Рішення
від 19.11.2024 по справі 160/20456/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2024 рокуСправа №160/20456/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

29.07.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, у якій просить:

- визнати дії працівників Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови у видачі ОСОБА_1 посвідчення «особи з інвалідністю внаслідок війни»;

- зобов`язати працівників Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області видати ОСОБА_1 посвідчення «особи з інвалідністю внаслідок війни».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем безпідставно відмовлено позивачу у видачі посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, оскільки є належне та достатнє підтвердження участі позивача у складі формувань Цивільної оборони, що відповідає п. 9 частини другоїстатті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/20456/24 та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

05.09.2024 від Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області засобами поштового зв`язку до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків Чорнобильській АЕС у 1986 році категорії 1. Однак, докази, що свідчили б про залучення заявника до формувань Цивільної оборони для ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відсутні. Зазначене дає підстави вважати, що факт перебування позивача у склад формування цивільної оборони підприємства, на якому він працював та брав участь у вивезенні тварин із зони аварії Чорнобильської АЕС у 1986 році є недоведеним. Вказує, що у зв`язку із неврегульованістю на законодавчому рівні чіткого механізму видачі довідки для встановлення статусу особи з інвалідності внаслідок війни для осіб, ліквідаторів аварії категорії 1 відповідно до пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та відсутністю розпорядчого документа документального підтвердження своєї безпосередньої участі у ліквідації наслідків аварії Чорнобильської катастрофи в складі формувань Цивільної оборони, Управлінням соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації відмовлено в установленні статусу особи з інвалідністю внаслідок війни згідно з пунктом 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видачі посвідчення з написом "Особа з інвалідністю внаслідок війни" ОСОБА_1 .

18.09.2024 засобами поштового зв`язку від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій підтримано позицію, викладену у позовній заяві.

Згідно з частинами 5, 8статті 262 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Позивач є особою, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, та є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, категорія 1, має групу інвалідності II по причині захворювання, пов`язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 від 25.04.2024 року, довідкою МСЕК серії 12 ААГ № 002453, експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 29.12.2023 року № 9665.

ОСОБА_1 був безпосередньо зайнятий у роботах по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС у період з 03.05.1986 року по 07.05.1986 року, а саме був у відрядженні у Чорнобильському районі Київської області на вивозі скота, що підтверджується наступними документами: рішенням суду ім`ям УРСР від 14.09.1993 року, яким встановлено факт участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та факт перебування в зоні відчуження з 03 травня 1986 року по 08 травня 1986 року за наказом про відрядження колгоспу «Перше травня»; розпорядженням правління колгоспу «Перше травня» від 03.05.1986 року; довідкою КСП «Перше травня» про відрядження та перебування в Чорнобильському районі; архівною довідкою про отриману заробітну плату у 1986 році в колгоспі «Перше травня» № 399 від 21.12.2020.

Згідно з експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 29.12.2023 року № 9665 захворювання позивача пов`язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу йому посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війнивідповідно до п.9 ч.2ст.7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Листом від 08.05.2024 року № 346/01 Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області повідомлено позивачу, що окрім документів, наявних в особовій справі в структурному підрозділі соцзахисту населення, а саме-довідки до акта огляду МСЕК № 002453; Експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України № 9665 від 29.12.2023р; Рішення суду ім`ям УРСР від 14.09.1993 року, яким встановлюється факт участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та факт перебування в зоні відчуження з 03 травня 1986 по 08 травня 1986 рр. за наказом про відрядження колгосп "Перше травня"; розпорядження правління колгоспу "Перше травня" від 03.05.1986 р.; довідки КСП "Перше травня" про відрядження та перебування в Чорнобильському районі; архівної довідки про отриману зарплату у 1986 році в колгоспі "Перше травня" № 399 від 21.12.2020 р., що свідчить про трудові відносини із підприємством; посвідчення ліквідатора аварії на Чорнобильській станції 1 категорії А067704 від 25.04.2024 р. - для встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 9 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" необхідно надати документи, що підтверджують залучення до складу формувань Цивільної оборони та учать у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у складі одного із таких формувань.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови у видачі посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначенийЗаконом України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(далі Закон №3551-XII).

Відповідно до положень пункту дев`ятого частини другоїстатті 7 Закону № 3551-XIIдо інвалідів війни належать інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.

Таким чином, особи залучені до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювання пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи належать до інвалідів війни.

Відповідно достатті 10 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.

Отже, особи залучені до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювання пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи належать до інвалідів війни.

Правила видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни врегульовані Положенням про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302(далі Положення № 302).

Згідно із пунктом 2 Положення № 302 посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинністьЗакону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», на основі якого надаються відповідні пільги і компенсації.

Пунктом 3 Положення №302 передбачено, що відповідно доЗакону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни. Інвалідам війни (стаття 7 зазначеного Закону) видаються посвідчення з написом «Посвідчення інваліда війни» та нагрудний знак «Ветеран війни інвалід».

Абзацом 2 пункту 7 Положення № 302 встановлено, що «Посвідчення інваліда війни», «Посвідчення учасника війни» і відповідні нагрудні знаки, «Посвідчення члена сім`ї загиблого» видаються органами праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина.

Згідно із пунктом 10 Положення №302 «посвідчення інваліда війни» видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.

Відповідно до вимог нормативно-правових актів з Цивільної оборони, які були чинними на момент аварії на Чорнобильській катастрофі, зокрема, Положення про Цивільну оборону СРСР, затверджене постановою ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР №1111-1976, наказу заступника Міністра оборони СРСР начальника ЦО СРСР №90 від 06.06.1975 (Положення про невоєнізовані формування ЦО і норми оснащення (табелювання) їх матеріально-технічними засобами) та №92 від 29.06.1976 (Настанова по організації та веденню Цивільної оборони в районі (сільському на сільськогосподарському об`єкті народного господарства), розпорядження начальника ЦО СРСР від 26.04.1986, начальника ЦО УРСР від 28.04.1986, начальника Цивільної оборони Київської області - голови Київської обласної ради народних депутатів трудящих за 1986 рік (від 29.04.1986 №01, від 30.04.1986 №02, від 19.05.1986 № 52), Цивільна оборона організовувалася за територіально-виробничим принципом в усіх населених пунктах та на всіх об`єктах народного господарства, а до складу її невоєнізованих формувань зараховувалися в обов`язковому порядку громадяни СРСР, в тому числі чоловіки у віці від 16 до 60 років, за винятком інвалідів та осіб, які мали мобілізаційний припис та жінки від 16 до 55 років, за винятком вагітних жінок та жінок, які мають малолітніх дітей.

Аналіз норм чинного законодавства дає підстави для висновку про те, що факт залучення громадян до складу формувань цивільної оборони не потрібно встановлювати, оскільки відповідно до норм законодавства, що діяло на момент аварії на Чорнобильській АЕС на всіх без виключення підприємствах, установах та організаціях, до складу цивільної оборони в обов`язковому порядку зараховувалось все працездатне населення.

Суд враховує, що позивач став інвалідом внаслідок захворювань, пов`язаних з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЄС, що підтверджується наявними доказами у справі.

Таким чином, суд вважає, що позивачем до Управління соціального захисту населення Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області були подані всі необхідні документи на підтвердження того, що він брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у складі формувань Цивільної оборони та отримав інвалідність внаслідок захворювань, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, тому має право на встановлення статусу інваліда війни із видачею відповідного посвідчення.

При цьому, жоден нормативний документ з питань цивільної оборони не містить однозначної вимоги щодо обов`язковості видання розпорядчого документу про залучення кожної конкретної особи до дій у складі формувань Цивільної оборони.

Така ж правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 13.04.2017 у справі № К/800/11747/17.

З огляду на зазначене, відмова відповідача у встановленні позивачу статусу інваліда війни і видачі відповідного посвідчення є необґрунтованою та такою, що порушує право позивача на одержання вказаного статусу та пов`язаного з ним соціального захисту.

Відповідно до ч. 2ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на предмет спору та встановлені у цій справі обставин, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправними дій щодо відмови Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області у встановленні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та видачі посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни і, як наслідок зобов`язання Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області встановити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни у відповідності до п. 9 ч. 2ст. 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

На переконання суду, такий спосіб захисту прав позивача є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Згідно з частиною 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, суд робить висновок про задоволення позову.

Розподіл судових витрат у відповідності до вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду цієї справи не здійснюється, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п. 10 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», як громадянин, віднесений до 1 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 25.04.2024.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (вул. Гетьманська, буд. 23, м. Нікополь, 53211, код ЄДРПОУ 25842378) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови у встановленні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та видачі посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області встановити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни у відповідності до п. 9 ч. 2ст. 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123151420
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —160/20456/24

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні