ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/5080/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2024 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої суддіМричко Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Бурлаки І.Г.,
представника відповідача Павліша О.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Табак до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Табак (ЄДРПОУ 36497264, місце знаходження 03151, м.Київ, вул. Сікевича Володимира, буд. 22) до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії (код ЄДРПОУ 44045187, місцезнаходження: 79026, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35), в якій, з урахуванням клопотання про збільшення позовних вимог від 11.03.2024, позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльність Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та зобов`язати Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків підготувати усі необхідні документи, в тому числі але не виключно, внести зміни до інтегрованої картки платника та передати облікову справу ТОВ Галичина-Табак до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками по місцю основного обліку (знаходження) Товариства як платника податків;
- визнати протиправним та скасувати наказ № 277 від 29.11.2023 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Галичина Табак.
Ухвалою від 12.03.2024 суддя відкрила провадження в адміністративній справі, призначила до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою від 13.03.2024 суд відмовив у задоволенні заяви представника позивача про забезпечення позову.
Ухвалою від 30.07.2024 суд перейшов зі спрощеного позовного провадження без виклику сторін до розгляду справи цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою від 25.09.2024 суд закрив провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу № 277 від 29.11.2023 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Галичина Табак.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку зі зміною місцезнаходження, позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення дії для формування та надсилання до контролюючого органу за новим місцезнаходженням платника податків інформації та відповідної документації. Проте, відповідачем протиправно не вчинено жодних дій.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що відповідно до Реєстру великих платників податків на 2024 рік, який затверджений наказом Державної податкової служби України від 20.10.2023 №872 ТОВ Галичина-Табак у 2024 році перебуватиме на податковому обліку (обслуговуванні) у Західному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків. У зв`язку із зміною місцезнаходження великого платника податків не змінюється основне місце податкового обліку платника податків.
Представник відповідача подав до суду додаткові пояснення, в яких зазначає, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, може прийняти рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великого платника податків, у тому числі визначити, що облік такого платника податків здійснює територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, та його структурні підрозділи в разі створення. Зміна місцезнаходження великого платника податків не веде автоматичної зміни місця основного обліку великого платника податків, а лише є підставою для взяття на облік за неосновним місцем обліку за відповідним місцезнаходженням територіального органу ДПС України, де платник податків сплачує місцеві податки та збори.
Представник відповідача подав до суду додаткові пояснення, в яких зазначає, що ДПС приймає рішення про зміну основного та неосновного місця обліку та переведення на обслуговування до територіальних органів за їх місцезнаходженням тих платників податків, які не включені до Реєстру ВПП на наступний календарний рік та перебувають на обліку в територіальних органах ДПС, що здійснюють податкове супроводження великих платників податків, і які самостійно не перейшли на облік до територіальних органів за своїм місцезнаходженням (крім випадків, коли стосовно платника податків прийнято рішення про припинення).
У судове засідання, яке відбулося 13.11.2024 представник позивача не прибув, подав на адресу суду заяву про розгляд справи без участі представника позивача.
У судовому засіданні представник відповідача проти позовних вимог заперечив. Просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Ввсебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ Галичина-Табак перебуває на обліку в Західному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.
03.11.2023 позивачем змінено місцезнаходження юридичної особи: 03151, м. Київ, вул. Сікевича Володимира, буд. 22.
09.11.2023 ТОВ Галичина-Табак звернулось до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків із повідомленням про зміну місцезнаходження (юридичної адреси), відповідно до якого просило своєчасно та в повному обсязі вчинити усі дії передбачені ПК України для підготовки та передачі інформації та/або відповідної документації щодо ТОВ Галичина-Табак за новим місцем обліку платника податків до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Листом від 21.12.2023 № 4741/6/33-00-12-11 відповідач повідомив ТОВ Галичина-Табак про те, що відповідно до Реєстру великих платників податків на 2024 рік, який затверджений наказом Державної податкової служби України від 20.10.2023 №872 ТОВ Галичина-Табак у 2024 році перебуватиме на податковому обліку (обслуговуванні) у Західному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-17 (тут і надалі у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин; ПК України).
Загальні положення щодо обліку платників податків визначені у статті 63 ПК України.
Відповідно до пункту 63.1 статті 63 ПК України облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 63.2 статті 63 ПК України взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.
Взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, у тому числі нерезидентів, зазначених у пункті 64.5 статті 64 цього Кодексу, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов`язку щодо сплати того або іншого податку та збору.
За приписами пункту 63.3 статті 63 ПК України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, може прийняти рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великого платника податків, у тому числі визначити, що облік такого платника податків здійснює територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, та його структурні підрозділи в разі створення.
Право контролюючого органу приймати рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великих платників податків закріплене також у підпункті 20.1.25 пункту 20.1 статті 20 ПК України.
За приписами пункту 64.7 ПК України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, визначає порядок обліку платників податків у контролюючих органах та порядок формування Реєстру великих платників податків на відповідний рік з урахуванням критеріїв, визначених цим Кодексом для великих платників податків.
У разі включення платника податків до Реєстру великих платників податків на нього поширюються особливості, визначені цим Кодексом для великих платників податків.
Після включення платника податків до Реєстру великих платників податків та отримання повідомлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про таке включення платник податків зобов`язаний стати на облік за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр, та за неосновним місцем обліку в такому територіальному органі центрального органу виконавчої влади або його структурних підрозділах щодо наявних у межах населеного пункту за місцезнаходженням територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або через які провадиться діяльність такого великого платника податків.
У разі прийняття рішення про переведення великого платника податків на облік у територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, чи інший контролюючий орган, відповідні контролюючі органи зобов`язані протягом 20 календарних днів після прийняття такого рішення здійснити взяття на облік/зняття з обліку такого платника податків.
Великий платник податків, щодо якого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, прийнято рішення про переведення на облік у контролюючий орган, що здійснює супроводження великих платників податків, чи інший контролюючий орган, після взяття його на облік за новим місцем обліку зобов`язаний сплачувати податки за місцем попереднього обліку у контролюючих органах, а подавати податкову звітність та виконувати інші обов`язки, передбачені цим Кодексом, за новим місцем обліку.
Наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 911 затверджено Порядок формування Реєстру великих платників податків (тут і надалі у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, Порядок № 911)
Згідно з пунктами 1.1 - 1.3 розділу І Порядку №911 формування та затвердження Реєстру ВПП (далі - Реєстр ВПП) здійснюються Державною податковою службою України (далі - ДПС) щороку.
До Реєстру ВПП включаються платники податків, які відповідають критеріям великого платника податків, визначеним підпунктом 14.1.24 пункту 14.1 статті 14 розділу I Податкового кодексу України (далі - Кодекс).
У разі включення платника податків до Реєстру ВПП на нього поширюються особливості щодо великих платників податків, визначені Кодексом.
Відповідно до пунктів 3, 4 розділу ІІ Порядку № 911 за результатами аналізу структурний підрозділ ДПС, за яким закріплено функцію супроводження Реєстру ВПП, формує переліки великих платників податків (крім платників податків, стосовно яких прийнято рішення про припинення), які до 20 вересня поточного року направляються до головних управлінь ДПС в областях, місті Києві (далі - ГУ ДПС в областях, м. Києві) та міжрегіональні управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - МУ ДПС по роботі з ВПП).
Головні управління ДПС в областях, місті Києві та міжрегіональні управління ДПС по роботі з великими платниками податків аналізують отримані переліки великих платників податків та до 27 вересня поточного року подають до структурного підрозділу ДПС, за яким закріплено функцію супроводження Реєстру ВПП, засобами електронного зв`язку обґрунтовані пропозиції щодо включення/виключення до/з переліків великих платників податків та пропозиції щодо основного місця обліку із закріплення за МУ ДПС по роботі з ВПП.
Згідно з пунктом 5 розділу ІІ Порядку № 911 структурний підрозділ ДПС, за яким закріплено функцію супроводження Реєстру ВПП, розглядає надані пропозиції та формує Реєстр ВПП на наступний календарний рік із закріпленням за основним місцем обліку за територіальним органом ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників податків за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За приписами пункту 6 розділу ІІ Порядку № 911 Реєстр ВПП на наступний календарний рік із закріпленням за основним місцем обліку за територіальним органом ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників податків, до 22 жовтня поточного року затверджується наказом ДПС, який надсилається до ГУ ДПС в областях, м. Києві, МУ ДПС по роботі з ВПП та оприлюднюється на офіційному порталі ДПС з дотриманням вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Таким чином, з аналізу вказаних норм висновується, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, може прийняти рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великого платника податків, у тому числі визначити, що облік такого платника податків здійснює територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, та його структурні підрозділи в разі створення.
У разі прийняття рішення про переведення великого платника податків на облік у територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, чи інший контролюючий орган, відповідні контролюючі органи зобов`язані протягом 20 календарних днів після прийняття такого рішення здійснити взяття на облік/зняття з обліку такого платника податків.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03. 2019 № 227 затверджено Положення про Державну податкову службу України, відповідно до якого державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування
Відповідно до підпункту 35 пункту 3 вказаного Положення основними завданнями ДПС є, зокрема, приймати рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великих платників податків, зняття їх з обліку та переведення до територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників податків (його структурних підрозділів), та інших територіальних органів ДПС.
Наказом ДПС України від 12.11.2020 № 643 затверджено Положення про Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, відповідно до якого Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС України.
Як видно з матеріалів справи, ТОВ Галичина-Табак звернулось 09.11.2023 до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків із повідомленням про зміну місцезнаходження (юридичної адреси), відповідно до якого просило своєчасно та в повному обсязі вчинити усі дії передбачені ПК України для підготовки та передачі інформації та/або відповідної документації щодо ТОВ Галичина-Табак за новим місцем обліку платника податків до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
З цього приводу суд вказує, що позивачем подано повідомлення про зміну місцезнаходження (юридичної адреси) до територіального органу, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України.
Натомість, саме ДПС України як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, може прийняти рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великого платника податків, у тому числі визначити, що облік такого платника податків здійснює територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, який здійснює супроводження великих платників податків, та його структурні підрозділи в разі створення.
Окрім того, суд вказує, що відповідно до Порядку № 911 головні управління ДПС в областях, місті Києві та міжрегіональні управління ДПС по роботі з великими платниками податків аналізують отримані переліки від ДПС України переліки великих платників податків та до 27 вересня поточного року подають до структурного підрозділу ДПС обґрунтовані пропозиції щодо включення/виключення до/з переліків великих платників податків та пропозиції щодо основного місця обліку із закріплення за МУ ДПС по роботі з ВПП.
Реєстр ВПП на наступний календарний рік із закріпленням за основним місцем обліку за територіальним органом ДПС, що здійснює податкове супроводження великих платників податків, до 22 жовтня поточного року затверджується наказом ДПС.
Судом встановлено, що 20.10.2023 наказом ДПС України № 872 затверджено Реєстр великих платників податків на 2024 рік.
Відповідно до вказаного наказу ТОВ Галичина-Табак закріплено за Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками для здійснення податкового супроводження великого платника податків.
Після затвердження наказу ДПС України від 20.10.2023 № 872, ТОВ Галичина-Табак змінено місцезнаходження юридичної особи та подано повідомленням про зміну місцезнаходження (юридичної адреси), відповідно до якого просило своєчасно та в повному обсязі вчинити усі дії передбачені ПК України для підготовки та передачі інформації та/або відповідної документації щодо ТОВ Галичина-Табак за новим місцем обліку платника податків до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Суд повторно наголошує, що рішення про зміну основного та неосновного місця обліку великого платника податків уповноважене приймати ДПС України.
Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків може подавати ДПС України тільки обґрунтовані пропозиції до 27 вересня поточного року щодо основного місця обліку із закріплення за МУ ДПС по роботі з ВПП.
За таких обставин, ураховуючи встановлені судом обставини, суд вказує, на відсутність підстав для визнання протиправною бездіяльності Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та зобов`язання Західного міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків підготувати усі необхідні документи, в тому числі але не виключно, внести зміни до інтегрованої картки платника та передати облікову справу ТОВ Галичина-Табак до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками по місцю основного обліку (знаходження) Товариства як платника податків.
На підставі викладеного, у задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 далі КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Табак до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 18.11.2024.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123167825 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні