ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/5173/24
18 листопада 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації (надалі, відповідач), в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення №286 від 16.07.2024 року Управління праці та соціального захисту населення УСЗН Чортківської РДА у продовженні виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.03.2024 року, зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення УСЗН Чортківської РДА прийняти рішення про продовження виплати ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20.03.2022 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що ОСОБА_1 , внутрішньо переміщена особа з 29.03.2022 року, проживає разом із двома неповнолітніми дітьми на території Тернопільської області. Відповідач відмовив у продовженні виплати допомоги на другий шестимісячний період з 01.03.2024, мотивуючи це тим, що на момент звернення за допомогою ОСОБА_1 не зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна особа або як така, що шукає роботу. Позивач вважає, що відмова відповідача порушує права позивача, визначені Конституцією України, Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», а також Постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20.03.2022 року «Про затвердження Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», що і слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 23.08.2024 позовну заяву залишено без руху, та у встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху.
Ухвалою суду від 02.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Просить врахувати, що ОСОБА_1 при поданні заяви на отримання допомоги як внутрішньо переміщена особа подала також документи, що підтверджують склад сім`ї. Зокрема у складі сім`ї є: заявниця - ОСОБА_1 та двоє дітей шкільного віку, а саме дитина - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та дитина - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , які навчаються в ліцеї №1 м. Копичинці на очній формі навчання; відомостей про хворобу дітей чи встановлення їм інвалідності ОСОБА_1 не надавала. Вважає, що в складі сім`ї немає осіб, які підпадали під ч.2 п.5-1Постанови КМУ №332, а саме під вимоги, які не застосовуються до певного переліку осіб.
Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій підтримав позовні вимоги, просить задовольнити позовні вимоги повністю. Вважає, що згідно з пунктом 13 Постанови Кабінету Міністрів України №332, вимоги пункту 5 не застосовуються до осіб, які виховують дітей віком до 18 років. Просить врахувати, що позивач є непрацюючою працездатною особою, яка виховує двох неповнолітніх дітей, що підтверджує її право на отримання допомоги без обов`язкової реєстрації в центрі зайнятості.
Представник відповідача подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких заперечив проти позовних вимог, просить відмовити у задоволенні позову.
Судом встановлено, що позивач взята на облік як внутрішньо переміщена особа (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 (довідка №6104-7000206536 від 29.03.2022).
22.03.2024 від позивача до Копичинецької міської ради (загальний відділ) надійшла заява №240039313777 про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
31.05.2024 від позивача на урядову "гарячу лінію" надійшло звернення позивача №МИ-17342658 щодо продовження виплати коштів допомоги на проживання переміщеним особам.
Листом Тернопільської обласної військової адміністрації №1719/М-999/1750-УГЛ-060/31 від 14.06.2024 позивача повідомлено, що "за інформацією Управління соціального захисту населення, позивач з двома синами перебуває на обліку в управлінні як внутрішньо переміщені особи з 29.03.2022. Допомогу позивачу призначено на проживання внутрішньо переміщеним особам по 29.02.2024. Відповідно до поданої від 28.03.2024 заяви позивачу не продовжено виплату допомоги на другий шестимісячний період з 01.03.2024 у зв`язку із тим, що на момент звернення за допомогою позивач не зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна особа або як така, що шукає роботу".
Поряд з цим, у відповідності до Повідомлення про надання державної допомоги сім`ям з дітьми №286 від 16.07.2024 Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації визначено, що позивач не має права на допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам (Постанова №332), в зв`язку із тим, що особа не відповідає умовам, визначеним Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Не погоджуючись з вказаним повідомленням, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Відповідно до п.1 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20.03.2022 року (далі Порядок №332), цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).
Допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку.
Згідно п.13-1 Порядку №332 виплата допомоги продовжується на другий шестимісячний період автоматично:
- непрацездатним особам, зокрема які досягли пенсійного віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та отримують пенсію, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги;
- особам з інвалідністю I чи II групи, дитині з інвалідністю віком до 18 років, дитині, хворій на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність, що підтверджується документально;
- дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа віком до 23 років, зокрема таким, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях, а також батькам-вихователям, прийомним батькам та опікунам (піклувальникам).
У разі коли особі не було продовжено виплату допомоги автоматично, але вона належить до категорій осіб, визначених абзацами другим - четвертим цього пункту, їй може бути призначено допомогу за заявою.
Іншим членам сім`ї виплата допомоги може бути продовжена на підставі подання заяви на призначення допомоги.
Відповідно до п.13-2 Порядку №332 для отримувачів допомоги, які не підпадають під дію пункту 13-1, та які перемістилися (повторно перемістилися) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, допомога призначається на другий шестимісячний період на підставі подання заяви на осіб із складу членів сім`ї, якщо середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача в такій сім`ї протягом тримісячного періоду, за який враховуються доходи на момент продовження виплати допомоги, не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги, та у разі, коли:
1) у складі сім`ї або серед отримувачів допомоги є непрацююча працездатна особа, яка виховує дитину віком до 18 років, або в сім`ї виховується троє і більше дітей віком до 18 років, всі діти проживають в сім`ї і не виховуються в інтернатних закладах та:
- фактичним місцем проживання (перебування) такої сім`ї є території, на яких ведуться бойові дії або території можливих бойових дій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій), території активних бойових дій, що включені до переліку територій; або
- сім`я проживає на території, для якої визначена дата завершення бойових дій, включеній до переліку територій, та території, що не включена до переліку територій, але у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти, що розташовані на території територіальної громади, на якій проживає така сім`я, відсутні місця або навчання проводиться он-лайн, дистанційно (повністю або частково). Для такої сім`ї допомога призначається, якщо відомості про відсутність місць у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти або про те, що навчання в таких закладах проводиться в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково), отримані шляхом інформаційної взаємодії між органами соціального захисту населення та органів управління у сфері освіти.
У разі відсутності інформаційної взаємодії уповноважена особа, яка звернулася за призначенням допомоги на сім`ю, надає підтвердний документ щодо відсутності місця у закладі дошкільної освіти та/або закладі загальної середньої освіти для влаштування дитини або щодо проведення навчання в таких закладах в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково).
До 1 вересня 2024 р. допомога може бути продовжена незалежно від місцезнаходження закладу освіти, у якому навчання проводиться в режимі он-лайн, дистанційно (повністю або частково).
Зі спірного повідомлення про надання державної допомоги сім`ям з дітьми №286 від 15.07.2024 слідує, що позивач не має права на допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, в зв`язку із тим, що особа не відповідає умовам визначеними Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особами .
Поряд з цим, як слідує з листа Тернопільської обласної військової адміністрації №1719-М-999/1750-УГЛ -060/31 від 14.06.2024, позивачу не продовжено виплату допомоги на другий шестимісячний період з 01.03.2024 у зв`язку із тим, що на момент звернення позивача за допомогою, позивач не зареєструвався в центрі зайнятості як безробітна особа або як така, що шукає роботу.
Натомість, у відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити у задоволенні даного позову, покликаючись на те, що у складі сім`ї позивача немає осіб, які підпадали під ч.2 п.5-1Постанови КМУ №332, а саме під вимоги, які не застосовуються до певного переліку осіб.
То ж, спірне рішення відповідача, що оформлене повідомленням №286 від 16.07.2024 містить виключно посилання на не відповідність позивача умовам Порядку №332, без зазначення конкретної підстави для відмови (яким саме вимогам Порядку №332 надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам не відповідає сім`я позивача).
Так, під час перевірки правомірності оскаржуваного рішення, суд враховує, чи прийняте воно з використанням повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискредитації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь яким несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Не наведення мотивів прийнятого державним органом спірного рішення не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у спірному рішенні зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у призначенні допомоги, він прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для позивача рішення. Прийняття негативного для позивача рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування повідомлення, яким відмовлено позивачу в наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Подібний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 01.02.2023 року у справі №2240/2900/18.
Таким чином, враховуючи наведене вище, суд доходить висновку про необхідність визнання протиправним та скасування рішення відповідача, що оформлене повідомленням №286 від 16.07.2024 про відмову позивачу у наданні державної допомоги сім`ям з дітьми.
При цьому, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути питання про призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
У відповідності до ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Сплачений судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, що оформлене повідомленням №286 від 16.07.2024 про відмову ОСОБА_1 у наданні державної допомоги сім`ям з дітьми.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації повторно розглянути питання про призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, прийнявши відповідне рішення, з врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 605 (шістсот п`ять) грн. 60 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено та підписано 18 листопада 2024 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи:
позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_3 РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач - Управління праці та соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації (місцезнаходження:вул. Шевченка, 34, м.Чортків, Чортківський р-н, Тернопільська обл.,48501 код ЄДРПОУ:03195613).
Головуюча суддяДерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123170261 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні