КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4973/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Науменка В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Ависагро» (вул. Дворцова, б. 8а, м. Кропивницький, 25006, ЄДРПОУ 43540784)
до відповідача: Кропивницька міська рада (вул. Велика Перспективна, б. 41, м.Кропивницький, 25006, ЄДРПОУ 26241020)
про визнання бездіяльності протиправною, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, через уповноваженого представника адвоката Ларіну Д.С., звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність Кропивницької міської ради щодо не прийняття рішення за клопотанням Товариства з обмеженою відповідальністю «Ависагро» від 25 вересня 2023 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по вул. Театральній, 8-а загальною площею 0,1809 га (кадастровий №3510100000:29:187:0072) вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компанії, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (03.10), зі рахунок земель житлової та громадської забудови;
2) зобов`язати Кропивницьку міську раду у двотижневий строк з дня набрання рішенням суду законної сили розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Ависагро» від 25 вересня 2023 року та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по вул. Театральній, 8-а загальною площею 0,1809 га (кадастровий №3510100000:29:187:0072) та передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Ависагро» земельну ділянку в оренду по вул. Театральній, 8-а загальною площею 0,1809 га (кадастровий №3510100000:29:187:0072) вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компанії, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (03.10), за рахунок земель ж житлової та громадської забудови.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, на думку позивача, відповідачем допускається протиправна бездіяльність щодо розгляду заяви позивача від 25.09.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. Вбачаючи у цьому порушення своїх прав, позивачем ініційовано розгляд справи в адміністративному суді.
Ухвалою від 30.07.2024 року позовну заяву залишено без руху (а.с. 85-86). У встановлений суддею строк представником позивача надано суду заяву про усунення недоліків позовної заяви та уточнену позовну заяву.
Ухвалою суду від 12.08.2024 відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено порядок та строки вчинення сторонами процесуальних дій (а.с. 98).
Від відповідача до суду 29.08.2024 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав. Зазначив, що заяву позивача від 25.09.2023 було розглянуто у встановленому законом порядку та 27.02.2024 прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки в оренду. Водночас, відповідно до ч. 4 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", розпорядженням Кропивницького міського голови від 04.03.2024 №12-р дію зазначеного рішення зупинено та винесено на повторний розгляд міської ради. Разом з тим, на черговому засіданні сесії Кропивницької міської ради від 14.03.2024 зазначене питання не набрало достатньої кількості голосів.
Вважає, що Кропивницька міська рада діяла правомірно, у межах наданих повноважень, а отже просив у задоволенні позову відмовити (а.с. 102-104).
Від позивача до суду 05.09.2024 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач наполягає на задоволенні позову, а доводи, викладені у відзиві, вважає такими, що не спростовують позовних вимог (а.с. 114-123).
До суду від відповідача 09.09.2024 надійшло заперечення, згідно якого відповідач наполягав на правомірності своїх дій та рішень (а.с. 139-140).
Дослідивши надані сторонами документи та з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідно до укладених договорів (а.с. 33-зворот 40), позивач має у власності будівлю АДРЕСА_1 .
Рішенням Кропивницької міської ради від 04.05.2023 позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по вул. Театральній, 8-а орієнтовною площею 0,1900 га для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, у тому числі за рахунок раніше сформованих земельних ділянок, шляхом зміни цільового призначення (а.с. 11-12).
Позивачем виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 , кадастровий номер ділянки 3510100000:29:187:0072 (а.с. 13-67).
25 вересня 2023 року позивачем на адресу відповідача подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1809 га, кадастровий номер ділянки 3510100000:29:187:0072 (а.с. 68).
Рішенням дев`ятої сесії восьмого скликання Кропивницької міської ради від 27.02.2024 позивачу затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1809 га (кадастровий номер 3510100000:29:187:0072), зареєстровано право комунальної власності на зазначену земельну ділянку, передано позивачу із земель комунальної власності в оренду строком на 49 років земельну ділянку по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1809 га (кадастровий номер 3510100000:29:187:0072) (а.с. 105-107, 125).
Розпорядженням Кропивницького міського голови від 04.03.2024 №12-р зупинено дію рішення Кропивницької міської ради від 27.02.2024 "Про затвердження ТОВ "Авісагро" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по вул. Театральній, 8-а", внесено на повторний розгляд ради зазначене рішення (а.с. 126-127).
Відповідно до протоколу двадцятого засідання дев`ятої сесії Кропивницької міської ради восьмого скликання від 14.03.2024, рішення Кропивницької міської ради від 27.02.2024 "Про затвердження ТОВ "Авісагро" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по вул. Театральній, 8-а" було поставлено на повторне голосування, та у зв`язку з недостатньою кількістю голосів зазначене рішення не набрало чинності (а.с. 128-129).
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви від 25.09.2023 та не прийняття відповідачем відповідного рішення протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регламентований главою 19 Земельного кодексу України (далі по тексту - ЗК України).
Статтею 3 ЗК встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частин 1, 2 статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Зі змісту частин 1, 2 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно частини 1 статті 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Стаття 123 ЗК України регламентує порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі:
проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) та/або надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
технічних документацій із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у разі поділу та/або об`єднання земельних ділянок.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за документацією із землеустрою, звертається з заявою про надання дозволу на розробку документації із землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У заяві зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До заяви додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає заяву і дає дозвіл на розроблення документації із землеустрою або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Умови і строки розроблення документації із землеустрою визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем відповідних робіт.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання документації із землеустрою приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування здійснюються:
затвердження документації із землеустрою;
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
Підставою відмови у затвердженні документації із землеустрою може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення заяви без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Частинами 1-3 статті 124 ЗК України визначено порядок передачі земельних ділянок в оренду.
Так, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, серед іншого, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Отже, наведені норми Земельного кодексу України визначають чіткий порядок надання земельних ділянок в оренду, а також вичерпні підстави для відмови як у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, так і у затвердженні такого проекту та наданні земельної ділянки у користування.
Частиною 1 статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі по тексту - Закон №280/97-ВР) визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (частина 2 статті 2 Закону №280/97-ВР).
У розумінні частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Відтак, до повноважень відповідача належить розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передача таких земельних ділянок у власність або користування у порядку, передбачених статтями 118, 123 ЗК України.
Частинами 1, 5 статті 46 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради та скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (частини 1, 4 статті 47 Закону №280/97-ВР).
За дорученням ради або за власною ініціативою постійні комісії попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.
З матеріалів справи вбачається, що заява позивача від 25.09.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду була розглянута відповідачем в межах своїх повноважень, у відповідності до наведених положень Земельного кодексу України, на засіданні міської ради 27 лютого 2024 року, відповідачем було прийнято рішення про затвердження зазначеного проекту землеустрою та передачі бажаної земельної ділянки в оренду позивачу.
Вказані обставини сторонами не заперечуються.
Отже, суд не погоджується з доводами позивача щодо бездіяльності відповідача з приводу розгляду зазначеної заяви та прийняття рішення у відповідності до статті 123 ЗК України, оскільки зазначена заява відповідачем фактично була розглянута з винесенням відповідного рішення.
Разом з тим, матеріалами справи підтверджується та сторонами не заперечується, що дія зазначеного рішення була зупинена розпорядженням міського голови на підставі частини 4 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Так, згідно положень наведеної норми закону, рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Отже, на думку суду, з моменту зупинення дії рішення Кропивницької міської ради, між сторонами виникли правовідносини, які пов`язані саме з правомірністю зупинення дії зазначеного рішення та подоланням радою вето міського голови, а не з розглядом заяви позивача від 25.09.2023; водночас такі правовідносини не є предметом спору у даній справі.
У відповідності до частини 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
У справі, що розглядається, позивач не заявляв вимог щодо правомірності дій міського голови з приводу зупинення дії рішення відповідача від 27.02.2024, а отже суд позбавлений можливості надавати оцінку відповідним правовідносинам.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У разі надання відповідачем доводів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про правомірність його рішень, дій чи бездіяльності, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України.
Таким чином, оскільки позовні вимоги спрямовані лише на визнання бездіяльності відповідача щодо розгляду заяви позивача від 25.09.2023 та прийняття радою відповідного рішення, що, як встановлено судом, не відповідає об`єктивним обставинам справи, оскільки заяву від 25.09.2023 було розглянуто відповідачем 27.02.2024 з прийняттям відповідного рішення у встановленому законом порядку, суд приходить до висновку про недоведеність позовних вимог належними та допустимими доказами, що у свою чергу є підставою для відмови у задоволенні позову.
У зв`язку з відмовою у задоволені позову підстави для стягнення судових витрат на користь позивача відсутні. Відповідачем не надано суду доказів понесенням ним судових витрат. Таким чином, підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Судові витрати вважати фактично понесеними.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду В.В. НАУМЕНКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123167672 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
В.В. НАУМЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні