ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2024 року м. Чернігів Справа № 620/14036/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіКлопота С.Л.,
за участю секретаряШевченко А.В.,
представника позивача Чередніченка О.М.,
представника відповідачів Лисиці О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Зерно-Трейд" до Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Зерно-Трейд" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить наступне.
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області 11202386/38615056, 11202388/38615056, 11202387/38615056 від 10 червня 2024 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених та поданих на реєстрацію Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД» податкових накладних №10, №11 від 26 травня 2024 та №13 від 27 травня 2024 року.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №10, №11 від 26 травня 2024 та №13 від 27 травня 2024 року, складених та поданих на реєстрацію Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД», датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, а саме рішення було винесено не у спосіб визначений законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
15.11.2023 між продавцем Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД» та покупцем Підприємством з іноземними інвестиціями «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» укладено договір поставки №CF-00332.
Відповідно до умов договору продавець зобов`язався поставити і передати у власність покупця кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2023 року, а покупець - прийняти і оплатити її вартість.
На виконання умов договору постачальник поставив покупцю кукурудзу у загальній кількості 609,45т на загальну вартість 4 976 878,13грн., в тому числі ПДВ 611 195,56грн.
Згідно умов договору покупець частково оплатив постачальнику поставлену кукурудзу 3 класу.
За наслідком проведення господарської операції за договором позивачем було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:
-№10 від 26.05.2024 на суму податку на додану вартість 408 786,92грн., на поставлений товар на загальну вартість 3 328 693,52грн., у кількості 410,95т, згідно видаткової накладної №105 від 26.05.2024;
-№11 від 26.05.2024 на суму податку на додану вартість 138 695,77грн., на поставлений товар на загальну вартість 1 129 379,84грн., у кількості 134,45т, згідно видаткової накладної №106 від 26.05.2024;
-№13 від 27.05.2024 на суму податку на додану вартість 63 712,87грн., на поставлений товар на загальну вартість 518 804,77грн., у кількості 64,05т, згідно видаткової накладної №110 від 27.05.2024.
Згідно квитанцій за реєстраційними номерами 9149077265, 9149073085, 9149078718 від 03.06.2024, реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, так як податкові накладні та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем 04.06.2024 сформовано та направлено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До Повідомлення додано письмові пояснення №17/06-24 від 04.06.2024 та документи на підтвердження здійснення господарських операцій за договором поставки.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідача-1, за наслідком розгляду пояснень та наданих документів, прийнято рішення №№11202386/38615056, 11202388/38615056, 11202387/38615056 від 10.06.2024, якими позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №№10, 11 від 26.05.2024 та №13 від 27.05.2024 , у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства з додатковою інформацією: підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій, неможливо дослідити джерело походження товару, ТТН складені з порушенням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 «Про затвердження правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», не надано акти звірки з контрагентом та/або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для повноти визначення податкових зобов`язань у податковій накладній.
Не погодившись з такими рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно пп.а) п.185.1. ст.185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.; б) дата відвантаження товарів.
Згідно пп.г) п.193.1. ст.193 ПК України ставка податку встановлюються від бази оподаткування в розмірі 14 відсотків по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України сільськогосподарської продукції, що класифікується за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД: 1001, 1003, 1005, 1201, 1205, 1206 00.
Пунктом 188.1. ст.188 ПК України встановлено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів...
Згідно п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.7. ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно абз.1 п.201.10. ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом 5 цього пункту визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Згідно абз.9 цього пункту датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Згідно абз.22 цього пункту Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.201.16. ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (надалі по тексту Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно п.15 Порядку №1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно п.17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно п.19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення)...
Згідно п.20 Порядку №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно п.4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року (надалі по тексту Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/ розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Згідно п.8 Додатку 1 Порядку №1165 критерієм ризиковості платника податку на додану вартість є зокрема, наявна у контролюючих органах податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно п.2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 (надалі по тексту Порядок №520), рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п.5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки- фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Згідно п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/ або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно п.11 Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Згідно п.12 Порядку №520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З поданих суду доказів убачається, що позивач являється суб`єктом господарської діяльності, державна реєстрація якого проведена 24.04.2013.
Перебуває на обліку в контролюючих органах з 24.04.2013 року, є платником податку на прибуток.
З 01.07.2013 року є платником податку на додану вартість.
Основний видом діяльності позивача є оптова торгівлі зерном, непереробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21).
Дані обставини підтверджуються Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 29.05.2024, витягом №2325254500032 з Реєстру платників податку на додану вартість від 09.11.2023.
Для здійснення господарської діяльності позивач використовує орендовані основні фонди.
Товариством укладені трудові договори з фізичними особами, що в повній мірі є достатнім для здійснення господарської діяльності підприємства з урахуванням специфіки такої діяльності.
Дані обставини підтверджуються штатним розписом з 17.05.2024.
Для здійснення господарської діяльності позивач закуповує сільськогосподарську продукцію, зокрема кукурудзу код УКТЗЕД 1005.
Так, 05.04.2024 між ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» та ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС», який є безпосереднім виробником сільськогосподарської продукції, був укладений договір поставки №20240405.
Згідно п.п.1.1., 1.2. договору поставки, продавець зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію - кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2023 року, у кількості 4 000,00т за ціною 5 220,00грн./т в тому числі ПДВ 641,05грн.
Згідно п.1.8. договору, продавець гарантує, що товар, який є предметом цього договору, є власно вирощеним виробником на земельних ділянках, які перебувають у його власності або в користуванні (оренді, суборенді), права на які зареєстровані за виробником у відповідності до норм Земельного кодексу України та Податкового кодексу України.
Факт вирощування кукурудзи 3 класу ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС» підтверджується прийнятими контролюючими органами Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року (№4-сг річна) від 02.06.2023 та Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2023 році (№29-сг) від 18.01.2024.
Згідно п.2.1. договору, термін поставки товару - з 05.04.2024 по 31.08.2024.
Згідно п.2.3. договору, товар поставляється насипом автомобільним або залізничним транспортом за умовами поставки DAP «поставка в місці у відповідності із правилами «Інкотермс-2020».
На виконання умов договору ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС» було поставлено кукурудзу 3 класу, що підтверджується видатковими накладними №6 від 16.05.2024 у кількості 139,50т, №7 від 18.05.2024 у кількості 198,05т, №8 від 20.05.2024 у кількості 68,45т, №9 від 20.05.2024 у кількості 68,30т, №10 від 21.05.2024 у кількості 134,30т, податковими накладними №65 від 16.05.2024, №66 від 18.05.2024, №67 від 20.05.2024, №68 від 20.05.2024, №69 від 21.05.2024.
Оплата поставленого товару ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» підтверджується платіжними інструкціями №1321 від 27.05.2024 на суму 2 240 000,00грн., №1330 від 31.05.2024 на суму 2 180 000,00грн., №1336 від 07.06.2024 на суму 4 218 706,00грн.
Отже, будь-які сумніви відповідача, зазначені у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних щодо не підтвердження придбання кукурудзи 3 класу, спростовуються зареєстрованими контролюючим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними №65 від 16.05.2024, №66 від 18.05.2024, №67 від 20.05.2024, №68 від 20.05.2024 та №69 від 21.05.2024.
Для перевезення кукурудзи між Товариством з обмеженою відповідальністю «НАТАН КОНСТРАКШН» та ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» було укладено договір транспортно- експедиторського обслуговування №16/01-2020/ТЕО від 16.07.2020, невід`ємними частинами якого є додаткові угоди: б/н від 29.12.2023, №3 від 15.05.2024, №4 від 20.05.2024.
Згідно п.2.1. договору клієнт доручає, а експедитор приймає на себе обов`язки від свого імені та за рахунок клієнта виконати доручення щодо здійснення транспортного експедирування вантажів клієнта залізничним рухомим складом по території України.
На виконання умов договору та додаткових угод ТОВ «НАТАН КОНСТРАКШН» надало послуги з транспортного експедирування кукурудзи, купленої ПП «ЗЕРНО- ТРЕЙД» у ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС», згідно договору №20240405 від 05.04.2024, та реалізованої ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» згідно договору поставки №CF-00332 від 15.11.2023 ПІІ «ВАЙТЕРРА Україна».
Надання послуг експедирування підтверджується: залізничними накладними №32426041 від 16.05.2024, №32443418 від 18.05.2024, від №32455347 та №32455693 від 20.05.2024, №32473514 від 21.05.2024; актами виконаних робіт №№316, 319, 321 від 27.05.2024; платіжною інструкцією №1327 від 30.05.2024.
На реалізацію кукурудзи врожаю 2023 року між продавцем Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД» та покупцем Підприємством з іноземними інвестиціями «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» укладено договір поставки №CF-00332 від 15.11.2023.
Згідно п.1.1. договору поставки, продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити товар, що визначений у специфікації до цього договору.
Згідно п.2.1. договору поставки, кількість та якість партії товару визначаються у відповідній специфікації, з урахуванням умов цього договору.
Згідно п.3.1. договору поставки, ціна партії товару визначається у відповідній специфікації до цього договору.
Згідно п.4.1. договору поставки, строк поставки партії товару, перелік документів, що підтверджують здійснення поставки, та перехід прав власності на партію товару до покупця визначаються у відповідній специфікації до договору.
Згідно п.4.2. договору поставки, умови транспортування кожної партії товару погоджуються сторонами у відповідній специфікації.
Згідно п.1 специфікацій №СР-03595 від 15.05.2024 до договору поставки №CF-00332 від 15.11.2023 (надалі по тексту специфікації №СР-03595) та №СР-03605 від 20.05.2024 (надалі по тексту специфікації №СР-03605), на виконання умов договору продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити кукурудзу 3 класу, українського походження врожаю 2023 р. (код товару 1005 90 00 00 згідно УКТЗЕД), що надалі в специфікації іменується «партія товару», на умовах DPU «Поставка в місці з розвантаженням» (у редакції Інкотермс 2020) - ІЗТ, ТОВ (ідентифікаційний код юридичної особи: 335582271), у порту Чорноморськ, що знаходиться за адресою: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, с. Малодолинське, вул. Шмідта, будинок №1 (надалі іменується «Зерновий термінал» та/або «місце призначення», та/або «пункт призначення»). При цьому вартість вивантаження партії товару на Зерновому терміналі сплачується покупцем.
Згідно п.2 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, продавець повідомляє і підтверджує, що партія товару, яка поставляється за цією специфікацією, є партією товару, придбаною ним безпосередньо у сільськогосподарських виробників, які поставили вирощену ними партію товару продавцю вперше, тобто мало місце перше постачання від сільськогосподарських товаровиробників до продавця, а сам продавець є сумлінним і єдиним її власником.
Згідно п.3 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, партія товару, яка поставляється покупцю за цими специфікаціями, придбана безпосередньо у: - Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНТАКТ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 30161290).
Згідно п.4 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, кількість партії товару, що поставляється покупцю за цими специфікаціями складає в загальній кількості 1 000,000тон (+/- 5% в опціон покупця).
Згідно п.14 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, датою поставки та переходу права власності на партію товару (частину партії) і всіх ризиків і вигод, пов`язаних з партією товару (частиною партії), від продавця до покупця є дата відвантаження товару (частини партії) покупцю в місці поставки, відповідно до п.1 специфікації, що відповідає даті прийняття/вивантаження партії товару (частини партії), вказаній у реєстрі Зернового терміналу та даті видаткової накладної на партію товару (частину партії).
Перевезення (транспортного експедирування) кукурудзи залізничним транспортом, надавало ТОВ «НАТАН КОНСТРАКШН».
На виконання взятих на себе зобов`язань згідно договору поставки №CF-00332 від 15.11.2023, специфікацій до договору №СР-03595 та №СР-03605, покупець поставив покупцю кукурудзу 3 класу 26.05.2024 у кількості 410,950т та 134,450т, 27.05.2024 у кількості 64,050т, а всього 609,450т, що підтверджується видатковими накладними №105 та №106 від 26.05.2024, №110 від 27.05.2024, залізничними накладними №32426041 від 16.05.2024, №32443418 від 18.05.2024, №32455347 та №32455693 від 20.05.2024, №32473514 від 21.05.2024.
Згідноп.8специфікації№СР-03595,попередняцінапартіїтоварустановить 7 105,26грн. без ПДВ за 1 (одну) тонну.
Згідноп.8специфікації№СР-03605,попередняцінапартіїтоварустановить 7 368,42грн. без ПДВ за 1 (одну) тонну.
Згідно п.16 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої частини партії товару на поточний рахунок продавця, зазначений у договору, протягом 3-х (трьох) банківських днів.
Згідно п.17 специфікацій №СР-03595 та №СР-03605, покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої частини партії товару, поставка якого складає предмет специфікації у відповідності до п.8 вище, на поточний рахунок продавця, зазначений у договору, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: належно складеної податкової накладної зареєстрованої в Єдиному державному реєстрі податкових накладних...; квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної в електронній базі Єдиного державного реєстру податкових накладних.
На виконання зобов`язань з оплати поставлених партій товару, покупець здійснив часткову оплату, що підтверджується платіжними інструкціями №10025 від 29.05.2024 на суму 3 308 848,55грн., №10521 від 07.06.2024 на суму 3 433 927,92грн., сума наведених оплат включала часткову оплату вартості поставленої партії товару згідно специфікації №СР-03605 по видатковій накладній №115 від 01.06.2024 у кількості 340,900т вартістю 2 863 559,59грн.
За наслідком проведених господарських операцій позивачем складено на подано на реєстрацію податкові накладні №№10, 11 від 26.05.2024 та №13 від 27.05.2024.
Оскаржуванимирішеннями відповідача-1 №№ 11202386/38615056, 11202388/38615056, 11202387/38615056 від 10.06.2024, позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наведеними первинними документами достовірно підтверджуються обставини купівлі позивачем кукурудзи 3 класу, українського походження, врожаю 2023 року, та її реалізацію.
В свою чергу здійснення господарських операцій позивачем, надають право та зобов`язують останнього, як платника податку на додану вартість, за наслідками проведення господарських операцій, скласти податкові накладні та подати їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку визначеному Податковим кодексом України та підзаконними нормативно-правовими актами.
Проте контролюючим органом не було надано належної оцінки господарським операціям і наданим первинним бухгалтерським документам на їх підтвердження, наслідком чого стало прийняття протиправних рішень щодо відмови у реєстрації податкових накладних №№10, 11 та 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як вбачається з квитанцій за реєстраційними номерами 9149077265, 9149073085, 9149078718 від 03.06.2024, реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, так як податкові накладні та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач, з метою реєстрації податкових накладних та на реалізацію свого права, направив відповідачу-1 засобами електронного зв`язку Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До Повідомлення додано письмові пояснення №17/06-24 від 04.06.2024 та первинні бухгалтерські документи, які достовірно підтверджують придбання товару позивачем, його транспортування та реалізацію.
Надані документи були в повній мірі достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте комісія регіонального рівня визнала подані документи недостатніми, зазначивши в рішенні, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства з додатковою інформацією: підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій, неможливо дослідити джерело походження товару, ТТН складені з порушенням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 «Про затвердження правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», не надано акти звірки з контрагентом та/або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для повноти визначення податкових зобов`язань у податковій накладній.
На спростування наведених висновків комісії регіонального рівня та протиправності рішень комісії, позивач звертає увагу, що встановлення комісією відповідності платника податку критеріям ризиковості не є безумовною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, за умови, що господарська операція підтверджується належними та достовірними первинними бухгалтерськими документами і такі документи надані контролюючому органу.
Отже, сам факт відповідності платника податків критеріям ризиковості, не може безумовно свідчити, що господарська операції не відбулась за наявності достовірно підтверджуючих документів щодо такої операції.
Суд звертає увагу суду, що наразі контролюючим органом прийнято рішення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №5663 від 25.09.2024.
Також, аналіз наведених вище норм матеріального права дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Проте наведені в оскаржуваних рішеннях підстави для відмови в реєстрації податкових накладних не відповідають дійсності.
Так, на спростування висновку контролюючого органу щодо неможливості дослідити джерело походження товару кукурудзи 3 класу, українського походження, врожаю 2023 року, позивачем надано наведені вище документи, зокрема:
-укладений між покупцем ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» та постачальником ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС» договір поставки №20240405 від 05.04.2024;
-звіти ТОВ «КОНТАКТ ПЛЮС» про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року (№4-сг річна) від 02.06.2023 та про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2023 році (№29-сг) від 18.01.2024;
-видаткові накладні №6 від 16.05.2024, №7 від 18.05.2024, №8 від 20.05.2024, №9 від 20.05.2024, №10 від 21.05.2024;
-зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №65 від 16.05.2024, №66 від 18.05.2024, №67 від 20.05.2024, №68 від 20.05.2024, №69 від 21.05.2024;
-платіжні інструкції №1321 від 27.05.2024, №1330 від 31.05.2024 на суму 2 180 000,00грн., №1336 від 07.06.2024 на суму 4 218 706,00грн.;
-залізничні накладні №32426041 від 16.05.2024, №32443418 від 18.05.2024, №32455347 та №32455693 від 20.05.2024, №32473514 від 21.05.2024.
На спростування висновку контролюючого органу щодо складання товарно-транспортних накладних і з порушенням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 «Про затвердження правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», позивачем надано достовірні документи, які підтверджують, що транспортування кукурудзи здійснювалось взагалі не автомобільним, залізничним транспортом, а саме:
-укладений між ТОВ «НАТАН КОНСТРАКШН» та ПП «ЗЕРНО-ТРЕЙД» договір транспортно-експедиторського обслуговування №16/01-01-2020/ТЕО від 16.07.2020 з додатковими угодами;
-залізничні накладні №32426041 від 16.05.2024, №32443418 від 18.05.2024, №32455347 та №32455693 від 20.05.2024, №32473514 від 21.05.2024;
-акти виконаних робіт №316 від 27.05.2024, №319 від 27.05.2024, №321 від 27.05.2024;
-платіжну інструкцію №1327 від 30.05.2024.
На спростування висновку контролюючого органу щодо не надання акту звірки з контрагентом та/або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для повноти визначення податкових зобов`язань у податковій накладній, позивачем приєднано до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, відомість по рахунку 361.
Крім того слід звернути увагу, що на подальше виконання договору поставки №CF- 00332 від 15.11.2023 та специфікації до договору №СР-03605 від 20.05.2024, позивач поставив покупцю ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» кукурудзу у кількості 340,900т, згідно видаткової накладної №115 від 01.06.2024 вартістю 2 863 559,59грн.
За наслідком поставки цієї партії товару, позивачем складено та подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 01.06.2024, яка зареєстрована контролюючим органом 26.09.2024.
Зазначені обставини, повністю спростовують наведені у рішенні контролюючого органу підстави для відмови в реєстрації податкових накладних.
При цьому слід звернути увагу, що контролюючий орган взагалі не конкретизує у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних перелік документів, який необхідно надати для проведення їх реєстрації, а після отримання пояснень та копій документів, контролюючий орган повинен був на виконання положень п.9 Порядку №520, надіслати повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної.
Аналіз наведених вище норм матеріального права дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Проте наведені контролюючим органом підстави для відмови не відповідають дійсності і спростовуються офіційними та достовірними письмовими документами.
Також не конкретизація у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних переліку документів, який необхідно надати для проведення їх реєстрації, призводить до перебування платника податків у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанції, прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, теж не є законним.
В зазначених вище квитанціях та рішеннях контролюючий орган цитує норму підзаконного акта, якою визначена підстава для зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не конкретизує і чітко не визначає, які первинні бухгалтерські документи необхідно надати для прийняття позитивного рішення, чи які саме первинні документи складені з порушенням законодавства, чи яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, чи які надані первинні документи викликають сумнів і їх необхідно підтвердити іншими первинними документами.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Оскаржувані рішення не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що, у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
В свою чергу ні факт зупинення реєстрації податкової накладної, ні факт прийняття рішення про відмову в її реєстрації, не спростовують факту здійснення позивачем реальної господарської операції, що підтверджується первинними документами, та відповідно права позивача на складання та реєстрацію податкових накладних.
Необхідно врахувати, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Така правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Отже, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №10, №11 від 26 травня 2024 та №13 від 27 травня 2024 року, складених та поданих на реєстрацію Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД», датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "Зерно-Трейд" (вул. Соборна, 46, офіс 2, м. Прилуки, Прилуцький р-н, Чернігівська обл.,17507) до Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м.Чернігів,Чернігівський р-н, Чернігівська обл.,14000), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області 11202386/38615056, 11202388/38615056, 11202387/38615056 від 10 червня 2024 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених та поданих на реєстрацію Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД» податкових накладних №10, №11 від 26 травня 2024 та №13 від 27 травня 2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №10, №11 від 26 травня 2024 та №13 від 27 травня 2024 року, складених та поданих на реєстрацію Приватним підприємством «ЗЕРНО-ТРЕЙД», датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "Зерно-Трейд" судові витрати в розмірі 7267,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 19 листопада 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123171341 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні