ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/8317/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» (далі - ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП», позивач) звернулося з позовом до Волинської митниці (далі- відповідач, митниця) про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 14.05.2024 №UA205050/2024/000101/2.
В обґрунтуванням позовних вимог позивач зазначає, що 26.04.2024 між ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» (покупець) та Womy equipment supply B.V. (продавець) укладено зовнішньоекономічний контракт №260424NL, відповідно до якого продавець зобов`язався поставити і передати у власність позивача товар - автобуси VDL Ambassador SB 200 vin-XMGDE18FSOHO19416 XMGDE02FSOH019780 XMGDE02FSOH019782, а покупець прийняти та оплатити його на умовах, визначених у цьому контракті.
Загальна сума контракту становить 20600 Євро. Ціна VDL Ambassador vin-XMGDE18FSOH019416 становить 7000 Євро. Ціна VDL Ambassador vin XMGDE02FSOH019780 та XMGDE02FSOH019782 становить 6800 Євро кожен.
Відповідно до платіжної інструкції в іноземній валюті №15 від 01.05.2024 здійснено оплату товару за контрактом № 260424NL від 26.04.2024 в повному обсязі.
Відповідно до інвойса 10240336 від 26.04.2024 Womy equipment supply B.V. (Нідерланди) поставлено позивачу автобус VDL Ambassador SB 200 vin- XMGDE02FSOH019782.
З метою здійснення митного оформлення в режимі імпорту 14.05.2024 декларантом ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» в порядку електронного декларування подано до Волинської митниці митну декларацію №24UA205050018603U6 з описом товару «Автобус міський, що був у використанні». Митна вартість товару визначена за основним - першим методом, а саме на основі ціни товару з урахуванням коригування відповідно до пункту 10 статті 58 Митного кодексу України (далі - МК України) на підставі калькуляції, наданої ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» по витраті на доставку товару на суму 30260 грн.
Страхування товару за кошти ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» не проводилось, затрат на навантаження та розвантаження не було.
На підтвердження обґрунтованості заявленої в митній декларації митної вартості товару та обраного методу її визначення декларант разом з декларацією надав митному органу пакет документів, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості товару.
Однак, незважаючи на надання ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» повного пакету документів, який виключає будь-які сумніви щодо митної вартості товару, за результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів Волинською митницею не було визнано заявлену декларантом митну вартість товарів та 14.05.2024 декларанту надійшло повідомлення від митного органу про необхідність надання додаткових документів.
Позивач вказує, що повідомлення митниці не відповідає положенням статей 53, 54 МК України, зокрема митним органом не вказано, які складові митної вартості необхідно підтвердити шляхом надання витребуваних документів, не визначені обставини, які зумовили витребування додаткових документів, не обґрунтовано сумнівів щодо можливості обчислити числові значення митної вартості на підставі поданих документів.
Незвважаючи на наведене вище Волинською митницею винесено рішення про коригування митної вартості товарів від №UA205050/2024/000101/2 від 14.05.2024 у зв`язку із неподанням декларантом документів згідно з переліком.
Митну вартість визначено за резервним методом згідно зі статтею 64 МК України на підставі цінової інформації, наявної в ЄАІС. Рівень митної вартості становить: 12200 Євро (МД від 06.03.2024 №UA205170/2024/006157).
Коригування митної вартості слугувало підставою для видання 14.05.2024 картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA205050/2024/000466.
15.05.2024 декларантом подано митну декларацію №224UA205050018679U2, за якою імпортований автобус випущено у вільний обіг у зв`язку із сплатою митних платежів згідно з митною вартістю товару, визначеною декларантом, та забезпечено сплату різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, шляхом надання гарантій відповідно до розділу X МК України.
На підставі зазначеного рішення ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» внесено грошову гарантію в сумі: ПДВ 40204,94 грн.
У відповідності до частини восьмої статі 55 МК України позивач заявами від 10.06.2024 та від 05.07.2024 направив митному органу додаткові документи та пояснення, однак отримав відповідь, якою відмовлено у скасуванні рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2024/000101/2 від 14.05.2024.
Позивач вважає, що зауваження, які були вказані в оскаржуваному рішенні про коригування митної вартості, були зроблені без будь-якого аналізу змісту наданих до митного оформлення документів та направлених на вимогу митного органу додаткових документів.
Щодо твердження митного органу про те, що надана копія платіжної інструкції в іноземній валюті від 01.05.2024 №15 не може бути взята до уваги як документ, що підтверджує факт оплати за оцінюваний товар, оскільки не містить обов`язкових реквізитів платіжної інструкції в іноземній валюті або банківських металах, визначених Постановою №216, позивач зазначає наступне.
На дату подання декларації 14.05.2024 оплата за товар проведена в повному обсязі за контрактом від 26.04.2024 №260424NL, що відповідає умовам оплати, визначеним в контракті та підтверджено записом в призначенні платежу, передоплата відповідно до контракту від 26.04.2024 M260424NL.
Умови оплати не є складовими митної вартості. Складовими митної вартості є ціна товару, яка визначена в контракті та інвойсі на рівні 6800 Євро. Оплата проведена за платіжною інструкцією від №15 від 01.05.2024 відповідає сумі контракту від 26.04.2024 №260424NL, за яким поставляється товар та який зазначений як підстава оплати.
Платіжна інструкція в іноземній валюті №15 від 01.05.2024 була виготовлена через систему Інтернет - банкінг AT «Перший український міжнародний банк» із застосуванням кваліфікованого електронного підпису банку та ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» з дотриманням вимог Постанови Правління Національного банку України від 28.07.2008 року №216, у відповідності до Інструкції для клієнтів АТ «Пумб» по заповненню платіжної інструкції в іноземній валюті.
В подальшому платіжна інструкція в іноземній валюті №15 від 01.05.2024 була проведена банком, про що міститься відмітка в графі «Підпис надавача платіжних послуг» та банками кореспондентами. Гроші отримані відправником, жодних зауважень зі сторони Womy equipment supply B.V. немає.
Окрім того, митний орган не наділений повноваженнями перевірки дотримання правильності заповнення платіжних інструкцій в іноземній валюті.
Стосовно твердження відповідача про те, що калькуляція транспортних витрат від 13.05.2024 б/н містить інформацію щодо вартості витрат по перевезенню товару за маршрутом м. Зевенберген (Нідерланди) - м/п Ягодин (Україна) у розмірі 30260 грн (відстань вказана 1513 км, що становить 20 грн за км), та за маршрутом м/п Ягодин (Україна) - м.Ковель (Україна) у розмірі 1140 грн (відстань вказана 57 км, що становить 20 грн за км), з огляду на що вартість перевезення товару за межами митної території України однакова з вартістю перевезення товару на території України, що ставить під сумнів достовірність розподілу транспортних витрат, враховуючи вищу вартість пально-мастильних, інших експлуатаційних матеріалів та наявність платних доріг у країнах, через які здійснювалось перевезення товару, позивач зазначає, що розподіл транспортних витрат проведено відповідно до фактичних затрат, понесених ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП».
Транспортний засіб на території України по маршруту Ягодин-Ковель не здійснював заправки пальним. Відстань транспортування по території України становить лише 57 км, відповідно пального, придбаного на території Євросоюзу, було достатньо для транспортування Автобусу.
ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» не заперечує існування платних доріг на території Євросоюзу, але транспортування по платних дорогах автобусу VDL BERKHOF - AMBASSADOR 200 №XMGDE02FS0H019782 не здійснювалось.
В спростування доводів митного органу по те, що договір про надання послуг від 01.05.2024 №03/05 та акт прийому-передачі від 13.05.2024 №03/05 суперечать поданій до митного оформлення калькуляції від 13.05.2024 б/н та інформації в АСМО «Інспектор». відповідно до якої перевізником товару зазначено безпосередньо ТзОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП», позивач зазначає, що фактично послуги з перевезення товару здійснювались ОСОБА_1 , а отже транспортні (перевізні) документи, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваного товару, повинні надаватись безпосередньо від виконаця таких послуг. Самостійно юридична особа ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» не може бути перевізником, її інтереси має представляти фізична особа, наділена повноваженнями це робити.
В даному випадку такою особою є ОСОБА_1 , який відповідно до договору про надання послуг від 01.05.2024 №03/05 є виконавцем з транспортування автобусу та якому доручено представляти інтереси ТзОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП». Прізвище ОСОБА_1 внесено в АСМО «Інспектор» як водій транспортного засобу.
Позивач зазначає, що документи, подані до митного оформлення, не містять розбіжностей, що могли б вплинути на невірний розрахунок митної вартості, не містять ознак підробки та відображають усі відомості, що підтверджують ціну, яка була фактично сплачена за товар та в своїй сукупності дають можливість визначити митну вартість товару за основним методом визначення митної вартості товару.
Окрім того, у рішенні про коригування заявленої митної вартості, крім номера та дати митної декларації, яка була взята за основу для визначення митної вартості оцінюваного товару, митний орган повинен також навести пояснення щодо зроблених коригувань на ідентичний або подібний (аналогічних) товар, умов поставки, комерційних умов тощо та зазначити докладну інформацію і джерела, які використовувалися митним органом при визначенні митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням резервного методу.
Однак, ні в запиті про надання додаткових документів, ні в рішенні про коригування митної вартості відповідач не вказав на неправильність проведеного розрахунку митної вартості, зазначеної у митній декларації; не зазначив, які саме складові митної вартості не підтверджені документально та які саме відомості відсутні/не піддаються обчисленню у поданих декларантом документах.
На думку позивача, митним органом при винесенні оскаржуваного рішення про коригування митної вартості вартості не було спростовано контрактну ціну оцінюваного товару у об`єктивну можливість і спроможність декларанта визначити на підставі наданих документів зазначену ціну товарів, а також рівень митної вартості товарів за правилами визначеними у спи 58 МК України.
Митниця не підтвердила належними доказами та аргументованими доводами наявність у поданих декларантом документах розбіжностей, ознак підробки або відсутність всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
За таких умов позивач вважає оскаржуване рішення про коригування митної вартості №UA205050/2024/000101/2 від 14.05.2024 необґрунтованим та таким, що суперечить вимогамМК Україниі підлягає скасуванню.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою суду від 12.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.61).
Відповідач у відзиві на позовну заяву (а.с.64-71) позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що у відповідності до Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651,статті 257 МК України14.05.2024 для митного оформлення товару декларантом в інтересах ТзОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» подано електронну митну декларацію типу ІМ40ДЕ №24UA205050018603U6 на товар: «Автобус міський, що був у використанні». Митну вартість вказаного т/з визначено за основним методом за ціною договору (контракту), а саме заявлено на рівні 329506,50 грн. (ціна товару + транспортні витрати) за основним методом визначення митної вартості товарів.
Разом з МД №24UA205050018603U6 подано перелік документів, визначених в графі 44 МД, згідно Класифікатору документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011 «Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій».
На етапі здійснення контролю правильності визначення митної вартості та опрацювання документів, які подано для підтвердження митної вартості встановлено, що подані документи містять наступні розбіжності, а саме:
- одними із основних документів, що підтверджують митну вартість товарів, є банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару, та транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів (пункти 4, 6 частини другої статті 53 Кодексу).
Згідно з нормами Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №2, для здійснення платіжної операції з переказу іноземної валюти використовується платіжна інструкція в іноземній валюті, реквізити якої передбачені Положенням про порядок виконання надавачами платіжних послуг платіжних інструкцій в іноземній валюті та банківських металах, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 28.07.2008 №216.
З урахуванням викладеного та передоплати за товар, визначеної у п.5 Контракту від 26.04.2024 №260424NL, надана копія платіжної інструкції в іноземній валюті від 01.05.2024 №15 не може бути взята до уваги як документ, що підтверджує факт оплати за оцінюваний товар, оскільки не містить обов`язкових реквізитів платіжної інструкції в іноземній валюті або банківських металах, визначених Постановою №216;
- для підтвердження витрат на транспортування оцінюваного товару декларантом надано калькуляцію транспортних витрат від 13.05.2024 б/н, проте не надано жодних документів, які б підтверджували суму фактично понесених витрат. Окрім того, дана калькуляція транспортних витрат містить інформацію щодо вартості витрат по перевезенню товару за маршрутом м. Зевенберген (Нідерланди) м/п Ягодин (Україна) у розмірі 30260 грн (відстань вказана 1513 км, що становить 20 грн за км) та за маршрутом м/п Ягодин (Україна) м.Ковель (Україна) у розмірі 1140 гривень (відстань вказана 57 км, що становить 20 грн за км). З огляду на зазначене вартість перевезення товару за межами митної території України однакова з вартістю перевезення товару на території України, що ставить під сумнів достовірність розподілу транспортних витрат, враховуючи вищу вартість пально-мастильних, інших експлуатаційних матеріалів та наявність платних доріг у країнах, через які здійснювалось перевезення товару.
У зв`язку із наявністю розбіжностей в поданих до митного оформлення документах декларанту запропоновано надати в 10-денний термін додаткові документи.
Декларант відмовився від надання додаткових документів, про що зазначено в заяві від 14.05.2024 б/н.
Неподання позивачем витребуваних документів зумовило неможливість застосування митним органом основного методу визначення митної вартості та виникнення у відповідача права на коригування митної вартості шляхом застосування другорядних методів визначення митної вартості.
Митну вартість визначено за резервним методом згідно зі статтею 64 МК України на підставі цінової інформації, наявної в ЄАІС Рівень митної вартості становить 12200 євро (МД від 06.03.2024 №UA205170/2024/006157).
Товар випущено у вільний обіг з наданням гарантій, передбачених частиною сьомою статі 55 МК України, про що свідчить митна декларація №24UA205050018679U2 від 15.05.2024.
ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» відповідно до частини восьмої статті 55 МК України звернулось до митниці із листом від 05.07.2024 б/н (вх. Волинської митниці №20288/14/7.3-2-15 від 15.07.2024) про надання додаткових документів на підтвердження заявленого рівня митної вартості товарів, що декларуються, однак Волинська митниця за результатами розгляду даного листа повідомила, що рішення про коригування митної вартості від 14.05.2024 №UA205050/2023/000101/2 не підлягає скасуванню.
Таким чином, декларантом не надано належних документів та не спростовано сумнівів митного органу у правильному визначенні митної вартості товару.
З огляду на вищевказане, представник відповідача вважає, що оскаржуване рішення про коригування митної вартості є таким, що прийняте у повній відповідності до вимог чинного законодавства, а тому є законним та обґрунтованим, просив у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги з підстав, що є аналогічними доводам позовної заяви (а.с.108-115).
Ухвалою суду від 27.08.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника Волинської митниці про розгляд справи за участі сторін (а.с.104).
Інші заяви по суті справи не надходили.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
26.04.2024 між позивачем ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» (покупець) та Womy equipment supply B.V. (Нідерланди) (продавець) укладено зовнішньоекономічний договір (контракт) №260424NL (а.с.16-22), за умовами якого продавець зобов`язується продати товар - VDL Ambassador vin-XMGDE18FSOHO19416, XMGDE02FSOH019780 XMGDE02FSOH019782, а покупець прийняти та оплатити його на умовах, визначених в цьому контракті.
Згідно із пунктом 2 вказаного контракту ціна контракту встановлюється в Євро. Валютою платежу за цим контрактом є Євро. Загальна сума контракту становить 20600 Євро. Ціна VDL Ambassador vin-XMGDE18FSOH019416 становить 7000 Євро. Ціна VDL Ambassador vin XMGDE02FSOH019780 та XMGDE02FSOH019782 становить 6800 Євро кожен.
Нормами пункту 3 контракту визначено умови поставки EXW Zevenbergen, 4761 RK Netherlands відповідно до правил Інкотермс в редакції 2010 року. У день відвантаження продавець сповіщає про це покупця. У день отримання товару покупець сповіщає про це продавця.
Відповідно до пункту 5 контракту оплата здійснюється безготівковим розрахунком на валютний рахунок продавця, шляхом оплати з розрахункового рахунку покупця. Форма оплати - передоплата. Усі банківські накладні витрати в країні покупця несе покупець, всі інші банківські накладні витрати несе продавець.
На виконання умов контракту згідно із платіжною інструкцією в іноземній валюті №15 від 01.05.2024 (а.с.25) позивачем здійснено передоплату товару в сумі 20600 Євро.
Відповідно до інвойсу від 26.04.2024 №1020336 продавець поставив позивачу автобус VDL Ambassador SB 200 vin- XMGDE02FSOH019782 вартістю 6800 Євро (а.с.2, переклад а.с.24).
З метою митного оформлення імпортованого товару 14.05.2024 декларант ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» подав до Волинської митниці електронну митну декларацію, якій присвоєно номер №24UA205050018603U6 (а.с.29-30, 75) на товар: «Автобус міський, що був у використанні: марка згідно з довідником - VDL BERKHOF модель згідно з довідником - AMBASSADOR 200 -(кузов, шасі, рама) № НОМЕР_1 -включаючи водія, загальна к-сть сидячих - 43 місця-загальна к-сть стоячих - 40 місць - для людей з обмеженими можливостями - 1 місце-призначення для перевезення пасажирів по дорогах загального користування-тип двигуна - дизель-робочий об`єм циліндрів двигуна 6693 см.куб. -номер двигуна - невизначений - потужність - 162kw - колісна формула - 4х2 - календарний рік виготовлення - 2010 - модельний рік виготовлення - 2010 Країна виробництва - (NL) Торгівельна марка «VDL»». (графа 31 МД). Митну вартість визначено за першим методом (за ціною договору) на рівні 6800 Євро.
Разом з митною декларацією позивачем до митного органу було подано також передбаченийМКУкраїниперелік документів, на підставі яких товар був придбаний та ввезений на територію України, а саме: зовнішньоекономічний договір (контракт) від 26.04.2024 №№260424NL, інвойс від 26.04.2024 №1020336, платіжну інструкцію в іноземній валюті №15 від 01.05.2024, експортну митну декларацію країни відправлення №24NL4UX2ILW2V41DА3 від 02.05.2024, калькуляцію витрат по доставці автобуса від 13.05.2024, довідка щодо відповідності транспортного засобу екологічним нормам №140524026 від 14.05.2024, висновок експерта від 14.05.2024 №956, свідоцтво то реєстрацію транспортного засобу, сертифікат EUR. № НОМЕР_2 , фото транспортного засобу (а.с.16-25, 27, 82-87 зворот, а.с.88 зворот-90).
14.05.2024 позивачу направлено електронне повідомлення щодо необхідності надання додаткових документів відповідно до положень статті 53 МК України: 1) документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 3) за наявності інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 4) транспортні (перевізні) документи, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваного товару; 5) якщо здійснювалося страхування,- страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування; 6) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з контрактом про поставку товару, митна вартість якого визначається; 7) виписку з бухгалтерської документації; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товару, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями та за бажанням декларанта інші додаткові наявні документи для підтвердження заявленої ним митної вартості (а.с.40, 77).
У відповідь на запит відповідача декларант у заяві від 14.05.2024 повідомив, що додаткові документи для підтвердження заявленої вартості надаватися не будуть (а.с.88).
14.05.2024 митний орган за результатами перевірки митної декларації, а також інших документів, наданих відповідно доМК України, прийняв рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2024/000101/2 (а.с.36-37, 74) та видав картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 14.05.2024 №UA205050/2024/000466 (а.с.38-39, 76), відповідно до якої відмовлено у митному оформленні товарів у зв`язку із неподанням декларантом документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених устатті 53 МК України.
У графі 33 оскаржуваного рішення зазначено, що під час здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товару було встановлено, що документи, які подані для підтвердження заявленої митної вартості, не містять усіх відомостей, необхідних для визначення митної вартості за методом, обраним декларантом, та містять розбіжності, а саме:
Одними із основних документів, що підтверджують митну вартість товарів, є банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару, та транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів (пункти 4, 6 частини другої статті 53 Кодексу).
Згідно з нормами Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції», Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 2, для здійснення платіжної операції з переказу іноземної валюти використовується платіжна інструкція в іноземній валюті, реквізити якої передбачені Положенням про порядок виконання надавачами платіжних послуг платіжних інструкцій в іноземній валюті та банківських металах, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 28.07.2008 № 216. З урахуванням викладеного та передоплати за товар, визначеної у п.5 Контракту від 26.04.2024 №260424NL, надана копія платіжної інструкції в іноземній валюті від 01.05.2024 №15 не може бути взята до уваги як документ, що підтверджує факт оплати за оцінюваний товар, оскільки не містить обов`язкових реквізитів платіжної інструкції в іноземній валюті або банківських металах, визначених Постановою № 216.
Для підтвердження витрат на транспортування оцінюваного товару декларантом надано калькуляцію транспортних витрат від 13.05.2024 б/н, проте не надано жодних документів, які б підтверджували суму фактично понесених витрат. Окрім того, дана калькуляція транспортних витрат містить інформацію щодо вартості витрат по перевезенню товару за маршрутом м. Зевенберген (Нідерланди) м/п Ягодин (Україна) у розмірі 30260 грн (відстань вказана 1513 км, що становить 20 грн за км) та за маршрутом м/п Ягодин (Україна) м. Ковель (Україна) у розмірі 1140 гривень (відстань вказана 57 км, що становить 20 грн за км). З огляду на зазначене вартість перевезення товару за межами митної території України однакова з вартістю перевезення товару на території України, що ставить під сумнів достовірність розподілу транспортних витрат, враховуючи вищу вартість пально-мастильних, інших експлуатаційних матеріалів та наявність платних доріг у країнах, через які здійснювалось перевезення товару.
У зв`язку з тим, що документи, подані для підтвердження митної вартості товару, не містили усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, а також містили розбіжності, декларанту було запропоновано згідно із статтями53,54 МК Українив 10-ти денний термін надати додаткові документи.
Декларант відмовився від надання вищевказаних документів, про що зазначено в заяві від 14.05.2024 року б/н.
Отже, декларантом не забезпечено надання відповідно до пункту 2 частини другоїстатті 52 МК Українидостовірних відомостей про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
У зв`язку з вищевикладеним та керуючись положеннями Угоди про застосування статті VII ГАТТ 1994 року, МК України, вимогами частини шостої статті 54 МК України передбачено, що у зв`язку із неподанням декларантом документів згідно з переліком, та відповідно до умов, зазначених у частинах другій-четвертійстатті 53 МК України, митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю.
У зв`язку з неможливістю застосування наступних методів визначення митної вартості, а саме методу 2а (стаття 59 МК України) та методу 26 (стаття 60 МК України) з причини відсутності у митного органу та декларанта інформації про ідентичні та подібні (аналогічні) товари, методу 2в (стаття 62 МК України) та методу 2г (стаття 63 МК України) з причини відсутності вартісної основи для розрахунку митної вартості в митного органу та декларанта,- митну вартість визначено за резервним методом згідно зі статтею 64 МК Українина підставі цінової інформації, наявної в ЄАІС. Рівень митної вартості становить 12200 євро (МД від 06.03.2024 №UA205170/2024/006157).
Товар був випущений у вільний обіг відповідно до митної декларації №24UA205050018679U2 від 15.05.2024 з наданням гарантій, передбачених частиною сьомоюстатті 55 МК України(а.с.31-32).
10.06.2024 на підставі пункту 8 статті 55 МК України позивач звернувся до відповідача із листом, в якому просив прийняти рішення про визнання митної вартості у відповідності до пункту 9 статті 5 МК України за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (а.с.46-48) та додатково надав наступні документи: договір про надання послуг №01/05 від 01.05.2024, акт прийому-передачі №01/05 від 01.05.2024, заявку про купівлю іноземної валюти №10 від 01.05.2024 (а.с.26, 42-45).
За результатами розгляду вказаної заяви Волинська митниця листом від 18.07.2024 №7.3-2/15-02/14/8034 повідомила, що рішення про коригування митної вартості від 14.05.2024 №UA205050/2024/000101/2 є таким, що прийняте у повній відповідності до вимог законодавства та не підлягає скасуванню (а.с.53-56, 79 зворот-81).
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню митниці, суд зазначає наступне.
Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаютьсяМК Українита іншими законами України.
Відповідно до вимог частини першоїстатті 246 МК Україниметою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товару, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товару.
Частина першастатті 257 МК Українипередбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Статтею 49 МК Українивстановлено, що митною вартістю товару, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товару, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Згідно з частинами першою, другоюстатті 51 МК Українимитна вартість товару, які переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цьогоКодексу. Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно доглави 9 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої, другоїстатті 52 МК Українизаявлення митної вартості товару здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товару у порядку, встановленомурозділом VIII цього Кодексута цією главою. Декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані, зокрема, подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
Як встановлено частиною першоюстатті 53 МК України, у випадках, передбачених цим Кодексом, декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Частиною другоюстатті 53 МК Українивизначений перелік документів, які підтверджують митну вартість товарів. Ними є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостійстатті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія на імпорт товару, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
Контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості. Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першійстатті 58 цього Кодексу(частини перша, другастатті 54 МК України).
Відповідно до пункту 1 частини четвертоїстатті 54 МК Українимитний орган під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Як визначено частиною п`ятоюстатті 54 МК України, митний орган з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів має право: 1) упевнюватися в достовірності або точності будь-якої заяви, документа чи розрахунку, поданих для цілей визначення митної вартості; 2) у випадках, встановлених цим Кодексом, письмово запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи встановлені статтею 53 цього Кодексу додаткові документи та відомості, якщо це необхідно для прийняття рішення про визнання заявленої митної вартості; 3) у випадках, встановлених цим Кодексом, здійснювати коригування заявленої митної вартості.
У частині третійстатті 53 МК Українивстановлено, що у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, які мають вплив на правильність визначення митної вартості, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.
Згідно з частиною четвертоюстатті 53 МК Україниу разі якщо митний орган має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію).
Забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті (частина п`ятастатті 53 МК України).
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що митні органи мають право здійснювати контроль правильності обчислення декларантом митної вартості, але ці повноваження здійснюються у спосіб, визначений законом, зокрема, витребовування додаткових документів на підтвердження задекларованої митної вартості може мати місце тільки у випадку наявності обґрунтованих сумнівів у достовірності поданих декларантом відомостей. Такі сумніви можуть бути зумовлені неповнотою поданих документів для підтвердження заявленої митної вартості товарів, невідповідністю характеристик товарів, зазначених у поданих документах, митному огляду цих товарів, порівнянням рівня заявленої митної вартості товарів з рівнем митної вартості ідентичних або подібних товарів, митне оформлення яких уже здійснено, і таке інше.
Наявність у митного органу обґрунтованого сумніву у правильності визначення митної вартості є обов`язковою умовою, оскільки з цією обставиною закон пов`язує можливість витребовування додаткових документів у декларанта та надає митниці право вчиняти наступні дії, спрямовані на визначення дійсної митної вартості товарів.
При цьому, лише виявлення одного або декількох з фактів, зазначених у частині третійстатті 53 МК України(подані документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, мають ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари), є підставою для витребування додаткових документів, перелік яких наведений у цій нормі.
Разом з тим, витребувати необхідно лише ті документи, які дають можливість пересвідчитись у правильності чи помилковості задекларованої митної вартості.
Як вбачається із матеріалів справи, спір між сторонами виник з приводу правильності визначення декларантом митної вартості імпортованого транспортного засобу (автобуса) за основним методом (за ціною договору (контракту)).
Статтею 57 МК Українивстановлено, що визначення митної вартості товару, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний за ціною договору (контракту) щодо товару, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товару; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товару; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.
Основним методом визначення митної вартості товару, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод за ціною договору (вартість операції).
Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товару не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цьогоКодексу.
У разі якщо неможливо застосувати жоден із зазначених методів, митна вартість визначається за резервним методом відповідно до вимог, встановленихстаттею 64 цього Кодексу.
Суд погоджується, що наявність у митного органу інформації про ціну подібних чи аналогічних товарів може призвести до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості товару та ініціювання повної її перевірки, але така інформація аж ніяк не є підставою для прийняття рішення про коригування митної вартості товару.
Відповідно до частини шостоїстатті 54 МК Українимитний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертійстатті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним углаві 9 цього Кодексу; 4) надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.
Наведені норми зобов`язують митницю зазначати конкретні обставини, які викликали сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких може усунути сумніви у їх достовірності.
Разом з тим, у разі якщо під час проведення митного контролю митний орган не може аргументовано довести, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, заявлена декларантом або уповноваженою ним особою митна вартість вважається визнаною автоматично (частина сьомастатті 54 МК України).
Згідно з частиною першоюстатті 55 МК Українирішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостоюстатті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
У розглядуваному випадку спірне рішення прийняте відповідачем з підстав, визначених пунктом 2 частини шостоїстатті 54 МК України: декларант не надав усіх додаткових документів, витребуваних митницею, згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертійстатті 53 цього Кодексу, а подані до митного оформлення документи містять розбіжності.
Як визначено частиною другоюстатті 58 МК України, метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні.
Митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень частини десятої цієї статті (частина четвертастатті 58 МК України).
У розумінні частини п`ятоїстатті 58 МК Україниціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця.
Повний перелік витрат, які підлягають додаванню до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари при визначенні митної вартості, визначений частиною десятоюстатті 58 МК України.
Надаючи оцінку доводам сторін у справі, зокрема, щодо наявності у митного органу підстав для витребування додаткових документів, суд зазначає, що для підтвердження заявленої митної вартості за основним методом за ціною договору (контракту) позивач подав разом із митною декларацією документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості за переліком, визначеним частиною другоюстатті 53 МК України, а саме: зовнішньоекономічний договір (контракт) від 26.04.2024 №№260424NL, інвойс від 26.04.2024 №1020336, платіжну інструкцію в іноземній валюті №15 від 01.05.2024, експортну митну декларацію країни відправлення №24NL4UX2ILW2V41DА3 від 02.05.2024, калькуляцію витрат по доставці автобуса від 13.05.2024, довідка щодо відповідності транспортного засобу екологічним нормам №140524026 від 14.05.2024, висновок експерта від 14.05.2024 №956, свідоцтво то реєстрацію транспортного засобу, сертифікат EUR. №AF01335121, фото транспортного засобу (а.с.16-25, 27, 82-87 зворот, 88 зворот-90).
На думку суду, подані декларантом відповідно до частини другоїстатті 53 МК Українидокументи підтверджують складові митної вартості за першим (основним) методом, дозволяють ідентифікувати оцінюваний товар та містять об`єктивні дані, що піддаються обчисленню.
Так, контрактом від 26.04.2024 №260424NL, укладеним між ТОВ «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» (покупець) та Womy equipment supply B.V. (продавець) визначено предмет, суму та ціну контракту, умови поставки, оплати, здачі і приймання товару (а.с.16-22).
Згідно із пунктом 2 вказаного контракту ціна контракту встановлюється в Євро. Валютою платежу за цим контрактом є Євро. Загальна сума контракту становить 20600 Євро. Ціна VDL Ambassador vin-XMGDE18FSOH019416 становить 7000 Євро. Ціна VDL Ambassador vin XMGDE02FSOH019780 та XMGDE02FSOH019782 становить 6800 Євро кожен.
Відповідно до пункту 5 контракту оплата здійснюється безготівковим розрахунком на валютний рахунок продавця, шляхом оплати з розрахункового рахунку покупця. Форма оплати - передоплата. Усі банківські накладні витрати в країні покупця несе покупець, всі інші банківські накладні витрати несе продавець.
На виконання умов контракту згідно із платіжною інструкцією в іноземній валюті №15 від 01.05.2024 (а.с.25, 82 зворот) позивачем здійснено передоплату товару в сумі 20600 Євро.
Відповідно до інвойсу від 26.04.2024 №1020336 продавець поставив позивачу автобус VDL Ambassador SB 200 vin- XMGDE02FSOH019782 вартістю 6800 Євро (а.с.2, 82, переклад а.с.24).
Ціна товару в інвойсі від 26.04.2024 №1020336 (6800 Євро) відповідає фактурній вартості, зазначеній в МД №24UA205050018603U6 від 14.05.2024 (графа 22) (а.с.29-30, 75), а також ціні, вказаній в експортній митній декларації №24NL4UX2ILW2V41DА3 від 02.05.2024 (а.с.27, 82 зворот, переклад а.с.28).
За змістом платіжної інструкції можна ідентифікувати сторін зовнішньоекономічної операції купівлі-продажу, при цьому в призначенні платежу вказано, що проводиться передоплата відповідно до контракту від 26.04.2024 №260424NL.
Однією із підстав для прийняття оскаржуваного рішення слугувало те, що надана копія платіжної інструкції в іноземній валюті від 01.05.2024 №15 не може бути взята до уваги як документ, що підтверджує факт оплати за оцінюваний товар, оскільки не містить обов`язкових реквізитів платіжної інструкції в іноземній валюті або банківських металах, визначених Постановою № 216.
Щодо зазначеної розбіжності, то суд зауважує, що дана платіжна інструкція була виготовлена через систему Інтернет - банкінг АТ «Перший український міжнародний банк», в якій засвідчення документів здійснюється із застосування кваліфікованого електронного підпису, що пояснює відсутність підпису та печатки на платіжному дорученні.
Кваліфікований електронний підпис - вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. КЕП накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа (Закон України «Про електронні довірчі послуги»).
Суд зауважує, що платіжна інструкція містить штамп АТ «Перший український міжнародний банк» про проведення платежу банком 01.05.2024, що в свою чергу підтверджує безсумнівність здійснення оплати за товар відповідно до контракту від 26.04.2024 №260424NL.
Крім того, як вбачається із матеріалів справи в подальшому разом із листом від 10.06.2024 позивач додатково надав заявку про купівлю іноземної валюти №10 від 01.05.2024, в якій в якості підстави для купівлі іноземної валюти зазначено передоплата за транспортних засіб 8702 згідно із контрактом від 26.04.2024 №260424NL (а.с.26, 42-45).
В оскаржуваному рішенні також зазначено, що для підтвердження витрат на транспортування оцінюваного товару декларантом надано калькуляцію транспортних витрат від 13.05.2024 б/н, проте не надано жодних документів, які б підтверджували суму фактично понесених витрат. Окрім того, дана калькуляція транспортних витрат містить інформацію щодо вартості витрат по перевезенню товару за маршрутом м. Зевенберген (Нідерланди) м/п Ягодин (Україна) у розмірі 30260 грн (відстань вказана 1513 км, що становить 20 грн за км) та за маршрутом м/п Ягодин (Україна) м.Ковель (Україна) у розмірі 1140 гривень (відстань вказана 57 км, що становить 20 грн за км). З огляду на зазначене вартість перевезення товару за межами митної території України однакова з вартістю перевезення товару на території України, що ставить під сумнів достовірність розподілу транспортних витрат, враховуючи вищу вартість пально-мастильних, інших експлуатаційних матеріалів та наявність платних доріг у країнах, через які здійснювалось перевезення товару.
Надаючи оцінку таким доводам митного органу, суд зазначає наступне.
Відповідно до калькуляції витрат по доставці автобуса автобус VDL Ambassador vin- XMGDE02FSOH019782 витрати на транспортування за маршрутом(Нідерланди) - Ковель (Україна) становлять 31400,00 грн,тому числі по маршруту Zevenbergen (Нідерланди) - Ягодин Україна 30260,00 грн; по маршруту Ягодин -Ковель1140,00 грн (а.с.41, 7).
Згідно з пунктом 5 частини десятоїстатті 58 МК Українипри визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.
Судом встановлено, що визначена у МД №24UA205050018603U6 від 14.05.2024 митна вартість товару у розмірі 320956,60 грн включає вартість товару 290696,60 грн (еквівалентно 6800 Євро) і вартість витрат на транспортування до кордону України в розмірі 30260,00 грн.
З вищенаведеного слідує, що витрати на транспортування товару до кордону України за МД №24UA205050018603U6 від 14.05.2024 у розмірі 66086,00 грн були включені до митної вартості товару, що відповідає нормам пункту 5 частини десятої статті 58 МК України.
Такі транспортні витрати також підтверджуються наступними документами, які позивач надав митному органу разом із листом 10.06.2024: договором про надання послуг від 01.05.2024 №03/05 (а.с.42-44), відповідно до пункту 2.1 якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується надавати послуги з транспортування автобусу VDL BERKHOF- AMBASSADOR 200 з ідентифікаційним номером vin- НОМЕР_1 з місця знаходження вантажу за адресою: Zevenbergen (Нідерланди) до пункту його призначення за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська 151, Волинська область, Україна, та актом прийому-передачі №01/05 від 01.05.2024 (а.с.45).
Окрім того, надаючи оцінку таким сумнівам митного органу, суд зауважує, що перевізник вправі сам формувати ціноутворення того чи іншого перевезення з врахуванням відстані та інших необхідних характеристик.
Натомість відповідачем не надано доказів на підтвердження існування сумнівів чи невідповідностей у документах, які підтверджують вартість перевезення.
З урахуванням наведеного відсутні підстави ставити під сумнів митну вартість товару, визначену декларантом, оскільки така вартість підтверджується поданими до митного оформлення документами, які містять достатньо відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари.
Як вбачається з оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів, декларанту митним органом було запропоновано надати в 10-денний термін такі документи: статті 53 МК України: документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; транспортні (перевізні) документи, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваного товару; якщо здійснювалося страхування,- страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування; договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з контрактом про поставку товару, митна вартість якого визначається; виписку з бухгалтерської документації; висновки про якісні та вартісні характеристики товару, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями та за бажанням декларанта інші додаткові наявні документи для підтвердження заявленої ним митної вартості (а.с.40, 77).
Разом з тим, як встановлено судом, позивачем до митного оформлення було самостійно надано платіжну інструкцію в іноземній валюті №15 від 01.05.2024, у якій у призначенні платежу є посилання на контракт від 26.04.2024 №260424NL, та інвойс від 26.04.2024 №1020336, що підтверджує вартість товару.
Також вартість транспортування до кордону включена у ціну товару, на підтвердження чого митному органу були надані підтверджуючі документи.
Окрім того, позивачем до митного оформлення надано висновок експерта від 14.05.2024 №956 (а.с.87 зворот), що підтверджує якісні характеристики транспортного засобу.
З урахуванням наведеного висновок у спірному рішенні про неможливість визначення митної вартості товару за ціною договору щодо товару, який імпортується, та за рівнем, визначеним декларантом, не є доведеними.
При цьому, відповідач не вказав на неправильність проведеного розрахунку митної вартості, зазначеної у митній декларації, не зазначив, які саме складові митної вартості не підтверджені документально та які саме відомості відсутні/не піддаються обчисленню у поданих декларантом документах.
Наведене дає підстави для висновку, що сумніви відповідача щодо складових митної вартості імпортованого товару ґрунтуються виключно на його припущеннях, а не на достовірних відомостях.
Враховуючи позицію Верховного Суду у постановах від 12.03.2019 у справі №826/2313/16, від 13.06.2019 у справі №820/6315/15, суд зауважує, що вимоги частини третьої та четвертої статті53та частини другої статті 58 МК України зобов`язують митний орган зазначити конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких зможе усунути сумніви у їх достовірності. Встановивши відсутність достатніх відомостей, що підтверджують задекларовану митну вартість товару, митний орган повинен вказати, які саме складові митної вартості товару є непідтвердженими, чому з поданих документів неможливо встановити дані складові та які документи необхідні для підтвердження того чи іншого показника.
При вирішенні спору суд враховує, що застосування другорядного - резервного методу визначення митної вартості товару передбаченестаттею 64 МК України, згідно з якою у разі якщо митна вартість товару не може бути визначена шляхом послідовного використання методів, зазначених устаттях 58-63 цього Кодексу, митна вартість оцінюваних товарів визначається з використанням способів, які не суперечать законам України і є сумісними з відповідними принципами і положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (GAТТ). Митна вартість, визначена згідно з положеннями цієї статті, повинна ґрунтуватися на раніше визнаних (визначених) митним органом митних вартостях.
Відповідно до пунктів 2, 4 частини другоїстатті 55 МК Україниприйняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товару має містити, зокрема, наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товару, інших умов, що могли вплинути на ціну товару), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; обґрунтування числового значення митної вартості товару, скоригованої митним органом, та фактів, які вплинули на таке коригування.
За змістом пункту 2.1 Правил заповнення рішення про коригування митної вартості товару, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 24.05.2012 №598(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.06.2012 за №883/21195), у рішенні про коригування митної вартості зазначається послідовність застосування методів визначення митної вартості та причин, через які не був застосований кожний з методів, що передує методу, обраному митним органом. Посилання на використання цінової бази Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби у рішенні допускається тільки при визначенні митної вартості відповідно до положень статей 59, 60 та 64 Кодексу з обов`язковим зазначенням номера та дати митної декларації, яка була взята за основу для визначення митної вартості оцінюваних товарів, з поясненнями щодо зроблених коригувань на обсяг партії ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, умов поставки, комерційних умов тощо. У випадку визначення митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням резервного методу (стаття 64 Кодексу) зазначаються докладна інформація та джерела, які використовувалися митним органом при її визначенні.
Таким чином, у рішенні про коригування заявленої митної вартості, митний орган повинен також навести пояснення щодо зроблених коригувань на обсяги партії ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, умов поставки, комерційних умов тощо та зазначити докладну інформацію і джерела, які використовувалися митним органом при визначенні митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням резервного методу.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 08.02.2019 у справі №825/648/17.
У спірному рішенні митний орган лише вказав номер та дату митної декларації (МД від 06.03.2024 №UA205170/2024/006157), на основі якої було здійснено коригування митної вартості товару. Між тим можливість поставки товару іншим покупцям за більшою ціною відповідає принципам свободи зовнішньоекономічних зв`язків та не суперечить нормам національного та міжнародного законодавства, а формально нижчий рівень митної вартості імпортованого товару від рівня митної вартості іншого митного оформлення не може розцінюватись як заниження декларантом митної вартості та не є перешкодою для застосування першого методу визначення митної вартості товару і не може бути достатньою та самостійною підставою для відмови у здійсненні митного оформлення товару за першим методом визначення його митної вартості та автоматичною підставою для збільшення митної вартості товарів до показників автоматизованої системи аналізу та управління ризиками.
При вирішенні спору суд керується усталеною та послідовною практикою Верховного Суду (постанови від 10.06.2021 у справі №815/6854/17, від 14.07.2020 у справі №809/1734/16), за висновками якого митний орган, здійснюючи митний контроль, зокрема, при визначені митної вартості, має діяти у спосіб, який визначеноМК України. При цьому наявна інформація, яка міститься в автоматизованій системі аналізу та управління ризиками, повинна мати лише допоміжний характер. Митним законодавством встановлений вичерпний перелік документів, які зобов`язаний надати декларант на підтвердження митної вартості товару. Наявність в автоматизованій системі аналізу та управління ризиками інформації про те, що митна вартість раніше імпортованих товарів, випущених у вільний обіг, є більшою, ніж задекларована декларантом, за відсутності інших визначених законом підстав, що обумовлюють межі і способи здійснення контролю митної вартості, не утворює підстав для відмови у визнанні заявленої декларантом митної вартості за основним методом та її визначенні за іншим методом, адже торгові відносини є різноманітними, здійснюються на принципах автономії волі та свободи договору, при цьому безліч обставин можуть впливати на їх ціну (характеристика товару, виробник, торгова марка, умови і обсяги поставок, наявність знижок тощо). Автоматизована система аналізу та управління ризиками не може містити усієї інформації, що стосується суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності, товарів і умов їх продажу, тому такі дані не можуть мати більше значення, ніж надані декларантом первинні документи про товар.
Отже, формально нижчий рівень митної вартості імпортованого товару від рівня митної вартості іншого митного оформлення не може розцінюватись як заниження декларантом митної вартості та не є перешкодою для застосування першого методу визначення митної вартості товару і не може бути достатньою та самостійною підставою для відмови у здійсненні митного оформлення товару за першим методом визначення його митної вартості.
На переконання суду, відповідач не довів належними, достатніми та беззаперечними доказами, що надані декларантом документи у своїй сукупності не підтверджують числові значення складових митної вартості товару чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена за товар (чи підлягає сплаті), та що такі документи не дають можливість здійснити митне оформлення товару за визначеним декларантом основним методом, як і не довів правових підстав для застосування резервного методу.
Таким чином, підстави вважати, що рішення відповідача від 14.05.2024 №UA205050/2024/000101/2 про коригування митної вартості товарів є обґрунтованим та мотивованим у контексті норм частини другоїстатті 55 МК України, відсутні. Тому таке рішення, на думку суду, є протиправним.
Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що відповідач безпідставно відмовив у визнанні заявленої митної вартості спірного товару, оскільки позивач надав передбачені чинним законодавством документи, які підтверджують митну вартість товару, що ввозиться, та дають можливість визначити митну вартість товару за ціною договору шляхом застосування першого методу, у зв`язку із чим з наведених вище мотивів та підстав позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів належить задовольнити.
Відповідно достатті 244 КАС Українисуд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 3028,00 грн, сплачений відповідно до платіжної інструкції від 11.06.2024 №107 (а.с.15).
Керуючисьстаттями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Волинської митниці про коригування митної вартості товарів від 14.05.2024 №UA205050/2024/000101/2.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Волинської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «777 ТРЕЙДІНГ ГРУП»судовий збір в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю « 777 ТРЕЙДІНГ ГРУП» (43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ковельська, 124, код ЄДРПОУ 44356571);
Відповідач: Волинська митниця (44350, Волинська область, Ковельський район, село Римачі, вулиця Призалізнична, 13, код ЄДРПОУ ВП 43958385).
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123172736 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні