Рішення
від 18.11.2024 по справі 380/11945/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/11945/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 листопада 2024 рокум. Львів

Львівський окружний адміністративний суд в складі судді Коморного О.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АРМОР ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

Обставини справи:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «АРМОР ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області із вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 16.01.2024 №423 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «АРМОР ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ - 45227162) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням відповідача про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не містить належної мотивації, підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містить доказів існування податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій позивачем з посиланнями на відповідні документи.

Позиція Головного управління ДПС у Львівській області викладена у відзиві на позовну заяву, у якому представник щодо задоволення позову заперечив та вказав, що за результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних, у зв`язку з отриманням інформації у процесі поточної діяльності встановлено здійснення ризикових фінансово-господарських операцій по ТзОВ «АРМОР ТРЕЙД», що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку згідно кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме: Код 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; Код 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї). У зв`язку з цим, Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 423 від 16.01.2024р. про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «АРМОР ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податків на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платників податків.

На думку відповідача, позивачем не долучено доказів фактичної наявності трудового персоналу, зокрема факту укладених трудових договорів чи договорів цивільно правового характеру. Згідно з цим, Позивачем на розгляд Комісії не було надано документів щодо спростування підстав для включення до ризикових.

Ухвалою від 10.06.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 15.07.2024 відмовлено в клопотанні щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження в судовому засіданні.

Суд оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та-

встановив:

ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» є юридичною особою приватного права, створеною у 2023 році зареєстроване за адресою: Львівська область, Львівський район, м. Городок, вул. Львівська, буд. 561-а.

Основним видом діяльності є - 32.99 Виробництво іншої продукції, н.в.і.у. Також Позивач здійснює наступну діяльність: 13.92 Виробництво готових текстильних виробів, крім одягу; 13.95 Виробництво нетканих текстильних матеріалів і виробів із них, крім одягу; 14.12 Виробництво робочого одягу; 14.13 Виробництво іншого верхнього одягу; 14.14 Виробництво спіднього одягу; 14.19 Виробництво іншого одягу й аксесуарів; 15.12 Виробництво дорожніх виробів, сумок, лимарно-сідельних виробів зі шкіри та інших матеріалів; 15.20 Виробництво взуття; 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області було винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 16.01.2024 №423, яким відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У рішенні вказано, що підставами для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку є:

- постачання в період з 01.12.2023 по 16.01.2024 року постачання ТОВ «АРМОР ТРЕЙД»;

- придбання в період з 01.12.2023 по 16.01.2024 року у ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» (код ЄДРПОУ - 31642848) товарів за кодом УКТЗЕД 5903;

- постачання в період з 01.12.2023 по 16.01.2024 року ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту» (код ЄДРПОУ - 39243307) товарів за кодом УКТЗЕД 5903909900.

У грудні 2023 року між Позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» (ЄДРПОУ - 31642848) було укладено Договір поставки №120101 від 01.12.2023 року (надалі - договір).

На виконання умов Договору ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» упродовж грудня 2023 року було здійснено постачання товару на загальну суму 33 000 141,44 грн., в тому числі ПДВ 5 500 023,58 грн., а саме - тканину в асортименті.

Постачання вищевказаного товару провадилося на підставі наступних видаткових накладних:

1. РН-000043 від 20.12.2023 року на суму 11 836 483,24 грн. з ПДВ;

2. РН-000044 від 21.12.2023 року на суму 6 966 000,00 грн. з ПДВ;

3. РН-000045 від 22.12.2023 року на суму 4 068 000,00 грн. з ПДВ;

4. РН-000046 від 25.12.2023 року на суму 1 069207,43 грн. з ПДВ;

5. РН-000047 від 25.12.2023 року на суму 9 060 450,77 грн. з ПДВ.

Відповідно до п. 2.2. Договору, оплата за поставлений товар провадиться протягом 45 календарних днів від дати постачання, у зв`язку із чим оплата за товар Позивачем не провадилася.

Відповідно до п. 3.2. Договору, постачання Товару провадилося силами та за рахунок ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» на адресу зазначену Позивачем: Львівська область, м. Городок вул. Ярослава Мудрого, буд. 17-А (ТТН та договори-заявки на перевезення додаються).

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 ПКУ ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВОДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» було складено та зареєстровано податкові накладні №6 від 20.12.2023 року , №7 від 21.12.2023 року, №8 від 22.12.2023 року, №9 від 25.12.2023 року та №10 від 25.12.2023 року, відповідно. Дані податкові накладні зареєстровані 15.01.2024 року та 16.01.2024 року у встановлені нормами ПКУ терміни та порядку.

Уповноваженою особою на здійснення вищевказаної господарської операції на постачання товару з боку ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» є ОСОБА_1 .

Вищевказана господарська операція відображена у бухгалтерському та податковому обліку обох підприємств.

Вищевказаний товар придбавався Позивачем з метою його подальшого постачання ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту». Постачання провадилося одразу в день отримання товару від ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» на адресу складу ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту» - Львівська область, м. Городок вул. Ярослава Мудрого, буд. 17-А. Про що Позивачем було складено видаткові накладні між Позивачем та ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту» та передчасно здійснено реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до п. 4.2. Договору, приймання товару за кількістю та якістю здійснюється Сторонами відповідно до вимог Інструкції П-6 та П-7 Держарбітражу СРСР.

Під час приймання ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту» Товару було виявлено його невідповідність умовам договору й товар без приймання та підписання видаткових накладних було одразу повернуто. Тобто постачання товару не відбулося.

У зв`язку із неприйманням товару ТОВ «Харківський завод засобів індивідуального захисту», Позивачем одразу ж в дату постачання було повернуто даний товар, як неякісний ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ», про що складено відповідні рекламаційні акти, а саме:

- за видатковою накладною № РН-000043 від 20.12.2023 року було виявлено невідповідність тканини за кольором, про що Сторонами складено акт рекламації від 20.12.2023 року;

- за видатковою накладною № РН-000044 від 21.12.2023 року було виявлено невідповідність тканини за кольором, про що Сторонами складено акт рекламації від 21.12.2023 року;

- за видатковою накладною № РН-000045 від 22.12.2023 року було виявлено невідповідність тканини за щільністю, про що Сторонами складено акт рекламації від 22.12.2023 року;

- за видатковою накладною № РН-000046 від 25.12.2023 року було виявлено невідповідність тканини за щільністю, про що Сторонами складено акт рекламації від 25.12.2023 року;

- за видатковою накладною № РН-000047 від 25.12.2023 року було виявлено невідповідність тканини за щільністю, про що Сторонами складено акт рекламації від 25.12.2023 року.

Повернення товару здійснено в день постачання, без його розвантаження на складі Позивача тим же транспортом, що товар був доставлений, що підтверджується ТТН та договорами-заявками на перевезення.

Повернення вищевказаного товару, відображено у бухгалтерському обліку обох підприємств, відповідно до чинного законодавства України.

У зв`язку із поверненням товару та складанням ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВОДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» податкових накладних, відповідно до приписів п. 192.1 ст. 192 ПКУ та п.201.10. ст.201 ПКУ ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ» було складено розрахунки коригування у встановлені ПКУ строки та порядку.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що немає жодної ризиковості, як платника податків, з боку Позивача, а мало місце лише постачання неякісного Товару з боку ТОВ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ТАКТИЧНОГО СПОРЯДЖЕННЯ», що в свою чергу і призвело до реєстрації податкових накладних, а потім розрахунків коригування до них.

Позивач, вважаючи рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про відповідність/невідповідність платника податку ризиковості платника податку від 16.01.2024 №423 протиправним, звернувся до суду з метою його скасування.

Надаючи оцінку доводам позивача щодо протиправності оскаржуваного рішення, суд враховує таке.

За визначенням, наведеним у пункті 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (далі ПК України) податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пунктом 62.1 статті 62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачає, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 окрім іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Так, Порядком № 1165 визначено процедуру прийняття комісією ДПС рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/ невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Крім того, пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктом 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Аналіз наведених вище приписів Порядку № 1165 дає підстави для висновку про те, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Водночас, додаток 1 до Порядку №1165 містить перелік Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, віднесення до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У затвердженій формі рішення (про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку №1165) передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

Отже, при здійсненні опрацювання податкових накладних, направлених для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковий орган проводить моніторинг відповідності/не відповідності критеріям ризиковості платника податку або здійсненої господарської операції.

При цьому, форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає зазначення контролюючим органом конкретної податкової інформації, яка стала підставою для прийняття вказаного рішення на підставі пункту 8 Критеріїв.

Згідно з додатком 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

З урахуванням викладеного, суд зауважує, що законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Такі прийняті у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю.

Так, судом встановлено, що контролюючим органом прийнято оскаржуване рішення від 16.01.2024 №423 за наявності підстав для визнання ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з тим, що відповідачем встановлено операції з реалізації товарів (послуг) платникам податків з ознаками ризиковості.

В оскаржуваному рішенні чітко зазначені підстави, відповідно до яких встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Такі підстави відповідають Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженому Наказом Державної податкової служби України 11.01.2023 № 17.

Так, відповідно до абзаців 7, 14 пункту 6 Порядку № 1165, комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що згідно із абзацом 7 пункту 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, Порядком №1165 визначено, що платник податків має самостійно надати копії документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку на спростування висновку, зазначеного у оскаржуваному рішенні та за наслідком розгляду наданих документів, перелік яких наведений у абзацах 9-10 пункту 6 Порядку № 1165, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Однак, суд звертає увагу, що матеріали справи не містять відомостей та відповідних доказів щодо звернення ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області з документами та відповідними поясненнями, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Доказів на спростування зазначених обставин позивачем не надано. Позовна заява таких даних також не містить.

Так, позивачем не подано до суду жодних доказів, зокрема, квитанції про надіслання до контролюючого органу та прийняття контролюючим органом документів, копій пояснень, заяв тощо, що б підтверджували подання позивачем до контролюючого органу інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника з дотриманням вимог законодавства.

Тобто, судом встановлено, що позивачем не дотримано вимог положень Порядку № 1165 та не реалізовано право на подання до контролюючого органу, що приймав рішення про відповідність ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку, пояснень та відповідних документів для вирішення питання про виключення ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Суд звертає увагу, що відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У силу правового висновку постанови Верховного Суду від 25.06.2020 по справі №520/2261/19 визначений статтею 77 КАС України обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень, довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Разом з тим, як вже було зазначено судом, у матеріалах справи відсутні жодні документи, що підтверджують факт звернення ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області з документами та відповідними поясненнями, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Позивачем не надано до суду доказів щодо протиправності оскаржуваного рішення.

У позовній заяві позивачем вказані лише загальні доводи щодо помилковості висновків відповідача при прийнятті оскаржуваного рішення про відповідність ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку, однак жодних доказів, що спростовують висновки контролюючого органу позивачем до суду не подано.

Таким чином доводи позивача, викладені в позовній заяві щодо неправомірності оскаржуваного рішення, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, на підставі наявних доказів.

Так, під час розгляду справи судом не встановлено протиправності оскаржуваного рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 16.01.2024 №423 про відповідність ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку та не встановлено підстав для скасування такого рішення.

Також, не підлягають задоволенню похідні позовні вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області виключити ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки, як вже було встановлено судом, позивач не подавав до комісії відповідну інформацію та копії документів для виключення його з переліку ризикових, і контролюючим органом не була надана ним оцінка та, відповідно, не було прийнято рішення за результатами розгляду таких документів, тому відсутні підстави для виключення ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу в судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, позивачем не надано до суду належних доказів щодо неправомірності оскаржуваного рішення або порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення. Судом таких обставин також не встановлено.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 16.01.2024 №423 про відповідність ТОВ «АРМОР ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку винесено за наявності визначених законодавчо підстав, у межах наданих повноважень та оформлено з дотриманням встановлених вимог.

Враховуючи викладене, позов підлягає залишенню без задоволення.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

1. В позові Товариства з обмеженою відповідальністю «АРМОР ТРЕЙД» про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Львівській області, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

2. Судові витрати розподілу не підлягають

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст складений 18.11.2024.

Суддя Коморний О.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123168083
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —380/11945/24

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні