ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/4748/24Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ясиновського І.Г. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом першого заступника керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави до Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду надійшов позов першого заступника керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави до Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, відповідно до якої просить:
визнати протиправною бездіяльність Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме ґрунтову гідроспоруду із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, що знаходиться в с. Крута Балка, та зобов`язати Драбинівську сільську раду Полтавського району Полтавської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації щодо ґрунтової гідроспоруди із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, який знаходиться в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вказані гідротехнічні споруди, які розташовані в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, не мають власника чи балансоутримувача, є безхазяйним майном. Відповідач не вжив заходів з набуття права власності на безхазяйні споруди, тим самим допустивши протиправну бездіяльність.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідно до довідки про доставку електронного листа документ в електронному вигляді "Ухвала про відкриття провадження (спрощене провадження)" від 23.04.24 по справі № 440/4748/24 (суддя ОСОБА_1 ) було надіслано одержувачу Драбинівській сільській раді Полтавського району Полтавської області в його електронний кабінет. Документ доставлено до електронного кабінету: 23.04.24 18:36, однак останній правом на подання відзиву на позов не скористався.
10 травня 2024 року до суду надійшла заява, відповідно до якої Драбинівська сільська рада повідомила наступне. Для виявлення, взяття на облік та прийняття безхазяйного майна у комунальну власність необхідно здійснити низку організаційних та практичних заходів. Драбинівською сільською радою створено постійно діючу комісію з виявлення, обстеження та взяття на облік безхазяйного майна та майна відумерлої спадщини на території Драбинівської територіальної громад, якою здійснено обстеження ґрунтової гідроспоруди із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, що знаходиться в с. Крута Валка. Складений акт обстеження нерухомого майна (гідроспоруди) комісія винесла на розгляд та затвердження виконавчим комітетом Драбинівської сільської ради. Після здійснення цих заходів виконавчий комітет Драбинівської сільської ради направляє запит до Бюро технічної інвентаризації щодо наявності технічної документації на відповідний об`єкт та запит до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень, з метою отримання відомостей про власника майна. Подальші дії Драбинівської сільської ради залежатимуть від відповідей, отриманих за цими запитами /а.с. 37/.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Відповідно інформації Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.01.2024 №02-18/104 встановлено, що в с. Крута Балка знаходиться ґрунтова гідротехнічна споруда із шахтним колодязем. Гідротехнічна споруда не паспортизована та є безгосподарською /а.с. 17/.
Комісією у складі виконуючого обов`язки голови Драбинівської сільської ради ОСОБА_2 , спеціаліста II категорії виконавчого комітету Драбинівської сільської ради Поп І.В., виконуючої обов`язки старости сіл Крута Балка, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , головного бухгалтера виконавчого комітету Драбинівської сільської ради - Кольби І.М. та заступника начальника Новосанжарського міжрайонного управління водного господарства - Кисельова Л.І. проведено обстеження та інвентаризацію штучно створених водних об`єктів (водосховищ, ставків) та гідротехнічних споруд, про що складено відповідні акти.
Відповідно акту обстеження та інвентаризації штучно створених водних об`єктів (водосховищ, ставків) та гідротехнічних споруд від 03.09.2019 слідує, що згідно матеріалів землевпорядкування у межах Драбинівської сільської ради знаходиться водний об`єкт - ставок та гідротехнічна споруда - земляна гребля із водопропускною трубою. Орієнтовна площа водного об`єкта - 36,40 га. Загальний технічний стан греблі та водопропускної, водовідвідної споруди - задовільний. Гідротехнічна споруда безгосподарська /а.с. 18/.
Згідно інформації Драбинівської сільської ради, викладеній у листі від 02.02.2024 № 02-18/155 заходи щодо набуття права власності на гідроспоруду, яка знаходиться в с. Крута Балка не проводилися, на облік як безхазяйне майно дану гідроспоруду не взято /а.с. 19/.
Відповідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 02.02.2024 №184/10-06 встановлено, що станом на 01.02.2024 відсутній власник та балансоутримувач ґрунтової споруди, яка знаходиться в с. Крута Балка на території адміністративного підпорядкування Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області. Ставок та гідротехнічна споруда не належать до водних об`єктів державної власності і гідротехнічна споруда, не перебуває на балансі Офісу /а.с. 20-21/.
На виконання доручення Полтавської обласної державної адміністрації від 17.05.2010 №27/3291 та листа Державного комітету рибного господарства України від 28.04.2010 №11-04-196 районними державними адміністраціями спільно з органами місцевого самоврядування у 2010 році проведено інвентаризацію водних об`єктів (водосховищ, ставків), розташованих на території Полтавської області.
За результатами інвентаризації, Новосанжарська районна державна адміністрація листом від 08.06.2010 №3-06/883 надала Полтавському обласному виробничому управлінню водного господарства «Полтававодгосп» перелік наявних водних об`єктів (водосховищ, ставків, озер) на території Новосанжарського району станом на 11.06.2010, відповідно якого в с. Крута Балка наявний ставок площею водного дзеркала 36,40 га. В переліку не визначено відомчу приналежність водного об`єкта та гідротехнічної споруди, стан гідротехнічної споруди є задовільний, водний об`єкт в користування юридичним та фізичним особам не передано.
Згідно доручення Полтавської обласної державної адміністрації від 27.10.2010 №1-65/1712, районними державними адміністраціями із залученням органів місцевого самоврядування проведено інвентаризацію гідротехнічних споруд на водних об`єктах. Відповідно інформації Новосанжарської районної державної адміністрації (лист від 01.12.2010 №1- 03/195) гідротехнічна споруда ставка в селі Крута Балка, станом на 02.12.2010, знаходилася в задовільному стані і була готова до пропуску повені і паводкових вод. У відомості не визначено відомчу приналежність водного об`єкту та гідротехнічної споруди.
На виконання завдань, передбачених п. 5 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15.04.2021 «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади» (введеного в дію Указом Президента України від 29.04.2021 №180/2021) обласною та районними державними адміністраціями із залученням сільських, селищних і міських територіальних громад забезпечено проведення у 2021 році інвентаризації водних об`єктів, лісових ресурсів, об`єктів державної та комунальної власності, що знаходяться на території громад.
Районними комісіями райдержадміністрацій із залученням територіальних громад та Регіональною комісією облдержадміністрації з інвентаризації водних об`єктів та лісових ресурсів, що знаходяться на територіях сільських, селищних та міських територіальних громад Полтавської області, проведено інвентаризацію площинних водних об`єктів (водосховищ, ставків, озер) і гідротехнічних споруд без розробки проектів землеустрою чи технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації водних об`єктів і земель водного фонду з розташованими на них водними об`єктами і гідротехнічних споруд.
На території адміністративного підпорядкування Драбинівської територіальної громади інвентаризацією у 2021 році охоплено 17 ставків, в тому числі ставок розташований в с. Крута Балка (ставок площею водного дзеркала 36,40 га). Комісією Полтавської РДА та Драбинівською сільською радою у всіх 17 ставках, в тому числі в с. Крута Балка, встановлена відсутність балансоутримувачів чи власників гідротехнічних споруд та у зведеній таблиці зазначена форма власності ГТС - безгосподне/безхазяйне нерухоме майно (по кожному ГТС).
Технічні параметри водного об`єкта, гідрологічні характеристики річки водотоку), регламентація експлуатаційної діяльності на водосховищах, ставках та озерах для забезпечення сталого використання усіх водних ресурсів, пов`язаних із існуванням водойми, надійність функціонування споруд і підвищення ефективності їх використання встановлюється Порядком розроблення паспорта водного об`єкта, затвердженого наказом Міністерства екології та природніх ресурсів України від 18.03.2013 №99 (із змінами).
Згідно зазначеного Порядку паспорт водного об`єкту на ставок та його гідротехнічну споруду, що знаходяться в с. Крута Балка (ставок площею водного дзеркала 36,40 га) на території адміністративного підпорядкування Драбинівської сільської ради, не розроблявся. Замовлення/листи на виконання робіт з виготовлення паспорту водного об`єкта і паспорту гідротехнічної споруди зазначеного водного об`єкту від Драбинівської сільської ради до Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області не надходили.
Як наслідок, відповідачу направлено повідомлення в порядку ч. 4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" /а.с.22-26/, у відповідь на яке виконавчим комітетом Драбинівської сільської ради зазначено про не встановлення підстав для звернення із заявою про взяття на облік, зокрема, відповідної споруди та розміщення в засобах масової інформації стосовно такої споруди про взяття на облік її як безхазяйної /а.с.27/.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 3 - 4 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Стаття 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно. Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Питання безхазяйного нерухомого майна та прийняття їх на баланс органами місцевого самоврядування регламентується Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Прокурор зазначив, що саме відповідач є уповноваженим органом для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйного майна, а саме ґрунтової гідроспоруди із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, який знаходиться в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, та подальшого оформлення права комунальної власності.
Право комунальної власності на вищенаведені споруд станом на час розгляду справи не зареєстровано.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказано, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини п`ятої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина восьма статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно ч.1 ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст.329 ЦК України).
Згідно ст.335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до ст.327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Таким чином, орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктами 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
Законодавство визначає поетапну процедуру передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.
Отже, саме відповідач є уповноваженим органом для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйних гідротехнічних споруд на території громади та подальшого оформлення права комунальної власності на них.
Таким чином, за наявності підстав та відповідних повноважень, Драбинівська сільська рада Полтавського району Полтавської області, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, упродовж тривалого часу фактично не здійснила жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на спірні гідротехнічні споруди.
Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.
Будь-яких належних та допустимих доказів щодо здійснення заходів з метою набуття права власності на безхазяйне майно, а саме ґрунтової гідроспоруди із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, який знаходиться в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, станом на час розгляду справи відповідачем не надано.
В той же час, позовні вимоги про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації є передчасними та до задоволення не підлягають, оскільки законодавством визначено відповідну поетапну процедуру передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, і лише у разі прийняття державним реєстратором рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна за заявою відповідного органу місцевого самоврядування виникають підстави для подання оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльності Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме ґрунтову гідроспоруду із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, що знаходиться в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки судові витрати позивача складаються лише з витрат, понесених на сплату судового збору, то підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов першого заступника керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Покровська, буд.22, м. Решетилівка, Полтавський район, Полтавська область, 38400) в інтересах держави до Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Братів Кибкало, буд. 31, с. Драбинівка, Полтавський район, Полтавська область, 39351, ідентифікаційний код 21045685) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльності Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме ґрунтову гідроспоруду із шахтним колодязем, що функціонує в складі ставка площею водного дзеркала 36,40 га, що знаходиться в с. Крута Балка на території Драбинівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Зобов`язати Драбинівську сільську раду Полтавського району Полтавської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123169761 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні