ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/8757/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Львівського державного університету внутрішніх справ до ОСОБА_1 про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
Львівський державний університет внутрішніх справ (далі - Львівський ДУВС, позивач) звернувся з позовом до ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , відповідач) про стягнення коштів в сумі 58 583,98 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач по закінченню навчання не відпрацював встановленого трирічного терміну перебування на службі в Національній поліції, а тому у нього виникло зобов`язання щодо відшкодування витрат на утримання під час навчання, яке в добровільному порядку не сплачено.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
У поданій суду заяві відповідач зазначив, що наказом ГУНП у Волинській області від 19.07.2024 № 274 о/с він був звільнений зі служби в поліції відповідно до п. 7 ч. 1 статті 77 Закону України» про Національну поліцію» за власним бажанням, проте з 27.07.2024 проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Миколаївській області.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні на адресу суду від учасників справи не надходило.
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
09.08.2018 між Львівським державним університетом внутрішніх справ (виконавцем), Головним управлінням Національної поліції України у Волинській області (замовником) та ОСОБА_1 було укладено контракт №99/18 про здобуття освіти у закладах освіти, які здійснюють підготовку поліцейських.
Відповідно до пункту 3 розділу 2 контракту №99/18 відповідач зобов`язувався у разі дострокового розірвання контракту (відрахування із закладу освіти, а також звільнення зі служби в поліції протягом трьох років після закінчення навчання відшкодувати Міністерству внутрішніх справ України ( в особі закладу освіти) витрати, пов`язанні з утриманням у вищому навчальному закладі, відповідно до пункту 4 статті 74 Закону України "Про Національну поліцію".
22.08.2018 наказом Львівського державного університету внутрішніх справ від № 777о/с ОСОБА_1 було зараховано курсантом першого курсу денної форми навчання ІНФОРМАЦІЯ_1 .
04.03.2022 згідно із витягом з наказу ректора Львівського ДУВС № 236 о/с «Про завершення навчання» присуджено ступінь вищої освіти бакалавра та видано документ про вищу освіту здобувачам ступеня вищої освіти бакалавра за спеціальністю «Право» та відраховано з 05.03.2022 у зв`язку із завершенням навчання ОСОБА_1 .
Після закінчення навчання, відповідача направлено для подальшого проходження служби до комплектуючого підрозділу.
19.07.2024 наказом ГУНП у Волинській області № 274 о/с ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції відповідно до п. 7 ч. 1 статті 77 Закону України» про Національну поліцію» за власним бажанням.
Згідно з довідкою-розрахунком витрат, пов`язаних з навчанням відповідача у ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17.03.2022 № 7 сума витрат з 09.08.2018 по 05.03.2022, яка підлягає відшкодуванню ОСОБА_1 , складає 58 583,98 грн.
Відповідно до акта заступника начальника управління начальника ВК УКЗ ГУНП у Волинській області «Про ознайомлення з повідомленням про зобов`язання відшкодувати витрати, пов`язані з утриманням в навчальному закладі ОСОБА_1 » від 19.07.2024 відповідач 19.07.2024 о 17:40 ознайомлений з довідкою-розрахунком щодо відшкодування витрат, пов`язаних з навчанням у Львівському ДУВС.
Станом на день розгляду справи у матеріалах справи відсутні докази повного або часткового відшкодування відповідачем коштів в сумі 58 583,98 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України Про Національну поліцію від 02.07.2015 №580-VIII (далі - Закон №580-VIII).
Відповідно до норм частини першої, другої статті 48 Закону №580-VIII призначення та звільнення з посад поліцейських здійснюється наказами посадових осіб, зазначених у статті 47 цього Закону.
Накази про зарахування поліцейських курсантами, слухачами денної форми навчання до вищих навчальних закладів із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, є підставою для звільнення таких осіб зі штатних посад, які вони займають в органах (закладах, установах) поліції.
Згідно з частиною першою статті 63 Закону №580-VIII контракт про проходження служби в поліції - це письмовий договір, що укладається між громадянином України та державою, від імені якої виступає поліція, для визначення правових відносин між сторонами.
Контракт про проходження служби в поліції укладається з громадянами, які зараховані до вищого навчального закладу із специфічними умовами навчання, який здійснює підготовку поліцейських, - на час навчання (пункт 2 частини другої статті 63 Закону №580-VIII).
Відповідно до норм статті 63 Закону №580-VIII контракт є підставою для видання наказу про прийняття особи на службу в поліції та/або призначення її на відповідну посаду. Контракт про навчання укладається з громадянами, які зараховані до вищого навчального закладу із специфічними умовами навчання, який здійснює підготовку поліцейських, за умови досягнення такими особами 18-річного віку. Контракт про проходження служби в поліції укладається на підставах і в порядку, визначених Міністерством внутрішніх справ України. Типову форму контракту затверджує Міністерство внутрішніх справ України.
Відповідно до норм частини четвертої, п`ятої статті 74 Закону №580-VIII особи, які навчаються за державним замовленням у вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, у разі дострокового розірвання контракту про здобуття освіти з будь-яких підстав, крім звільнення зі служби в поліції на підставі підпунктів 2, 4 частини першої статті 77 цього Закону, а також поліцейські, звільнені зі служби в поліції протягом трьох років після закінчення вищезазначених навчальних закладів з будь-яких підстав, крім звільнення зі служби в поліції на підставі підпунктів 2, 4 частини першої статті 77 цього Закону, відшкодовують Міністерству внутрішніх справ України витрати, пов`язані з їх утриманням у вищому навчальному закладі, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Спільним наказом Міністерства оборони України, Міністерства фінансів України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Адміністрації державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Служби безпеки України від 16.07.2007 №419/831/240/605/537/219/534 затверджений Порядок розрахунку витрат, пов`язаних з утриманням курсантів у вищих навчальних закладах (далі - Порядок).
Цей Порядок розроблено з метою впорядкування діяльності посадових осіб та органів військового управління щодо відшкодування курсантами, які проходять підготовку на посади осіб офіцерського складу, Міністерству оборони України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній прикордонній службі України, Управлінню державної охорони України, Службі безпеки України та Державній спеціальній службі транспорту України (далі - міністерства) витрат, пов`язаних з їх утриманням у вищому військовому навчальному закладі, військовому навчальному підрозділі вищого навчального закладу (далі - ВНЗ), у разі дострокового розірвання контракту про проходження військової служби (навчання) (далі - контракт) через небажання продовжувати навчання або через недисциплінованість, а також у разі відмови від подальшого проходження військової служби на посадах офіцерського складу у військових формуваннях, правоохоронних органах або органах спеціального призначення після закінчення ВНЗ.
Зобов`язання про добровільне відшкодування курсантом витрат, пов`язаних з його утриманням, зазначається в контракті під час його укладання (пункт 1.2 Положення).
У разі відмови від добровільного відшкодування витрат, зазначених у частині четвертій цієї статті, таке відшкодування здійснюється в судовому порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 №261 затверджено Порядок відшкодування особами витрат, пов`язаних з їх утриманням у вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських (далі - Порядок №261).
Згідно з пунктом 1 цього Порядку, такий визначає механізм відшкодування особами, які навчалися за денною формою навчання за державним замовленням (далі - особи) у вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських (далі - вищі навчальні заклади), витрат, пов`язаних з їх утриманням у таких закладах (далі - витрати), у разі, зокрема, звільнення із служби в поліції протягом трьох років після закінчення вищого навчального закладу з будь-яких підстав, крім звільнення із служби в поліції через хворобу (за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції) чи у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів.
Відповідно до пункту 2 Порядку №261 витрати відшкодовуються згідно з контрактом, укладеним між вищим навчальним закладом, відповідним органом поліції та особою, яка навчалася. У разі коли особа є неповнолітньою, установлення правових відносин здійснюється відповідно до вимог Цивільного кодексу України. Типову форму контракту затверджує МВС.
Як передбачено пунктами 3 та 4 Порядку №261, відшкодування здійснюється у розмірі фактичних витрат, пов`язаних з: грошовим, продовольчим, речовим, медичним забезпеченням; оплатою комунальних послуг та спожитих енергоносіїв (тепло-, водопостачання, водовідведення, електроенергія). Витрати відшкодовуються особою в повному розмірі за весь період її фактичного навчання.
Сума відшкодованих витрат зараховується до спеціального фонду державного бюджету і використовується відповідно до кошторису МВС (пункт 7 Порядку №261).
Як встановлено судом, наказом ГУНП у Волинській області від 05.03.2022 №77о/с «По особовому складу» лейтенанта поліції ОСОБА_1 , який прибув з Львівського ДУВС призначено старшим уповноваженим сектору розкриття злочинів проти власності відділу кримінальної поліції Луцького районного управління поліції з 06.03.2022.
При цьому, суд зазначає, що пунктом 9 Порядку 261 визначено, що стягнення суми витрат припиняється в разі: поновлення на навчанні особи, що була відрахована з вищого навчального закладу; повторного прийняття особи на службу в поліцію.
Наказом ГУНП у Волинській області від 19.07.2024 № 274 о/с По особовому складу відповідача було звільнено із займаної посади за пунктом 7 частини 1 статті 77 (за власним бажанням) Закону України Про Національну поліцію.
Разом з цим, з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 хоч і був 19.07.2024 звільнений зі служби відповідно до вказаного наказу ГУНП у Волинській області (№ 274 о/с), тобто до спливу трьох років, проте він з 27.07.2024 прийнятий на військову службу в Управління Служби безпеки України в Миколаївській області, де її проходить по даний час, що вбачається з дослідженої судом довідки УСБУ в Миколаївській області № 80/689 від 30.10.2024.
Оскільки відповідач на час розгляду судом справи проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Миколаївській області, де виконує правоохоронні функції держави спрямовані на попередження, виявлення, припинення і розкриття злочинів та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України, що є схожими за функціями зі службою в органах поліції по охороні прав і свобод людини та інтересів суспільства і держави, стягнення суми витрат припиняється в силу положень п. 9 Порядку № 261, оскільки за вимогами ст. 2 Закону № 3781-ХІІ органи поліції та органи СБУ відносяться до правоохоронних органів, на які за Конституцією і законами України покладено здійснення правоохоронних функцій, тому відмови від подальшого проходження служби в правоохоронному органі фактично не відбулось, відтак, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відшкодування ОСОБА_1 витрат, пов`язаних з його утриманням у вищому навчальному закладі зі специфічними умовами навчання в розмірі 58 583,98 грн.
Про відсутність підстав для стягнення вартості утримання у вищому навчальному закладі у випадку зміни служби з одного правоохоронного органу на інший також може свідчити і спільний наказ Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України та інших органів від 16.07.2007 № 419/831/240/605/537/219/534, зареєстрованого в Мін`юсті 30.07.2007 за № 863/14130, яким затверджено Порядок розрахунку витрат, пов`язаних з утриманням курсантів у вищих навчальних закладах зі специфічними умовами навчання, за яким розроблено єдину методику відшкодування вартості навчання у випадку відмови від подальшого проходження військової служби на посадах офіцерського складу у військових формуваннях, правоохоронних органах чи органах спеціального призначення. Саме цей наказ був застосований для обрахування вартості навчання відповідача Львівським держуніверситетом внутрішніх справ за довідкою-розрахунком № 78 від 17.03.2022, яка досліджена судом.
Також суд не бере до уваги твердження відповідача про ознайомлення ОСОБА_1 з повідомленням про зобов`язання відшкодування витрат за навчання, оскільки таке повідомлення, що передбачене п. 5 ПКМУ № 261, в матеріалах справи відсутнє, а доданий лише акт про відмову ознайомлення з повідомленням.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених в основу доводів адміністративного позову, суд висновує про те, що заявлені в даному адміністративному позові позовні вимоги до задоволення не підлягають.
Відповідно до ст. 139 КАС України, у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Львівського державного університету внутрішніх справ до ОСОБА_1 про стягнення коштів відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123164396 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні