ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2024 рокусправа № 380/18475/24місто Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в:
І. Стислий виклад позицій учасників справи
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ» код ЄДРПОУ 43612759, місцезнаходження: 79040, м. Львів, вул. Городоцька, 367/510 до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (далі - відповідач-1) код ЄДРПОУ 43968090, місцезнаходження: 79026, Львівська область, м.Львів, вул. Стрийська, 35, Державної податкової служби України (далі - відповідач-2) код ЄДРПОУ 43005394, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, у якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 30.05.2024 №11146223/43612759 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.11.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.11.2023 №5, надіслану Товариством з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ», датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 30.05.2024 №11146226/43612759 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 29.12.2023 №10, надіслану Товариством з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ», датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 30.05.2024 №11146225/43612759 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.02.2024 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 19.02.2024 №5, надіслану Товариством з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ», датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 30.05.2024 №11146224/43612759 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.03.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.03.2024 №1, надіслану Товариством з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ», датою її подання на реєстрацію.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач-1 протиправно відмовив у реєстрації податкових накладних, незважаючи на їх відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами. Окрім того, зазначає, що відповідач-1 не зазначив, які саме документи згідно з вичерпним переліком слід надати позивачу для перевірки і, які були б достатні для прийняття відповідачем-1 рішення про реєстрацію таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вважає, що оскаржені рішення є необґрунтованими та не відповідають закону, оскільки позивач долучив всі необхідні документи та пояснення, які підтверджують реальність господарських операцій. Також вказує, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача-2 зареєструвати податкові накладні, складені позивачем.
05.11.2024 до суду від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, у якому проти задоволення позовних вимог заперечив повністю. Відзив обґрунтований тим, що 16.05.2024 ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних стосовно надання документів котрі підтверджують інформацію зазначену у ПН №11060886/43612759, 11060888/43612759, 11060887/43612759, 11060885/43612759, а саме: - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів прийманняпередачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) первинних документів щодо придбання товарів - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків Позивач зазначену інформацію та документи в повному обсязі не надав. Рішення регіональної комісії мотивовані тим, що позивачем не було надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а тому таке рішення є правомірним.
Відповідач-2 відзиву на позовну заяву до суду не подав.
ІІ. Рух справи
Ухвалою від 09.09.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі.
Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.
ІІІ. Фактичні обставини справи
Товариство з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ» перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Львівській області та є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом №2013034500208 з Реєстру платників податку на додану вартість.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» с 41.10 Організація будівництва будівель;
23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 23.62 Виготовлення виробів із гіпсу для будівництва:
23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання:
23.64 Виробництво сухих будівельних сумішей;
23.65 Виготовлення виробів із волокнистого цементу:
23.69 Виробництво інших виробів із бетону, гіпсу та цементу;
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель:
42.11 Будівництво доріг і автострад;
42.12 Будівництво залізниць і метрополітену:
42.13 Будівництво мостів і тунелів;
42.21 Будівництво трубопроводів;
42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій;
42.91 Будівництво водних споруд;
42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.;
43.11 Знесення;
43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику;
43.13 Розвідувальне буріння;
43.21 Електромонтажні роботи;
43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;
43.29 Інші будівельно-монтажні роботи;
43.31 Штукатурні роботи;
43.32 Установлення столярних виробів;
43.33 Покриття підлоги й облицювання стін;
43.34 Малярні роботи та скління;
43.39 Інші роботи із завершення будівництва;
43.91 Покрівельні роботи;
43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у;
46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;
46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами:
46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення:
46.62 Оптова торгівля верстатами:
46.63 Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва;
46.64 Оптова торгівля машинами й устаткованням для текстильного, швейного та трикотажного виробництва;
46.73 Оптова торгівля санітарно-технічним обладнанням; деревиною; будівельними матеріалами;
46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля:
47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах;
47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет;
49.41 Вантажний автомобільний транспорт,
70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування;
73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки;
77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів:
77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання:
71.11 Діяльність у сфері архітектури:
71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення;
46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям;
47.43 Роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення;
47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.
01.11.2023 між ТзОВ «ІБК «Євротехнології» (Замовник) та ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» (Підрядник) укладено договір на виконання робіт №0111-23-TER від 01.11.2023 (далі Договір).
Згідно з умовами Договору та додаткової угоди № 1 від 06.11.2023 до договору на виконання робіт №0111-23-TER від 01.11.2023 Замовник доручає, а Підрядник приймає на себе зобов`язання протягом дії цього Договору, відповідно до його умов, виконувати будівельні роботи (надалі по тексту роботи, будівельні роботи) відповідно до потреб та вказівок Замовника. Вартість матеріалів, що будуть використовуватися при здійсненні вищевказаних робіт, не включається у вартість робіт за цим Договором. Остаточні вартість та об`єми робіт підтверджуються Сторонами шляхом підписання Актів здачі - приймання виконаних робіт.
Відповідно до п. 7.1. цього Договору забезпечення робіт матеріальними ресурсами здійснює Замовник.
Пунктом 1.2. Договору передбачено, що Замовник зобов`язується оплачувати вартість робіт та приймати виконані роботи відповідно до умов даного Договору.
Відповідно до п.п. 3.1. та 3.2. Договору вартість робіт зазначається у Додатку 1 до цього Договору, яка включає в себе вартість здійснення робіт. Замовник має право оплачувати вартість робіт достроково та/або частинами за власним бажанням, без попереднього узгодження про такий вид оплати з Підрядником.
Пунктом 4.1. Договору передбачено, що факт виконаних робіт підтверджується підписанням Сторонами Актів здачі приймання виконаних робіт, які Підрядник подас для розгляду Замовникові.
На виконання умов Договору 20.11.2023 ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало передоплату від ТзОВ «ІБК «Євротехнології» на суму 150000.00 грн. у тому числі ПДВ 25000,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 20.11.2023 №1135.
У зв`язку із зарахуванням коштів, за правилом першої події Позивач сформував та надіслав до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну від 20.11.2023 № 5.
18.12.2023 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТзОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало квитанцію, за змістом якої податкову накладну від 20.11.2023 №5 збережено, реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації такої податкової накладної зазначено те. що обсяг постачання товару/послуги 43.22, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано Позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.12.2023 ТОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало передоплату від ТОВ «ІБК «Євротехнології» на суму 300000,00 грн, у тому числі ГПДВ 50000,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 29.12.2023 №897.
У зв`язку із зарахуванням коштів, за правилом першої події Позивач сформував та надіслав до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну від 29.12.2023 №10.
18.01.2024 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало квитанцію, за змістом якої податкову накладну від 29.12.2023 №10 збережено, реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації такої податкової накладної зазначено те, що обсяг постачання товару/послуги 43.22, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано Позивачу надати пояснения та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
19.02.2024 ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало передоплату від ТзОВ «ІБК «Євротехнології» на суму 350000,00 грн, у тому числі ПДВ 58333,33 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 19.02.2024 №1031.
У зв`язку із зарахуванням коштів, за правилом першої події Позивач сформував та надіслав до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну від 19.02.2024 №5.
14.03.2024 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТзОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало квитанцію, за змістом якої податкову накладну від 19.02.2024 №5 збережено, реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації такої податкової накладної зазначено те, що обсяг постачання товару/послуги 43.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано Позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
13.03.2024 ТЗОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало передоплату від ТзОВ «ІБК «Євротехнології» на суму 300000,00 грн, у тому числі ПДВ 50000,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 13.03.2024 №1120, від 13.03.2024 №1121, від 13.03.2024 №1122 та від 13.03.2024 №1123.
У зв`язку із зарахуванням коштів, за правилом першої події Позивач сформував та надіслав до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну від 13.03.2024 №1.
29.03.2024 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ТзОВ «РІК ІНВЕСТ» отримало квитанцію, за змістом якої податкову накладну від 13.03.2024 №1 збережено, реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації такої податкової накладної зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.29. перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано Позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач надіслав повідомлення від 02.05.2024 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До цього повідомлення було долучено письмові пояснення щодо податкових накладних від 20.11.2023 №5, від 29.12.2023 №10, від 19.02.2024 №5 та від 13.03.2024 №1, реєстрацію яких зупинено та копії документів, які на думку Позивача є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо податкової накладної від 20.11.2023 №5, суд зазначає таке.
16.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області надіслала Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11060885/43612759 щодо податкової накладної від 20.11.2023 №5, у якому запропонувала надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
На виконання вказаного повідомлення Позивач надіслав повідомлення від 22.05.2024 № 3 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До цього повідомлення Позивачем було долучено додаткові пояснення щодо документів, які подані до податкової накладної від 20.11.2023 №5 та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної B Єдиному реєстрі податкових накладних №11146223/43612759, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 20.11.2023 №5. Підставою прийняття такого рішення вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додаткова інформація: не надано специфікації та додатки до договорів.
Щодо податкової накладної від 29.12.2023 №10, суд зазначає таке.
16.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області надіслала Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11060888/43612759 щодо податкової накладної від 29.12.2023 №10, у якому запропонувала надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
На виконання цього повідомлення Позивач надіслав повідомлення від 22.05.2024 № 4 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До цього повідомлення Позивачем було долучено додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній від 29.12.2023 №10 для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №11146226/43612759, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 №10. Підставою прийняття такого рішення вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додаткова інформація: не надано специфікації та додатки до договорів.
Щодо податкової накладної від 19.02.2024 №5, суд зазначає таке.
16.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області надіслала Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11060887/43612759 щодо податкової накладної від 19.02.2024 №5. у якому запропонувала надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Позивач на виконання цього повідомлення надіслав повідомлення від 22.05.2024 № 5 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До нього повідомлення долучено додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній від 19.02.2024 №5 для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про відмову в накладної B реєстрації податкової Єдиному реєстрі №11146225/43612759, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 19.02.2024 №5. Підставою прийняття такого рішення вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додаткова інформація: не надано специфікації та додатки до договорів.
Щодо податкової накладної від 13.03.2024 №1, суд зазначає таке.
16.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області надіслала Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11060886/43612759 щодо податкової накладної від 13.03.2024 №1, у якому запропонувала надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Позивач надіслав повідомлення від 22.05.2024 № 6 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До цього повідомлення долучено додаткові пояснення щодо додаткових документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній від 13.03.2024 №1 для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30.05.2024 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про відмову в податкових Єдиному реєстрі реєстрації податкової накладної №11146224/43612759, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 13.03.2024 №1. Підставою прийняття такого рішення вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додаткова інформація: не надано специфікації та додатки до договорів.
Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
IV. Позиція суду
Вирішуючи спір по суті, суд керувався такими мотивами.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України).
Відповідно до підпунктів а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 зазначеного Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 згаданої статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 згаданої статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Так, суд встановив, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Однак відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних розрахованого показника за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Як встановив суд, після надіслання позивачем податкових накладних від 20.11.2023 №5, від 29.12.2023 №10, від 19.02.2024 №5, від 13.03.2024 №1 відповідачем було надіслано квитанції № 9344896324 від 18.12.2023, № 9375239833 від 18.01.2024, № 9059452906 від 14.03.2024, № 9076234090 від 29.03.2024, у яких позивача повідомлено, що обсяг постачання його товарів/послуг за кодами 43.22 та 43.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено про показники Dта Рпоточ. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, у квитанціях № 9344896324 від 18.12.2023, № 9375239833 від 18.01.2024, № 9059452906 від 14.03.2024, № 9076234090 від 29.03.2024 відсутній конкретний перелік пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Позивач надіслав повідомлення від 02.05.2024 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До цього повідомлення було долучено письмові пояснення щодо податкових накладних від 20.11.2023 №5, від 29.12.2023 №10, від 19.02.2024 №5 та від 13.03.2024 №1, реєстрацію яких зупинено та копії документів, які на думку позивача є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема: Пояснення щодо податкової накладної № 1 від 07.02.2024; Протокол Загальних зборів учасників Товариства; Статут; Рішення №1 засновника Товариства з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ»; Витяг про реєстрацію в ЄДРПОУ; Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ; Договір оренди об`єкта нерухомості №01-01/03/2022 від 1 жовтня 2022 року; Договір оренди автомобіля від 19 травня 2022р. Mercedes-benz Gl 450. 2008; Договір оренди автомобіля від 19 травня 2022р. Volkswagen sharan. 2001. 10. 20-ОПП; Наказ про затвердження штатного розпису №3 1/10/23-ШР від 31.10.2023р. Штатний розпис на 2023 рік; Наказ про затвердження штатного розпису №01/02/24-ШР від 01.02.2024р. Штатний розпис на 2024; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2024; Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2024; Договір підряду №0111-23-TER від 01.11.2023; Платіжне доручення №1135 від 20.11.2023; Виписка від 20.11.2023; Податкова накладна №5 від 20.11.2023 і квитанція до податкової накладної. 21. Платіжне доручення № 879 від 20.12.2023; Виписка від 20.12.2023; Податкова накладна №9 від 20.12.2023р. і квитанція до податкової накладної; Платіжне доручення № 897 від 29.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Податкова накладна №10 від 29.12.2023р. і квитанція до податкової накладної; Платіжне доручення № 1031 від 19.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Податкова накладна №5 від 19.02.2024р. і квитанція до податкової накладної; Платіжне доручення № 1120 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1121 від 13.03.2024 32. Платіжне доручення № 1122 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1120 від 13.03.2024; Податкова накладна №1 від 13.03.2024 і квитанція до податкової накладної; Акт надання послуг №1/0111-23TER від 21.11.2023; Акт надання послуг №2/0111-23TER від 14.04/2024; Договір надання послуг 01/11 від 07.11.2023р ( ФОП Безкоровайний); Акт здачі-прийняття робіт (падання послуг) №ОУ-032 від 10.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-033 від 13.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-034 від 01.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-035 від 15.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-036 від 23.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №07/2 від 03.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №08/2 від 09.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №09/2 від 15.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №10/2 від 23.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №11/3 від 01.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №12/3 від 08.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №13/3 від 15.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №14/3 від 28.03 2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №15/03 від 03.04.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №16/03 від 03.04.2024; Платіжне доручення №766 від 01.12.2023; Платіжне доручення №797 від 15.12.2023; Платіжне доручення №842 від 29.12.2023; Платіжне доручення №899 від 12.02.2024; Платіжне доручення №907 від 19.02.2024;. Платіжне доручення №937 від 04.03.2024; Платіжне доручення №939 від 05.03.2024р. 60. Платіжне доручення №951 від 13.03.2024; Платіжне доручення №990 від 02.04.2024; Платіжне доручення №1014 від 29.04.2024; Виписка від 01.12.2023; Виписка від 15.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Виписка від 12.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Виписка від 04.03.2024; Виписка від 05.03.2024; Виписка від 13.03.2024; Виписка від 02.04.2024; Виписка від 29.04.2024.
16.05.2024 ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних стосовно надання документів котрі підтверджують інформацію зазначену у ПН №11060886/43612759, 11060888/43612759, 11060887/43612759, 11060885/43612759, а саме: копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо придбання товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Суд звертає увагу на те, що відповідач надіслав повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.05.2024, тобто після отримання пояснень № 1 від 02.05.2024.
Суд встановив, що первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи; первинні документи щодо придбання товарів; банківські виписки з особових рахунків було надано позивачем ще 02.05.2024, тому у відповідача були відсутні підстави для витребування зазначених документів.
Щодо договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, суд зазначає наступне.
До пояснень № 1 від 02.05.2024 позивачем надано Договір підряду №0111-23-TER від 01.11.2023.
На виконання вказаних повідомлень позивач надіслав повідомлення від 22.05.2024 №3, № 4, № 5, № 6 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До зазначених повідомлень позивачем було долучено додаткові пояснення щодо документів, які подані до податкових накладних та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема: Пояснення щодо додаткових документів, які подані до податкової накладної №5 від 20.11.2023; Договір підряду №0111-23-TER від 01.11.2023; Дод. угода до договору підряду №0111-23-TER від 06.11.2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2024р. 7. Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2024; Наказ про затвердження штатного розпису №31/10/23-ШР від 31.10.2023р. Штатний розпис на 2023 рік; Наказ про затвердження штатного розпису №01/02/24-ШР від 01.02.2024р. Штатний розпис на 2024; Платіжне доручення №1135 від 20.11.2023; Виписка від 20.11.2023; Податкова накладна №5 від 20.11.2023 і квитанція до податкової накладної. 13. Платіжне доручення № 879 від 20.12.2023; Виписка від 20.12.2023; Платіжне доручення № 897 від 29.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Платіжне доручення № 1031 від 19.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Платіжне доручення № 1120 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1121 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1122 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1123 від 13.03.2024; Виписка 13.03.2024; Акт надання послуг №1/0111-23TER від 21.11.2023; Акт надання послуг №2/0111-23TER від 16.04.2024; Договір надання послуг 01/11 від 07.11.2023p ( ФОП Безкоровайний); Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-032 від 10.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-033 від 13.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-034 від 01.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-035 від 15.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-036 від 23.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №07/2 від 03.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №08/2 від 09.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №09/2 від 15.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №10/2 від 23.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №11/3 від 01.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №12/3 від 08.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №13/3 від 15.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №14/3 від 28.03 2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №15/03 від 03.04.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №16/03 від 03.04.2024; Платіжне доручення №766 від 01.12.2023;. Платіжне доручення №797 від 15.12.2023; Платіжне доручення №842 від 29.12.2023; Платіжне доручення №899 від 12.02.2024; Платіжне доручення №907 від 19.02.2024; Платіжне доручення №937 від 04.03.2024; Платіжне доручення №939 від 05.03.2024; Платіжне доручення №951 від 13.03.2024; Платіжне доручення №990 від 02.04.2024; Платіжне доручення №1014 від 29.04.2024; Виписка від 01.12.2023; Виписка від 15.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Виписка від 12.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Виписка від 04.03.2024; Виписка від 05.03.2024; Виписка від 13.03.2024; Виписка від 02.04.2024; Виписка від 29.04.2024.
У зазначених поясненнях позивач вказав, що 01.11.2023 ТОВ «РІК ІНВЕСТ» і ТОВ «ІБК «Євротехнології» (код ЄДРПОУ 24373295) уклали Договір підряду № 0111-23-TER про виконання будівельних, робіт щодо встановлення обладнання на об`єкті замовника. 06.11.2023 була укладена Додаткова угода до договору підряду № 0111-23-TER від 06.11.2023. Згідно з даною угодою матеріалами, які були використані при виконанні будівельно-монтажних робіт, забезпечував Замовник, тобто ТОВ «ІБК «Євротехнології». ТОВ "Рік Інвест" не купував матеріали, не транспортував, не зберігав і не оплачував за них.
Суд, дослідивши зміст укладеної Додаткової угоди до договору підряду № 0111-23-TER від 06.11.2023, доданої до позову, зазначає, що у надані позивачем контролюючому органу відомості про додаткову угоду відповідають її змісту.
Окрім цього, між позивачем та його контрагентом було укладено Додаток до договору підряду № 0111-23-TER від 01.11.2023, яким лише визначалася договірна ціна по зварюванню труб, що лише визначає ціну конкретних послуг та не змінює природу договору.
Отже, усі необхідні документи для спростування ризиковості здійснення операцій, за результатами яких подано на реєстрацію податкові накладні.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 згаданого Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 зазначеного Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 згаданого Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 зазначеного Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних.
При цьому як слідує зі змісту оскаржених рішень відповідача-1, підставами для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податків специфікацій та додатків до договору.
При цьому суд наголошує на тому, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Ані у квитанціях про зупинку реєстрації податкових накладних, ані у повідомленнях про надання додаткових документів відповідач-1 не зазначив про необхідність подання специфікацій та додатків до договору.
Окрім того, суд звертає увагу на те, що позивачем за допомогою електронної системи обміну документами було подано повідомлення про подання пояснень № 3; № 4; № 5 та № 6 копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зазначені повідомленні стосувалися чотирьох податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено - від 20.11.2023 №5, від 29.12.2023 №10, від 19.02.2024 №5 та від 13.03.2024 №1, зокрема: Пояснення щодо додаткових документів, які подані до податкової накладної №5 від 20.11.2023; Договір підряду №0111-23-TER від 01.11.2023; Дод. угода до договору підряду №0111-23-TER від 06.11.2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2023; Оборотно-сальдова відомість по рах. 10 за 2024р. 7. Оборотно-сальдова відомість по рах. 11 за 2024; Наказ про затвердження штатного розпису №31/10/23-ШР від 31.10.2023р. Штатний розпис на 2023 рік; Наказ про затвердження штатного розпису №01/02/24-ШР від 01.02.2024р. Штатний розпис на 2024; Платіжне доручення №1135 від 20.11.2023; Виписка від 20.11.2023; Податкова накладна №5 від 20.11.2023 і квитанція до податкової накладної. 13. Платіжне доручення № 879 від 20.12.2023; Виписка від 20.12.2023; Платіжне доручення № 897 від 29.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Платіжне доручення № 1031 від 19.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Платіжне доручення № 1120 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1121 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1122 від 13.03.2024; Платіжне доручення № 1123 від 13.03.2024; Виписка 13.03.2024; Акт надання послуг №1/0111-23TER від 21.11.2023; Акт надання послуг №2/0111-23TER від 16.04.2024; Договір надання послуг 01/11 від 07.11.2023p ( ФОП Безкоровайний); Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-032 від 10.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-033 від 13.11.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-034 від 01.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-035 від 15.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-036 від 23.12.2023; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №07/2 від 03.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №08/2 від 09.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №09/2 від 15.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №10/2 від 23.02.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №11/3 від 01.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №12/3 від 08.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №13/3 від 15.03.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №14/3 від 28.03 2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №15/03 від 03.04.2024; Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №16/03 від 03.04.2024; Платіжне доручення №766 від 01.12.2023;. Платіжне доручення №797 від 15.12.2023; Платіжне доручення №842 від 29.12.2023; Платіжне доручення №899 від 12.02.2024; Платіжне доручення №907 від 19.02.2024; Платіжне доручення №937 від 04.03.2024; Платіжне доручення №939 від 05.03.2024; Платіжне доручення №951 від 13.03.2024; Платіжне доручення №990 від 02.04.2024; Платіжне доручення №1014 від 29.04.2024; Виписка від 01.12.2023; Виписка від 15.12.2023; Виписка від 29.12.2023; Виписка від 12.02.2024; Виписка від 19.02.2024; Виписка від 04.03.2024; Виписка від 05.03.2024; Виписка від 13.03.2024; Виписка від 02.04.2024; Виписка від 29.04.2024.
Суд зазначає, що специфікації та додатки до договору містять лише вартість, характеристику та специфіку конкретних робіт, та не впливають на ризиковість здійснених операцій та не впливають на реальність господарських операцій позивача.
Відтак, на переконання суду, надані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістова оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду цієї справи не робить жодних висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Між тим, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суд при розгляді справи враховує висновки Верховного Суду щодо застосування норм права, викладені у постанові від 16.09.2022 у справі №380/7736/21 та постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20, згідно з якими приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Суд погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх, з позиції суду, документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а також на те, що наданих відповідачу-1 документів було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.
Суд звертає увагу на те, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №11146223/43612759 від 30.05.2024, № 11146226/43612759 від 30.05.2024, 11146225/43612759 від 30.05.2024, №11146224/43612759 від 30.05.2024 є протиправними, а тому такі необхідно скасувати.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Враховуючи встановлені обставини, з метою ефективного захисту позивача від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені позивачем податкові накладні № 5 від 20.11.2023, № 10 від 29.12.2023, № 5 від 19.02.2024, № 1 від 13.03.2024, датою їх первинного подання на реєстрацію.
Позиція суду щодо обраного способу захисту у цій справі у частині зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні датою їх первинного подання на реєстрацію узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.11.2022 у справі № 160/9013/20.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
V. Судові витрати
Відповідно до положень статті 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1, який прийняв протиправні рішення, на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 12112,00 грн.
Керуючись статтями 6, 9, 90, 139, 242, 244, 245 КАС України, суд
в и р і ш и в:
позов Товариства з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити діїзадовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11146223/43612759 від 30.05.2024, № 11146226/43612759 від 30.05.2024, №11146225/43612759 від 30.05.2024, №11146224/43612759 від 30.05.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені товариством з обмеженою відповідальністю «РІК ІНВЕСТ», податкові накладні № 5 від 20.11.2023, № 10 від 29.12.2023, № 5 від 19.02.2024, № 1 від 13.03.2024, датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ ВП 43968090, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РІК ІНВЕСТ" код ЄДРПОУ 43612759, місцезнаходження: 79040, м. Львів, вул. Городоцька, 367/510 судовий збір у розмірі 12112(дванадцять тисяч сто дванадцять) грн 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя Гулик Андрій Григорович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123167767 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні