Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
20 листопада 2024 року Справа №200/13517/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Логойди Т.В., розглянувши в порядку письмового провадження процесуальні питання щодо виконання судового рішення, що ухвалено в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року та набрало законної сили, позов ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задоволено: зобов`язано Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області поновити виплату ОСОБА_1 страхових виплат і сплатити заборгованість по ним з дня припинення їх виплат, тобто з 01 червня 2016 року.
Під час апеляційного перегляду ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року допущено заміну відповідача у справі Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18 червня 2024 року заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в даній адміністративній справі задоволено: встановлено судовий контроль за виконанням судового рішення в даній адміністративній справі; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подати звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року в справі № 200/13517/21 протягом одного місяця з дня набрання даною ухвалою законної сили.
Дана ухвала отримана Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 19 червня 2024 року, що підтверджується повідомленням про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи (довідкою про доставку електронного листа).
Зазначена ухвала набрала законної сили 04 липня 2024 року. Згідно з нею останній день подання звіту 05 серпня 2024 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2024 року звіт Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про виконання рішення суду, що ухвалено в даній адміністративній справі, через невідповідність процесуальним вимогам повернуто заявнику без розгляду.
Ухвалою цього ж суду від 06 серпня 2024 року встановлено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області новий строк подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року в справі № 200/13517/21- протягом одного місяця з дня набрання даною ухвалою законної сили.
Дана ухвала отримана Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 07 серпня 2024 року, що підтверджується повідомленням про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи (довідкою про доставку електронного листа, в якому зазначено, що «документ доставлено до електронного кабінету: 06.08.2024 19:10», тобто після 17 годин, у зв`язку з чим згідно з положеннями процесуальних норм права вважається, що документ доставлено на наступний робочий день)).
Зазначена ухвала набрала законної сили 22 серпня 2024 року. Згідно з нею останній день подання звіту 23 вересня 2024 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року звіт Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про виконання рішення суду, що ухвалено в даній адміністративній справі, через невідповідність процесуальним вимогам повернуто заявнику без розгляду.
Ухвалою цього ж суду від 01 жовтня 2024 року встановлено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області новий строк подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року в справі № 200/13517/21- протягом одного місяця з дня набрання даною ухвалою законної сили.
Дана ухвала отримана Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 01 жовтня 2024 року, що підтверджується повідомленням про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи (довідкою про доставку електронного листа).
Зазначена ухвала набрала законної сили 17 жовтня 2024 року. Згідно з нею останній день подання звіту 18 листопада 2024 року.
Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подало звіт про виконання даного судового рішення (документ сформований в системі «Електронний суд» 14 листопада 2024 року, зареєстрований в суді 15 листопада 2024 року), в якому зазначало наступне.
Головним управлінням рішення суду виконано в повному обсязі в межах функціональних повноважень та нормативно-правового поля, а саме:
1) проведено розрахунок розміру щомісячної страхової виплати ОСОБА_1 для поновлення її нарахування та виплати з 01.04.2024 року за визнаний страховий випадок у розмірі 2 617,98 грн. шляхом включення до сформованої відомості на виплату місячного розміру страхових виплат на поточний банківський рахунок позивача, що відкритий в АТ «Ощадбанк»;
2) проведено розрахунок заборгованості зі щомісячних страхових виплат ОСОБА_1 за період з 01 червня 2016 року по 31 березня 2024 року в загальній сумі, яка складає 148 854,92 грн.
В звіті суб`єкт владних повноважень також пояснив наступне.
Виплата страхових виплат на виконання рішення суду здійснюються Головним управлінням виключно за рахунок коштів Державного бюджету. Інших фінансових джерел законодавством не передбачено.
Пунктом 4 розд. ІІ Порядку розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 31 серпня 2009 року № 21-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 січня 2022 року за № 53/37389, визначено, що кошти Державного бюджету України передбачаються в бюджеті Пенсійного фонду в обсягах, визначених законом про Державний бюджет України на відповідний рік. У структурі доходів бюджету Пенсійного фонду до складу коштів Державного бюджету України входять асигнування державного бюджету у плановому періоді на погашення заборгованості з пенсійних та страхових виплат за рішеннями суду.
Кошти на фінансування видатків, пов`язаних з погашенням заборгованості з пенсійних та страхових виплат за рішеннями суду, що здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачаються у складі бюджетної програми за КПКВК 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» і визначаються в межах граничних обсягів видатків державного бюджету за цією програмою.
Для фінансування заборгованості зі страхових виплати за рішеннями суду у бюджеті Пенсійного фонду України на 2024 рік, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2024 року № 1156, за окремою бюджетною програмою для фінансування цих виплат не передбачено.
Згідно зі ст.ст. 23, 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.
Водночас заборгованість перед позивачем в сумі 148 854,92 грн. (сума доплати за рішенням суду за період з 01 червня 2016 року по 31 березня 2024 року) рахується в облікових базах «Реєстру судових рішень» з метою виплати за отриманим фінансовим ресурсом з Державного бюджету на зазначені цілі. Виплата заборгованості буде здійснена після виділення коштів з Державного бюджету України на погашення заборгованості з таких виплат для виконання зобов`язань за рішеннями суду.
Крім того, з метою запиту додаткових фінансових ресурсів на виплату заборгованості, що нарахована по рішенню суду в даній справі, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області в межах закріплених повноважень, направлялися відповідні звернення до розпорядника коштів вищого рівня Пенсійного фонду України.
Головне управління вважало, що рішення суду виконало в повному обсязі, в порядку, встановленому чинним законодавством, та в межах повноважень, покладених на Головне управління.
Просило надати йому додатковий строк для подання звіту про виконання рішення суду (в повному обсязі) - протягом трьох місяців.
До звіту суб`єкт владних повноважень додав, зокрема:
1) витяг із електронної особової справи позивача, в якій відображено що позивачу щомісячно нараховуються та виплачуються страхові виплати; заборгованість перед позивачем зі страхових виплат за минулий період станом на 01 квітня 2024 року становила 148 854,92 грн.;
2) витяг з облікової бази Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області «Реєстру судових рішень», до якої занесено рішення суду, що ухвалено в даній справі;
3) план доходів і видатків Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на 2024 рік, затверджений головою правління Пенсійного фонду України, яким з Державного бюджету України на погашення заборгованості із страхових виплат за рішеннями суду коштів не передбачено;
4) лист Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 01 липня 2024 року № 0500-0501-5/67606 до Пенсійного фонду України, Департаменту пенсійного забезпечення, страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Пенсійного фонду України, Фінансово-економічного департаменту Пенсійного фонду України, в якому з посиланням на заборгованість перед ОСОБА_1 по рішенню суду, що ухвалено в даній справі, міститься прохання вирішити питання про виділення коштів на його виконання в сумі 148 854,92 грн.;
5) відповідь Пенсійного фонду України від 11 липня 2024 року № 2800 030402-9/42315, в якій зазначено, що п. 9 розд. VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що особливості здійснення страхових виплат за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам визначаються Кабінетом Міністрів України. Виплата страхових виплат внутрішньо переміщеним особам здійснюється відповідно до Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо-переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Виплату щомісячної страхової виплати за минулий період можливо буде провести з урахуванням норм цієї Постанови на умовах окремого порядку, після прийняття цього порядку Кабінетом Міністрів України;
6) лист Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області відвід 12 листопада 2024 року № 0500-0401-5/108955 до Пенсійного фонду України, Департаменту пенсійного забезпечення, страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Пенсійного фонду України, Фінансово-економічного департаменту Пенсійного фонду України, в якому з посиланням на заборгованість перед ОСОБА_1 по рішенню суду, що ухвалено в даній справі, міститься прохання вирішити питання про виділення коштів на його виконання в сумі 148 854,92 грн.
Розглянувши звіт про виконання судового рішення суд виходить з наступного.
Спір в даній справі розглянутий і вирішений судом шляхом ухвалення судового рішення, яке набрало законної сили.
Статтею 1291 Конституції України визначено, що держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Питання судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах віднесено до процесуальних питань, що пов`язані з виконанням судових рішень в адміністративних справах, і врегульовано ст. 382 розд. IV Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з ч. 8 ст. 382 Кодексу судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється також у порядку, встановленому статтею 287 цього Кодексу (яка визначає особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця).
В рішеннях Європейського суду з прав людини у справах Алпатов та інші проти України, Робота та інші проти України, Варава та інші проти України, ПМП «Фея» та інші проти України (якими встановлено порушення п. 1 ст. 6, ст. 13 Конвенції та ст.1 Першого протоколу до Конвенції) звернута увага на те, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення; виконання судового рішення, як завершальна стадія судового процесу, за своєю юридичною природою, є головною стадією правосуддя. Це повністю узгоджується з положеннями статті 1291 Конституції України.
В даній справі встановлено судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Поданий до суду звіт про виконання судового рішення, що ухвалено в даній адміністративній справі та набрало законної сили, не підтверджує виконання судового рішення у повному обсязі, оскільки до нього не додані докази виплати ОСОБА_1 заборгованості зі страхових виплат, що нарахована на виконання рішення суду в даній справі.
Отже, на час розгляду звіту суб`єкта владних повноважень доказів виконання судового рішення в повному обсязі матеріали справи не містять.
Враховуючи наведені обставини, суд дійшов висновку про необхідність встановлення суб`єкту владних повноважень нового строку подання звіту про виконання судового рішення.
Встановлення такого строку належить до адміністративного розсуду суду.
Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 248, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
Встановити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області новий строк подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року в справі № 200/13517/21 - протягом трьох місяців з дня набрання даною ухвалою законної сили.
Ухвала набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 256 КАС України, і може бути оскаржена до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня складання повного тексту ухвали.
Повний текст ухвали складено 20 листопада 2024 року.
Суддя Т.В. Логойда
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123173270 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні