Рішення
від 13.11.2024 по справі 912/2246/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2024 рокуСправа № 912/2246/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участю секретаря судового засідання Колісник Т.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/2246/24

за позовом Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації,

до відповідачів: Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області

та Новгородківської селищної ради,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України",

про визнання недійсним розпорядження, скасування державної реєстрації,

представники:

від прокуратури - Радкевич С.В., посвідчення від 01.03.2023 № 075389;

від позивача - участі не брали;

від відповідача 1 - участі не брали;

від відповідача 2 - участі не брали;

від третьої особи - Кутурлаш О.П., довіреність від 04.06.2024 № 277.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області, в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації до Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області та Новгородківської селищної ради про таке:

- визнати недійсним розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 № 289-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів)" щодо затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га;

- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га, вчинену в Державному земельному кадастрі від 18.10.2013, з покладанням на відповідачів витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 в силу положень ст. 19, 55, 84 Земельного кодексу України та п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, п. 2 Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" відноситься до земель державної власності лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства у порядку, визначеному Лісовим кодексом України, та перебуває у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства.

Прийняттям органом державної влади рішення, за яким сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 з віднесенням до земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, порушено порядок зміни цільового призначення землі, визначений Земельним кодексом України.

З огляду на викладене, розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації щодо затвердження документації із землеустрою відносно спірної земельної ділянки прийнято всупереч вимогам ст. ст. 20, 56, 84, 122, 141, 142, 149 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України.

Ухвалою від 09.09.2024 позовну заяву Керівника Знам`янської окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації, до Кропивницької районної державної адміністрації та Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання недійсним розпорядження та скасування державної реєстрації залишено без руху.

16.09.2024 до господарського суду від Керівника Знам`янської окружної прокуратури надійшли пояснення від 12.09.2024 № 52/02-712ВИХ-24, які по суті є заявою про усунення недоліків.

Ухвалою від 16.09.2024 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 912/2246/24. Постановлено справу № 912/2246/24 розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.10.2024 на 12:00. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України".

24.09.2024 до господарського суду від Новгородківської селищної ради надійшли відзиви на позовну заяву від 24.09.2024 № б/н, в яких відповідач 2 просить відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог повністю, судові витрати покласти на позивача.

В обґрунтування своїх заперечень відповідач 2, зокрема, зазначив, що ним відомості про спірну земельну ділянку в Державний земельний кадастр не вносились, державна реєстрація не здійснювалась за відсутності таких повноважень відповідно до Закону України "Про державний земельний кадастр" та постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 "Про затвердження Порядку ведення державного земельного кадастру". Також відповідач 2 не має відповідного обов`язку та повноважень на скасування державної реєстрації земельної ділянки та не є відповідальним за дії державного органу, яким проведено державну реєстрацію земельної ділянки, а також не є правонаступником Новгородківської районної державної адміністрації. У зв`язку з чим, Новгородківська селищна рада не може бути відповідачем у даній справі.

27.09.2024 до господарського суду від Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" надійшли пояснення від 23.09.2024 № 1975/22.14-2024, в яких третя особа зазначила, зокрема, про те, що земельна ділянка в кварталі 47 виділ 5 Кропивницького (Новгородківського) лісництва філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України", на який накладався кадастровий номер 3523481300:02:000:9051 відноситься до земель лісового фонду та на даний час перебуває в постійному користуванні Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" згідно планово-картографічних матеріалів та із земель державного лісового фонду не вилучались.

Згідно Проекту організації та розвитку лісового господарства державного підприємства "Компаніївське лісове господарство" Новгородківське лісництво (таксаційний опис) 2020 року вищезазначена земельна ділянка має категорію "Інші захисні ліси" та відноситься до земель лісового фонду, що підтверджено матеріалами лісовпорядкування і за минулі роки, а саме Проекту організації та розвитку лісового господарства державного підприємства "Компаніївське лісове господарство" Новгородківське лісництво (таксаційний опис) 2010 року.

Земельна ділянка в кварталі 47 виділ 5 Кропивницького (Новгородківського) лісництва філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" відноситься до особливо захисних лісових ділянок, на якій зростають насадження - медоноси, а саме акація біла, рік створення - 2012.

Таким чином, за твердженням третьої особи, документально встановлено, що спірна лісова ділянка перебувала раніше та на даний час перебуває в постійному користуванні Державного підприємства "Ліси України".

30.09.2024 до господарського суду від Новгородківської селищної ради надійшли заяви про проведення підготовчого засідання 14.10.2024 без участі представника відповідача 2 та призначення справи до розгляду.

01.10.2024 до господарського суду від Кіровоградської обласної державної адміністрації надійшла заява від 01.10.2024 про розгляд справи за відсутності представника позивача та письмові відомості щодо підтримання позовних вимог прокурора від 01.10.2024, в яких позивач просить провести підготовче засідання 14.10.2024 без участі представника Кіровоградської обласної державної адміністрації та призначення справи до розгляду, позовні вимоги прокурора підтримав в повному обсязі.

02.10.2024 до господарського суду від Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області надійшла відповідь на відзив відповідача 2, в якій прокурор вважає наведені твердження Новгородківської селищної ради необґрунтованими та безпідставними, позов просить задовольнити у повному обсязі. У відповіді на відзив прокурор просить врахувати, що об`єктом спору в цій справі є земельна ділянка, що фактично на даний час належить територіальній громаді, а позивач фактично бажає усунути перешкоди щодо користування та розпорядження цим майном, у тому числі шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки. Дії суб`єкта владних повноважень - державного кадастрового реєстратора щодо державної реєстрації земельної ділянки не є предметом спору у даній справі, оспорюється правомірність набуття Новгородківською селищною радою земельної ділянки. Цей спір стосується виключно приватно-правових відносин. Заявлена позовна вимога про скасування державної реєстрації земельної ділянки має на меті припинення існування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.

Крім того зважаючи, що земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, відноситься до земель лісового фонду і не може відноситися до земель сільськогосподарського призначення, її існування у визначеній конфігурації та встановлених межах суперечить закону та створює перешкоди у реалізації її власником - Державою в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації своїх прав власника.

Прокурор зазначає, що без скасування державної реєстрації вказаної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, землі лісогосподарського призначення у її складі будуть рахуватися як землі сільськогосподарського призначення, а status quo ante спірної землі залишиться невідновленим, що не відповідатиме ефективному способу захисту порушеного права держави.

Згідно з п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, які набрали чинності з 27.05.2021, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Означене дає підстави Новгородківській селищній раді до моменту скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки лісогосподарського призначення, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, як землям сільськогосподарського призначення, здійснювати володіння, користування та розпорядження цією ділянкою, як уповноваженому державою органу. Саме тому Новгородківська селищна рада виступає відповідачем 2 за позовною вимогою про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

14.10.2024 суд відкрив підготовче засідання. У підготовчому засіданні брали участь прокурор та представник третьої особи.

Ухвалою від 14.10.2024 господарський суд закрив підготовче провадження у справі № 912/2246/24. Справу № 912/2246/24 призначив до судового розгляду по суті на 13.11.2024 на 11:30 год.

06.11.2024 до господарського суду від Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області надійшло клопотання в порядку ст. 80 ГПК України від 28.10.2024 № 52/02-8581ВИХ-24, в якому прокурор просить приєднати до матеріалів справи письмові докази: копію листа Державного архіву Кіровоградської області № 399/672/01-40 від 24.10.2024; копію рішення Кіровоградської обласної ради № 102 від 18.08.1999 "Про надання земельних ділянок лісового фонду"; копію листа Знам`янської окружної прокуратури № 52/02-8352ВИХ-24 від 21.10.2024. У клопотанні вказано, що після скерування до суду позовної заяви прокурору стало відомо про наявність іншого письмового доказу по справі, який вказує на передання спірної земельної ділянки у постійне користування державному лісогосподарському підприємству та належність вказаної ділянки до земель лісогосподарського призначення. Вказаний документ не здобуто раніше, у зв`язку з відсутністю інформації про період прийняття даного рішення, його індивідуальні ознаки та реквізити. Після виявлення вказаного документу прокурором 21.10.2024 скеровано відповідний запит до Державного архіву Кіровоградської області та 24.10.2024 отримано його копію.

08.11.2024 до суду надійшла заява Кіровоградської обласної державної адміністрації про розгляд справи без участі.

11.11.2024 до суду надійшла заява Новгородківської селищної ради про розгляд справи без участі.

13.11.2024 господарський суд відкрив судове засідання. У судовому засіданні брали участь прокурор та представник третьої особи.

Протокольною ухвалою від 13.11.2024 господарський суд задовольнив клопотання Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області про долучення документів від 28.10.2024 № 52/02-8581-24 та долучив подані документи до матеріалів справи № 912/2306/24.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представник третьої особи, зачитавши заяви по суті справи, дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

З позовом про визнання недійсним розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 № 289-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів)" щодо затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3.0172 га, вчиненої у Державному земельному кадастрі від 18.10.2013, в інтересах держави звернувся Керівник Знам`янської окружної прокуратури.

Згідно ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом у справі № 912/2246/24, вважає належними суб`єктом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Кіровоградську обласну державну адміністрацію.

В обґрунтування порушення інтересів держави прокурор вказує на те, що незаконне вилучення земель державної власності лісогосподарського призначення та безпідставна зміна їх цільового призначення на землі сільськогосподарського призначення зі зміною форми власності та державного розпорядника таких земель, не може відповідати суспільному інтересу та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права в країні.

Зокрема, такі дії порушують інтереси держави у сфері ефективного використання земельних та лісових ресурсів, оскільки унеможливлюють реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних і лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.

За таких обставин "суспільним", "публічним" інтересом звернення прокуратури до суду з цим позовом є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - зміни цільового призначення земель лісового фонду, недопущення можливості розпорядження спірною ділянкою не уповноваженим суб`єктом - Кіровоградською районною державною адміністрацією, та після 27.05.2021 внаслідок змін у законодавстві - Новгородківською селищною радою, в межах території якої на даний час розташована спірна земельна ділянка.

Вказане є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред`явлення цього позову.

Отже, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес.

Враховуючи положення ст. 84, 122, 149 Земельного кодексу України, Кіровоградська обласна державна адміністрація є розпорядником земельних ділянок лісогосподарського призначення державної власності.

Відповідно до ст. 15-17, 319, 386 Цивільного кодексу України Кіровоградська обласна державна адміністрація має право звернутися до суду за захистом порушеного права, як власник та розпорядник земель державного лісового фонду, однак заходів до усунення порушень законодавства дотепер вжито не було.

Знам`янська окружна прокуратура листом від 14.05.2024 звернулася до Кіровоградської обласної державної адміністрації, у якому вказано про порушення права держави на землі лісогосподарського призначення та звернуто увагу на необхідність вжиття облдержадміністрацією, як розпорядником земель державного лісового фонду, заходів до захисту інтересів держави.

Водночас, листом від 23.05.2024 Кіровоградська обласна державна адміністрація повідомила прокуратуру про те, що не зверталась до судової влади з позовними заявами стосовно повернення зазначених земельних ділянок, а вжиття заходів щодо усунення можливих порушень у судовому порядку унеможливлено відсутністю коштів для сплати судового збору.

Також облдержадміністрацією не було вжито інших заходів на захист інтересів держави, які є очевидними й очікуваними за даних обставин. Не проінформовано про вивчення правових підстав відведення спірної ділянки, не розпочато листування з органами прокуратури для отримання копій документів з приводу встановлених порушень закону відносно спірних ділянок для подальшого реагування, тощо.

Позиція позивача засвідчила не тільки той факт, що заходи на захист інтересів держави відносно спірних земельних ділянок ним не вживатимуться, а й викликала цілком обґрунтований сумнів у тому, що вони взагалі заплановані та/або проводитимуться у майбутньому.

Враховуючи, що спірна земельна ділянка відносяться до земель державного лісового фонду, які перебувають під особливою охороною держави, невжиття Кіровоградською облдержадміністрацією протягом розумного строку після отримання повідомлення про наявність порушень інтересів держави заходів до їх поновлення є підставою для звернення прокурора до суду. Аналогічна позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 № 912/2385/18.

Про намір звернутися до суду з позовною заявою Знам`янською окружною прокуратурою на виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" попередньо повідомлено Кіровоградську обласну державну адміністрацію листом від 19.06.2024 № 52-4736ВИХ-24.

Таким чином, звернення прокурора до суду в інтересах держави, а саме Кіровоградської обласної державної адміністрації, є правомірним і виправданим, оскільки, як зазначалося вище, вказаним органом самостійно таких заходів не вжито і, як наслідок, інтереси держави залишилися незахищеними.

Наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави у даному спорі не оскаржена на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та проаналізувавши позиції сторін, викладені в заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Новгородківською районною державною адміністрацією 16.08.2013 винесено розпорядження № 217-р, яким надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної форми власності за межами населених пунктів орієнтовною площею 3 498 га, на території Новгородківського району Кіровоградської області.

Розпорядженням № 289-р Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів) на території Новгородківського району Кіровоградської області, у розрізі сільських (селищної) рад загальною площею 3498,7368 га.

На підставі технічної документації із землеустрою 18.10.2013 проведено реєстрацію земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, в Державному земельному кадастрі, форма власності - державна, площею 3,0172 га, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для товарного сільськогосподарського виробництва.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речові права на указану земельну ділянку не зареєстровані.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 716-р "Про визначення адміністративних центів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" територія Інгуло-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області увійшла до складу Новгородківської територіальної громади.

Відповідно до пп. 11 п. 1 постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" у Кіровоградській області утворено Кропивницький район, до складу якого увійшла територія Новгородківської селищної територіальної громади.

Рішенням Новгородківської селищної ради № 18 "Про початок реорганізації Інгуло-Камянської сільської ради шляхом приєднання до Новгородківської селищної ради" від 02.12.2020 розпочато реорганізацію Інгуло-Кам`янської сільської ради шляхом приєднання до Новгородківської селищної ради.

На даний час земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 знаходиться на території Новгородківської селищної ради.

Відповідно до Плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП ім. Інгуло-Кам`янське (із Державного акту на право колективної власності на землю КСП "Інгуло-Кам`янське") земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, знаходиться на землях колективної власності КСП ім. Інгуло-Кам`янське, землі резерву (позначка "2").

Прокурор зазначає, що згідно з п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, які набрали чинності з 27.05.2021, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Разом з тим, за інформацією філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" від 17.05.2024 № 872/22.14-2024 земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, перебуває у складі земель лісогосподарського призначення і розташована у кварталі 47 виділ 5 Кропивницького (Новгородківського) лісництва філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" та на даний час перебуває в постійному користуванні спеціалізованого лісогосподарського підприємства.

Земельна ділянка з кварталу 47, у якому на даний час розташована земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051, була передана до земель лісогосподарського призначення Долинському державному лісогосподарському підприємству за рішенням Новгородківської районної ради народних депутатів від 25.03.1998 № 137 "Про передачу земель державному сільськогосподарському підприємству" шляхом вилучення (за згодою) у КСП "Інгуло-Кам`янське" та вперше вона облікована, як земельна лісова ділянка, під час базового лісовпорядкування 2009-2010 років.

Так, за матеріалами базового лісовпорядкування 2009-2010 року, зокрема Проектом організації і розвитку лісового господарства державного підприємства "Компаніївський лісгосп" Кіровоградського обласного управління лісового та мисливського господарства (Новгородківське лісництво) спірна земельна ділянка обліковувалася у кварталі 47, виділ 5, характеристика - особливо-захисні лісові ділянки, насадження - медоноси, рік створення насаджень - 2012, за матеріалами базового лісовпорядкування 2019-2020 років - у кварталі 47, виділ 5, характеристика - особливо-захисні лісові ділянки, насадження - медоноси, рік створення насаджень - 2012.

За твердженням прокурора, у відповідності до положень ст. 7, 76 Земельного кодексу України (в редакції 1990 року), ст. 4, 6, п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України (в редакції 1994 року) та абз. 1 п. 2 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр", упродовж 15 років до часу прийняття Новгородківською районною адміністрацією рішення щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення та формування цієї земельної ділянки як об`єкта цивільних прав за правилами ст. 79-1 Земельного кодексу України, вона перебувала у власності держави та у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства.

Враховуючи викладене, прокурор вважає, що розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 № 289-р в частині інвентаризації спірної земельної ділянки суперечить вимогам закону, а існуюча реєстрація землі створює перешкоди власнику державі Україна в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації у розпорядженні та користуванні своїм майном.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора до суду.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

За змістом ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України (у тексті рішення законодавчі акти в редакції чинній на час виникнення та існування правовідносин) земельні відносини, що виникають при використанні лісів, регулюються цим Кодексом. Інші нормативні акти застосовуються у випадку, якщо вони не суперечать останньому.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, однією з яких є - землі лісогосподарського призначення.

Статтею 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

За приписами п. ґ ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України землі лісогосподарського призначення належать до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність.

Відповідно до ст. 5 Лісового кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства.

Згідно зі ст. 57 Земельного кодексу України порядок використання земель лісового фонду визначається законом.

Відповідно до Плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП "Інгуло-Кам`янське" (із Державного акту на право колективної власності на землю КСП "Інгуло-Кам`янське" від 09.12.1996) станом на момент передачі земель у колективну власність до лісового фонду на території Інгуло-Кам`янської сільської ради відносилося 236,8 га (позначка "3").

Після 1996 року земельні ділянки на території Інгуло-Кам`янської сільської ради та КСП "Інгуло-Кам`янське" до земель лісового фонду згідно з даними проектів організації та розвитку лісового господарства Компаніївського держлісгоспу від 2000 року, ДП "Компаніївський лісгосп" від 2010 року передавалися згідно з рішенням Новгородківської районної ради від 25.03.1998 № 137 та рішенням Кіровоградської обласної ради від 18.08.1999 № 102.

Станом на момент прийняття рішення Новгородківської районної ради від 25.03.1998 № 137 діяло земельне законодавство, згідно з яким ((ст. 7 Земельного кодексу України від 18.12.1990 (який діяв на час передання земельної ділянки у постійне користування 1998 року)) користування землею було постійним або тимчасовим.

Постійним визначалося землекористування без заздалегідь установленого строку. У постійне користування земля надавалася Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, зокрема, для ведення лісового господарства спеціалізованим підприємствам.

Рішенням Новгородківської районної ради від 25.03.1998 № 137 "Про передачу земель державному сільськогосподарському підприємству" погоджено передачу Компаніївському держлісгоспу земельних ділянок КСП "Інгулокам`янське" незімкнених лісів 156 га, прилеглих пасовищ 54 га, сильно змитої ріллі 40 га.

Згідно з інформацією відділу № 2 управління забезпечення державної політики у сфері земельних відносин Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 14.06.2024 №1413/290-24 земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 належала колишньому КСП "Інгулокам`янське".

Таким чином, земельна ділянка, на якій розташована спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051, передана до земель лісогосподарського призначення Компаніївського державного лісогосподарського підприємства рішенням Новгородківської районної ради від 25.03.1998 № 137 та рішенням Кіровоградської обласної ради від 18.08.1999 № 102.

Згідно із абз. 1 п. 2 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Верховний Суд у постановах від 05.11.2019 у справі № 906/392/18, від 12.01.2021 у справі № 908/1947/19 дійшов висновку, що право постійного користування земельною ділянкою, набуте відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не припиняється.

Така ж правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27.01.2021 у справі № 906/706/19, від 12.02.2020 у справі № 914/748/19, від 31.01.2019 у справі № 914/839/18, а також від 10.10.2018 у справі № 907/916/17.

Право користування земельною ділянкою, як і будь-яке інше право юридичної особи (яка припиняється в результаті реорганізації) переходить до її правонаступника (постанови Верховного Суду від 10.01.2018 у справі № 922/2310/16, від 15.01.2020 у справі № 925/361/19, від 06.02.2018 у справі № 911/46/15, від 02.04.2018 у справі № 910/3561/16, від 19.04.2018 у справі № 910/9322/16, від 26.04.2018 у справі № 914/1874/17, від 08.05.2018 у справі № 926/2346/16, від 27.06.2018 у справі № 920/676/1739).

Таким чином, земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, що розташована на території Новгородківської селищної ради надана у постійне користування державному спеціалізованому лісогосподарському підприємству та відноситься до земель лісового фонду державної власності.

За положеннями ст. 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.

Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.

Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.

У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України (в редакції що діяла з 2006 по 2019 роки) до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України (в діючій редакції), до здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинності Земельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Таким чином, при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення п. 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України.

Верховний Суд у своїй постанові від 24.05.2023 у справі № 367/3254/15-ц виснує, що планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аеро-знімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування. Тож при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України. Викладене узгоджується з правовими висновками Верховного Суду України, наведеними у постановах від 24.12.2014 № 6-212цс14, від 25.01.2015 № 6-224цс14, від 23.12.2015 № 6-377цс15.

Правова позиція, про те, що планово-картографічні матеріали лісовпорядкування підтверджують права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення викладена в постанові Верховного Суду України від 21.01.2015 у справі № 6-224цс14, від 01.07.2015 у справі № 6-50цс15.

Пунктом 2 Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Отже, в силу положень ст. 19, 55, 84 Земельного кодексу України та п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, п. 2 Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр", спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 відноситься до земель державної власності лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства у порядку, визначеному Лісовим кодексом України та перебуває у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства.

Факт розташування спірної земельної ділянки в межах земель лісогосподарського призначення державної власності підтверджується інформацією Харківської державної лісовпорядної експедиції ВО "УКРДЕРЖЛІСПРОЕКТ".

Відповідно до листа ДП "Харківська державна лісовпорядна експедиція" від 26.01.2024 № 65 земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, знаходиться в межах земель лісогосподарського призначення кв. 47 Новгородківського лісництва філії "Долинське лісове господарство" (на даний час філії "Оникіївське лісове господарство") ДП "Ліси України", а площа її перетину із землями держлісфонду складає 2,1915 га із загальної площі 3,0172 га.

За приписами ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема добровільна відмова від права користування земельною ділянкою, вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно ч. 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Однак з викладеного вище вбачається, що право постійного користування на спірну земельну ділянку не припинялось в установленому законом порядку, підприємство згоди на її вилучення, передачу у власність чи в оренду не надавало та не повідомлялось про прийняття будь-яких рішень стосовно земельної ділянки чи зміну цільового призначення.

Відповідно до ч. 1, 2, 9 ст. 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.

Таким чином, вилучення земельних лісових ділянок із постійного користування спеціалізованих лісогосподарських підприємств для нелісогосподарських потреб та передача їх у власність відносилось до виключної компетенції Кабінету Міністрів України.

Прийняттям органом державної влади рішення, за яким сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 з віднесенням до земель лісогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, порушено порядок зміни її цільового призначення землі, визначений Земельним кодексом України.

Згідно зі ст. 18, 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, які мають особливий правовий режим.

Захист лісових земель від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб є елементом охорони земель (пункт "б" ч. 1 ст. 164 Земельного кодексу України).

Крім того, ст. 57 Лісового кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.

Частинами 2,7 ст. 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

За інформацією секретаріату Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 № 5545/0/2-24 Кабінетом Міністрів України рішень про погодження зміни цільового призначення, вилучення з користування, припинення права постійного користування щодо спірної земельної ділянки не приймалось.

За інформацією філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" від 17.05.2024 № 872/22.14-2024 спірна земельна ділянка із земель державного лісового фонду не вилучалася.

Також згідно до інформації Центрально-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 05.03.2024 №02-15/264 погодження на зміну цільового призначення зазначеної земельної ділянки з метою її використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, Кіровоградським обласним управлінням та міжрегіональним управлінням не надавалось.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 державна реєстрація земельної ділянки проведена 18.10.2013, відомості про зазначену земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру як про новосформовану (скасований кадастровий номер відсутній).

Господарський суд також враховує, що на час звернення до суду речове право власності Новгородківської селищної територіальної громади на спірну земельну ділянку не зареєстроване, вказане позбавляє можливості вимагати їх витребування у власність держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації.

Крім того, судове рішення про витребування є підставою для реєстрації земель за власником у державному реєстрі речових прав на майно, проте така реєстрація суперечитиме закону, оскільки через існуючу реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі як земель сільськогосподарського призначення зазначений об`єкт цивільних прав продовжуватиме мати категорію земель відмінну від земель лісогосподарського призначення, якими Кіровоградська обласна державна адміністрація не вправі розпоряджатися, а тому такий спосіб захисту не відповідатиме критерій ефективності.

Таким чином, прокурором обрано спосіб захисту порушених інтересів держави у спірних правовідносинах, який узгоджується з положеннями ст. 16 Цивільного кодексу України, 391 Цивільного кодексу України та ст. 152 Земельного кодексу України, а саме визнання недійсним розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації в частині та скасування державної реєстрації земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.

Звернення до суду з позовом, спрямоване на захист цивільних прав держави на земельні ділянки, права держави щодо яких виникли відповідно до вимог законодавства та збереглись за державою і у встановленому законом порядку не припинялись, є таким, що спрямоване на усунення порушень, які не пов`язані з позбавленням права володіння.

Право власності держави та відповідний правовий титул на момент порушення та звернення до суду з позовом є чинним, а тому таке порушення розглядається як не пов`язане з позбавленням володіння, а позов про усунення перешкод у реалізації правомочностей власника на користування та розпорядження майном є негаторним.

Предмет негаторного позову становить вимога власника майна до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися чи розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом.

Позивач за негаторним позовом має право вимагати усунути наявні перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.

При цьому, поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фізичну, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, у тому числі, рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв`язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене.

Враховуючи, що розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів)" стосується спірної земельної ділянки лісового фонду, розпорядився якою не уповноважений орган державної влади та яка не може бути вилучена із державної власності земель лісогосподарського призначення поза волею власника, таке рішення в цій частині суперечить ст. 116, 141, 149 Земельного кодексу України та порушує інтереси держави, що є підставою для визнання його недійсним.

Як зазначалося вище, на даний час земельна ділянка з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 знаходиться на території Новгородківської селищної ради, яка є правонаступником усіх прав та обов`язків Інгуло-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області.

Відповідно до пп. 11 п. 1 постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" у Кіровоградській області утворено Кропивницький район, до складу якого увійшла територія колишнього Новгородківського району.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", реорганізовано Новгородківську районну державну адміністрацію шляхом приєднання до Кропивницької районної державної адміністрації.

Отже, правонаступником усіх прав та обов`язків Новгородківської районної державної адміністрації є Кропивницька районна державна адміністрація.

Таким чином, розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 № 289-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів)" щодо затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га прийнято всупереч вимогам ст. 20, 56, 84, 122, 141, 142, 149 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України та порушує інтереси держави, що є підставою для визнання його недійсним щодо затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер, який є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Частиною 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 17.10.2012 № 1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим, який здійснює таку реєстрацію, у тому числі у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

У разі скасування державної реєстрації земельної ділянки, відомості про земельну ділянку: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Зважаючи, що земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, відноситься до земель лісового фонду і не може відноситися до земель сільськогосподарського призначення, її існування у визначеній конфігурації та встановлених межах суперечить закону та створює перешкоди у реалізації її власником - Державою в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації своїх прав власника.

Таким чином, з метою поновлення інтересів держави, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га, вчинена в Державному земельному кадастрі від 18.10.2013, підлягає скасуванню.

Щодо заперечень відповідача 2 викладених у відзиві господарський суд зазначає, що об`єктом спору у даній справі є земельна ділянка, що фактично на даний час належить територіальній громаді та знаходиться в її розпорядженні, а позивач бажає усунути перешкоди щодо користування та розпорядження майном, у тому числі шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Дії суб`єкта владних повноважень державного кадастрового реєстратора щодо державної реєстрації не є предметом спору у даній справі, оспорюється правомірність набуття Новгородківською селищною радою земельної ділянки. Цей спір стосується виключно приватно-правових відносин.

В той час, заявлена позовна вимога про скасування деревної реєстрації земельної ділянки має на меті припинення існування земельної ділянки, як об`єкту цивільних прав.

Відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України Новгородківська селищна рада до моменту скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки лісогосподарського призначення, якій присвоєно кадастровий номер 3523481300:02:000:9051, як землям сільськогосподарського призначення, наділена повноваженнями здійснювати володіння, користування та розпорядження цією ділянкою, як уповноважений державою орган ((що фактично підтверджено відповідачем у своїх запереченнях (на відповідь на відзив) від 11.07.2024 № 03-27/1380/)).

При цьому скасування державної реєстрації земельної ділянки є ефективним способом захисту порушених прав держави, оскільки усуває стан юридичної невизначеності щодо дійсного власника та цільового призначення земельної ділянки.

Водночас, враховуючи сталу практику Верховного Суду, належним відповідачем у справах за позовом про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі має бути орган, у розпорядженні якого перебуває на час пред`явлення позову спірна земельна ділянка.

Саме тому Новгородківська селищна рада виступає відповідачем 2 лише за позовною вимогою про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 року у справі "Серявін та інші проти України" суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.94 року серія A, № 303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див.рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), № 49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).

З огляду на встановлені обставини, всі інші доводи та міркування сторін не мають вирішального впливу на результат вирішення спору, тому з урахуванням принципу процесуальної економії не потребують детальної відповіді суду.

Отже, на підставі повного, всебічного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів та встановивши усі обставини справи, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати недійсним розпорядження Новгородківської районної державної адміністрації від 08.11.2013 № 289-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів)" щодо затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523481300:02:000:9051 площею 3,0172 га, вчинену в Державному земельному кадастрі від 18.10.2013.

Стягнути з Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області (25014, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, 25, код ЄДРПОУ 04055067) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, просп. Європейський, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Стягнути з Новгородківської селищної ради (28200, Кіровоградська область, Кропивницький район, смт Новогородка, вул. Криворізька, 11, код ЄДРПОУ 04367111) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, просп. Європейський, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати Кіровоградській обласній прокуратурі, Знам`янській окружній прокуратурі Кіровоградської області, Кіровоградській обласній державній адміністрації, Кропивницькій районній державній адміністрації Кіровоградської області, Новгородківській селищній раді та Державному спеціалізованому господарському підприємству "Ліси України" до електронних кабінетів у системі "Електронний суд".

Повне рішення складено 20.11.2024.

Суддя О.Л. Бестаченко

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення13.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123155602
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —912/2246/24

Рішення від 13.11.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні