Рішення
від 19.11.2024 по справі 480/13241/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2024 року Справа № 480/13241/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Опімах Л.М.,

розглянувши у спрощеному провадженні без повідомлення учасників справи в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/13241/23 за позовом Приватного виробничого підприємства "Вибір" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 року позивач Приватне виробниче підприємство «Вибір» звернувся до суду з позовом, мотивуючи тим, що 01.09.2023 Головним управлінням Державної податкової служби у Сумській області прийняте податкове повідомлення - рішення № 580118280707, яким визначено грошове зобов`язання в розмірі 1241130,91 грн за платежем «пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства».

Це рішення позивач просить визнати протиправним і скасувати, зазначаючи про відсутність в його діях правопорушення, оскільки в серпні 2018 року невстановлені особи, діючи умисно несанкціоновано втрутились в роботу телекомунікаційної системи (комп`ютерної техніки) ПВП «Вибір», внаслідок чого заволоділи грошовими коштами цього підприємства в розмірі 48500,00 доларів США, шляхом перерахування 06.08.2018 від імені ПВП «Вибір» цих коштів з рахунку 26008500062593 (USD), відкритого ПАТ «Креді Агріколь Банк», МФО 300614, на рахунок отримувача ОСР S.A адреса: 2 Rue AI Abtal, Hay Erraha, 20200 Casablanca, Morocco, Account: 002420902446641987 СГП BANAMEX BANK (ADRESS: EUCALIPTO 62 INT 3 SANTA MARIA LA RIBERA C.P. CUAUHTEMOC CUIDAD DE MEXICO), SWIFT CODE: BNMXMXMMXXX по імпортному договору від 11 липня 2018 року №03072018, укладеному ПВП «Вибір» з ОСР S.A (Morocco) та інвойсу № 3006 від 11 липня 2018 року. Відповідно ПВП «Вибір» не отримало від ОСР S.A (Morocco) товар по цьому договору і ОСР S.A (Morocco) не повернуло йому грошові кошти в сумі 48500,00 доларів США.

Мінекономрозвитку України повідомило ПВП «Вибір» про відсутність правових підстав для видачі йому висновку про продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, що здійснюються відповідно до контракту. ТПП України відмовило ПВП «Вибір» у засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за вказаними обставинами.

В лютому 2022 року службові особи відповідача провели документальну планову перевірку цього підприємства і зробили висновок про порушення граничних строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності щодо цього факту.

Позивач повідомив податковий орган про те, що ОСР S.A (Morocco) не отримав цього переказу і йому не належать банківський рахунок, на який невстановлені особи незаконно направили грошові кошти, за цим фактом відкрите кримінальне провадження № 12018200440003038.

На думку позивача цей платіж не відповідає суті поняттю «імпорт» та не підпадає під дію Закону України «Про валюту та валютні операції», до цієї операції не можуть бути застосовані вимоги щодо граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу, встановлені Національним Банком України.

Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задовлення вимог заперечив, зазначив, що проведеною перевіркою станом на 30.09.2021 р. встановлено прострочену дебіторську заборгованість в сумі 48500,00 дол. США (екв. 1313996,00 грн), яка в бухгалтерському обліку підприємства обліковується на рахунку 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками».

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку».

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» порушення резидентами строків, передбачених ст. 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (митної вартості недопоставленої продукції) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).

Згідно ч. 4 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

У періоді, що перевірявся позивач не отримував від центрального органі виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України.

Розглянувши звернення ПВП «Вибір» від 26.12.2018 р. №1540 про наданнявисновку щодо продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, що здійснюються відповідно до контракту від 11.07.2018 р. № 03072018 з ОСР S.A (Morocco), Мінекономрозвитку України повідомило про відсутність правових підстав для видачі такого. Довідок (сертифікатів) щодо підтвердження форс-мажорних обставин, виданих уповноваженими організаціями (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов зовнішньоекономічного договору (контракту) позивач також не отримував.

Також Торгово-промислова палата України за результатами розгляду заяви ПВП «Вибір» про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) по договору від 11.07.2018 № 03072018 надала мотивовану відмову у засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Таким чином, перевіркою встановлено порушення ПВП «Вибір» ст. 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу II постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 р. № 5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті», в частині дотримання граничного строку розрахунків по імпортному договору від 11.07.2018 р. № 03072018 з ОСР S.A (Morocco) по здійсненій оплаті 06.08.2018 р. платіжним дорученням № 253 від 06.08.2018 на суму 48500,00 дол. США (екв. 1313996,00 грн.), (граничний строк розрахунків (365 календарних днів) - 06.08.2019 р.) за період з 07.08.2019 р. по 30.09.2021 р. на 786 днів. При цьому ПВП «Вибір» не надав належних доказів відсутності вини в діях щодо порушення граничних строків розрахунків по здійсненій зовнішньоекономічній операції по імпортному договору від 11.07.2018 р. №03072018. укладеному з ОСР S.A (Morocco), а наявність кримінального провадження не спростовує висновку, викладеного в акті перевірки.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає за необхідне в задовленні позову відмовити, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 11.07.2018 між ПВП «Вибір» (Покупець) та нерезидентом ОСР S.A - компанією, яка зареєстрована відповідно до законодавства Марокко та знаходиться за адресою: 2 Rue Al Abtal, Hay Erraha, 20200 Casablanca, Morocco (Продавець), укладений договір № 03072018 поставки та продажу на умовах CFR кормових фосфатів, порт призначення - порт Одеса, у кількості 100 мт, ціна товару становить 485,00 дол. СІЛА за 1 мт. Згідно п. 5.2 договору: Покупець сплачує грошову суму в розмірі 100% шляхом термінового електронного банківського переказу до відправлення товару на рахунок продавця ( а.с.20-39).

06.08.2018 через ПАТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» згідно платіжного доручення від 06.08.2018 р. № 253 здійснено перерахування 48500,00 дол. США (екв. 1313996,0 грн.) з рахунку позивача 26008500062593 USD на рахунок отримувача ОСР S.A адреса: 2 Rue Al Abtal, Hay Erraha, 20200 Casablanca, Morocco, Account: 002420902446641987 СПГІ BANAMEX BANK (ADDRESS: EUCALIPTO 62 INT 3 SANTA MARIA LA RIBERA C.P. CUAUHTEMOC CUIDAD DE MEXICO), SWIFT CODE: BNMXMXMMXXX (з зазначенням призначення платежу: контракт № 03072018 від 11.07.2018 р., інвойс № 3006 від 11.07.2018 р.) ( а.с.15).

14.09.2018 в Єдиному реєстрі досудових розслідувань зареєстроване кримінальне провадження № 12018200440003038 за заявою ПВП «Вибір» від 13.09.2018 за ч.2 ст.361 КК України ( в редакції, чинній до 02.04.2022). Як вбачається із витягу з ЄРДР 23.08.2018 невстановлені особи, діючи умисно, несанкціоновано втрутилися в роботу телекомунікаційної системи ( комп`ютерної техніки) підприємства ПВП «Вибір», внаслідок чого заволоділи грошовими коштами ( а.с.9).

09.01.2019 Міністерство економічного розвитку і торгівлі України відмовило у видачі висновку щодо продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, що здійснюються відповідно до Контракту, за відсутності підстав ( а.с.91-92).

14.02.2019 Торгово-промислова палата України відмовила у засвідченні форс-мажорних обставин ( обставин непереборної сили) за наведеними обставинами ( а.с.89-90).

В період час з 01.02.2022 по 21.02.2022 Головним управлінням Державної податкової служби у Сумській області проведено документальну планову виїзну перевірку ПВП «Вибір» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2017 по 30.09.2021, валютного законондавсвта за період з 01.07.2017 по 30.09.2021, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2017 по 30.09.2022, іншого законодавства за період з 01.07.2017 по 30.09.2021, за результатами якої 03.08.2023 складений акт №5064/18-28-07-01-08/30608151/2 ( а.с.40-77).

Перевіркою, серед іншого, встановлено порушення позивачем статті 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», частини 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», пункту 21 розділу ІІ постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» по імпортному договору від 11.07.2018 №03072018, укладеному з ОСР S.A (Morocco) на суму 48500,00дол.США за період з 07.08.2019 по 30.09.2021.

01.09.2023 податковим органом прийняте податкове повідомлення-рішення № 580118280707, яким до позивача застосовано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 1241130,91 грн. ( а.с. 78, 79-80)

Надаючи правову оцінку спірному податковому повідомленню-рішенню, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку».

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» порушення резидентами строків, передбачених ст. 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (митної вартості недопоставленої продукції) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до частин шостої, сьомої ст.6 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», якщо перевищення строків, зазначених у статтях 1 і 2 цього Закону, обумовлено виникненням форс-мажорних обставин, перебіг зазначених строків зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням форс-мажорних обставин є сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) або іншої уповноваженої організації(органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов договору.

З 07.07.2018 набрав чинності, а з 07.02.2019 введений в дію Закон України «Про валюту і валютні операції», який визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства (далі - Закон).

Згідно ч. 1 ст. 13 цього Закону Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до п. 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 р. №5 (далі - Положення № 5) визначено граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 р. №7 «Про затвердження Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотримання резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів» банки за незавершеними до 07.02.2019 р. операціями з експорту та імпорту товарів здійснюють валютний нагляд за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків, зазначених у пункті 21 розділу II Положення про заходи захисту, відповідно до вимог Інструкції.

Згідно ч.3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Згідно ч. 4 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Частиною 8 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» визначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбаченучастиною п`ятоюцієї статті.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» на території України діє Торгово-промислова палата України, яка у відповідності до статті 14 цього Закону засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Стаття 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачає, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

При цьому, частиною 2 ст.14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

В ході розгляду справи встановлено, що під час проведення контролюючим органом перевірки позивачем не надано документів, які б слугували підставою для рішення про зупинення нарахування пені чи звільнення від її нарахування взагалі. При цьому, внесення 14.09.2018 до ЄРДР заяви позивача не доводить факту вчинення злочину, так само як і Декларація ( а.с.10) про неотримання коштів, переклад якої не засвідчений у встановленому законом порядку. За таких обставин, виходячи з аналізу наведених норм, суд вважає правомірними висновки податкового органу про порушення позивачем ст. 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу II постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 р. № 5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті», в частині дотримання граничного строку розрахунків по імпортному договору від 11.07.2018 р. № 03072018 з ОСР S.A (Morocco) по здійсненій оплаті 06.08.2018 р. платіжним дорученням № 253 від 06.08.2018 на суму 48500,00 дол. США, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного виробничого підприємства "Вибір" ( код ЄДРПОУ 30608151, вул.Ярослава Мудрого, 60/1, офіс 6, м.Суми, 40009) до Головного управління ДПС у Сумській області ( код ЄДРПОУ 43995469, вул.Іллінська,13, м.Суми, 40009) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123170255
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них

Судовий реєстр по справі —480/13241/23

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні