Справа № 522/10603/24-Е
Провадження № 2/521/5682/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13листопада 2024року Малиновський районний суд м. Одеси
у складі: головуючої судді Ганошенко С. А.,
за участі секретаря судового засідання Довгань Ж.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі у спрощеномупозовномупровадженніу судовомузасіданні цивільну справу за позовом Акціонерного Товариства «ОДЕСАГАЗ» до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого обсягу природного газу,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач 02.07.2024 року звернувся до Приморського районного суду міста Одеси з позовом до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого обсягу природного газу у розмірі 83934,64 грн та судовий збір у розмірі 2422,40 грн.
Ухвалою Приморського районного суду міста Одеси від 04.07.2024 року цивільна справа направлена за підсудністю до Малиновського районного суду міста Одеси.
За результатами автоматизованого розподілу від 02.08.2024 року справа передана для розгляду судді Малиновського районного суду міста Одеси Ганошенку С.А., яка отримана суддею - 05.08.2024 року.
Позов обґрунтований наступним чином, що між АТ «Одесагаз» та ОСОБА_1 укладено типовий договір про надання населенню послуг з газопостачання. 08.12.2021 року працівниками АТ «Одесагаз» складено акт про порушення №02765 та протокол №14327 щодо направлення ЗВТ на експертизу, лічильник Gallus-2000 G-4 заводський №002814507 був знятий і опломбований.
13.12.2021 року проведено експертизу та складено акт №324, яким встановлено : «несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ лічильник Gallus-2000 G-4 заводський №002814507»
16.12.2021 року складено довідку №026824 про непридатність засобу вимірювальної техніки лічильника газу Gallus-2000 G-4 заводський №002814507.
27.01.2022 року відбулось засідання комісії та ухвалено рішення за №2337аб, яким визнано акт про порушення №02765 від 08.12.2021 року правомірним та провела донарахування в сумі 83934,64 грн.
ОСОБА_1 є абонентом АТ «Одесагаз» та споживачем природного газу, оскільки він приєднався (акцептував) до умов Типового договору розподілу природного газу на підставі того, що здійснював фактичне споживання природного газу, що підтверджується довідкою про фінансовий стан особового рахунку, а отже є стороною цього Договору, має номер особового рахунку споживача. Таким чином, ОСОБА_1 взяв на себе зобов`язання не допускати несанкціонованого відбору природного газу та дотримуватись інших вимог цього Договору та не порушувати правила газопостачання.
Споживач ОСОБА_1 порушив вимоги чинного законодавства України, а також не виконав умови Договору та Кодексу газорозподільних систем.
Станом на день подання позову вартість необлікованого об`єму природного газу в сумі 83934,64 коп. за витрати за червень 2021 року по грудень 2021 року, загальним об`ємом 2559,95 м3.
У зв`язку з чим були вимушені звернутись із відповідним позовом до суду.
Ухвалою судувід 06.08.2024року відкритопровадження посправі вспрощеному позовному провадженні.
18.09.2024 року через підсистему «Електронний суд» від представника відповідача адвоката Василика А.В. надійшов відзив на позов, відповідно до якого зазначено, що ОСОБА_1 є побутовим споживачем послуг з розподілу (доставки) природного газу за адресою: АДРЕСА_1 та оплачує рахунки відповідача АТ «ОДЕСАГАЗ». Він же являється одноосібним власником квартири за зазначеною адресою, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №120939304 від 17.04.2018 року. Після отримання квартири у власність, ОСОБА_1 надав до ПАТ «Одесагаз» заяву-приєднання до умов Договору розподілу природного газу (для побутового споживача), особовий рахунок № НОМЕР_1 . Під час здійснення представникам ПАТ «Одесагаз» контрольного огляду комерційного вузла обліку газу на базі лічильника газу типу Gallus G-4, заводський № 002814507 у квартирі ОСОБА_1 , без його присутності та згоди, було нібито виявлено порушення та складено акт про порушення №02765 від 08.12.2021 року у квартирі споживача, ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 , - нібито встановлено порушення, а саме: несанкціоноване відновлення газопостачання, а також нібито несанкціоноване втручання у роботу ЗВТ. З актом ознайомлений ОСОБА_2 , який не являється ані власником квартири АДРЕСА_2 , ані представником ОСОБА_1 . Відповідно до протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу №14327 від 08.12.2021 року, демонтований лічильник у квартирі споживача, ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 а було скеровано на експертизу. 13.12.2021 року була проведена експертиза ЗВТ та пломб, про що складено Акт №324. Експертизою встановлено, відповідність місць фактичного розташування пломб місцям зазначеним у протоколі відповідають, цілісність за місцезнаходженням пломб, а також ознак порушень, зазначених у протоколі цілісність не порушено, цілісність заводського та повірочного тавра ЗВТ цілісність порушено, цілісність лічильного механізмі та корпусу ЗВТ цілісність не порушено, цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ цілісність не порушено, наявність сторонніх предметів всередині ЗВТ не виявлено, відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації відповідає, відповідність ЗВТ, програмного забезпечення, та контрольної суми паспорту на ЗВТ, та/або опису типу на цей тип ЗВТ відповідає. Висновок комісії, відповідно до акту експертизи: лічильник газу типу Gallus G-4 заводський №002814507; несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ: порушено цілісність заводського тавра на ЗВТ; відбитки тавра встановленої пломби на ЗВТ не відповідають відбиткам тавра заводу виробника; навколо пломби наявні чисельні відколи та подряпини. Протоколом повірки лічильника газу Gallus-20000 №/В/О від 16.12.2021 року встановлено: зовнішній вигляд відповідає, герметичність монтажу лічильника герметично, герметичність лічильника герметично, поріг чутливості лічильника відповідає. Відповідно до рішення комісії №2337аб від 27 січня 2022 року встановлено нібито порушення п.п.3 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ та п.п. 2 п. 2 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме: несанкціоноване відновлення газоспоживання, дане порушення виявлено при обстеженні представниками СОКПО 08.12.2021 року та зафіксовано в акті про порушення №02765 від 08.12.2021 року. За дане порушення здійснено розрахунок за граничними об`ємами споживання природного газу населенням. Відповідно до акту-розрахунку №02765 від 27.01.2022 року, ОСОБА_1 було неправомірно донараховано 2559,95 куб.м. природного газу на суму 83934,65 гривні. У 2018 році ОСОБА_1 , купує квартиру АДРЕСА_2 та між сторонами у цій справі розпочинається виконуватись договір про розподіл (доставку) природного газу, на підставі заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу (для побутового споживача), що зазначається самим Позивачем у позовній заяві, оскільки Позивачем ПАТ «ОДЕСАГАЗ» нараховується плата за надання послуг з розподілу (доставки) природного газу та надсилається відповідні квитанції на проведення оплати задля її проведення, а Відповідачем ОСОБА_1 проводяться такі оплати за названі послуги та подається щомісячно показники споживання газу, іншими словами, надсилання рахунків за розподіл (доставку) природного газу суперечить акту припинення надання названих послуг, тобто, за логікою, газ розподіляється (доставляється), а розподілення оплачується, що сторонами у цій справі не заперечується. Окрім цього, ані під час подання заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу ані під час проведення перевірки, сторону Відповідача не було ознайомлено про зупинення постачання природного газу до квартири АДРЕСА_3 . Працівниками Позивача ПАТ «Одесагаз» 08.12.2022 року в квартирі за абонентським номером 126А, за відсутності власника квартири чи його представника, складено акт про порушення № 02765, з таким актом був ознайомлений, за даними Акту про порушення, орендар квартири Позивача ОСОБА_3 , а зауважень, пропозицій ним не викладено. Окрім цього, до Акту додається фото та відеофіксація, яка в подальшому не розглядалась та не зазначалась в жодному з документів ПАТ «ОДЕСАГАЗ», а стороною Позивача дані докази не було додано до Позовної заяви. Протоколом № 14327 від 08.12.2021 року направлено демонтований у квартир Відповідача прилад обліку споживання газу на експертизу, в свою чергу актом № 324 експертизи ЗВТ та/або пломби від 13.12.2021 року за проведеною експертизою демонтованого у Відповідача газового лічильника встановлено, що відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в протоколі відповідає, цілісність та місцезнаходження пломб, зазначених в протоколі відповідає, цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ порушено, цілісність лічильного механізму та корпусу деформовано вхідний патрубок ПЛГ, наявність сторонніх предметів всередині ЗВТ не виявлено, відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації відповідає, Висновок комісії не виявлено втручання в роботу ЗВТ. Відповідача не було належним чином повідомлено про дату і час розгляду названого акту про порушення, після засідання комісії складено акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості на суму 83 934,64 грн. Зауважено, що у рішенні комісії №237аб від 27 січня 2022 року відсутні підписи всіх членів комісії, що є грубим порушенням Кодексу газорозподільних систем. Окрім цього, відсутній підпис про ознайомлення ОСОБА_1 чи його представника. На підставі вище викладеного, вважає, що в позові необхідно відмовити в повному обсязі (а.с.38-53).
12.11.2024 року через підсистему «Електронний суд» від представника відповідача адвоката Василика А.В. надійшло клопотання про долучення доказів, а саме:
- висновок щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна вих.№51/271/12від 12.04.2018 р.;
- витяг з договору про надання правничої допомоги від 03.09.2024 р.;
- витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №27035398 від 17.08.2010 р.;
- договір купівлі-продажу від 05.08.2010 р. з витягом про реєстрацію в Державному реєстрі правочинів;
- технічні паспорта на квартиру за адресою: АДРЕСА_1 ;
У судове засідання 13.11.2024 року з`явився представник відповідача - адвокат Василик А.В.
Представник позивача в судові засідання не з`явився, про день та час слухання справи повідомлявся належним чином та своєчасно, про що свідчать довідки про отримання смс-повідомлень (а.с.34,54,59,72) та довідки про доставку електронних листів (а.с.63,64,73,75). Про причини своєї не явки суду не повідомив.
Представник відповідача - адвокат Василик А.В. в судовому засідання надав пояснення, в яких просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі з підстав викладених у письмовому відзиві та на підставі наданих доказів по справі.
Дослідивши матеріали справи надані сторонами, заслухавши думку представника відповідача, суд встановив наступні фактичні обставини.
Судом встановлено,що ОСОБА_1 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_1 , а також є побутовим споживачем газуабонентом АТ «Одесагаз», особовий рахунок № НОМЕР_1 , що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №27035398 від 17.08.2010 р., договором купівлі-продажу від 05.08.2010 р. з витягом про реєстрацію в Державному реєстрі правочинів, технічними паспортами на квартиру за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.80-90).
Після отримання квартири у власність, ОСОБА_1 є побутовим споживачем газу, що підтверджується заявою-приєднання до умов Договору розподілу природного газу (для побутового споживача), особовий рахунок № НОМЕР_1 (а.с.11).
Акціонерне товариство «Одесагаз» є Операторам газорозподільної системи та здійснює діяльність з розподілу природного газу.
Діяльність Оператора ГРМ регулюєтьсяЗаконом України «Про ринок природного газу», Кодексом газорозподільних систем та Типовим договором розподілу природного газу, затвердженими Постановами НКРЕКП № 2494 та 2498 від 30.09.2015 р.
У п. 1.1 даного договору вказано, що договір є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
За умовами п. 1.2. договору його умови однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно доЗакону України «Про ринок природного газу»і Кодексу.
Пунктом 7 глави 3 розділу VI Кодексу та п.1.3 Договору передбачено, що фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема, надання підписаної споживачем заяви-приєднання, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документальне споживання природного газу.
Пунктом 2.3 Договору визначено, що при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватисяЗаконом України «Про ринок природного газу»та Кодексом. Оператор ГРМ (позивач) зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього договору та Кодексу.
Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу (п.5.1 Договору).
Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом та цим Договором. Для визначення об`єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в Оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку Споживача (п.5.2 Договору).
Пунктом 5.3 Договору передбачено, що у разі виявлення порушень вимог Кодексу газорозподільних систем при обліку спожитого природного газу побутовим Споживачем та Споживачем, що не є побутовим, за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу беруться об`єми природного газу, які нараховуються згідно з вимогами Кодексу.
Відповідно до підпункту 4, 5, 6, 7 пункту 7.4 Договору,ст.13 ЗУ «Про ринок природного газу», відповідач взяв на себе зобов`язання забезпечувати безперешкодний доступ на власні об`єкта чи земельну ділянку представникам позивача за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків; не допускати несанкціонованого відбору природного газу, забезпечити належну експлуатацію власних газових мереж відповідно до вимог Кодексу й експлуатаційної відповідальності сторін, дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу
Згідно з пунктом 7.2 Договору, Оператор ГРМ, зокрема, має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом. Договір укладається на невизначений строк (пункт 12.1).
Пунктами 1-6 глави 5 розділу XI Кодексу передбачено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цьогоКодексу.
Згідно статті 1 глави 2 Розділу XI Кодексу, до порушень споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування не облікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.
Глава 1 Розділ І Кодексу - несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Статтею 1 глави 3 Розділу XI Кодексу передбачено, що «у разі виявлення Оператором ГРМ ... несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму не облікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення».
13.12.2021 року проведено експертизу та складено акт №324, яким встановлено : «несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ лічильник Gallus-2000 G-4 заводський №002814507».
Експертизою встановлено, відповідність місць фактичного розташування пломб місцям зазначеним у протоколі відповідають, цілісність за місцезнаходженням пломб, а також ознак порушень, зазначених у протоколі цілісність не порушено, цілісність заводського та повірочного тавра ЗВТ цілісність порушено, цілісність лічильного механізмі та корпусу ЗВТ цілісність не порушено, цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ цілісність не порушено, наявність сторонніх предметів всередині ЗВТ не виявлено, відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації відповідає, відповідність ЗВТ, програмного забезпечення, та контрольної суми паспорту на ЗВТ, та/або опису типу на цей тип ЗВТ відповідає. Висновок комісії, відповідно до акту експертизи: лічильник газу типу Gallus G-4 заводський №002814507; несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ: порушено цілісність заводського тавра на ЗВТ; відбитки тавра встановленої пломби на ЗВТ не відповідають відбиткам тавра заводу виробника; навколо пломби наявні чисельні відколи та подряпини. Протоколом повірки лічильника газу Gallus-20000 №/В/О від 16.12.2021 року встановлено: зовнішній вигляд відповідає, герметичність монтажу лічильника герметично, герметичній лічильника герметично, поріг чутливості лічильника відповідає.
16.12.2021 року складено довідку №026824 про непридатність засобу вимірювальної техніки лічильника газу Gallus-2000 G-4 заводський №002814507.
27.01.2022 року відбулось засідання комісії та ухвалено рішення за №2337аб, яким визнано акт про порушення №02765 від 08.12.2021 року правомірним та провела донарахування в сумі 83934,64 грн. (а.с.8-11).
Правовідносини, що виникли між сторонами по справі врегульовані Кодексом газорозподільних систем, затвердженимпостановою НКРЕ від 30 вересня 2015 року №2494. положеннямиЦК України.Законом України «Про житлово-комунальні послуги»,Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Відповідно до положень частини першої, четвертоїстатті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність»законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб`єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.
Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб`єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.
Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядком подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затвердженим 08 липня 2015 року № 474, передбачено, що виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме його отримання споживачем.
Споживач забезпечує у зазначений в повідомленні строк доступ представника виконавця до засобу вимірювальної техніки. Представник виконавця пред`являє споживачеві направлення, видане йому виконавцем, для проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки, а також у разі потреби демонтажу такого засобу. Демонтаж засобу проводиться в присутності споживача та оформлюється актом за встановленою формою.
Після проведення періодичної повірки або ремонту виконавець у строк, зазначений в акті про демонтаж засобу вимірювальної техніки, забезпечує транспортування засобу вимірювальної техніки для його монтажу. Монтаж засобу вимірювальної техніки проводиться представником виконавця виключно у присутності споживача та оформлюється актом. Опломбування засобу вимірювальної техніки здійснюється представником виконавця у день його монтажу, про що зазначається в акті про монтаж засобу вимірювальної техніки.
Відповідно до п. 7 гл. 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем при виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом.
При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок не облікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
За визначенням п. 4 гл. 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу), втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Аналіз зазначеної норми свідчить про те, що склад порушення може мати місце за наявності складових елементів, а саме:
-наявність дій про втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу);
-наявність обставин того, що комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) витрата (споживання) природного газу, та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу;
-наявність причинно-наслідкового зв`язку між діями з втручання в роботу або конструкцію ЗВТ та обставинами того, що комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) витрата (споживання) природного газу.
Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу.
Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби, визначається за домовленістю сторін (в іншому разі Оператором ГРМ). Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу, персонально відповідає за цілісність пломби, встановленої на пакеті (тарі).
У разі відмови споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) від поставлення підпису в протоколі про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу про це в протоколі робиться відповідний запис, а його другий екземпляр надсилається поштою.
Експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
Відповідно до п. 6 гл. 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем, під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в яку було запаковано ЗВТ та/або пломбу.
Відповідно до п. 1 гл. 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цьогоКодексуперевірку комерційного ВОГ та його складових, зокрема, щодо відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу.
Відповідно до п. 7 гл. 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем до отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок не облікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акту про порушення свої зауваження та заперечення. До акту про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
За результатами розгляду акту про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акту про порушення. При задоволенні комісією акту про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
За оскаржуваним Актом-розрахунком № 02765 від 27.01.2022 року комісією встановлено порушення у виді несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та несанкціоноване відновлення газопостачання - без зазначення, в чому саме полягає таке порушення.
Відповідно до п. 4 гл. 1 Розділу І Кодексу газорозподільних систем несанкціоноване - втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Аналіз зазначеної норми свідчить про те, що склад порушення може мати місце за наявності складових елементів, а саме: наявність дій про втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема, лічильника газу); наявність обставин того, що комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) витрата (споживання) природного газу, та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу; наявність причинно- наслідкового зв`язку між діями з втручання в роботу або конструкцію ЗВТ та обставинами того, що комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) витрата (споживання) природного газу.
За відсутності хоча б однієї із названих умов-цивільно-правова відповідальність у виді відшкодування майнової шкоди не настає (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 18 березня 2015 р. у справі № 3-18гс15, Постанові Верховного суду від 10.07.2018 року у справі № 909/869/16) та від 24.10.2018 р. у справі №914/2384/17, від 14.04.2021 р. у справі № 509/4515/18, в яких суди наголосили, що несанкціонованим втручанням є не лише доведення факту пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням).
Оскільки, Актом № 324 експертизи ЗВТ та пломб від 13.12.2021 року не встановленого самого факту втручання в механізм та корпус ЗВТ, конструктивні елементи вихідного патрубка ЗВТ; не встановлено наявності сторонніх предметів всередині ЗВТ, зазначений акт визначає: «цілісність лічильного механізму та корпусу лічильника газу: пошкоджень корпусу лічильника газу не виявлено; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка, наявність сторонніх предметів всередині лічильника газу, механічні пошкодження та інше: сторонніх предметів всередині ЗВТ на виявлено; відсутні відомості у втручання в роботу лічильника газу наявним актам перевірки та/або відомостям про повірку та ремонт лічильника газу тощо: відомості про повірку та ремонт, а також планових втручань в роботу лічильника газу не надано», вбачається висновок, що комісією AT «ОДЕСАГАЗ» не встановлено несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.
В підпункті 1 та 6 пункту 1 глави 2 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зазначено, що до порушень споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування не облікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
Також,слід врахувати,що актомпро порушення№02765від 27.01.2022 року, протоколом № 14327 від 08.12.2021 року про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу - не встановлено порушення пломби, яка була встановлена на ЗВТ при його монтажі.
Єдиною підставою для нарахування штрафних санкцій позивачу було те, що відповідачем встановлено порушення цілісності заводського тавра. При цьому жодний документ, складений працівниками відповідача (акти, протоколи, інші документи) - не містить детального опису в чому саме полягає «порушення цілісності та місцезнаходження пломб» та «порушення цілісності заводського та повірочного тавра», але як наслідок встановлюється несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
Для захисту від несанкціонованого доступу до відлікового механізму лічильника газу, заводами - виробниками на них ззовні встановлюються пломби.
Несанкціонований доступ - проникнення до певного об`єкта без відповідного дозволу.
Пломба - одноразовий сигнально-контрольний запобіжно-охоронний пристрій (знак), навішування якого на певні конструктивні елементи підконтрольного об`єкта унеможливлює непомітність його несанкціонованого знімання без порушення цілісності самої пломби або пломбувального елемента.
На даний час найпоширенішими пломбами, які встановлюються на лічильники газу, являються полімерні та свинцеві (сплав на основі свинцю) пломби. Як правило, свинцеві пломби виливаються певних розмірів, після чого при встановленні тіло пломби обтискається пломбувальними пристроями з нанесенням тавр.
Заводи - виробники за допомогою обладнання з плашками наносять різноманітні маркувальні позначення на пломбах, які можуть включати в себе: рік, квартал, малюнок виробника, номер партії та інше. Плашки, які використовує виробник періодично змінюються (приблизно раз на рік), для забезпечення захисту від підробки. При нанесенні тавра на тіло пломби не допускаються дефекти, в зв`язку з тим, що плашки проходять своєчасну перевірку та очищення. У випадку, коли виявлено дефект, перевіряється уся партія лічильників та проводиться перенавішування пломби, що значно зменшує наявність виробничих дефектів на пломбах лічильників.
Перенавішування - санкціоноване знімання первісної пломби та навішування іншої пломби з оформленням відповідних супровідних документів.
Виробничі дефекти пломб можуть бути різноманітні, їх можливо виявити як неозброєним оком, так і за допомогою збільшувальних приладів (лупа, мікроскоп).
Найпоширенішими варіантами виробничих дефектів свинцевих пломбах є - нерівність тіла самої пломби, зміщення тавра, незначні подряпини.
Існують певні способи впливу на пломбу для її зняття з метою несанкціонованого перепломбування або її повної заміни, а саме: термічний спосіб - нагрівання тіла пломби, з подальшим її вилученням; механічний спосіб - виривання або переріз тіла пломби. Перепломбування - несанкціоноване знімання та повторне навішування пломби на підконтрольний об`єкт. Несанкціоноване зняття пломби проводиться з метою: зміни фактичних показань використаного газу; заміни деталей, що впливають на правильність відліку фактично використаного газу; додавання сторонніх предметів в конструкцію відлікових механізмів, що змінюють кількість обертів суматорів або примусової зупинки суматорів відлікового механізму. У випадку повторного перепломбування на пломбі залишаються різноманітні видимі неозброєним оком сліди стороннього впливу.
У зв`язку з тим, що несанкціонована заміна пломби проводиться за відсутності спеціального обладнання та з використанням саморобних плашок, сліди пошкодження маскуються під виробничі дефекти, що стає помітним при порівнянні з заводською пломбою, а саме: різниця відображення відтисків, повнота відтиску, зміщення відтиску, рівність торців елементів, глибина та якість заглиблень в елементах, та інші.
Яким би не було обладнання для виробництва несанкціонованої пломби, вона буде відрізнятися від пломб, виготовлених в заводських умовах.
Отже, для підтвердження факту несанкціонованої заміни пломби обов`язково потрібен еталонний зразок, для порівняння.
Таким чином, встановити несанкціоновану заміну пломби можливо лише при порівнянні з заводською пломбою.
З вищезазначеного вбачається відсутність належних та допустимих доказів самовільного підключення до газопостачання з боку ОСОБА_1 , отже, відсутній сам факт можливості постачання газу та, як наслідок, його споживання та наявність обставин того, що комерційним вузлом обліку не обліковувалися, чи обліковувалися частково, чи з порушенням законодавства, витрати (споживання) природного газу, та інші дії, що призвели б до викривлення даних обліку природного газу, і як наслідок, слід визнати протиправними та скасувати рішення засідання комісії про донарахування об`єму природного газу за несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ №2337аб від 27.01.2022 року та складений на його підставі Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу з червня 2021 року по грудень 2021 р. № 02765 від 27.01.2022 року складеного Акціонерним товариством «ОДЕСАГАЗ» в особі - Одеського міського Управління експлуатації газового господарства міста Одеси» по особовому рахунку споживача № НОМЕР_1 у зв`язку з чим, позовну заяву суд вважає обґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
З пояснень викладених у позові та пояснень сторони відповідача вбачається, що пошкодження встановленої пломби здійснено при вводі в квартиру, а саме у під`їзді будинку тобто у місці загального користування.
Тобто, у цьому випадку, відповідальність саме споживача ОСОБА_1 , за збереження і цілісність пломби на вводі у квартиру, суду не доведена та необґрунтована.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 19 Закону, для забезпечення безпеки газопостачання та готовності внутрішньобудинкових систем газопостачання та готовності внутрішньобудинкових систем газопостачання дво- або багатоквартирного будинку до надання послуг з розподілу та постачання природнього газу співвласники такого будинку або за їх рішенням - управитель багатоквартирного будинку, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, інша упоноважена співласниками особа мають укласти договір на технічне обслуговування внутрішнобудинкових систем газопостачання багатоквартирного будинку з оператором газорозподільної системи або іншим суб`єктом господарювання, який має право на виконання таких робіт.
Відповідно до пункту 2 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу спожитий об`єм природного газу визначається за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стануз дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договоруз дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців.
Однак, позивачем надано лише докази того, що вартість необлікованого природного газу ОСОБА_1 нараховувалась на підставі Акту №02765 від 27.01.2022 року за червень 2021 року по грудень 2021 року за 2559,95 м3., що складає 83934,64 грн. без будь-яких доказів як наявності газового обладнання та і доказів технічного стану цього обладнання, умов його використання, номінальної потужності та вартості закупівлі газу.
Тобто, доказів дотримання ПАТ "Одесагаз" встановленого порядку визначення необлікованих об`ємів природного газу суду не надано, а, отже, суд позбавлений можливості дослідити дотримання порядку визначення необлікованих об`ємів природного газу.
Крім того, відповідно до підпункту 2 пункту 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить несанкціоноване відновлення газоспоживання.
При цьому, відповідно до положень пункту 2 Глави 9 Розділу Х Кодексу та пункту 2 Глави 5 Розділу ХІ Кодексу, як перевірка комерційного вузла обліку газу чи контрольний огляд вузла обліку так і складання Акту про порушення, здійснюються у будь-який час доби у присутності споживача, що надає останньому, відповідно до пункту 7 Глави 9 Розділу Х Кодексу, право на ініціювання експертизи пломб, при виявленні ознак їх пошкодження та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.
Позивачем суду не надано доказів того, що пошкодження пломби, виявлене під час перевірки сталося внаслідок дій ОСОБА_1 , так як відсутній акт розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, а, отже, не доведено факту того, що до пломби на приладі обліку на вводі до квартири відповідача газу мав доступ лише відповідач та лише він відповідальний за збереження ії цілісності.
Оскільки, на переконання суду, неправомірне втручання в роботу газо-розподільної мережі є правопорушенням, позивач в даному випадку має довести наявність в діях відповідача складу цього правопорушення для застосування до останнього штрафних санкцій у вигляді визначеної суми оплати вартості не облікованого обсягу природного газу.
Юридичний склад правопорушення- це передбачений нормами права комплекс ознак (елементів), за наявності яких певне протиправне діяння можна кваліфікувати як проступок. Такий комплекс ознак передбачає чотири елементи: об`єкт, об`єктивна сторона, суб`єкт і суб`єктивна сторона, де суб`єкт - це особа, яка вчинила правопорушення.
Однак, за сукупністю наданих доказів, суд вважає недоведеним позивачем факт того, що порушення цілісності пломби на приладі обліку квартири, виникло внаслідок дій саме відповідача ОСОБА_1 , а не будь-якої іншої особи.
За таких обставин, суд доходить висновку про необґрунтованість вимог ПАТ «Одесагаз», а тому залишає їх без задоволення.
Згідно ч. ч. 1-2 ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів та показанням свідків.
У відповідності до ст. 88 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно дост. 16 ЦК Україникожна особа має право звернутися в суд за захистом свого цивільного права у випадку його порушення з вимогою про примусове виконання зобов`язання в натурі. Згідност. 13 ЦПК Українисуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст.13,141,263,265,268,272,354,355 Цивільного процесуального кодексу України, суд,-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Акціонерного Товариства «ОДЕСАГАЗ» до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого обсягу природного газу відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання його повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повний текст рішення суду виготовлений 19.11.2024 року.
Суддя Сергій ГАНОШЕНКО
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123150110 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Малиновський районний суд м.Одеси
Ганошенко С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні