Рішення
від 07.11.2024 по справі 676/1695/22
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Номер провадження 2/676/132/24

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2024 року м. Кам`янець-Подільський

Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

в складі: головуючої судді - Семенюк В.В.

за участю секретаря судового засідання - Сенчишеної Р.М.

справа № 676/1695/22

прокурора - Рибіцької Л.П.

представника відповідача - ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовомузасіданні цивільнусправу запозовомкерівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури, в інтересах держави, в особі органу уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах: Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_2 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог: Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури, звернувся до суду з позовом в інтересах держави, в особі органу уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах: Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_2 , вказавши третіми особами на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог: Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 13.05.2022 року відкрито провадження та призначено справу до розгляду в підготовчому судовому засіданні.

Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 29.08.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду.

Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 02.10.2023 року до участі у справі залучено третю особу без самостійних вимог на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою, в межах заходів представницької діяльності, встановлено порушення вимог земельного, водного та природоохоронного законодавства при використанні земельної ділянки природно-заповідного, водного фонду на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області та встановлено, що рішенням Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року у приватну власність ОСОБА_2 передано земельну ділянку площею 0,1786 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0062 для ведення особистого селянського господарства в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

На підставі вказаного рішення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.10.2014 року здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянку за реєстраційним номером об`єкти нерухомого майна: 482067568224, номер запису про право власності: 7408969.

Зазначене рішення Рудської сільської ради щодо передачі у приватну власність земельної ділянки площею 0,1786 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 підлягає визнанню недійсним, а спірна земельна ділянка поверненню у державну власність.

Прокурор вказує, що з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля, унікальних історико-культурних комплексів, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення Указом Президента України № 474/96 від 27.06.1996 року створено Національний природний парк «Подільські Товтри», установивши площу земель261316 гектарів, у тому числі 3015 гектарів, що надаються НПП у постійне користування. Окрім цього, територія НПП «Подільські Товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Прокуратурою з`ясовано, що в порушення вимог ст.ст.4,7,26 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст.43,44 ЗК України рішенням Рудської сільської ради № 05 від 21.12.2012 року ОСОБА_2 передано в приватну власність земельну ділянку площею 0,1786 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 для ведення особистого селянського господарства в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на території Рудської сільської ради, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акту на право постійного користування перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри».

Так, відповідно до інформації адміністрації НПП «Подільські Товтри» № 661 від 19.11.2021 року земельна ділянка із кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 належить до природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», що підтверджується Збірним кадастровим планом ТОВ «Джафар».

Згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки, спірна земельна ділянка розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5. При її обстеженні з врахуванням землевпорядної документації, розробленої ТОВ «Джафар», а також землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри».

Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не надавалась. Згідно даних Публічної кадастрової карти з урахуванням функціоналів «Обмеження у використанні земель» та «Природно-заповідний кадастр «Смарагдова мережа» наочно видно, що зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та Смарагдової мережі.

Дані Публічної кадастрової карти містять офіційну інформацію, є належним доказом на підтвердження викладених обставин та знаходяться у вільному доступі за посиланням https://map.land.gov.ua

До земель водного фонду України відносяться землі, на яких хоча і не розташований водний фонд, але за своїм призначенням вони сприяють функціонуванню водного фонду. Землі прибережних захисних смуг є землями водного фонду України, на які розповсюджуються окремий порядок надання та використання.

Так, за результатом опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України, співставлення план-схем технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ОСОБА_2 , Збірного кадастрового плану, розробленого ТОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району Хмельницької області, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка належить до Дністровського водосховища.

Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 13.12.2021 року, останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища орієнтовно на відстані 33-35 м від урізу води.

Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації, розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка площею 0,1786 га з кадастровим номер 6822486800:03:001:0062, розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Відповідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 розташована на відстані 40,33 м від урізу води річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 7,2 градусів.

Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 20.12.2021 року встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 перебуває в зоні затоплення.

Таким чином, спірна земельна ділянка передана рішенням Рудської сільської ради № 05 від 21.12.2012 року у приватну власність ОСОБА_2 в порушення вимог ст.ст.59,60,61,84 ЗК України та ст.ст.85,88 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством не передбачено.

Сесією Жванецької сільської ради 02.01.2018 року прийнято рішення № 8 «Про реорганізацію Рудської сільської ради», згідно якого правонаступником активів і пасивів, а також всіх майнових прав і обов`язків Рудської сільської ради є Жванецька сільська рада.

Прокурор просить суд, визнати недійсним рішення Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року щодо передачі ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,1786 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, що розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; визнати незаконною та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,1786 га для ведення особистого селянського господарства в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, кадастровий номер земельної ділянки 6822486800:03:001:0062, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 482067568224, дата державної реєстрації: 02.10.2014 року, номер запису про право власності: 7408969 із одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, площею 0,1786 га в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень; зобов`язати ОСОБА_2 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 площею 0,1786 га державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації; а також стягнути з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в розмірі 9924,00 грн., сплачений за подання позовної заяви.

В судовому засіданні представник позивача прокурор Кам`янець-Подільської окружної прокуратури Рибіцька Л.П. позов підтримала в повному обсязі та просила його задовільнити.

Представник відповідача ОСОБА_2 ОСОБА_3 в судовому засіданні позовні вимоги прокурора не визнав, просив суд відмовити в його задоволенні в повному обсязі. В обґрунтування своїх заперечень зазначив, що його довірителю ОСОБА_2 , на підставі рішення Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року, передано у приватну власність спірну земельну ділянку площею 0,1786 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0062 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Згідно вказаного рішення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.10.2014 року здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянку. На момент передачі у приватну власність ОСОБА_2 вказаної земельної ділянки сільська рада не повідомляла йому жодної інформації про її приналежність до земель природно-заповідного та водного фонду. Крім того, при виготовлені технічної документації із землеустрою ТОВ «Кайлас-К» в 2012 році на спірну земельну ділянку ознак, які свідчили б про таку приналежність також не було виявлено. Водночас, представник зазначає, що спірна земельна розташована біля урізу води річки Смотрич, яка відповідно до ст.60 ЗК України є малою річкою і не відноситься до Дністровського водосховища. Вважає, що надані суду прокурором докази є неналежними, а Збірні кадастрові плани, виготовлені ТОВ «Джафар», не можуть бути доказом порушення меж земельної ділянки позивача, адже вони не є висновком спеціаліста або експерта. Крім цього, представник відповідача просить суд врахувати, що обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив, що спірна земельна ділянка належить і до земель водного фонду і до земель природоохоронного фонду, що фактично є неможливим, оскільки не передбачено діючим законодавством. З огляду на викладене, просить відмовити прокурору в задоволенні позову.

Представник відповідача Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області Криворучко Т. в судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву про розгляд справи без її участі, при прийнятті рішення покладається на думку суду.

Представник третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області ОСОБА_4 в судове засідання не з`явився, подав до суду пояснення щодо позову, в яких вказав, що земельна ділянка, набута у приватну власність ОСОБА_2 з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована в межах 100 метрової прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища. Відповідно до схеми розрахунку кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги, кут крутизни схилу прибережної захисної смуги за місцем розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 становить 7,2 градуса. Згідно із Збірним кадастровим планом, виготовленим сертифікованим інженером землевпорядником ТОВ «Джафар» вбачається перетинання (накладення) меж земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, яка розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, що належить на праві власності ОСОБА_2 з межами земельної ділянки № 1 площею 36,34 га, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ № 002530 від 28.12.2001 року. Тобто, Рудська сільська рада Кам`янець-Подільського району Хмельницької області рішенням № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року передала у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку, яка вже перебувала у власності на праві постійного користування землею у НПП «Подільські Товтри». Отже, вищевказане рішення органу місцевого самоврядування не відповідає вимогам законодавства. За вказаних обставин, позовні вимоги керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури до Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області і ОСОБА_2 підтримує в повному обсязі та просить розгляд справи проводити у відсутності представника інспекції.

Представник третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет Рошко О. в судове засідання не з`явився, подав до суду пояснення щодо позову в яких вказав, що річка Дністер належить до великих річок, розмір прибережної захисної смуги якої становить 100 м. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей визначених Водним кодексом України. Пунктом «г» ч.2 ст.61 ЗК України визначено, що землі водного фонду із земель комунальної власності не можуть передаватись у приватну власність, крім випадків визначених кодексом. Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 за результатами співставлення наявної в управлінні проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища з даними публічної кадастрової карти України знаходиться орієнтовно на відстані 33-35 метрів від урізу води Дністровського водосховища. Нормальний підпірний рівень Дністровського водосховища становить 121 мБс, який вважається внутрішньою мережею прибережної захисної смуги Дністрвоського водосховища. Просив розгляд справи проводити без участі представника третьої особи.

Представники третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог НПП «Подільські Товтри» та третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в судове засідання не з`явилися, про місце і час розгляду справи судом повідомлені належним чином, причини неявки суду не вказали.

Суд розглядає справу у відсутності Жванецької сільської ради та відсутності третіх осіб, на підставі наявних матеріалів справи.

Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Указом Президента України № 474/96 від 27.06.1996 року на території, окрім інших, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення.

Установлено, що площу земель Національного природного парку «Подільські Товтри» в розмірі 261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, включені до його складу. Землям, які включені до складу території НПП «Подільські Товтри», надано статус природно-заповідного фонду. Такі землі чи їх частина передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям.

Окрім цього, територія НПП «Подільські Товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Рішенням 16 сесії сільської ради 6 скликання Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року затверджено матеріали Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку ОСОБА_2 в с. Цвіклівці Перші, якому безоплатно передано у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, площею 0,1786 га та дозволено виготовити правовстановлюючі документи на земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення сільської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 02.10.2014 року здійснено державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, що підтверджується Витягом інформації з державного реєстру від 01.11.2021 року №282332039.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 282332039

від 01.11.2024 року земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 площею 0,1786 га зареєстрована державним реєстратором Реєстраційної служби Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області Сипневич Ларисою Василівною о 15:38:00 02.10.2014 номер запису про право власності/довірчої власності: 7408969 за власником ОСОБА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 на підставі Свідоцтва про право власності, серія та номер: 28391779, виданого 21.10.2014 року Реєстраційною службою Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області.

Відповідно до вимог ч.4 ст.4 ЗК України (в редакції 1990 року, на час виникнення спірних правовідносин) не можуть передаватись у колективну та приватну власність землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Згідно ст.43 ЗК України (2002 року) землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно - заповідного фонду.

Ст.44 ЗК України встановлено, що до земель природно - заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва). Згідно ст.45 ЗК України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно - заповідного фонду визначається законом.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначає Закон України «Про природно-заповідний фонд». Відповідно до цього Закону природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цього Закону).

Згідно ст.4 Закону України «Про природно заповідний фонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (ч.4 ст.7 Закону України «Про природно - заповідний фонд України»).

Відповідно до ст.20 Закону України «Про природно заповідний фонд України» національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів,які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність. Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України. До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів. Національні природні парки покладається виконання таких основних завдань: збереження цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів; створення умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексів та об`єктів; проведення наукових досліджень природних комплексів та їх змін в умовах рекреаційного використання, розробка наукових рекомендацій з питань охорони навколишнього природного середовища та ефективного використання природних ресурсів; проведення екологічної освітньо - виховної роботи.

Згідно ч.1 ст.84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Відповідно до п.«г» ч.4 ст.84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі під об`єктамиприродно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.

Частиною 7 ст.20 ЗК України встановлено, що зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно - заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" ч.1 ст.150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.

Як визначено статтею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Частина 1 статті 150 ЗК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносить до особливо цінних земель, зокрема, землі природно-заповідного фонду.

Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України (ч.2 ст.150 ЗК України у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Системний аналіз вищенаведених норм права дозволяє зробити висновок про те, що землі природно-заповідного фонду, що перебувають у державній власності, не підлягають приватизації. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на цих земельних ділянках об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення). Вилучення (викуп) земель природно-заповідного фонду із комунальної власності, зокрема, для будівництва житла був можливим тільки на підставі постанови Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо вилучення (викуп) земельної ділянки погодила Верховна Рада України.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (ч.1 ст.11 ЦК України). Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (ч.1 ст.328 ЦК України). Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ч.2 ст.328 ЦК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин). Отже, за загальним правилом цивільні права, зокрема право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.

Усі води (водні об`єкти) на території України є національним надбанням Українського народу, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту, згідно преамбули ВК України.

Згідно ч.1 ст.3 ВК України, усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд.

В силу ст.4 ВК України, до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

За ч.1 ст.6 ВК України води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Відповідно до ст.60 ЗК України та ст.88 ВК України, уздовж морів та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

За ст.60 ЗК України, вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (умеженний період) шириною: а)для малих річок,струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари -25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер -100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води. Межі прибережних захисних смуг, пляжних зон зазначаються в документації із землеустрою, містобудівній документації на місцевому та регіональному рівнях та позначаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування на місцевості інформаційними знаками. Відомості про межі прибережних захисних смуг, пляжних зон вносяться до Державного земельного кадастру як відомості про обмеження у використанні земель. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського і внутрішнього водного транспорту.

За ч.1,2 ст.61 ЗК України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: а) розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; б) зберігання та застосування пестицидів і добрив; в) влаштування літніх таборів для худоби; г) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій, майданчиків для занять спортом на відкритому повітрі, об`єктів фізичної культури і спорту, які не є об`єктами нерухомості), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; ґ) влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо; д) миття та обслуговування транспортних засобів і техніки; е) випалювання сухої рослинності або її залишків з порушенням порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. У прибережних захисних смугах дозволяються реконструкція, реставрація та капітальний ремонт існуючих об`єктів.

Стаття 88 Водного Кодексу України вказує, що з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (умеженний період) шириною: для малих річок,струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер -100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках всіх категорій земель, крім земель морського і внутрішнього водного транспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених Водним Кодексом України.

Як встановлено судом, на запит Кам`янець-Подільської окружної прокуратури № 52-8990 вих.21 від 09.11.2021 року Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області листом від 17.12.2021 року вказала, що згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5 та у прибережній захисній смузі річки Смотрич всупереч вимогам ст.ст.60, 61 ,84 ЗК України та ст.88 ВК України, що підтверджується оригіналом Акту обстеження земельної ділянки № 75/01 від 08.12.2021 року.

Судом встановлено, що на запит Кам`янець-Подільської окружної прокуратури № 52-777 вих.22 від 21.01.2022 року, Хмельницька обласна державна адміністрація листом № 99/34-12-807/2022 від 07.02.2022 року вказала, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 серед інших також знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри» площею 261316,0 га, оголошеного Указом Президента України № 474/96 від 27.06.1996 року.

Також, вказана земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережіНаціональний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.

НПП «Подільські Товтри» листом № 661 від 19.11.2021 року вказало прокурору, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 разом з іншими є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри».

Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду.

Службою державної охорони природно-заповідного фонду Парку встановлено факт незаконного використання земель природно-заповідного фонду, які надані у постійне користування НПП «Подільські Товтри», що підтверджуються Актом обстеження (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства НПП «Подільські Товтри» № 12А/2021 від 17.11.2021 року.

За результатом опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України співставлення план-схем технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки ОСОБА_2 в натурі Збірного кадастрового плану, розробленого ТОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали Проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища.

Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет № 1604/06/2021 від 13.12.2021 року, останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет - ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища. За гідрологічним режимом Дністровське водосховище, яке є штучною водоймою, має комплексне призначення, в тому числі енергетичне. Вказане водосховище використовується для протипаводкового захисту, водопостачання та зрошення. Водосховище характеризується коливанням рівня води більше двох метрів. Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Згідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, розташована на відстані 33-35 м від урізу води річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 7,2 градусів.

Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет № 11478-21 від 21.12.2021 року встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 перебуває в зоні затоплення.

Судом встановлено, що за Інформацією регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області № 11394 від 16.12.2021 року річка Смотрич протікає в басейні річки Дністер по території Хмельницького та Кам`янець-Подільського районів. До заповнення Дністровського водосховища, річка Смотрич впадала в річку Дністер з лівого берега на віддалі 782 км. від гирла. Річка Смотрич (ліва притока річки Дністер) з водозбірною площею басейну 1718 км.м, за класифікацією річок є малою річкою і згідно із ст.3 Водного кодексу України належить до водного фонду України. Однак, після будівництва Дністровського комплексного гідровузла ділянка устя (гирло) річку Смотрич було затополено Дністровським водосховищем і при нормальному підпертому рівні води у водосховищі 121,00 мБС гирлова ділянка річки Смотрич, на проміжку понад 8 км вверх по течії, є затокою Дністровського водосховища. Використовуючи публічну кадастрову карту та геопортал Держводагентства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич (басейн річки Дністер), яка є частиною Дністровського водосховища, прибережна захисна смуга якого складає 100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Меженний період має відношення лише до річки Дністер, але це не стосується Дністровського водосховища, яке є штучним водним об`єктом, і розраховано на акумулювання певної кількості води. Тому, у водосховища не може бути меженного періоду, а є експлуатаційні рівні, які штучно регулюються. Меженний період є природним рівнем водного об`єкту.

З врахуванням наведеного суд, дійшов висновку, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 була передана у приватну власність ОСОБА_2 в порушення вимог ст.ст.59,60,61,84 ЗК України та вимог ст.ст.85,88 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством України не передбачено.

Крім цього, зазначена земельна ділянка на час винесення рішення 16 сесії сільської ради 6 скликання Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року перебувала в постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (згідно з планом землекористування, до складу яких входить і спірна земельна ділянка) згідно Державного акту на право постійно користування землею серії ІІ-ХМ № 002530 від 28.12.2002 року, відповідно до рішення Хмельницької обласної ради народних депутатів № 11 від 16.12.1998 року. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 7.

З врахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що прокурором доведено належними та допустимими доказами належність земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 до земель природно-заповідного та водного фондів, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», в зоні регульованої рекреації.

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку (ч.2 ст.21 зазначеного Закону).

З огляду на наведені приписи, Закон України «Про природно-заповідний фонд» не допускає можливість ведення особистого селянського господарства, у національних природних і регіональних ландшафтних парках.

Надання земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, у зоні регульованої рекреації земель природно-заповідного фонду суперечить як визначеним законом завданням цього парку, так і законодавчим обмеженням на здійснення діяльності з такого ведення особистого селянського господарства, так і суперечить нормам статей 83,84 ЗК України. Тому, за змістом наведених вище приписів, які характеризуються належною якістю як властивістю, що є умовою забезпечення юридичної визначеності у правовідносинах, і Рудська сільська рада (правонаступником якої на теперішній час є Жванецька сільська рада) і ОСОБА_2 знали чи повинні були знати про неможливість передання у власність спірної земельної ділянки для вищевказаної мети.

З огляду на те, що спірна земельна ділянка не могла бути передана у приватну власність, оскільки для цього існували законодавчі перешкоди, про які відповідачі знали чи повинні були знати, проявивши розумну обачність щодо місця її розташування, поведінка обох відповідачів не була добросовісною.

Прокурор мотивував позовні вимоги, зокрема, посилаючись на ст.391 ЦК України, яка регламентує підстави для звернення власника з негаторним позовом для усунення перешкод у користуванні та розпорядженні його майном.

Судовий захист цивільного права та інтересу є однією із загальних засад цивільного законодавства (п.5 ч.1 ст.3 ЦК України). Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (ч.2 ст.15 ЦК України). Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч.1 ст.16 ЦК України).

Прокурор заявив в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації вимоги про скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

За змістом ст.ст.15,16 ЦК України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

При цьому, розглядаючи відповідний спір, суд має установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси осіб, які звертаються з позовом, та чи є обраний позивачем спосіб захисту ефективним, тобто таким, що забезпечить поновлення порушеного права.

В постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 554/10517/16-ц (п.7.29) від 20 червня 2023 року зазначено, що «зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням ЗК України та Закону № 2456-XII потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку». Відповідно до п.7.30 зазначеної постанови за таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний, а не він дикаційний позов.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (постанова Великої Палати Верховного Суду у справі № 487/10128/14-ц провадження № 14-473цс18, абзац п`ятий пункту 143 від 12 червня 2019 року). Однак, беручи до уваги те, що оскаржене рішення органів місцевого самоврядування стосується ОСОБА_2 , як набувача спірної земельної ділянки, вимоги прокурора про визнання недійсним рішення Рудської сільської ради № 05 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку» від 21.12.2012 року щодо передачі ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки площею 0,1786 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0062 для ведення особистого селянського господарства в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, на підставі якого, за ним оформлено вказану земельну ділянку, не призводять до відновлення порушеного права. Для повернення земельної ділянки, оспорювання рішення органу місцевого самоврядування не є ефективним способом захисту права власника, тому вказана позовна вимога прокурора задоволенню не підлягає.

Позовна вимога щодо повернення земельної ділянки, сформульована прокурором у позовній заяві, як вимога зобов`язального характеру - зобов`язати ОСОБА_2 повернути державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації спірну земельну ділянку підлягає задоволенню.

Відтак, саме боржник в разі ухвалення судового рішення про задоволення позову в цій частині, зобов`язаний вчинити певні дії відповідно до ст.63 Закону України «Про виконавче провадження», норми якої регламентують порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення. Дії виконавця полягають у відкритті виконавчого провадження та наданні боржнику 10 робочих днів для його добровільного виконання; перевірці виконання рішення боржником і накладення на боржника штрафу (в т.ч. повторно) в разі невиконання без поважних причин ним рішення та попередження про кримінальну відповідальність, направлення повідомлення до органу досудового слідства про вчинення боржником кримінального правопорушення).

При цьому, за наявності зареєстрованого права власності на об`єкт цивільних прав (земельну ділянку), очевидно, що в разі невиконання боржником рішення про повернення земельної ділянки, воно не може бути виконано в примусовому порядку без участі боржника, що матиме наслідком надсилання виконавцем до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та закінчення виконавчого провадження згідно ч.3 ст.63 Закону України «Про виконавче провадження" і свідчить про неефективність вказаного способу захисту.

В свою чергу, саме державна реєстрація спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, як ділянки для ведення особистого селянського господарства та проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_2 , перешкоджає позивачу повернути земельну ділянку на користь держави та відновити її цільове призначення, як земельної ділянки, що належить до земель природно-заповідного фонду, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» .

Відтак, з врахуванням змісту права, за захистом якого звернувся позивач, а також характеру його порушення, ефективним та належним способом захисту є скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_2 у Реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно з ч.13 ст.79-1 ЗК України ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Відтак, позов в частині скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень, а також скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державної реєстрації права приватної власності з одночасним припиненням права приватної власності на вказану земельну ділянку, підлягає задоволенню.

Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється особливим статусом спірної земельної ділянки, оскільки судом встановлено, що вона належить до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації). Відповідно до абз.3 преамбули до Закону України «Про природно-заповідний фонд» природно-заповідний фонд охороняється, як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд, як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, не погіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (ч.3 ст.13, ч.7 ст.41, ч.1 ст.50 Конституції України, ч.3 ст.1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (ст.ст.18,19, пункти «а» і «б» ч.1 ст. 91, пункти «а» і «б» ч.1 ст.96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (ст.14 Конституції України) (див. постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).

З огляду на вищевказане, у втручанні держави у право мирного володіння власником спірною земельною ділянкою, що знаходиться на землях природно-заповідного та водного фондів, НПП «Подільські Товтри» є легітимна мета контролю за використанням цієї ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами.

У справі суспільний інтерес щодо поверненні спірної земельної ділянки територіальній громаді, спрямований на задоволення соціальних потреб: у відновленні законності; становища, яке існувало до порушення права державної власності на цю ділянку; у недопущенні забороненої законом діяльності на території НПП «Подільські Товтри», як об`єкта природно-заповідного та водного фондів.

Суд вважає, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки ОСОБА_2 , проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ця ділянка розташована на території природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри», інформація про який є загальновідомою. Він міг ознайомитись зі змістом земельного, водного та природоохоронного законодавства (норми якого щодо отримання у власність земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення є доступними, чіткими та передбачуваними), а також за необхідності міг отримати відповідну правову допомогу перед набуттям у власність спірної земельної ділянки. Відтак, ОСОБА_2 міг і повинен був розуміти, що ця земельна ділянка належить до земель природно-заповідного та водного фондів, і її отримання у власність для ведення особистого селянського господарства, є неможливим в силу імперативних вимог законодавства України. За таких обставин, суд вважає, що твердження представника відповідача про втручання у право власності того об`єкта, який ОСОБА_2 за добросовісної поведінки не міг би отримати, є для нього надмірним тягарем.

Оскільки позовну заяву прокурора задоволено частково, із чотирьох вимог немайнового характеру задоволено три, судовий збір, сплачений ним за позовну заяву в силу ч.3 п.2 ст.141 ЦПК України, у розмірі 7 443,00 грн. слід стягнути з відповідача ОСОБА_2 на користь Хмельницької обласної прокуратури.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.13, 76, 81, 141, 263-265, 268 ЦПК України, ст.ст.19, 31 ЗК України (1990 р.), ст.ст.20, 43-35, 81, 84, 150, 152, 153 ЗК України (2002 р.), Законом України «Про природно-заповідний фонд», ст.ст.3,15, 16, 256, 267, 391 ЦК України, ст.ст.3, 4, 6, 88 ВК України, -

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити частково.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1786 га, кадастровий номер 6822486800:03:001:0062, що розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, в Державному земельному кадастрі із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючого: АДРЕСА_1 ) на земельну ділянку площею 0,1786 га, кадастровий номер 6822486800:03:001:0062, що розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 482067568224, дата державної реєстрації : 02.10.2014 року, номер запису про право власності: 7408969, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку.

Зобов`язати ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючого: АДРЕСА_1 ) повернути земельну ділянку площею 0,1786 га, що розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, кадастровий номер 6822486800:03:001:0062, державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (Код ЄДРПОУ: 22985083, Майдан Незалежності, Будинок рад, м. Хмельницький, 29005).

В позові Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури до Жванецької сільської ради району (код ЄДРПОУ 04404036; місцезнаходження: вул. Центральна, 57, с. Жванець, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область) про визнання недійсним рішення Рудської сільської ради за № 5 від 21.12.2012 року щодо передачі ОСОБА_2 у приватну власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки площею 0,1786 га, із кадастровим номером 6822486800:03:001:0062, що розташована в селі Цвіклівці Перші на території Жванецької сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючого: АДРЕСА_1 ), на користь Хмельницької обласної прокуратури (місцезнаходження: пров. Військоматський, 3, м. Хмельницький Хмельницької області; код ЄДРПОУ 02911102; Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172 р/р НОМЕР_2 ) -7 443,00 грн. судового збору.

В решті позовних вимог- відмовити.

Рішення суду набирає законної сили через 30 днів з дня його проголошення.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга на протязі 30 днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом 30 днів з дня вручення йому повного рішення.

Дата складення повного судового рішення - 07 листопада 2024 року.

Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду: Семенюк В.В.

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123149269
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/1695/22

Рішення від 07.11.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Рішення від 28.10.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Ухвала від 02.10.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Ухвала від 29.08.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Ухвала від 29.05.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Ухвала від 12.05.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні