Рішення
від 19.11.2024 по справі 308/18512/24
УЖГОРОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 308/18512/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2024 року місто Ужгород

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області в складі:

головуючого судді Малюк В.М.,

при секретарі судового засідання Микита М-Н.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, в м. Ужгород, цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в інтересах яких діє адвокат Сідєльнікова Є.І., третя особа: відділ державної реєстрації актів цивільного стану у м. Ужгороді західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про встановлення факту народження дітей на тимчасово окупованій території,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в інтересах яких діє адвокат Сідєльнікова Є.І. звернулася до Ужгородського міськрайонного суду із заявою про встановлення факту народження дітей на тимчасово окупованій території.

Заява мотивована тим, що згідно з копіями паспортів заявників, вони є громадянами України:

- серії НОМЕР_1 , виданий Центральним РВ Сімферопольського МУ ГУ МВС України в Крим 29.04.2004, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Геленджик, Краснодарський край, Росія, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ;

- серії НОМЕР_2 Євпаторійським МВ ГУМВС України в АР Крим 05.07.2012, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець м. Сімферополь, АР Крим, Україна, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , фактично мешкає: АДРЕСА_1 .

28 грудня 2016 року ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , зареєстрували шлюб, про що складено відповідний актовий запис №0613 та Відділом записів актів цивільного стану міста Сімферополь Департаменту записів актів Цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим №991000029, видано свідоцтво серії НОМЕР_3 . Після реєстрації шлюбу прізвище чоловіка - « ОСОБА_3 », прізвище дружини « ОСОБА_4 », далі по тексту - заявники. Свідоцтво про шлюб видане установою на тимчасово окупованій території України. Оригінал документу зберігається у заявників.

В шлюбі у заявників у місті Сімферополь Автономної Республіки Крим народилися діти:

- жіночої статі ОСОБА_5 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 25.09.2017 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим, за актовим записом про народження №9861 від 25.09.2017 року;

- жіночої статі ОСОБА_6 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 , виданого 29.05.2019 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів громадянського стану Міністерства юстиції Республіки Крим (1400057), за актовим записом про народження №110199260000200118255 від 29.05.2019 року;

- чоловічої статі ОСОБА_7 , народився ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_6 , виданого 30.08.2021 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим (1400057), за актовим записом про народження №110199260000200237692 від 30.08.2021 року.

Батьками дитини є та записані: «мати» - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України і «батько» - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України.

Відомості про факт народження дітей у шлюбі доводиться наявними свідоцтвами про їх народження, а також, копіями Довідок про народження дітей відповідно:

- №П-02673 від 25.09.2017 ОСОБА_5 ;

- №П-12275 від 29.05.2019 ОСОБА_6 ;

- №П-14137 від 30.08.2021 ОСОБА_7 .

Документи, що підтверджують факт народження дитини заявників, видані закладами на тимчасово окупованій території, є недійсним і не створюють правових наслідків відповідно до ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Заявники звернулися до суду з вказаною заявою, для встановлення в порядку окремого провадження, факту, що має юридичне значення, а саме встановлення факту народження дітей. Зазначене необхідне їм для того, щоб зареєструвати їх народження в органах державної реєстрації актів цивільного стану та отримати свідоцтва про народження згідно чинного законодавства України. Також, подальшого оформлення закордонних паспортів на дітей. Наявні документи про народження дітей видані за формою, встановленою Міністерством Російської Федерації, яка є неприйнятною для українських органів реєстрації актів цивільного стану. Отже, є недійсними і не створюють правових наслідків.

Отримати документи, що посвідчують факт народження дітей у Відділі державної реєстрації актів цивільного стану українського зразку неможливо, оскільки народження відбулося на тимчасово окупованій території України, де не видають медичний документ, що може бути прийнятий відділом РАЦС. За відсутності документа належної форми закладу охорони здоров`я або медичної консультації комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.

У зв`язку з вищенаведеним, заявники просять суд:

- встановити факт народження дитини жіночої статі - ОСОБА_5 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України;

- встановити факт народження дитини жіночої статі - ОСОБА_6 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянин України;

- встановити чоловічої статі ОСОБА_7 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_5 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України.

Заявники ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в судове засіданні не з`явилися, однак в прохальній частині заяви адвокат просила розглянути справу у їх відсутності.

Представник відділу державної реєстрації актів цивільного стану у м. Ужгород Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), в судове засідання не з`явився, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, виходячи з їх належності та допустимості, суд приходить до наступного висновку.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного судочинства.

Згідно з п.5 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Частиною 2 ст.317 ЦПК України встановлено, що справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Згідно з копіями паспортів серії НОМЕР_7 , виданий Центральним РВ Сімферопольського МУ ГУ МВС України в Крим 21.08.2012, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Геленджик, Краснодарський край, Росія, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 та серії ЕТ № 337293 Євпаторійським МВ ГУМВС України в АР Крим 05.07.2012, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець м. Сімферополь, АР Крим, Україна, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , фактично мешкає: АДРЕСА_1 , є громадянами України.

28.12.2016 року ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , зареєстрували шлюб, про що складено відповідний актовий запис №0613 та Відділом записів актів цивільного стану міста Сімферополь Департаменту записів актів Цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим №991000029, видано свідоцтво серії НОМЕР_3 . Після реєстрації шлюбу прізвище чоловіка - « ОСОБА_3 », прізвище дружини « ОСОБА_4 », далі по тексту - заявники. Свідоцтво про шлюб видане установою на тимчасово окупованій території України.

Встановлено, що у шлюбі у заявників у місті Сімферополь Автономної Республіки Крим народилися діти:

- жіночої статі ОСОБА_5 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 25.09.2017 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим, за актовим записом про народження №9861 від 25.09.2017 року;

- жіночої статі ОСОБА_6 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 , виданого 29.05.2019 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів громадянського стану Міністерства юстиції Республіки Крим (1400057), за актовим записом про народження №110199260000200118255 від 29.05.2019 року;

- чоловічої статі ОСОБА_7 , народився ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_6 , виданого 30.08.2021 року Відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту записів актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим (1400057), за актовим записом про народження №110199260000200237692 від 30.08.2021 року.

Батьками дитини є та записані: «мати» - ОСОБА_1 , громадянка України і «батько» - ОСОБА_2 , громадянин України.

Відомості про факт народження дітей у шлюбі доводиться наявними свідоцтвами про їх народження, а також, копіями Довідок про народження дітей відповідно:

- №П-02673 від 25.09.2017 ОСОБА_5 ;

- №П-12275 від 29.05.2019 ОСОБА_6 ;

- №П-14137 від 30.08.2021 ОСОБА_7 (оригінали зазначених документів зберігається у заявників).

Документи, що підтверджують факт народження дитини заявників, видані закладами на тимчасово окупованій території, є недійсним і не створюють правових наслідків відповідно до ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Отримати свідоцтво про народження у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки, факт народження відбувся на тимчасово окупованій території України.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупованою територією визначається сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.

Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст. 1, ч.2 ст. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).

Згідно зі ст. 18 цього ж Закону громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Відповідно до ст. 7 ч. 1 Закону України «Про громадянство України» особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.

Відповідно до вимог ч. 4, 7 ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження дитини, а в разі їх відсутності рішення суду.

Відповідно до п. 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року №5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення» в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян.

Відповідно до ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. Справи про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду. У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків. Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню. Рішення у справах про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Питання щодо можливості використання як доказів у справі про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України документів, які видані органами та установами, що знаходяться на такій території, має вирішуватися з урахуванням загальних положень цивільного процесуального законодавства України щодо належності та допустимості доказів.

Зокрема, належними відповідно до вимог ч. 1 ст. 77 ЦПК України є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 79 ЦПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Даючи оцінку допустимості таких доказів, як документи, що видані органами та установами на тимчасово окупованій території України, слід керуватись положенням ч. 2 ст. 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», норми якого стосуються тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та Севастополя, передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими ч. 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Разом із тим, під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, необхідно брати до уваги практику Європейського суду з прав людини, яка відповідно до українського законодавства має застосовуватися судами при розгляді справ як джерело права. Так, під час розгляду згаданої категорії справ необхідно враховувати висновки Європейського суду з прав людини у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey», «Cyprus v. Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. theRepublicofMoldovaandRussia», «IlascuandOthers v. MoldovaandRussia»), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibiacase), Європейський суд з прав людини наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної сторони.

Такий висновок Європейського суду з прав людини слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр проти Туреччини», Європейський суд з прав людини, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.

Враховуючи наведену практику Європейського суду з прав людини, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, рішення суду у такій категорії справ має ґрунтуватись на дотриманні вимог ст. 263 ЦПК України щодо повного і всебічного з`ясування обставин справи на підставі всіх поданих особами, які беруть участь у справі, доказів у їх сукупності, в тому числі з урахуванням документів, які видані органами та установами, що знаходяться на такій території.

Таким чином, документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку під час розгляду справ у порядку ст. 317 ЦПК України.

Виходячи із вищевикладеного, взявши до уваги практику Європейського суду з прав людини, суд дійшов висновку, що надані в якості доказів свідоцтва про народження дітей, хоча і не є документами встановленої форми, водночас вважаються доказами, які достовірно свідчать про народження осіб у певний час і за певних обставин, а саме у м. Сімферополь АРК, Україна, оскільки судом не встановлено іншого.

Встановлення даного факту має для заявника юридичне значення, оскільки дозволяє провести державну реєстрацію народження дітей та отримати свідоцтва про народження дитини - громадянина України.

Статтями 133 Сімейного кодексу України визначено, що якщо дитина народилася у подружжя, дружина записується матір`ю, а чоловік батьком дитини.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про громадянство України» новонароджена дитина є громадянином України як особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України.

Зважаючи на викладене, суд приходить до переконання, що заява ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про встановлення факту народження дітей на тимчасово окупованій території України, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 317 ЦПК України з метою захисту прав заявниці та дітей, слід допустити негайне виконання рішення.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 18, 247, 258, 263, 265, 315, 317, 319, 354 ЦПК України, ст. 144 СК України, ст.7 Закону України «Про громадянство України», ст.ст. 3, 9, 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ст.13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», суд, -

В И Р І Ш И В :

Заяву - задоволити.

Встановити факт народження дитини жіночої статі - ОСОБА_5 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України.

Встановити факт народження дитини жіночої статі - ОСОБА_6 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянин України.

Встановити чоловічої статі ОСОБА_7 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_5 у місті Сімферополь Автономна Республіка Крим, Україна, відомості про матір внести: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, відомості про батька внести: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України.

У відповідності до частини четвертої статті 317 ЦПК України рішення підлягає негайному виконанню.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення суду складено 19.11.2024 року.

Суддя Ужгородського

міськрайонного суду В.М. Малюк

СудУжгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123146371
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —308/18512/24

Рішення від 19.11.2024

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Малюк В. М.

Ухвала від 18.11.2024

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Малюк В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні