РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
14 листопада 2024 р. Справа № 120/7278/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Свентуха Віталія Михайловича, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області до Фермерського господарства "КОЗАР" про зобов`язання вчинити дії, зупинення видаткових операцій на рахунках,-
ВСТАНОВИВ:
до Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Головного управління ДПС у Вінницькій області до Фермерського господарства "КОЗАР" про зобов`язання вчинити дії, зупинення видаткових операцій на рахунках.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначили, що згідно картки особового рахунку платника податків за відповідачем рахується податкова заборгованість в сумі 52619,74 грн., яка в добровільному порядку не погашена.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Відповідачу встановлено 15 денний строк з дня отримання даної ухвали для подачі до суду відзиву на позовну заяву.
Ухвала суду про відкриття провадження отримана відповідачем, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (№0600272002450). Разом з тим, своїм правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.
Відповідно до положень частини 6 статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
Фермерське господарство "КОЗАР" перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Вінницькій області.
Згідно інтегрованої картки платника податків за відповідачем рахується податковий борг з єдиного податку з юридичних осіб, що складає всього 52619,74 грн. в тому числі основного платежу - 50367,34 грн., штрафні санкції - 2252,40 грн.
Зазначена заборгованість підтверджується карткою особового рахунку, податковою декларацією від 31.01.2024 року та податковим повідомленням-рішенням №0035330413 від 08.02.2024 року.
З метою погашення грошового зобов`язання в адресу відповідача було направлено податкову вимогу №0006775-1311-0232 від 05.03.2024 року. Проте вказана податкова вимога залишилась без належного виконання.
У зв`язку із несплатою податкового боргу, Головним управління ДПС у Вінницькій області прийнято рішення від 05.03.2024 року про опис майна у податкову заставу, що перебуває у власності (господарському віданні або оперативному управлінні) ФГ "КОЗАР".
Надалі, позивачем надіслано відповідачеві лист щодо підготовки переліку ліквідного майна в розрізі найменувань (разом з документами, підтверджуючими право власності на дане майно та його залишкову балансову вартість), яке можна було б використати для погашення податкового боргу і, яке він надає для опису в податкову заставу.
08 квітня 2024 року податковий керуючий Ткач Олена Василівна склала акт відмови Фермерського господарства "КОЗАР" від опису майна в податкову заставу №28/30806556 у зв`язку не наданням документів, необхідних для такого опису.
08 квітня 2024 року податковим керуючим також складено акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим.
Вказані обставини слугували підставою для звернення контролюючого органу до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із такого.
Особливості погашення податкового боргу врегульовано главою 9 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).
Пунктом 89.1 статті 89 ПК України визначено, що право податкової застави виникає:
- у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;
- у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.
Відповідно до пункту 89.2 цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Пунктом 89.3 статті 89 ПК України передбачено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно з розділом 3 Порядку призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.05.2017 №529, основними функціями та повноваженнями податкового керуючого щодо податкової застави є зокрема:
- одержання від платника податків документів, необхідних для опису майна в податкову заставу (п.3 р.3 Порядку);
- здійснення аналізу фінансового стану платника податків, що має податковий борг, та стану забезпечення такого боргу податковою заставою (п.4 р.3 Порядку);
- здійснення опису майна у випадках, передбачених Кодексом, та складання акта опису такого майна (п.5 р.3 Порядку);
- підготовка документів для звернення контролюючого органу до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках/електронних гаманцях платника податків, зокрема шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку, іншій фінансовій установі, небанківського надавача платіжних послуг, емітента електронних грошей (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу) та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені Кодексом (п.9 р.3 Порядку);
- здійснення перевірки стану збереження майна, що перебуває у податковій заставі (п.10 р.3 Порядку);
- складання акта про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (п.11 р.3 Порядку);
- отримання від платника податків інформації та документів про операції з майном, яке перебуває у податковій заставі (п.15 р.3 Порядку);
- забезпечення отримання від платника податків інформації про майно, яке перебуває у податковій заставі, а також технічної, технологічної та іншої супровідної документації на таке майно (п.20 р.3 Порядку);
- здійснення інших функцій, визначених законом (п.21 р.3 Порядку).
Судом встановлено, що контролюючим органом прийнято рішення від 05.03.2024 року про опис майна у податкову заставу, що перебуває у власності (господарському віданні або оперативному управлінні) ФГ "КОЗАР".
Надалі, платнику направлено повідомлення про підготовку переліку ліквідного майна в розрізі найменувань (разом з документами, підтверджуючими право власності на дане майно та його залишкову балансову вартість), яке можна було б використати для погашення податкового боргу і, яке він надає для опису в податкову заставу від 05.03.2024 року №8257/6/02-32-13-11-17.
08 квітня 2024 року податковим керуючим ОСОБА_1 складено акт відмови Фермерського господарства "КОЗАР" від опису майна в податкову заставу та акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим, у зв`язку із не наданням документів, необхідних для опису майна у податкову заставу.
Суд зазначає, що у разі якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу та/або не подає документів, необхідних для такого опису, податковий керуючий складає акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу. Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу (пункт 89.4 статті 89 ПК України).
Контролюючі органи мають право звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом (підпункт 20.1.32 пункту 20.1 статті 20 ПК України).
Системний аналіз наведених положень свідчить про те, що у разі перешкоджання платником податків виконанню податковим керуючим повноважень, контролюючі органи мають право звертатися до суду податковому керуючому виконанню щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності та щодо зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого.
При цьому, у разі не допуску контролюючого органу до опису майна у податку заставу та/або не подання документів, необхідних для такого опису, останній звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
З огляду на викладене та враховуючи те, що ФГ "КОЗАР" перешкоджає податковому керуючому виконанню його повноважень, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у спосіб зупинення видаткових операцій на рахунках/електронних гаманцях ФГ "КОЗАР" шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності ФГ "КОЗАР", що знаходяться в банку, іншій фінансовій установі, небанківському надавачу платіжних послуг, емітенті електронних грошей (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу).
Крім того, оскільки ФГ "КОЗАР" не надано документи, необхідні для опису майна у податку заставу, що повністю підтверджується належними і допустимими доказами, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог щодо заборони відчуження рухомого та нерухомого майна та зобов`язання відповідача допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Відтак, з огляду на те, що обставини, наведені позивачем у адміністративному позові, знайшли підтвердження в ході судового розгляду, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належить задовольнити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Зупинити видаткові операції на рахунках/електронних гаманцях Фермерського господарства "КОЗАР" шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності Фермерського господарства "КОЗАР", що знаходяться в банку, іншій фінансовій установі, небанківському надавачу платіжних послуг, емітенті електронних грошей (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу).
Заборонити Фермерському господарству "КОЗАР" вчиняти дії щодо відчуження рухомого та нерухомого майна.
Зобов`язати Фермерське господарство "КОЗАР" допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, ЄДРПОУ ВП 44069150);
Відповідач: Фермерське господарство "КОЗАР" (вул. Дружби, 1, с. Савинці, Гайсинський район, Вінницька область, 24335, ЄДРПОУ 30806556).
Суддя Свентух Віталій Михайлович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123151067 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні