ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2024 року м. Чернігів Справа № 620/13727/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіКлопота С.Л.,
за участю секретаряШевченко А.В.,
представника позивача Коленченка О.О.,
представника відповідачів ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить наступне.
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області № 10913091/45340651 від 16.04.2024 року про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, яким ТОВ «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» було відмовлено у реєстрації ПН № 20 від 28.11.2023 на загальну суму з урахуванням ПДВ - 151620 грн., сума ПДВ - 25270,00 грн.
2. Зобов`язати ДПС України зареєструвати ПН № 20 від 08.11.2023 року - датою її фактичного подання - 05.12.2023.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної, а саме рішення було винесено не у спосіб визначений законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
06.11.2023 між ТОВ «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» (Продавець) та ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН »» (Покупець) було укладено договір купівлі-продажу № 6.
Відповідно до пунктів 1.1. - 1.3. вказаного Договору:
1.1.Продавець зобов`язується протягом дії цього Договору передати Покупцеві у власність Товар, а Покупець зобов`язаний прийняти Товар та оплатити його на умовах, встановлених цим Договором.
1.2.Предметом цього договору є товар, вказаний у рахунках на оплату та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною договору.
1.3.Право власності на поставлені Товари переходить до Покупця в момент отримання Товару від Продавця за видатковими накладними.
Згідно з п. 2.1. вказаного Договору кількість, асортимент та вартість товару фіксуються у рахунках на оплату та видаткових накладних які, є невід`ємною частиною цього договору.
Відповідно до п. 4.1. вказаного Договору передача товару від Продавця Покупцю здійснюється за видатковою накладною, в якій сторони зазначають найменування товару, що постачається, кількість в одиницях вимірювання, узгоджену ціну товару та загальну вартість товару, що постачається.
Згідно з п. 5.1. та п. 5.2. вказаного Договору ціна товару, яка входить у партію поставленого товару, остаточно узгоджується та вказується сторонами у видатковій накладній на поставку партії товару Зміна остаточно узгодженої сторонами ціни товару після його поставки Покупцю не допускається.
Сума договору складається з суми вартості партій товарів, поставлених Продавцем на протязі строку дії цього договору.
Відповідно до п. 6.1. вказаного Договору, покупець здійснює попередню оплату вартості партії товару без врахування ПДВ. в 3-х денний термін з моменту надання Продавцем рахунку. Остаточну вартість партії товару Покупець зобов`язаний здійснити протягом З (трьох) робочих днів після реєстрації Продавцем відповідної податкової накладної та поставки партії товару.
В листопаді 2023 року за видатковими накладними № 25 від 17.11.2023 року на суму 151620,00 грн. сума ПДВ 25270,00 грн.; № 26 від 20.11.2023 року на суму 39900,00 грн. сума ПДВ 6650,00 грн. та № 27 від 27.11.2023 року на суму 63840,00 грн. сума ПДВ 10640,00 грн. позивачем через «Нову пошту» (експрес-накладні про відправлення додаються) було поставленона користь ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» товар: петлю шарнірну № 2, замок 2-2 та кутник № 4.
08.11.2023 року ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» було сплачено на користь позивача 266000,00 грн., що підтверджується випискою банку від 27.03.2024 року та актом звірки розрахунків підписаному 12.04.2024 року.
Відповідно, ТОВ «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» за фактом «першої події», зарахування 08.11.2023 року грошових коштів на рахунок платника, в межах вищезазначеної оплати та поставки було виписано та направлено на реєстрацію в ЄРПН, наступні податкові накладні:
-ПН № 21 від 08.11.2023 року на суму з урахуванням ПДВ - 39900 грн., сума ПДВ - 6650 грн.;
-ПН № 22 від 08.11.2023 року на суму з урахуванням ПДВ - 63840 грн., сума ПДВ - 10640 грн.;
-ПН № 24 від 08.11.2023 року на суму з урахуванням ПДВ - 10640 грн., сума ПДВ - 1733,33 грн.
Вказані податкові накладні були зареєстровані відповідачем 1 в ЄРПН.
Також, 08.11.2023 року позивачем було виписано та 05.12.2023 року направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 20 від 08.11.2023 року на суму з урахуванням ПДВ 151620,00 грн., сума ПДВ - 25270,00 грн.
Від ГУ ДПС у Чернігівській області платником податків було отримано квитанцію, в якій було зазначено про зупинення реєстрації вищевказаної податкової накладної, а саме:відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 08.11.2023 №20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 7326 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "P"=80945.93 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
24.01.2024 року платником податків до ГУ ДПС у Чернігівській області були подані пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Зокрема, у вказаних поясненнях платником податків було зазначено: «Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» ЄДРПОУ 45340651 далі «Товариство» зареєстроване 05.10.2023 р. в Єдиному державному реєстрі юридичних, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (ЄДР) під номером 1000641020000016505 Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платник ПДВ.
Засновник ОСОБА_2 , керівник підприємства.
Види економічної діяльності є:
1.КВЕД- 25.62 Механічне оброблення металевих виробів ( основний);
2.КВЕД- 16.24 Виробництво дерев`яної тари;
3.КВЕД- 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас;
4.КВЕД- 24.33 Холодне штампування та гнуття;
5.КВЕД- 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій;
6.КВЕД- 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали;
7.КВЕД- 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у;
8.КВЕД- 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідними і опальним устаткуванням і приладдям до нього;
9.КВЕД - 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
2.Відомості про наявні орендовані (із зазначенням правочинів), виробничі потужності та інші дані про основні фонди:
Підприємство займається виготовленням металевих виробів, має виробниче приміщення за адресою м. Чернігів вул. Текстильників, 1 (договір оренди № 9 від 01.11.2023 р. з ТОВ «Укрпромруно») та компенсує комунальні витрати орендодавцю, орендує офісне приміщення (договір № 8 від 12.10.2023 р. з ТОВ «Укрпромруно») та виробниче обладнання (договір оренди обладнання № 02/11/23 від 02.11.2023 р. з ФОП ОСОБА_2 ).
Повідомлення за формою 20 ОПП ( квитанція 2 № 9327713849)
3.Дані про сертифікати якості, ліцензії, дозвільні документи (за наявності).
4.Дані про свої або орендовані складські приміщення або (за їх відсутності) договори про зберігання товарів:
Для складування виготовленої продукції використовується виробниче приміщення за адресою: вул. Текстильників, 1 м. Чернігів.
5.Договори із транспортними компаніями: Для транспортування виготовленої продукції товариство користується послугами Нова Пошта (договір № 788032 від 15.11.2023 р.) та контрагенти власним транспортом чи орендованим забирають продукцію зі складу, згідно умов договору.
6.Дані про найманих працівників (із зазначенням посад/професій): Станом на 04.12.2023р. Товариство має в штаті 7,5 осіб:
-Слюсар -інструментальник 3,5 шт. од.
-Фрезерувальник - 1 шт. од.
-Токар - 1 шт. од.
-Верстатник спеціальних металообробних верстатів - 1 шт. од.
-Директор - 1 шт. од.
бухгалтерські послуги: заключено договір з ФОП ОСОБА_3 № 01/11/23 від 01.11.2023 р.
7.Інформація про постачальників.
Основні постачальники ( сировини та матеріалів):
-ТОВ « МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» ЧФ «Метал Холдінг Трейд» - 374127626504 - Договір № 01/22/23 від 03.11.2023 р. - Круг, листи 1,5; 2, сировина для виготовлення продукції;
-ТОВ Нікопольська Трубна Компанія - 397232604664 - Договір № 0111 від 01.11.2023 р. - Заклепки, дріт;
-ПП Харків Електро - 346543625267 -- Електричне обладнання;
-БІУ НУ «Чернігівська політехніка» - 054607925261 - бланки.
8.Інформація про покупців
Основні покупці (готові вироби):
-ТОВ ТД Складська Техніка - 330971026582 - Договір № 1 від 01.11.2023 р. - Замки,ручки, петля,затвор, кутник, інше;
-ТзДВ «Хмельницькзалізобетон» - 012670722254 - Договір № 6 від 06.11.2023 р.
-Замки, ручки, петля, затвор, кутник, інше;
-ТОВ « СУПЕР ВУД» - 436509725268 - Договір № 2 від 02.11.2023 р. - Замки, ручки, петля, затвор, кутник, інше;
-ТОВ « БСТ Компані» - 452610822267 - Договір № 9 від 10.11.2023 р. - Замки, ручки, петля, затвор, кутник, інше;
-ДП « Шепетівський військовий Лісгосп» - 430757622261 - Договір № 7 від 07.11.2023 р. - Замки, ручки, петля, затвор, кутник, інше.
9.Калькуляції на виробництво Додаємо скани:
-Калькуляції виробництва код УКТЗЕД 7326;
-Акти списання матеріалів з виробництва;
-Вимога накладна на переміщення матеріалів у виробництво;
-Накладні оприбуткування готової продукції.
В листопаді 2023 р. було укладено договір купівлі-продажу з контрагентом ТОВАРИСТВОЗ ДОДАТКОВОЮВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН" (іпн 012670722254) договір № 06 від 06.11.2023 р.
Товариство виготовило та поставило продукцію згідно видатковим накладним: видатковими накладними № 25 від 17.11.2023 року на суму 151620,00 грн. сума ПДВ 25270,00 грн.; № 26 від 20.11.2023 року на суму 39900,00 грн. сума ПДВ 6650,00 грн. та № 27 від 27.11.2023 року на суму 63840,00 грн. сума ПДВ 10640,00 грн. позивачем через «Нову пошту» (експрес-накладні про відправлення додаються) було поставлено на користь ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» товар: петлю шарнірну № 2, замок 2-2 та кутник № 4.
Відповідно до п. 187.1 статті 187 розділу V ПКУ від 02.12.2010 р. №2755-VI зі змінами та доповненнями датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/ послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплати товарів/ послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Податкові накладні було виписано в залежності від першої події та зупинено реєстрацію.
№ 20 від 08.11.2023 р. сума 151 620,00 ( пдв 25270,00) реєстрацію зупинено №9329235137 від 05.12.2023 р.
Продукція відвантажувалась в транспортні засоби покупця згідно умов договору (ттн надаються).
Первинні документи, договори, банківські виписки, що підтверджують господарську операцію надаються в додатках.
Додаємо оборотно-сальдові відомості по бухгалтерським рахункам: 361,631,201,26,231,661.
Товариство за період листопад - грудень 2023 сплатило на рахунок ПДВ 558 000,00 грн. та задекларувало до сплати ПДВ за листопад 2023 р. 557 218,00 грн.
Орендодавцями були подані повідомлення за формою 20 ОПП з зазначенням нерухомості та обладнання, яке здається в оренду Товариству.
Підприємство має достатньо виробничих потужностей для виконання умов укладених договорів. Підприємство планує розширювати свою діяльність так як є потреба в продукції на внутрішньому ринку України.
Просимо Вас зареєструвати податкові накладні : № 20 від 08.11.2023 р. сума 151 620,00 ( пдв 25270,00) реєстрацію зупинено № 9329235137 від 05.12.2023 р.
Разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/ РК, реєстрацію, яких зупинено, позивачем було надано відповідачу 1 копії документів, які розкривають зміст господарських операцій, щодо ПН, реєстрація, яких була зупинена.
05.04.2024 року платником податків від ГУ ДПС у Чернігівській області було отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, в яких ГУ ДПС у Чернігівській області просило платника податків надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме: інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, бо неможливо визначити підставу для виписки ПН, не надано акти звірки з контрагентом та/або оборотно- сальдову відомість по рахунку 361 для повноти визначення податкових зобов`язань у податковій накладній.
Підставою для виписки спірної податкової накладної було виникнення правила «першої події», а саме, сплати 08.11.2023 року ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» на користь позивача 266000,00 грн., що підтверджується випискою банку від 24.01.2024 року, яка надавалася відповідачу 1 разом з письмовими поясненнями від 29.03.2024 року за вих. № 3003 (міститься в файлі - 16 Додатки до письмових пояснень частина 7 - 6 арк-pdf).
13.04.2024 року платником податків до було подано до ГУ ДПС у Чернігівській області додаткові письмові пояснення з наступним змістом: надання акта звірки та оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 для визначення першої події.
Згідно даних щодо квитанцій № 2 повідомлення від 13.04.2024 № 9092745868 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не прийнято до розгляду: По ПН/РК від 08. 11.2023 № 20 порушено термін подання Повідомлення, визначений пунктом 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом МФУ від 12.12.2019 № 520.
16.04.2024 року позивачем від ГУ ДПС У чернігівській області було отримано: рішення № 10913091/45340651 від 16.04.2024 року про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, яким ТОВ «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» було відмовлено у реєстрації ПН № 20 від 08.11.2023 року на загальну суму з урахуванням ПДВ - 151620,00 грн., сума ПДВ - 25270,00 грн. Підстава - ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.
Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН Позивачем не оскаржувалося до ДПС України.
Не погодившись з рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.
Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).
Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 08.11.2023 року № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "P"=80945.93.
Тобто, у квитанції про зупинення податкової накладної зазначено лише посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Окрім цього, за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Але, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 20 від 08.11.2023 року відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаної вище податкової накладної, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з доданих до позову матеріалів, після зупинення реєстрації спірної податкової накладної, позивачем були подані до Комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно які йому потрібні документи чи пояснення.
Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Як зазначено вище, контролюючим органом було складено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.04.2024 року за № 10857587/45340651.
З аналізу вказаного Повідомлення вбачається, що контролюючим органом у вказаному Повідомленні було повторно запитувано інформацію, яка вже надавалася позивачем при поданні первинних письмових пояснень, а саме: як вказувалося вище, підставою для виписки спірної податкової накладної було виникнення правила «першої події», а саме, сплати 08.11.2023 року ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» на користь позивача 266000,00 грн., що підтверджується випискою банку від 24.01.2024 року, яка надавалася відповідачу 1 разом з письмовими поясненнями від 29.03.2024 року за вих. № 3003 (міститься в файлі - 16 Додатки до письмових пояснень частина 7 - 6 арк-pdf).
Таким чином, контролюючий орган повинен, при зупиненні реєстрації податкових накладних, не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, який ще не надавався платником податків при подання первинних пимсьмових пояснень, а не запитувати повторно інформацію, яка вже надавалася.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/ РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку не може бути застосована.
Однак, в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пунктів 5, 11 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Такі умови дають підстави позивачу самостійно визначати перелік необхідних документів, що в подальшому виключає посилання відповідача на їх недостатність чи неповноту та спростовує доводи про недостатність документів, поданих позивачем на підтвердження реальності проведених операцій.
При цьому, затверджена вказаним Порядком №520 форма вказаного рішення передбачає, що у разі ненадання платником податку копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документи з відміткою «які не надано слід підкреслити».
Натомість, у змісті оскаржуваного рішення регіональної комісії ГУ ДПС про відмову в реєстрації податкової накладної, відсутнє будь-яке підкреслення щодо документів, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Також, в оскаржуваному рішенні в графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи):» не зазначено, яких саме документів не вистачило відповідачу 1 для прийняття рішення про реєстрацію ПН № 20 від 08.11.2023 року. Більш того, як вказувалося вище, у відповідача 1 не виникло будь-яких питань щодо реєстрації інших податкових накладних, які виписувалися за фактом «першої події», а саме сплати ТзДВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЗАЛІЗОБЕТОН» на користь позивача 08.11.2023 року 266000,00 грн., та такі податкові накладні були зареєстровані в ЄРПН.
Не виконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а)прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б)набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У першому випадку податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування, яке ухвалюється саме Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
У другому випадку податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідного розрахунку коригування.
Отже, нормами Податкового кодексу України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування.
Пунктами 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію Державної фіскальної служби України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Отже, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 20 від 08.11.2023 року, датою їх фактичного подання - 05.12.2023 року.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» (вул. Текстильників, 1, м. Чернігів,Чернігівський р-н, Чернігівська обл.,14001) до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11,м.Чернігів,14000), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області № 10913091/45340651 від 16.04.2024 про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, яким ТОВ «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» було відмовлено у реєстрації ПН № 20 від 28.11.2023.
Зобов`язати Державної податкової служби України зареєструвати ПН № 20 від 08.11.2023 - датою її фактичного подання - 05.12.2023.
Стянгути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІВЕР СПЕЦКОМПЛЕКТ» судові витрати в розмірі 3028,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 19 листопада 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123171359 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні