.02.2023.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області №901 від 24.09.2021 „Про проведення планової перевірки КП „Розсошанське було утворено комісію з проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП „Розсошанське, якій доручено у період з 27 вересня по 08 жовтня 2021 року здійснити планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства КП „Розсошанське.

Згідно направлення №750/03 від 28.09.2021 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП „Розсошанське предметом перевірки є: дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів КП „Розсошанське.

В період з 28.09.2021 по 07.10.2021 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання КП „Розсошанське вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено Акт від 07.10.2021 №743/03.

В ході перевірки встановлено, що КП „Розсошанське є первинним водокористувачем. Основною діяльністю підприємства є надання комунально-господарських послуг населенню. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20, виданого Державним агентством водних ресурсів України 28.02.2020, терміном до 28.02.2023. Спеціальне водокористування передбачає: забір підземних вод з свердловини №1 (с. Андрійківці, Хмельницький район); свердловина №2 (ст. Скібнево, Хмельницький район); свердловини №10 та №4 (с. Розсоша, Хмельницький район); свердловина № 3 (хутір Корчунок). Водокористування здійснюється для питних і санітарно-гігієнічних потреб; виробничих потреб, передача води населенню; передача води вторинним водокористувачам. Облік забору води здійснюється за допомогою лічильників, які встановлені на свердловинах, проте лічильники не повірені та не опломбовані, журнали первинного обліку забору води відсутні. Крім того, рішеннями VIII скликання №18 від 21.05.2021 Комунальному Підприємству Розсошанською сільською радою передано 3 свердловини, рішенням №49 від 05.02.2021 передано 2 свердловини, рішенням №275 від 05.02.2021 передано 1 свердловину, рішенням №14 від 09.07.2021 передано 1 свердловину.

За результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) встановлено наявність порушень вимог законодавства: суб`єктом господарювання у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 зі свердловини №1 (с. Андрійківці, Хмельницький район); свердловина №2 (ст. Скібнево, Хмельницький район); свердловини №10 та №4 (с. Розсоша, Хмельницький район); свердловина № 3 (хутір Корчунок) здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами (ст. ст. 16, 19 Кодексу України про надра); суб`єктом господарювання не ведеться первинний облік водокористування зі свердловини (ст. 44 Водного кодексу України); суб`єктом господарювання не подано звіт про водокористування за формою №2ТП-водгосп (річна) за звітний 2020 рік, затвердженою наказом Мінприроди №78 (ч. 2 ст. 25 ВКУ; абз. 2 п. 1.3. розділу Порядку, затвердженого наказом №78); суб`єктом господарювання не отримано дозвіл на спеціальне водокористування для усіх водозаборів, що передані на баланс підприємства рішеннями сесії VIII скликання Розсошанської сільської ради (ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України); відсутня державна реєстрація прав на земельні ділянки під свердловинами, що передані рішеннями сесії VIII скликання Розсошанської сільської ради (ст. ст. 125, 126 ЗК України; ч. 3 ст. 3 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень); суб`єктом господарювання не розроблені та не затверджені в установленому порядку межі зон санітарної охорони у районі забору води для централізованого водопостачання (ст. 93 ВК України, постанова КМУ №2024); суб`єктом господарювання не забезпечено ведення первинного поточного обліку кількості відходів, що утворюються, зберігаються, обробляються, утилізуються знешкоджуються та видаляються (п. г ч. 1 ст. 17 Закону України „Про відходи); суб`єктом господарювання не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами (п. й ч. 1 ст. 17 Закону №187/98); суб`єктом господарювання не забезпечено подання статистичної звітності про відходи (абз. 4 п. 5 Порядку, затвердженого ПКМУ №2034); суб`єктом господарювання не визначено склад і властивості відходів (п. в ч. 1 ст. 17 Закону №187/98).

В матеріалах справи наявні рішення Розсошанської сільської ради VIII скликання №18 від 21.05.2021, №49 від 05.02.2021, №275 від 05.02.2021, №14 від 09.07.2021, відповідно до яких передано в господарське відання та на баланс для здійснення статутної діяльності КП „Розсошанське водогони с. Виноградівка, с. Михайлівна, с. Баламутівка, с. Шумівці, с. Вищі Вовківці, водогін від існуючої свердловини №2 по вулицях Шкільній, Горького, Гвардійській, частині вулиць Шевченка, Гоголя, провул. Гвардійському в с. Ружичанка Хмельницького району Хмельницької області та водогін існуючої сворловини №3 по вулицях Центральній, Вишневій, частині вулиць Хмельницькій, Шевченка в с. Ружичанка Хмельницького району Хмельницької області.

18.10.2021 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області виписано КП „Розсошанське припис №743/03 від 18.10.2021 щодо усунення виявлених порушень, зокрема отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підзимні води), термін виконання 30.12.2021; забезпечити подання звіту про використання води (за формою №2ТП-водгосп) не пізніше 01 лютого наступного за звітним роком; отримати дозвіл на спеціальне водокористування для усіх діючих водозаборів, що передані на баланс підприємства рішеннями VIII скликання Розсошанської сільської ради, термін виконання 30.12.2021; встановити та повірити лічильники забору води та забезпечити ведення первинного обліку кількості вод, що задираються з підземного водоносного горизонту зі свердловини, термін виконання 30.12.2021; забезпечити державну реєстрацію прав на земельні ділянки під свердловинами, що перебувають на балансі підприємства, термін виконання 25.04.2022.

07.10.2021 Державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення №008532 відносно в.о. директора КП „Розсошанське Тимошенко А.Г., в якому зафіксовано, що о 13:30 год. 07.10.2021 в ході проведення планового заходу державного нагляду (контролю) КП „Розсошанське встановлено, що суб`єктом господарювання в особі в.о. директора у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 зі свердловин № №1, 2, 10, 4, 3 здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу дозвільного характеру спеціального дозволу на користування надрами, що є порушенням ст. ст. 16, 19 Кодексу України про надра. Протоколом про адміністративне правопорушення отримано Тимошенко А.Г.

22.10.2021 Державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області винесена постанова від №297/03 про накладення адміністративного стягнення, якою визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 74 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 3400,00 грн.

ОСОБА_1 сплатив штраф в розмірі 3400,00 грн., що підтверджується квитанцією від 01.11.2021.

КП „Розсошанське у довідці від 07.10.2021 (до акту перевірки №743/03 від 07.10.2021) повідомило, що в період з 28.02.2020 по 07.10.2021 зі свердловин №1, №2, №10; №4, №3, що вказані у дозволі на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20 від 28.02.2020 було видобуто 59,500 тис. м.куб.

22.10.2021 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено розрахунок розміру відшкодування збитків КП „Розсошанське, що заподіяні державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільного документу спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) на підставі Методики, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 №389 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за №767/16783 (формула 23 Методики).

Згідно розрахунку загальний розмір відшкодування збитків обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільного документу спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) за період з 28.02.2020 по 07.10.2021 становить 129,840 тис. грн.

Листом від 25.10.2021 відповідачу направлено розрахунок збитків та повідомлено, що в разі не виконання добровільного відшкодування шкоди, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області буде звертатися до суду про примусове стягнення завданої шкоди.

У пояснювальній записці від 26.11.2021 №1 щодо виконання припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 18.10.2021 3743/03 КП „Розсошанське повідомило Інспекцію, що відповідно до наказу №9 від 01.11.2021 призначено відповідальним у сфері поводження з відходами по КП „Розсошанське Цибулько А.О. Для ведення обліку кількості типу і складу твердих побутових відходів, що збираються у сільських жителів КП „Розсошанське та видаляються на паспортизовані сміттєзвалища (місця видалення відходів), відповідальною особою КП „Розсошанське забезпечено ведення журналу „Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари (типова форма №1-ВТ).

Щодо виконання інших пунктів Припису, КП „Розсошанське зазначило, що повідомить Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області у встановлені терміни.

У пояснювальній записці від 05.01.2022 №1 щодо виконання припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 18.10.2021 3743/03 КП „Розсошанське, зокрема, повідомлено Інспекцію, що для ведення первинного обліку кількості вод, що забираються з підземного водонасосного горизонту зі свердловини, комунальним підприємством закуплено лічильники холодної води та комплект підключення та передано на повірку. Також посилаючись на ст. 23 Кодексу України про надра, КП „Розсошанське повідомило Інспекцію, що відносно земельних ділянок, на яких відбувається користування надрами (підземними водами) готуються документи для подальшого оформлення права приватної власності на земельні ділянки за комунальним підприємством, а тому спеціального дозволу на користування не вимагається.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання іншою особою.

Захист свого особистого немайнового або майнового права та інтересу в суді кожна особа вправі здійснювати шляхом звернення з позовом, предмет якого або кореспондує із способами захисту, визначеними у ст. 16 ЦК України, договором або іншим законом.

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди (п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України)

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога про відшкодування шкоди, завданої навколишньому природному середовищу внаслідок порушення норм лісового та природоохоронного законодавства.

Відповідно до пункту 3 частини другої статті 11 ЦК України однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Обґрунтовуючи позовні вимоги Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області зазначає, що КП „Розсошанське у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 здійснювало використання підземних вод із підземного водоносного горизонту за відсутності дозвільного документу - спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), внаслідок чого заподіяно шкоду, навколишньому природному середовищу в розмірі 129840,00 грн.

Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України „Про охорону навколишнього природного середовища, земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Приписами ст. ст. 149, 151 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Положення аналогічного змісту містяться також у ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", яка передбачає, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 3 Водного кодексу України підземні води та джерела належать до водного фонду України, а згідно з приписами ст. ст. 1, 6 Кодексу України про надра вони є частиною надр (є корисними копалинами загальнодержавного значення відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827).

Таким чином, підземні води - це природний ресурс із подвійним правовим режимом, а тому, використовуючи підземні води, слід керуватися і водним законодавством, і законодавством про надра. Відповідно до положень ст. ст. 46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу на спеціальне водокористування (п. 9 ч.1 ст. 44, ч.1 ст. 49 Водного кодексу України).

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра (чинній на момент спірних правовідносин), передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Надра у користування для видобування прісних підземних вод (крім мінеральних) і розробки родовищ торфу надаються без надання гірничого відводу на підставі спеціальних дозволів, крім випадків, передбачених ст. 23 цього Кодексу, що видаються після попереднього погодження з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ст. 21 Кодексу України про надра).

Отже, законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, було передбачено обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами давав право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 14.04.2021 у справі №922/3488/19, від 17.09.2020 у справі №922/1699/15, від 12.09.2019 у справі №908/1092/18, постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22.11.2023 у справі №520/11630/19.

Як вбачається з матеріалів справи, в період з 28.09.2021 по 07.10.2021 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання КП „Розсошанське вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого 07.10.2021 складено Акт від 07.10.2021 №743/03.

За результатами проведення перевірки встановлено наявність порушень вимог законодавства, зокрема, суб`єктом господарювання у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 зі свердловини №1 (с. Андрійківці, Хмельницький район); свердловина №2 (ст. Скібнево, Хмельницький район); свердловини №10 та №4 (с. Розсоша, Хмельницький район); свердловини № 3 (хутір Корчунок) здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу - спеціального дозволу на користування надрами, що є порушенням ст. ст. 16, 19 Кодексу України про надра.

Для встановлення судом, чи мало місце правопорушення, основним доказом є акт перевірки, в якому зафіксований факт правопорушення, який (акт), відповідно до статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", є документом, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб`єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства, зокрема у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Аналогічний висновок міститься у постановах Верховного Суду України від 26.05.2022 у справі 922/2317/21, від 26.07.2022 у справі №924/883/21.

Таким чином, в акті перевірки від 07.10.2021 №743/03 встановлено наявність порушень вимог законодавства відповідачем, зокрема, здійснення самовільного користування надрами (підземні води) у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами, що є порушенням ст. ст. 16, 19 Кодексу України про надра.

Акт підписаний в.о. директора КП „Розсошанське Тимошенко А.Г. без будь-яких зауважень.

У зв`язку з виявленням порушень законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області виписано КП „Розсошанське припис від 18.10.2021 №743/03 щодо усунення виявлених порушень, зокрема, зазначено про необхідність отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води), термін виконання 30.12.2021.

07.05.2021 Державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення №008532 відносно в.о. директора КП „Розсошанське Тимошенко А.Г., та 22.10.2021 винесена постанова від №297/03 про накладення адміністративного стягнення, якою визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 74 КУпАП (самовільне користування надрами (підземні води) з 28.02.2020 по 07.10.2021 за відсутності дозвільного документу спеціального дозволу на користування надрами) та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 3400,00 грн.

Відповідно до ч. 9 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

Будь-яких заперечень з приводу виявлених порушень ОСОБА_1 не заявляв, постанову про накладення на нього адміністративного стягнення не оскаржував, штраф сплатив в повному обсязі, що підтверджується квитанцією від 01.11.2021.

У пояснювальній записці від 05.01.2022 №1 щодо виконання припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 18.10.2021 3743/03 КП „Розсошанське, зокрема, посилаючись на ст. 23 Кодексу України про надра, КП „Розсошанське повідомило Інспекцію, що відносно земельних ділянок, на яких відбувається користування надрами (підземними водами) готуються документи для подальшого оформлення права приватної власності на земельні ділянки за комунальним підприємством, а тому спеціального дозволу на користування не вимагається.

У відзиві відповідач заперечуючи проти позову зазначає, що спеціальне водокористування здійснювалося на підставі дозволу на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20, виданого Державним агентством водних ресурсів України 28.02.2020, терміном до 28.02.2023.

КП „Розсошанське вважає, що в даному випадку отримання відповідачем спеціального дозволу на користування надрами не є обов`язковим, оскільки наявні всі підстави для застосування до спірних правовідносин приписів ст. 23 Кодексу України про надра, зважаючи на те, що: 1) земельні ділянки, на яких знаходяться свердловини, у період лютого 2020р. по жовтень 2021р. перебували на праві постійного користування у відповідача (даний факт не спростовується позивачем); 2) видобування води здійснювалося для власних господарсько-побутових потреб та централізованого (нецентралізованого) господарсько-питного водопостачання; 3) відсутність перевищення добової продуктивності із кожного водозабору підземних вод (300 куб.м.).

Однак судом не приймаються до уваги такі доводи відповідача, з огляду на наступне.

Так, згідно з ч. 1 ст. 23 Кодексу України про надра (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Судом враховується, що спеціальний дозвіл на користування надрами видається не на свердловину, а на ділянку надр, що надається у користування, що слідує з положень ст. 19 Кодексу України про надра.

Статтею 79 Земельного кодексу України визначено поняття земельної ділянки, а саме: земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно зі ст. 125 та ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також права постійного користування та оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

В акті перевірки від 07.10.2021 №743/03 Державною екологічною інспекцією було встановлено відсутність за відповідачем державної реєстрація прав на земельні ділянки під свердловинами, що передані рішеннями сесії VIII скликання Розсошанської сільської ради.

У приписі №743/03 від 18.10.2021 щодо усунення виявлених порушень Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області зокрема приписано КП „Розсошанське забезпечити державну реєстрацію прав на земельні ділянки під свердловинами, що перебувають на балансі підприємства, термін виконання 25.04.2022.

У пояснювальній від 05.01.2022 №1 щодо виконання припису від 18.10.2021 3743/03 КП „Розсошанське, повідомлено Інспекцію, що відносно земельних ділянок, на яких відбувається користування надрами (підземними водами) готуються документи для подальшого оформлення права приватної власності на земельні ділянки за комунальним підприємством.

Враховуючи, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження наявності у відповідача речових прав на земельні ділянки, на яких здійснювався забір підземних вод у спірний період, тому підстави для застосування до спірних правовідносин у справі положень ст. 23 Кодексу України про надра відсутні.

Згідно інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності КП „Розсошанське є забір, очищення та постачання води.

В акті Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 07.10.2021 №743/03 встановлено, що водокористування здійснюється для питних і санітарно-гігієнічних потреб; виробничих потреб, передача води населенню; передача води вторинним водокористувачам.

Відповідно до ч. 5 ст. 17 закону України „Про питну воду та питне водопостачання у разі використання підземних вод для питного водопостачання відповідне підприємство повинне одержати згідно з законом дозвіл на користування надрами.

Крім того, у п. 6 дозволу на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20 від 28.02.2020 виданого Державним агентством водних ресурсів України Комунальному підприємству „Розсошанське передбачено, що відповідно до ст. 17 Закону України „Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення та ст. 19 Кодексу України про надра, у разі використання підземних вод для питного водопостачання суб`єкт господарювання повинен одержати спеціальний дозвіл на користування надрами, з урахуванням особливостей, передбачених ст. 23 Кодексу України про надра.

Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до приписів ст. ст. 68, 69 вказаного Закону та ст. ст. 110, 111 Водного кодексу України порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Статтею 65 Кодексу України про надра передбачено, що порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у тому числі у самовільному користуванні надрами.

Згідно ст. 67 Кодексу України про надра підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди втілено у ст. 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Отже, підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду.

Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як: протиправна поведінка боржника, збитки, причинний зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вина.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. Натомість відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Тобто вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарський суд виходить з презумпції вини правопорушника (Аналогічний висновок, викладений у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду 26.05.2022 у справі №922/2317/21, від 03.11.2021 у справі № 922/1705/20, від 18.12.2020 у справі 922/3414/19).

Наявність всіх зазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Наявними у справі доказами (зокрема, актом №743/03 від 07.10.2021, протоколом №008532 та від 07.10.2021 про адміністративне правопорушення, постановою про накладення адміністративного стягнення №297/03 від 22.10.2021) в повній мірі підтверджується факт скоєння відповідачем правопорушення.

У діях відповідача наявні всі підстави для покладення на нього відповідальності за заподіяну шкоду:

- протиправна поведінка, яка полягає у здійсненні видобування підземних вод за відсутності спеціального дозволу на користування надрами (самовільне користування надрами) та невжиття заходів спрямованих на отримання спеціального дозволу на користування надрами;

- шкода, яка обрахована відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 №389;

- причинний зв`язок, що виражений у заподіяні вказаної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача;

- вина - відповідач, у якого був відсутній спеціальний дозвіл на користування надрами, здійснюючи забір (видобування) підземних вод усвідомлював або повинен був усвідомлювати факт порушення відповідними діями вимог чинного законодавства. При цьому, відповідач не надав в матеріали справи належних та допустимих доказів на підтвердження відсутності його вини у здійсненні самовільного користування надрами.

Зважаючи на викладене, у діях відповідача наявний склад всіх чотирьох умов, необхідних для відшкодування спричиненої державі шкоди внаслідок порушення законодавства про охорону надр.

Як вбачається з матеріалів справи, розрахунок збитків, заподіяних державі, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільного документу (спеціального дозволу на користування надрами), стягнення яких є предметом спору по цій справі, здійснено позивачем на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 №389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за №767/16783 (далі - Методика) в редакції від 04.06.2021 , яка діяла на момент виявлення правопорушення та здійснення розрахунку.

Відповідно до п. 9.1. розділу ІХ Методики розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, здійснюється за формулою: З сам = 5 х W х Тар (грн.),(23), де W - об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води); Тар - розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення (для поверхневих, підземних, шахтних, кар`єрних та дренажних вод - грн/100 куб.м, води для потреб гідроенергетики та рибництва - грн/10000 куб.м, води, яка входить до складу напоїв, - грн/куб.м).

Статтею 255.5.2. Податкового кодексу України (в редакції на момент здійснення розрахунку) передбачено ставку рентної плати за використання підземних вод для Хмельницького району Хмельницької області в розмірі 74,74 грн. /100 куб.м.

Згідно із ст. 255.7 Податкового кодексу України (в редакції на момент здійснення розрахунку) житлово-комунальні підприємства застосовують до ставок рентної плати коефіцієнт 0,3.

Згідно з п. 9.2. розділу ІХ Методики фактичний об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів визначається на основі даних: первинного обліку водокористування, звіту про використання води за формою № 2ТП-водгосп (річна), звітності за формою № 7-гр (підземні води) (річна), податкової декларації з рентної плати за спеціальне використання води, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи - підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності).

За відсутності вимірювальних приладів обсяг фактично використаної води визначається за технологічними даними (тривалість роботи агрегатів, обсяг виробленої продукції чи наданих послуг, витрати електроенергії, пропускна спроможність водопровідних труб за одиницю часу тощо).

У разі відсутності вимірювальних приладів, якщо можливість їх встановлення існує, Тар збільшується в 2 рази.

При проведенні позивачем розрахунку збитків, визначення фактичного об`єму води, що використана самовільно без дозвільних документів, здійснено на підставі наданої відповідачем довідки від 07.10.2021 (до акту перевірки №743/03 від 07.10.2021), в якій КП „Розсошанське повідомило, що в період з 28.02.2020 по 07.10.2021 зі свердловин №1, №2, №10; №4, №3, що вказані у дозволі на спеціальне водокористування №31/ХМ/49д-20 від 28.02.2020 було видобуто 59,500 тис. м.куб., що узгоджується із приписами п. 9.2 Методики.

Також як вбачається з розрахунку розміру відшкодування збитків, позивачем збільшено Тар у 2 рази відповідно до п. 9.2. розділу ІХ Методики.

В акті перевірки від 07.10.2021 №743/03 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій встановлено, що КП „Розсошанське не ведеться первинний облік водокористування зі свердловини; не подано звіт про водокористування за формою №2ТП-водгосп (річна) за звітний 2020 рік, затвердженою наказом Мінприроди №78.

У пояснювальній записці від 05.01.2022 №1 щодо виконання припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 18.10.2021 3743/03 КП „Розсошанське, зокрема, повідомлено Інспекцію, що для ведення первинного обліку кількості вод, що забираються з підземного водонасосного горизонту зі свердловини, комунальним підприємством закуплено лічильники холодної води та комплект підключення та передано на повірку.

Вище зазначене спростовує твердження відповідача, викладені у відзиві, щодо наявності на підприємстві на час проведення перевірки приладів обліку кількості води, що забирається із свердловин.

Таким чином, збільшення Тар у 2 рази під час здійснення позивачем розрахунку розміру відшкодування збитків КП „Розсошанське відповідає положенням до п. 9.2. розділу ІХ Методики.

Посилання відповідача на неможливість застосування Методики в редакції від 04.06.2021 при розрахунку розмірів шкоди за період з 28.02.2020 по 03.06.2021 суд вважає необґрунтованим, оскільки правопорушення, яке допустило КП „Розсошанське (використання підземних вод за відсутності дозвільного документу) носить триваючий характер, яке було виявлено під час проведення Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області під час проведення в період з 28.09.2021 по 07.10.2021 планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання КП „Розсошанське вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено Акт від 07.10.2021 №743/03.

Таким чином, позивачем правомірно під час здійснення розрахунку розміру збитків застосовано Методику в редакції від 04.06.2021, яка діяла на момент виявлення правопорушення та здійснення розрахунку. Натомість редакція Методики від 27.11.2015 на яку посилається відповідач, під час виявлення Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області порушень КП „Розсошанське вимог законодавства та здійснення розрахунку розміру збитків не діяла.

З огляду на вище викладене, з урахуванням п. п. 9.1., 9.2. розділу ІХ Методики, ст. ст. 255.5.2. Податкового кодексу України розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільного документу спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)у період з 28.02.2020 по 07.10.2021 становить: 5 х 59500 х 72,74/100 х 0,3 х2 = 129840,90 грн.

Таким чином, вимоги позивача про стягнення на користь держави з Комунального підприємства „Розсошанське 129840,00 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу є обґрунтованими, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат між сторонами.

З урахуванням положень ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача у зв`язку із задоволенням позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 119, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства „Розсошанське (31362, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Розсоша, вул. Центральна, 4, код ЄДРПОУ 37347909) на користь держави за наступними реквізитами: отримувач коштів ГУК у Хмел.обл/Розсошанськ.стг/24062100, номер рахунку UА668999980333109331000022695, код класифікації доходів бюджету 24062100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37971775, банк отримувача Казначейство України (ЕАП) 129840,00 грн. (сто двадцять дев`ять тисяч вісімсот сорок гривень 00 коп.) шкоди, заподіяну навколишньому природному середовищу

Стягнути з Комунального підприємства „Розсошанське (31362, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Розсоша, вул. Центральна, 4, код ЄДРПОУ 37347909) на користь Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (29001, м. Хмельницький, вул. Івана Франка, 2/2, код ЄДРПОУ 38045514) 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.). витрат по оплаті судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України)

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.

Повне рішення складено 18.11.2024.

СуддяО.Є. Танасюк

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123140452
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —924/836/24

Рішення від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні