Рішення
від 20.11.2024 по справі 280/7011/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 листопада 2024 року Справа № 280/7011/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» (69041, м. Запоріжжя, вул. Мінська, 5; код ЄДРПОУ 37167921)

до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А; код ЄДРПОУ 39835428)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача Криворізька міська рада (50101, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1, код ЄДРПОУ 33874388)

про визнання протиправним та скасування витягу,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» (далі позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.05.2024 № 3131/301-24 по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:086:0038 в розмірі 4023084,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «ПКФ ЛІТМЄХ» зазначає, що є орендарем земельної ділянки площею 0,1326 га по вул. Ракітіна, 31у (ділянка 2) у Покровському районі м. Кривий Ріг, кадастровий номер 1211000000:04:086:0038. Позивач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за Витягом від 15.05.2024 № 3131/301-24 протиправно штучно завищена в порівнянні з нормативною грошовою оцінкою рівнозначної (однакової) земельної ділянки, кадастровий номер 1211000000:04:086:0027, за Витягом від 22.12.2022 внаслідок безпідставного завищення відповідачем коефіцієнтів формули по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної в п. 3 «Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», що є порушенням ст. 4 Закону України «Про оцінку земель». В свою чергу, протиправний Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.05.2024 № 3131/301-24 порушує права та законні інтереси ТОВ «ПКФ ЛІТМЄХ» по визначенню розміру орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 1211000000:04:086:0038. З урахуванням викладеного просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 29.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 280/7011/24; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 19.08.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача Криворізьку міську раду (50101, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1, код ЄДРПОУ 33874388; далі третя особа).

Від третьої особи надійшли пояснення (вх. від 29.08.2024 № 40268), відповідно до яких рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу», яке набуло чинності з 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, розроблену станом на 01.01.2020 Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут міст «Діпромісто» імені Ю.М. Білоконя». Дана технічна документація отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 24.12.2020 № 6698-20. Відтак, спірний Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.05.2024 № 3131/301-24 виданий Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в межах наданих чинним законодавством України повноважень. Водночас, позивачем у поданому позові не наводиться обґрунтування причин його незгоди із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:04:086:0038, та не наводяться жодні докази нібито штучного завищення його розміру. З урахуванням викладеного просить у задоволенні позову відмовити.

Від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи (вх. від 09.09.2024 № 41588), в яких товариство заперечує проти доводів Криворізької міської ради з підстав, зазначених у позові.

Відповідач відзиву на позов не направив.

Частиною другою статті 175 КАС України встановлено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд звертає увагу на наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» (код ЄДРПОУ 37167921) зареєстровано в якості юридичної особи. Основним видом економічної діяльності позивача є виробництво чавуну, сталі та феросплавів (код КВЕД 24.10).

Рішенням Криворізької міської ради (LXI сесії VII скликання) від 30.06.2020 № 4825 надано Товариству з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» із земель комунальної власності в оренду терміном на 5 років земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 0,1326 га на вул. Ракітіна, 31у (ділянка 2) у Покровському районі (кадастровий номер 1211000000:04:086:0038) за цільовим призначенням землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02) для розміщення комплексу будівель та споруд у складі будівель ливарного цеху, побутових приміщень, обрубувального відділення та складу сипких матеріалів з крановою естакадою; будівель цеху та побутових приміщень, будівель механоскладального цеху корпус № 2; будівель складу лісу та моделей; будівель складу будматеріалів; центральної трансформаторної підстанції; майстерні; будівель буфету «Ефект»; кранової естакади № 3, згідно з доданою схемою.

Відповідно до Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.05.2024 № 3131/301-24 відповідачем визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1211000000:04:086:0038, у розмірі 4023084,00 грн.

Незгода з даним витягом зумовила звернення ТОВ «ПКФ ЛІТМЄХ» до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із частиною п`ятою статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

За нормами частини першої статті 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон № 858-IV).

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. (частина третя статті 23 Закону України «Про оцінку земель»).

Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу», яке набуло чинності з 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, розроблену станом на 01.01.2020 Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут міст «Діпромісто» імені Ю.М. Білоконя».

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі Порядок № 489; наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства від 04.04.2023 № 716, однак був чинним на момент розроблення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу).

Пунктами другим, третім розділу І Порядку № 489 установлено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (із змінами).

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Згідно з приписами пункту першого розділу ІІІ Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 № 15 (далі - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пп. 29 п. 4 Положення про Держгеокадастр, останній відповідно до покладених на нього завдань веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Верховний Суд у постанові від 03.06.2022 у справі № 160/12709/19 зазначив, що рішення та дії суб`єкта владних повноважень під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель підлягають перевірці адміністративним судом на відповідність їх частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (далі Методика, у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції; втратила чинність на підставі постанови КМУ від 03.11.2021 № 1147, однак була чинною на момент розроблення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу).

Згідно з пунктом 2-1 розділу І Методики дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Відповідно до п. 21 розділу ІІІ Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою: Цн = (В х Нп / НК) х Кф х Км,

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де, зокрема, Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

Пунктом 6 розділу ІІ Порядку № 489 визначено, що вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

У відповідності до пункту 10 розділу ІІ Порядку № 489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Позиція позивача у цьому спорі ґрунтується на тому, що відповідачем у Витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.05.2024 № 3131/301-24 безпідставно завищено коефіцієнти формули по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина 2 даної статті).

Отже, обов`язок доказування в адміністративному судочинстві розподіляється таким чином, що як позивач, так і відповідач повинні довести обставини, на яких ґрунтуються їх вимоги і заперечення. Встановлений частиною 2 статті 77 КАС України обов`язок суб`єкта владних повноважень щодо доказування правомірності оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності не позбавляє необхідності доведення позивачем в ході судового розгляду справи заявлених ним підстав позову.

Крім того, у випадку невиконання учасником справи його обов`язку із доведення відповідних обставин необхідними доказами, такий учасник має усвідомлювати та несе ризик відповідних наслідків, зокрема, відмови у задоволенні позовних вимог, про що зазначив Верховний Суд у постанові від 13.02.2024 у справі № 420/23351/21.

Разом із тим, позивач у позовній заяві жодним чином не конкретизує, в чому саме полягає завищення коефіцієнтів формули по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так, товариство не зазначає, які саме локальні особливості розташування орендованої позивачем земельної ділянки не враховано відповідачем при формуванні витягу та які локальні коефіцієнти ним не застосовано. Відповідно, будь-яких доказів протиправності оскаржуваного висновку до суду також не надано.

Слід зазначити, що фактично єдиним обґрунтуванням позовної заяви є те, що нормативна грошова оцінка рівнозначної, на думку позивача, земельної ділянки, кадастровий номер, 1211000000:04:086:0027, є нижчою, ніж нормативна грошова оцінка орендованої ним земельної ділянки.

Однак, твердження про рівнозначність (ідентичність) цих земельних ділянок не підтверджуються належними та достовірними доказами, а ґрунтуються на припущеннях. Крім того, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер, 1211000000:04:086:0027, не є предметом даного спору, отже зазначені твердження позивача судом відхиляються.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

З урахуванням викладеного, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» у зв`язку з їх недоведеністю.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ ЛІТМЄХ» (69041, м. Запоріжжя, вул. Мінська, 5; код ЄДРПОУ 37167921) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А; код ЄДРПОУ 39835428), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача: Криворізька міська рада (50101, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1, код ЄДРПОУ 33874388) про визнання протиправним та скасування витягу відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення складено та підписано 20.11.2024.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123173776
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —280/7011/24

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні