Рішення
від 20.11.2024 по справі 480/10038/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 листопада 2024 року Справа № 480/10038/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10038/24 за заявою Головного управління ДПС у Сумській області до Приватного підприємства "МП Ворскла" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника подітків,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Сумській області звернулось до Сумського окружного адміністративного суду із заявою до Приватного підприємства "МП Ворскла", в якій просить надати Головному управлінню ДПС у Сумській області дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу Приватного підприємства «МП Ворскла» у сумі 73 700,40 грн. за рахунок коштів отриманих від продажу майна, що перебуває у податковій заставі.

Заява обґрунтована тим, що у відповідача наявний податковий борг на загальну суму 73 700,40 грн. Позивач вживав заходи щодо погашення податкової заборгованості, визначені Податковим кодексом України. Разом з тим, як зазначає позивач, вказана сума податкового боргу станом на момент звернення до суду не стягнута до бюджету. З цих підстав позивач просить надати дозвіл на погашення усієї податкової заборгованості за рахунок майна відповідача.

Ухвалою суду від 19.11.2024 відкрито провадження у справі та ухвалено здійснювати розгляд заяви за правилами ст. 283 Кодексу адміністративного судочинства України, судове засідання призначено на 20.11.2024 на 10:30 год.

Відповідач своїм правом на надання відзиву на позовну заяву не скористався, у визначений судом строк такого відзиву до суду не подав.

Сторони про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, ПП "МП Ворскла" 16.04.1992 зареєстровано як юридична особа (код ЄДРПОУ 14008927), перебуває на обліку у Головному управління ДПС у Сумській області та є платником податків і зборів.

Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в розмірах і порядку, встановлених законом.

Відповідно до п.п.16.1.4, п.16.1, статті 16 ПК України до обов`язків платника податків входить сплата належних сум податків і зборів у встановлені законами терміни.

Згідно з п.36.1 ст.36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Податковим кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків.

Відповідно до п.38.1 ст.38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Відповідно до розрахунку податкового боргу, сформованому на підставі ІКПП ІКС «Податковий блок» за період з 30.01.2022 по 30.10.2024 у відповідача наявний податковий борг в загальному розмірі 73 700,40 грн., з яких: 73 004,43 грн. - основний платіж; 22,16 грн. - штрафна санкція; 673,81 грн. - пеня.

Податковий борг відповідача складається:

- з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (код бюджетної класифікації 18010400) на суму 3 750,19 грн, з них: 3 654,79 грн - основний платіж, 15,59 грн - штрафна санкція та 79,81 грн - пеня;

- з орендної плати з юридичних осіб (код бюджетної класифікації 18010600) на суму 69 943,64 грн, з них: 69 349,64 грн - основний платіж та 594,00 грн - пеня;

- з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (код бюджетної класифікації 18010100) на суму 6,57 грн - штрафна санкція.

Щодо податкового боргу відповідача з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості.

Заборгованість ПП «МП Ворскла» з вказаного податку виникла в результаті проведення камеральної перевірки податкової звітності та прийняття акту від 16.02.2022 №920/А/18-28-04-03-07/14008927, на підставі якого винесено податкове повідомлення-рішення від 29.09.2022 №2527/18280406, та застосовано штрафну санкцію на суму 15,59 грн. Розмір несплаченої суми штрафних санкцій по вказаному податковому повідомленню - рішенню становить 15,59 гривень.

Податкове повідомлення - рішення не оскаржувалось ні в адміністративному ні в судовому порядку.

Також, відповідачем до контролюючого органу подано звітну податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:

- за 2021 рік від 21.02.2021 №9031202107, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 1 141,20 грн за рік (по 285,30 грн щоквартально). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 131,32 гри (четвертий квартал 2021 року);

- за 2022 рік від 21.02.2022 №12618611, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 1 236,30 грн за рік (по 309,08 грн щоквартально). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 1 236,30 грн (за 2022 рік);

- за 2023 рік від 20.02.2023 №9029650116, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 1 274,34 грн за рік (по 318,59 грн щоквартально). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 1 274,34 грн (за 2023 рік);

- за 2024 рік від 20.02.2024 №9034401502, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 1 350,42 грн за рік (по 337,61 грн щоквартально). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 1 012,83 гри (за перший - третій квартал 2024 року).

Відповідно до ст.129 ПК України за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплаченого юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, відповідачу нарахована пеня у загальному розмірі 79,81 грн по податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки від 21.02.2021 №9031202107.

Відповідно до п.п.266.7.5 ст.266 ПК України платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об`єкта/об`єктів оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Відповідно до п.п.266.10.1 п.266.10 ст.266 ПК України податкове зобов`язання за звітний рік з податку сплачується: юридичними особами - авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.

Щодо податкового боргу відповідача з орендної плати з юридичних осіб.

Відповідачем до контролюючого органу подано звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності):

- за 2021 рік від 21.02.2021 №9031210239, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 19 615,91 грн за рік (по 1 634,66 грн щомісячно за січень - листопад 2021 року та 1 634,65 грн за грудень 2021 року). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 3 398,32 гри (жовтень - грудень 2021 року);

- за 2022 рік від 21.02.2022 №12613913, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 21 577,50 грн за рік (по 1 798,13 грн щомісячно за січень - листопад 2022 року та 1 798,07 грн за грудень 2022 року). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 21 577,50 грн (за 2022 рік);

- за 2023 рік від 20.02.2023 №9029648397, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 24 814,12 грн за рік (по 2 067,84 грн щомісячно за січень - листопад 2023 року та 2 067,88 грн за грудень 2023 року). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 24 814,12 грн (за 2023 рік);

- за 2024 рік від 20.02.2024 №9034380326, якою самостійно задекларовано податкове зобов`язання у сумі 26 079,64 грн за рік (по 2 173,30 грн щомісячно за січень - листопад 2024 року та 2 173,34 грн за грудень 2024 року). Розмір несплаченого податкового зобов`язання, визначеного вказаною податковою декларацією складає 19 559,70 грн (січень - вересень 2024 року).

Відповідно до ст.129 ПК України за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб відповідачу нарахована пеня у загальному розмірі 594,00 грн на податковий разрахунок земельного податку від 21.02.2021 №9031210239.

Відповідно п.288.7. ст.288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Відповідно до п.286.2 ст.286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Відповідно до абз.1 п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату' за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.285.1 ст.285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Відповідно до п.287.3 ст.287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом ЗО календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Відповідно до п. 129.1 ст.129 ПК України нарахування пені розпочинається при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом.

Відповідно до п.п.129.1.3 п. 129.1 ст.129 ПК України при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання;

Відповідно ст.129 ПК України нарахування пені, передбаченої п.п.129.1.2 п. 129.1 ст.129, закінчується в день настання строку погашення грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами перевірки. Така пеня нараховується в день закінчення її нарахування за весь період заниження податкового зобов`язання, починаючи з дня, визначеного підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, по день закінчення.

Отже, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня (п. 129.1 ст.129 ПК України).

Відповідно до п.6 гл.2 розд.ІІІ Порядку №5 у разі погашення податкового боргу автоматично проводиться розрахунок нені відповідно до пункту 129.1 та підпункту 129.3.1 пункту 129.3 статті 129 розділу II Кодексу та відображається відповідними операціями щодо нарахування пені в інтегрованій картці платника податків (ІКП).

Щодо податкового боргу відповідача з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості

Заборгованість ПП «МП Ворскла» з вказаного податку виникла в результаті проведення камеральної перевірки податкової звітності та прийняття акту від 16.02.2022 №920/А/18-28-04-03-07/14008927, на підставі якого винесено податкове повідомлення-рішення від 29.09.2022 №2525/18280406, та застосовано штрафну санкцію на суму 8,44 гривень. Розмір несплаченої суми штрафних санкцій по вказаному податковому повідомленню - рішенню становить 6,57 гривень;

Вищевказане податкове повідомлення - рішення не оскаржувалось ні в адміністративному ні в судовому порядку.

Відповідно до п.54.1 ст.54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до п.56.11 ст.56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.

Відповідно до п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 Г1К України сума узгодженого грошового зобов`язання не сплаченого платником податку на встановлений строк набуває статусу податкового боргу.

Відповідно до п.59.1 ст.59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до норм ст.59 ПК України відповідачу сформована та направлена податкова вимога від 22.04.2020 №3636-51 на податкову адресу ПП «МП Ворскла», яка отримана представником відповідача 14.05.2020.

Згідно з п.42.2 ст.42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Згідно п.59.5. ст.59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Податковий борг ПП «МП Ворскла» з моменту направлення податкової вимоги від 22.04.2020 №3636-51 не переривався, а отже податкова вимога не відкликана відповідно до ст.60 ПК України.

Як вбачається з повідомлення податкового керуючого від 01.11.2024 №4623/18-28-13-11 податкова вимога від 22.04.2020 №3636-51 є чинною.

Відповідно до пп. 14.1.155 п.14.1 ст.14 ПК України податкова застава - це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом.

Відповідно п.87.2 ст.87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до п.88.1 та п.88.2 ст.88 ПК України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Статтею 89 ПК України встановлено, що право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених п.89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно. (п.п.89.2 ст.89 ПК України).

Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акт) опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п.п.89.3 ст.89 ГІК України).

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДПС у Сумській області прийнято рішення про опис майна ПП «МП Ворскла» у податкову заставу від 10.03.2023 №9/18-28-13-02-01, яке направлено на податкову адресу відповідача відповідно до ст.42 ПК України.

Головним управлінням ДПС у Сумській області відповідно до ст.ст.41, 87, 88, 89. 91 ПК України надіслано запит від 14.03.2023 №2543/6/18-28-13-10 до ПП «МП Ворскла» із зобов`язанням надати в триденний термін від дня отримання листа необхідні для проведення опису в податкову заставу документи, а саме: баланс, розшифровки оборотно-сальдових відомостей по рахунках включно -10-12, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 25-28, виписки з систем реєстру цінних паперів, договори купівлі-продажу, видаткові накладні тощо та забезпечити безперешкодний допуск податкового керуючого для здійснення опису майна у податкову заставу.

Вищезазначене рішення про опис майна та запит отримані представником ПП «МП Ворскла» 28.03.2023, проте, відповідь на вказаний запит на адресу контролюючого органу, не надходила.

На підставі рішення про опис майна від 10.03.2023 №9/18-28-13-02-01 та інформації з КП Охтирської міської ради «бюро технічної інвентаризації та архітектурно - планувальних робіт» від 04.12.2023 №519, складено акт опису майна від 22.04.2024 №86 та описано комплекс виробничих будівель: столярний цех літ. А, котельня літ. А, адміністративна будівля літ. Б, огорожа.

Податкова застава відповідно до акту опису майна від 22.04.2024 №86 внесена в Державний реєстр обтяжень 29.04.2024, номер запису 54793603, що підтверджується інформацією (витяг) з Державного реєстру речових прав від 29.04.2024 №376436962.

Відповідно до абз.2 п.95.5 ст.95 ПК України у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

У таких випадках:

- рішення про стягнення коштів з рахунків такого платника податків у банках є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;

- рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.

Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, вказана норма п.95.5 ст.95 ПК України дозволяє керівнику контролюючого органу чи його заступнику приймати рішення про стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу платника податків без звернення до суду і таке рішення є підставою для стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

Отже, позасудова процедура стягнення застосовується до податкового боргу, що виник у результаті несплати платником податків самостійно задекларованих грошових (податкових) зобов`язань, які є узгодженими, не підлягають оскарженню та повинні бути самостійно сплаченими платником або погашеними органом стягнення.

Форма Рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу затверджена наказом Державної податкової служби України від 06.12.2019 №199. Форма Рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу не передбачає зазначення суми податкового боргу, платежу по якому обліковується податковий борг та період його виникнення.

Заступником начальника Головного управління ДПС у Сумській області прийняті рішення про стягнення коштів платника податків ПП «МП Ворскла» з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу в силу припису п.95.5 ст.95 ПК України: від 18.02.2022 №92, від 03.03.2023 №54/3-1828, від 22.06.2023 №152/4-1828, від 09.11.2023 №401/4-1828, від 27.03.2024 №156/4-1828, від 12.06.2024 №280/4-1828, від 23.09.2024 №415/4-1828.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.41 Закону України «Про платіжні послуги» ініціатором платіжної операції може бути стягувач, що отримує відповідне право виключне на підставі встановлених законом виконавчих документів, - у випадках, передбачених законодавством, або на підставі рішення суду, що набрало законної сили, або рішення керівника органу стягнення (його заступника або уповноваженої особи) - у випадках, передбачених ПК України.

Відповідно до ч.11 ст.42 Закону України «Про платіжні послуги» платіжні операції, ініційовані стягувачем у передбачених законодавством випадках на підставі виконавчих документів або на підставі рішення суду, що набрали законної сили або рішення керівника органу стягнення (його заступника або уповноваженої особи) відповідно Податкового кодексу України, не потребують надання платником згоди на їх виконання.

Інструкція про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, яка затверджена постановою Національного банку України від 29 липня 2022 року №163 (далі - Інструкція №163) регламентує порядок ініціювання та виконання платіжних операцій за рахунками користувачів платіжних послуг, які відкриті в надавачів платіжних послуг з обслуговування рахунку.

Відповідно до п.6 розділу І Інструкції №163 примусове списання (стягнення) - платіжна операція з рахунку платника, що здійснюється стягувачем без згоди платника на підставі встановленого законом України виконавчого документа у випадках, передбачених законодавством України, або на підставі рішення суду, що набрало законної сили, чи рішення керівника органу стягнення (його заступника або уповноваженої особи) у випадках, передбачених Податковим кодексом України.

Відповідно до п.9 розділу 1 Інструкції №63 ініціатор має право оформити платіжну інструкцію в електронній або паперовій формі.

Порядок інформаційної взаємодії органів Державної податкової служби України та банків у процесі інкасових доручень (розпоряджень) в електронній формі, затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 18.05.2020 №217.

Відповідно до абз.2 п.66 розділу IV Інструкції №163 надавач платіжних послуг платника приймає до виконання платіжну інструкціюв паперовій формі, яку стягувач доставляє самостійно (представником/повіреним, помічником приватного виконавця, представником контролюючого органу) або яка надійшла рекомендованим листом, відправником якого є стягувач.

До запровадження інформаційної взаємодії між банками та Державною податковою службою, контролюючий орган надсилає платіжні інструкції у паперовій формі рекомендованим листом.

Відповідно до Правил надання послуг поштового зв`язку, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2023 №270, залежно від виду страхування поштові відправлення підрозділяються на прості, рекомендовані (відстежується в системі оператора поштового зв`язку та вручається під розписку) та цінні (з описом вкладення, підтверджує вміст конверту).

Як зазначає позивач, при формуванні платіжних інструкцій Головне управління ДПС у Сумській області постійно здійснює моніторинг сум та платежів податкового боргу з урахуванням приписів п.87.9 ст.87 ПК України. Тільки після проведеного моніторингу формуються та надсилаються платіжні інструкції до банківських установ.

Сума коштів до списання з рахунку боржника формується за даними ІКПП і зменшується/збільшується відповідно до суми податкового боргу, що обліковується за окремим платежем, по діючих Рішеннях заступника керівника контролюючого органу відповідно ПК України.

Основні організаційно-правові засади обміну інформацією щодо відкриття/закритгя рахунків платників податків в електронному вигляді між Державною податковою службою України та банками, іншими фінансовими установами визначено Порядком подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.08.2015 №721 (зі змінами) (далі - Порядок №721),

Порядок №721 визначає послідовність дій банків та інших фінансових установ під час надання повідомлень про відкриття або закриття рахунків платників податків - юридичних осіб (резидентів і нерезидентів) незалежно від організаційно-правової форми, відокремлених підрозділів та представництв юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність до контролюючих органів, у яких обліковуються платники податків, та відкриття або закриття банками власних кореспондентських рахунків, а також форму і зміст повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах, перелік підстав для відмови контролюючих органів у взятті рахунків на облік.

Відповідно Порядку №721 банки та інші фінансові установи відкривають поточні та інші рахунки платникам податків та зобов`язані надіслати Повідомлення до контролюючого органу, у якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунку.

Як зазначає позивач у позовній заяві, враховуючи зазначене, контролюючому органу відомі всі рахунки платника податків, які відкриті в банках та небанківських установах.

Дані про відкриті банківські рахунки відповідача відображені в Інформаційній системі «Податковий блок» із зазначенням назви банку, номерів рахунків, валюти рахунків, дату відкриття/закриття і ін.

У відповідача відкритий 1 банківський рахунок у Сумська філія АКТБ «ПриватБанк» м. Суми.

На виконання рішень заступника керівника контролюючого органу від 18.02.2022 №92, від 03.03.2023 №54/3-1828, від 22.06.2023 №152/4-1828, від 09.11.2023 №401/4-1828, від 12.06.2024 №280/4-1828, від 27.03.2024 №156/4-1828, від 23.09.2024 №415/4-1828, Головним управлінням ДПС у Сумській області направлені платіжні інструкції до Сумської філії АТКБ «Приват банк» в якому відкритий рахунок ПП «МП Ворскла» для стягнення податкового боргу, проте, платіжні вимоги повернуті на підставі Постанови Правління НБУ №163 від 29.07.2022 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг» у зв`язку з тим, що:

- кошти на рахунку відсутні;

- інші кошти на рахунку крім арештованих відсутні.

До суду позивачем були надані реєстри платіжних інструкцій за 2023-2024 роки та вибіркові копії платіжних інструкцій/інкасових доручень.

При цьому позивач зазначив, що формування однієї чи декількох платіжних інструкцій в один день, на один чи декілька рахунків, по одному чи декількох платежах зумовлено перш за все обмеженістю повноважень контролюючого органу щодо доступу до банківської таємниці (контролюючий орган немає інформації про наявність коштів на рахунках), дією платіжної інструкції (операційний час).

Відповідно до п.п.3 п.27 розділу IV Інструкції №163 надавач платіжних послуг платника в платіжній інструкції, оформленій ініціатором у паперовій формі: робить на її зворотному боці напис про причину відмови у виконанні [з обов`язковим посиланням на норму законодавства України (за наявності), відповідно до якої платіжну інструкцію не може бути виконано, або/та пункт нормативно-правового акта Національного банку, який порушено] та зазначає дату її повернення (це засвідчується власноручним підписом уповноваженого працівника).

При цьому, Інструкцією №163 не визначено термінів надіслання надавачем платіжних послуг стягувану опрацьованих платіжних інструкцій в паперовій формі, в тому числі повернутих без виконання та не визначено вид поштового відправлення.

Відповідно п2.3.2.4 II частини Інструкції з діловодства у Головному управлінні ДПС у Сумській області, затвердженої наказом Головного управління ДПС у Сумській області від 01.02.2021 №140 (зі змінами) конверти зберігаються і додаються до документів у разі, коли лише за конвертом можна встановити адресу відправника, час відправлення та одержання документа.

Платіжні інструкції при поверненні до контролюючого органу не підлягають реєстрації.

Відповідно до даних ІКС «Податковий блок» у відповідача відсутні зареєстровані РРО (реєстратор розрахункових операцій).

Обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із позовом про надання дозволу є:

- наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів);

- сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку;

- відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків;

- наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

Вказані висновки щодо застосування норм права викладені, зокрема, у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24.04.2020 у справі №822/1262/17.

Відповідно до п.95.1 ст.95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Відповідно до п.95.2 ст.95 ПК України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Відповідно до п.95.3 ст.95 ПК України стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене та з огляду на наявність у відповідача несплаченого податкового боргу, відсутність коштів на рахунках відповідача у банках, наявність у відповідача майна, яке перебуває у податковій заставі, та оскільки вжиті позивачем заходи щодо погашення податкового боргу відповідача позитивних результатів не дали, суд доходить висновку, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Сумській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 6-10, 90, 255, 283 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Заяву Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13,м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 43995469) до Приватного підприємства "МП Ворскла" (пров. Дачний, 2, с.Риботень, Охтирський район, Сумська область,42744, код ЄДРПОУ 14008927) про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника подітків задовольнити.

Надати Головному управлінню ДПС у Сумській області дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу Приватного підприємства «МП Ворскла» у сумі 73 700 (сімдесят три тисячі сімсот) грн 40 коп. за рахунок коштів отриманих від продажу майна, що перебуває у податковій заставі.

Рішення підлягає негайному виконанню. Подання апеляційної скарги на рішення суду не перешкоджає його виконанню.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Кунець

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123175524
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу

Судовий реєстр по справі —480/10038/24

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні