Рішення
від 19.11.2024 по справі 346/4706/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" листопада 2024 р. справа № 346/4706/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Кафарського В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним і скасування рішення, а також зобов`язання до вчинення дій, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі ОСОБА_1 , позивач) 30.08.2024 звернувся до Коломийського міськрайонного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Коломийського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про:

визнання протиправним і скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №092950002954 від 16.05.2024 про відмову у перерахунку пенсії;

зобов`язання Коломийського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок пенсії позивачу із урахуванням заробітної плати за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 30.06.2000 незалежно від перерв з врахуванням заробітної плати за період з березня 1987 року по жовтень 1988 року згідно Довідки від 20.02.2024 №3/106, наданою Львівським територіальним архівним відділом державного архіву Міністерства оборони України.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що з 28.01.1987 по 09.11.1988 служив у лавах радянської армії офіцером, за що отримував відповідну заробітну плвату, підтверджену довідкою №3/50 від 11.07.2019, виданою ІНФОРМАЦІЯ_1 . Позивач просив включити невраховану заробітну платню за період з 28.01.1987 по 09.11.1988 до обрахунку розміру пенсії, проте, спярним рішенням №092950002954 від 16.05.2024 пенсійним органом відмовлено йому уу здійсненні такого перерахунку.

Ухвалою Коломийського міськрайонного суду від 03.09.2024 дану адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 передано на розгляд за підсудністю до Івано-Франківського окружного адміністративного суду (а.с. 44-46).

Згідно із протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.09.2024, справу №346/4706/24 передано судді Кафарському В.В. (а.с. 53)

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.10.2024 даний позов залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статей 160 та 161 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) та надано позивачу п`ятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення недоліків позовної заяви, шляхом уточнення позовних вимог в частині визначення другого відповідача, до якого заявлено вимоги зобов`язального характеру, а також подання до суду документа про сплату судового збору у розмірі 11,20 грн (а.с. 55-57).

В подальшому, позивач надав суду квитанції про доплату судового збору, а також подано уточнену редакцію адміністративного позову, у якій визначено одного відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (а.с. 63-74).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.10.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с. 105-106).

03.11.2022 відповідач подав суду відзив, згідно якого представник вказує, що 12.05.2024 позивач звернувся через вебпортал електронних послуг із заявою про перерахунок пенсії №5298 відповідно до статті 40 Закону 1058-IV. Довідка про заробітну плату від 20.02.2024 №3/106 за період з 01.03.1987 по 31.10.1988, яка видана «Міноборони України Львівським територіальним архівним відділом державного архіву Міністерства оборони України», станом на дату звернення не підтверджена первинними документами, а тому на думку відповідачяа, рішення від 16.05.2024 №092950002954 про відмову у перерахунку пенсії є правомірним, оскільки були підстави для проведення перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати до липня 2000 до надходження акту за результатами перевірки. Водночас, представник відповідача звернула увагу, що 01.07.2024 результати перевірки достовірності та обґрунтованості видачі довідки від 13.06.2024 №1300-6002-1/7142 долучені до електронної пенсійної справи позивача ОСОБА_1 . За результатами акту перевірки по пенсійній справі ОСОБА_1 . Головним управлінням Пенсійного фонду в Івано-Франківській області з 01.05.2024 проведено перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за період з 01.03.1987 по 31.10.1988. За таких обставин, ГУ ПФУ в Донецькій області просило суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі (а.с. 110-111).

Суд, розглянувши адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»

12.05.2024 позивач звернувся через вебпортал електронних послуг із заявою про перерахунок пенсії відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», враховуючи відомості Довідки від 20.02.2024 №3/106 про заробітну плату з березня 1987 року по жовтень 1988 року (а.с. 118).

Після опрацювання системою поданої заяви, згідно принципу екстериторіальності органом, визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.

За результатами розгляду поданої позивачем заяви із доданими до неї документами, відповідачем згідно рішення №092950002954 від 16.05.2024 відмовлено у перерахунку пенсії ОСОБА_1 . У рішенні відповідач зазначив, що надана позивачем довідка від 20.02.2024 №3/106, надана «Міноборони України Львівським територіальним архівним відділом державного архіву Міністерства оборони України» не підтверджена первинними документами (а.с. 14).

Вважаючи протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №092950002954 від 16.05.2024 про відмову позивачу у перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в редакції, чинній на момент врегулювання спірних правовідносин.

Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Згідно з положеннями статті 4 Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, одним з видів загальнообов`язкового державного соціального страхування є пенсійне страхування. При цьому відносини, що виникають за цим видом соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

Водночас, у пункті 5 рішення №8-рп/2005 від 11.10.2005 Конституційний Суд України зазначив, що право на пенсійне забезпечення є складовою конституційного права на соціальний захист.

За приписами пунктів 1, 6 частини 1 статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду регулюють Закони України від 05.11.1991 №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі Закон №1788-ХІІ), від 09.07.2003 №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-IV).

Відповідно до абзаців 1, 2 частини 1 статті 40 Закону 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

Згідно з абзацом 5 частини 1 статті 40 Закону 1058-IV заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

За змістом частини 1 статті 27 Закону 1058-IV, розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп * Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Відповідно до частини 2 статті 40 Закону 1058-IV заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn); К страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25.11.2005 за №22-1 (далі Порядок №22-1), для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку до заяви про призначення пенсії за віком надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 1 липня 2000 року (додатки 1, 3 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Згідно з пунктом 2.10 Порядку №22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 12.05.2024 звернувся до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії відповідно до статті 40 Закону 1058-IV, долучивши при цьому, Довідку про заробітну плату від 20.02.2024 №3/106 за період з 01.03.1987 по 31.10.1988, яка видана «Міноборони України Львівським територіальним архівним відділом державного архіву Міністерства оборони України» (а.с. 27). При цьому, у вказаній довідці у примітці зазначено, що нарахування страхових внесків до Пенсійного фонду не відображено.

Відповідач, у свуою чергу, виніс спірне рішення, зазначивши, що надана позивачем довідка від 20.02.2024 №3/106, надана «Міноборони України Львівським територіальним архівним відділом державного архіву Міністерства оборони України» не підтверджена первинними документами. А тому, враховуючи викладене, відмовлено ОСОБА_1 в перерахунку пенсії з врахуванням заробітної плати згідно наданої довідки до надходження акту перевірки (а.с. 14).

Таким чином, суд вважає, що рішення відповідача є правомірним, оскільки на час його винесення довідка від 20.02.2024 №3/106 не була підтверджена первинними документами.

Водночас, суд встановив, що згідно направлення від 31.05.2024 №3301/КПР, виданого на підставі наказу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 30.05.2024 №436, заступником начальника відділу контрольно-перевірочної роботи №1 Управління контрольно-перевірочної роботи ОСОБА_2 з відома начальника Львівського територіального архівного відділу Галузевого державного архіву Міністерства оборони ОСОБА_3 та в присутності архівіста ОСОБА_4 проведено перевірку відомостей, відображених в довідці про грошове забезпечення ОСОБА_1 , виданій Львівським територіальним архівним відділом Галузевого державного архіву Міністерства оборони України для обчислення (перерахунку) пенсії на ім`я ОСОБА_1 за період проходження служби у військовій частині НОМЕР_1 за період з березня 1987 року по жовтень 1988 року.

За наслідками проведеної перевірки складено акт від 13.06.2024 №1300-6002-1/7142, в якому зафіксовано, що під час проведення перевірки даних роздавальних відомостей на виплату грошового забезпечення за період з березня 1987 року по жовтень 1988 року і довідки про грошове забезпечення, виданій Львівським територіальним архівним відділом Галузевого державного архіву Міністерства оборони України на ім`я ОСОБА_1 , встановлено, що дані довідки про грошове забезпечення відповідають даним у первинних документах, які зберігаються в ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 112-113)

01.07.2024 результати перевірки достовірності та обґрунтованості видачі довідки від 13.06.2024 № 1300-6002-1/7142 долучені до електронної пенсійної справи позивача ОСОБА_1 , після чого по пенсійній справі ОСОБА_1 . Головним управлінням Пенсійного фонду в Івано-Франківській області з 01.05.2024 проведено перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за період з 01.03.1987 по 31.10.1988. Після проведення перерахунку коефіцієнт заробітної плати становить 0,77359, середньомісячна заробітна плата для обчислення пенсії складає 6184,44. Розмір пенсії з 01.05.2024 становить 3 419,28 грн (а.с. 120-124).

Таким чином, суд встановив, що після винесеня спірного рішення, розмір пенсії ОСОБА_1 обчислено з урахуванням відомостей довідки від 20.02.2024 №3/106, що, в свою чергу, виключає та спростовує позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії згідно такої довідки, а тому вони не підлягають до задоволення.

Решта доводів учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.

Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (пункт 1); обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) (пункт 3); безсторонньо (пункт 4); добросовісно (пункт 5); з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації (пункт 7); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (пункт 8); своєчасно, тобто протягом розумного строку (пункт 10).

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та зважаючи на встановлені обставини справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, питання про розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України судом не вирішується.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, вул. Генерала Батюка, 8, м. Слов`янськ, Донецька обл., 84121) про визнання протиправним і скасування рішення, а також зобов`язання до вчинення дій відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області рішення надіслати через підсистему «Електронний суд».

Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ «Мої справи».

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Кафарський В.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123166939
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —346/4706/24

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Сольський В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні