Рішення
від 20.11.2024 по справі 480/7345/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 листопада 2024 року м. Суми Справа № 480/7345/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу

за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

до - Товариства з обмеженою відповідальністю ';'Галузеве підприємство ''Промсервіс'',

про стягнення адміністравтино-господарських санкцій та пені.

Суть спору, позиція сторін. Клопотання сторін. Процесуальні дії суду.

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції в розмірі 35754,43 грн та пеню в сумі 1229,80 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" № 875-ХІІ відповідач повинен у разі невиконання встановленого статтею 19 цього Закону нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів сплачувати відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, розраховані виходячи з розміру середньої річної заробітної плати на підприємстві. У зв`язку з порушенням відповідачем термінів сплати на суму адміністративно-господарських санкцій була нарахована пеня.

17.07.2023 судом було відкрито провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач про відкриття провадження у справі повідомлений належним чином 17.07.2023, правом подання відзиву не скористався. Тому суд, на підставі норми ч. 6 ст.162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.

Встановлені судом фактичні обставини. Висновки суду та їх мотиви.

Позивач на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності визначив, що відповідач у 2022 році не забезпечив виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та надіслав 17.04.2023 в електронний кабінет відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті (а.с.5-6).

У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій до 18.04.2022, то позивач звернувся до суду з позовом про стягнення таких санкцій та пені, а саме за просрочення такої сплати.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст. 19 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Частинами 6, 8 ст. 19 цього Закону передбачено, що Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію, необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Нормами ч.ч. 12-13 ст. 19 Закону передбачено, що фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону. Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Нормою ст. 218 ГК України передбачено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Елементами правопорушення, крім іншого, є вина та наявність причинного зв`язку між самим порушенням та його наслідками.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 18 Закону № 875-ХІІ передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В силу ч. 3 ст. 18-1 Закону № 875-XII, державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Таким чином, обов`язок по працевлаштуванню осіб з інвалідністю покладено як на суб`єктів господарювання так і на державу, від імені якої діє державна служба зайнятості.

Так, відповідно до норми п. 4 ч.3 ст.50 Закону України «Про зайнятість населення» від № 5067-VI роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку, подавати до центу зайнятості звіт про попит на робочу силу, у разі наявності на підприємстві вакансій.

Порядок подання інформації про наявність вакансій врегульований наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 «Про затвердження форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання».

Отже, вказаним Наказом встановлена єдина форма призначена для інформування центру зайнятості населення про наявність вільних робочих місць, в тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та порядок її подання.

Відповідно до пункітв 5, 6 розділу 1 Порядку, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником. Роботодавець визначає вид звітності-первинна або уточнювальна. Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії). Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому, не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).

Таким чином, доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для їх працевлаштування, є саме звіт форми № 3-ПН.

Відповідно до інформації, зазначеної у листі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості від 17.05.2023 № 591 позивач протягом 2022 року не звертався з офіційними заявками (форма № 3-НП ''Інформація про попит на робочу силу'' (ваканції) про направлення на підприємство для працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с.8).

Враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів вжиття відповідачем належних дій, щодо пошуку у 2022 році осіб з інвалідністю для їх працевлаштування, а також наявний розрахунок позивача сум адміністративно-господарських санкцій, відповідно до якого середньооблікова чисельність штатних працівників відповідача складає 9 осіб, а їх фонд оплати праці - 643579,81 грн, то суд дійшов висновку про порушення відповідачем вимог Закону № 875-ХІІ, за що передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарськиї санкцій у сумі 35754,43 грн.

В матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем санкцій до 18.04.2022, тому порушення строків сплати таких санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний календарний день прострочення (ч. 2 ст. 20 Закону № 875-ХІІ).

Механізм нарахування пені встановлений Порядком, який затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України 15.05.2007 за № 223.

Згідно з пунктами 3.4, 3.6, 3.7 цього Порядку нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно.

Нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.

Таким чином, оскільки відповідачем було порушено терміни сплати санкцій, то позивачем було правомірно нараховано пеню за прострочення сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за звітний 2022 рік в сумі 1229,80 грн.

Відповідачем контррозрахунку пені не надано, як не надано і доказів її сплати.

Отже, оскільки заборгованість відповідача зі сплати адміністративно-господарських санкцій та пені станом на день розгляду справи залишається не сплаченою і складає 36984,23 грн, що підтверджується матеріалами справи, то вимоги щодо стягнення вказаної суми заборгованості є правомірними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Судові витрати.

Враховуючи той факт, що позовні вимоги суб`єкта владних повноважень задоволені, той факт, що ним не понесено судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Сумського обласного відділенн Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Галузеве підприємство "Промсервіс" (вул. СКД, 24, м. Суми, 40024, код ЄДРПОУ 36066710) про стягнення адміністравтино-господарських санкцій та пені задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Галузеве підприємство "Промсервіс" (вул. СКД, 24, м. Суми, 40024, код ЄДРПОУ 36066710) на користь Сумського обласного відділенн Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Горького, 2, м. Суми, 40011, код ЄДРПОУ 14004771) адміністративно-господарські санкції у розмірі 35754 (тридцять п`ять тисяч сімсот п`ятдесят чотири) грн 43 (сорок три) коп. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій у розмірі 1229 (одну тисячу двісті двадцять дев`ять) грн 80 (вісімдесят) коп.

3. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення складено та підписано 20.11.2024

Суддя А.І. Сидорук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123175533
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —480/7345/23

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні