Рішення
від 18.11.2024 по справі 240/13116/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2024 року м. Житомир справа № 240/13116/24

категорія 112030500

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попової О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Радомишльської міської ради Житомирської області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом до Радомишльської міської ради Житомирської області, в якому просить:

- визнати протиправною дії (бездіяльність) відповідача, Радомишльської міської ради Житомирської області, що полягає у відмові у розгляді звернення ОСОБА_3 по суті щодо реєстрації ОСОБА_2 , помічником дієздатної фізичної особи з інвалідністю ОСОБА_1 , яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, лише з підстав їх реєстрації в місті Києві, а фактичного проживання тимчасово переміщених осіб під час воєнного стану в селі Став-Слобода Житомирського району Житомирської області.

- зобов`язати відповідача Радомишльську міську раду Житомирської області, з урахуванням висновків суду, розглянути заяви позивача ОСОБА_1 та ім`я сина, ОСОБА_2 , зареєструвати у відповідності до ст. 78 Цивільного кодексу України помічником свого батька інваліда 2-ої групи, ОСОБА_1 , і видати відповідне посвідчення помічника фізичної дієздатної особи про те, що ОСОБА_2 є помічником фізичної дієздатної особи ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу встановлено ІІ групу інвалідності. Позивач звернувся до відповідача, як органу опіки і піклування, із заявою про призначення йому помічника сина, ОСОБА_2 , однак повідомлення про розгляд звернення не отримував, а заява по суті не була розглянута. Вважаючи у зв`язку із цим свої конституційні права та гарантії порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статей 258-263 КАС України.

09.09.2024 через систему "Електронний суд" представником Радомишльської міської ради Житомирської області подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначає, що на засіданні ради з питань опіки та піклування Радомишльської міської ради, позивач та його син ОСОБА_2 , звертаючись до Радомишльської міської ради із заявою про реєстрацію помічника дієздатної фізичної особи від 14.06.2024, не надали довідку лікувальної установи про стан здоров`я позивача, яка б підтверджувала неможливість самостійного здійснення ним прав та виконання обов`язків, та документ, що підтверджує можливість ОСОБА_2 за станом здоров`я бути помічником його батька ОСОБА_1 , що й стало підставою для відмови у реєстрації помічника дієздатної особи.

У відповідності до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами із прийняттям рішення відповідно до ч.5 ст.250 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що згідно довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ №666008 від 18.03.2024, ОСОБА_1 (далі - позивач), встановлено II групу інвалідності внаслідок загального захворювання.

14.06.2024 засобами поштового зв`язку позивач звернувся до Радомишльської міської ради Житомирської області із заявою про реєстрацію помічника дієздатної фізичної особи, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, з метою призначення свого сина, ОСОБА_2 , помічником дієздатної особи позивача.

24.07.2024 позивач отримав відповідь №01-28/1163 від 01.07.2024 Радомишльської міської ради Житомирської області, в якій зазначалося, що заяву позивача було розглянуто на засіданні ради з питань опіки та піклування 27.06.2024. Зазначено, що оскільки позивачем не надана довідка лікувальної установи про стан здоров`я із зазначенням неможливості здійснювати права та виконувати обов`язки, а тому відсутні підстави для реєстрації ОСОБА_2 , помічником дієздатної особи позивача.

Вважаючи протиправними дії, що полягає у відмові у розгляді звернення, позивач звернувся до суду з відповідною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає та враховує наступне.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно з приписами статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до підпункту 4 пункту «б» частини першої статті 34 вказаного Закону до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення у встановленому законодавством порядку питань опіки і піклування.

Згідно з чинним законодавством України (Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Правила опіки та піклування, затверджені спільним наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України від 26.05.99 №34/166/131/88) безпосереднє ведення справ щодо опіки і піклування покладається на відповідні відділи і управління місцевої, державної адміністрації районів, районів міста Києва і Севастополя, виконавчих комітетів міських чи районних у містах рад у межах їх компетенції.

Частиною першою статті 56 Цивільного кодексу України встановлено що органами опіки та піклування є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад.

Відповідно до статті 78 Цивільного кодексу України дієздатна фізична особа, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, має право обрати собі помічника. Помічником може бути дієздатна фізична особа. За заявою особи, яка потребує допомоги, ім`я її помічника реєструється органом опіки та піклування, що підтверджується відповідним документом. Помічник має право на одержання пенсії, аліментів, заробітної плати, поштової кореспонденції, що належать фізичній особі, яка потребує допомоги. Помічник має право вчиняти дрібні побутові правочини в інтересах особи, яка потребує допомоги, відповідно до наданих йому повноважень. Помічник представляє особу в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування та організаціях, діяльність яких пов`язана з обслуговуванням населення. Помічник може представляти фізичну особу в суді лише на підставі окремої довіреності. Послуги помічника є оплатними, якщо інше не визначено за домовленістю сторін. Помічник може бути у будь-який час відкликаний особою, яка потребувала допомоги. У цьому разі повноваження помічника припиняються.

З огляду на викладене суд доходить висновку, що у випадку коли повнолітня дієздатна особа за станом здоров`я, не може самостійно утримувати себе або доглядати за собою, вона може обрати собі помічника, ім`я якого за її заявою реєструється органом опіки та піклування. Отже, мова іде про особливу форму піклування, яка полягає у систематичному догляді та наданні допомоги дієздатній фізичній особі, яка потребує цього внаслідок тяжкої хвороби, фізичних вад, похилого віку.

Відповідно до Положення про помічника дієздатної фізичної особи, яка за станом здоров?я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, затвердженого рішенням виконавчого комітету Радомишльської міської ради від 15 вересня 2022 року №522 (далі Положення), передбачає, що рішення про реєстрацію помічника/відмову у реєстрації помічника приймається виконавчим комітетом Радомишльської міської ради. Розгляд заяв, оформлення документів для призначення помічника, підготовка проєктів рішень виконавчого комітету міської ради про реєстрацію помічника/відмову у реєстрації помічника та реєстрація посвідчень покладається на Відділ охорони здоров`я та соціального захисту населення Радомишльської міської ради.

Пунктом 5.1 розділу 5 Положення передбачено, що для реєстрації помічника до відділу охорони здоров`я та соціального захисту населення Радомишльської міської ради подаються:

1) дієздатною фізичною особою, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки: - заява про призначення помічника; - копія паспорта та РНОКПП; - копія свідоцтва про народження; - довідка з місця реєстрації (проживання) фізичної особи; - документ, що підтверджує неможливість особи самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки (довідка лікувальної установи про стан здоров`я).

2) особою, яка бажає стати помічником фізичної особи: - заява про призначення помічником; - копія паспорта та РНОКПП; - копія свідоцтва про народження; - документ, що підтверджує можливість за станом здоров`я бути помічником (довідка лікувальної установи про стан здоров`я); - довідка з місця реєстрації (проживання) фізичної особи; - дві фотокартки 3х4.

Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 є інвалідом ІІ групи загального захворювання згідно довідки до акту огляду МСЕК серії 12ААГ №666008 від 18.03.2024 та пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 .

14.06.2024 засобами поштового зв`язку позивач звернувся до Радомишльської міської ради Житомирської області із заявою про реєстрацію помічника дієздатної фізичної особи, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, з метою призначення свого сина, ОСОБА_2 , помічником дієздатної особи позивача.

Згідно протоколу засідання ради з питань опіки та піключання 27.06.2024 розглянуто заяву ОСОБА_1 про реєстрацію йому помічником його сина ОСОБА_2 .

За результатами поіменного голосування членами ради з питань опіки та піклування прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 у реєстрації імені його сина ОСОБА_2 помічником дієздатної особи, яка за станом здоров`я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов`язки, на підставі відсутності документа лікувальної установи про його стан здоров`я, який би підтверджував неможливість самостійного здійснення ним прав та виконання обов`язків, та документ, що підтверджує можливість ОСОБА_2 за станом здоров`я бути його помічником.

Листом №01-28/1163 від 01.07.2024 Радомишльською міською радою Житомирської області повідомлено позивача про розгляд його звернення.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем розглянуто заяву ОСОБА_1 про реєстрацію йому помічником його сина ОСОБА_2 на засіданні ради з питань опіки та піклювання та прийнято відповідне рішення.

Варто зазначити, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч.2 ст.9 КАС України).

З огляду на вказану норму, суд не надає оцінку рішенню Радомишльської міської ради, оскільки позивач у своїй позовній заяві не оскаржує вказане рішення в даній частині.

Таким чином, судом не встановлено протиправних дій чи бездіяльності Радомишльської міської ради, у зв`язку з чим, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

За відсутності документально-підтверджених судових витрат, питання про їх розподіл суд не вирішує.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_2 ) до Радомишльської міської ради Житомирської області (майдан Соборний, 12, м. Радомишль, Житомирський р-н, Житомирська обл., 12201. РНОКПП/ЄДРПОУ: 04053358), про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.Г. Попова

18 листопада 2024 р.

18.11.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123166408
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —240/13116/24

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні