ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/5616/24
20 листопада 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кременецької районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Кременецької районної державної адміністрації (надалі, відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Кременецької РДА №1297296212-2024-2 від 08.07.2024 року «Про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї», яким позивачу відмовлено у призначенні державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї у зв`язку із тим, що середньомісячний сукупний дохід перевищує розмір рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї, зобов`язати Управління соціального захисту населення Кременецької РДА призначити позивачу державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї на підставі поданої позивачем заяви від 03 липня 2024 року.
Позов обґрунтований тим, що, на думку позивача, жодним нормативно-правовим актом, що регулює порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям не вказано, що страхова виплата здійснена відповідно до Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" може включатися до середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Ухвалою суду від 20.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову повністю. Вказує, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї позивача становив 8132,78 грн.; рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї становить 6139,80 грн. Отже, враховуючи те, що середньомісячний дохід сім`ї на 1992,98 грн. перевищує рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї, Управлінням соціального захисту населення Кременецької РВА було прийнято рішення від 08.07.2024 за №1297296212-2024-2 про відмову у призначенні допомоги малозабезпеченим сім`ям. Позицію позивача щодо того, що отримана ним страхова виплата у розмірі 39628,00 грн. не може класифікуватися як дохід особи представник відповідача вважає хибною та такою, що трактується позивачем на власний розсуд.
Як встановлено судом, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 проживає однією сім`єю з сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (свідоцтво про народження Серії НОМЕР_1 ) та самостійно здійснює його виховання, оскільки його матір ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 позбавлена батьківських прав (рішення Шумського районного суду від 06 березня 2023 року у справі №609/15/23).
У відповідності до Рішення Управління соціального захисту населення Кременецької районної державної адміністрації №1297296212-2024-2 від 08.07.2024, позивачу відмовлено у призначенні допомоги в зв`язку із тим, що середньомісячний сукупний дохід перевищує розмір рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї.
Також, позивачу надано Повідомлення Управління праці та соціального захисту населення УСЗН Кременецької РДА, Шумське відділення, вих.№9 від 31.07.2024 про відмову у призначенні допомоги в зв`язку із тим, що середньомісячний сукупний дохід перевищує розмір рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї.
08.08.2024 позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Кременецької районної військової адміністрації щодо відмови у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї з 01.07.2024.
Листом Управління соціального захисту населення Кременецької районної державної адміністрації №06-14/1344 від 19.08.2024 позивача повідомлено про те, що оскільки середньомісячний дохід сім`ї позивача перевищує рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї, позивач не маєте права на допомогу малозабезпеченим сім`ям. У зв`язку з цим прийнято рішення про відмову у призначенні допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Відповідач також вказав, що для обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення допомоги малозабезпеченій сім`ї враховані доходи позивача за період з 01.10.2023 по 31.03.2024, сукупний дохід сім`ї позивача за 6 місяців становив 48796,70 грн. (в тому числі 39628,0 грн. "інші доходи" (код 151), отримані від ДПС на запит Шумського відділу соціального забезпечення №1 шляхом електронної взаємодії. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї позивача становить 8132,78 грн. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї становить 6139,80 грн. (на дитину 4474,40 грн., на позивача - 1665,40 грн).
Вважаючи протиправним рішення відповідача про відмову у призначенні державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям і сприяння їх економічній самостійності передбачено Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» №1768-III від 01.06.2000 року (далі - Закон №1768-III).
Згідно частини 1 Закону №1768-III державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Статтею 3 Закону №1768-III передбачено, що право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.
Відповідно до статті 5 Закону №1768-III, розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.
До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.
Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Згідно статті 10 Закону №1768-III скарга на рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні може бути подана до вищестоящого органу виконавчої влади або до суду.
Умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати визначено Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №250 від 24 лютого 2003 року (діла - Порядок №250).
Згідно пункту 2 Порядку №250, державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Пунктом 3 Порядку №250 передбачено, що призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї з використанням функціоналу Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (крім виплат, які здійснюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану
Відповідно до п. 7 Порядку № 250, розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї.
Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України Про прожитковий мінімум для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.
До стабілізації економічного становища в Україні прожитковий мінімум для сім`ї та розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей державного бюджету і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Для громадян із статусом особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.
Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати розміру прожиткового мінімуму для малозабезпеченої сім`ї, крім випадків, передбачених абзацом п`ятим цього пункту.
Пунктом 9 Порядку №250 передбачено, що середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців. Шість місяців становлять шість місяців перед місяцем звернення або два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).
Механізм обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) (далі - середньомісячний сукупний дохід) для призначення усіх видів державної соціальної допомоги та житлових субсидій, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року №632 (далі - Порядок №632).
Як вбачається з пункту 3 Порядку №632, обчислення середньомісячного сукупного доходу проводиться шляхом ділення загальної суми сукупного доходу осіб за визначений законодавством період (два квартали або шість місяців) на 6, а в разі застосування суми річного сукупного доходу - на 12, якщо інше не передбачено законодавством. Середньомісячний сукупний дохід на одного члена сім`ї (домогосподарства) обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) на кількість членів сім`ї (домогосподарства).
Відповідно до пункту 4 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632, до середньомісячного сукупного доходу враховуються такі доходи: заробітна плата в розмірі, що залишається після сплати податку на доходи фізичних осіб; грошове забезпечення військовослужбовців; пенсія, щомісячне довічне грошове утримання суддів у відставці; стипендія, у тому числі із сумою її індексації, нарахованої відповідно до закону (крім соціальної стипендії, яка надається дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа); соціальні виплати, які призначаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення); допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування; грошові перекази, отримані із-за кордону; дивіденди від цінних паперів; інші доходи, відомості про які отримано від ДПС і Пенсійного фонду України, а також задекларовані особою доходи, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення.
Як слідує з матеріалів справи, відповідач, відмовляючи позивачу у призначенні допомоги як малозабезпеченій сім`ї, покликається на те, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї позивача становив 8132,78 грн., натомість рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї становить 6139,80 грн.
При цьому, у цій справі до доходів позивача за період з 01.10.2023 по 31.03.2024, які становлять 48796,70 грн. включено, в тому числі 39628,00 грн. суми страхових виплат на підставі Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".
Не погоджуючись з такими твердженнями відповідача, позивач 01 серпня 2024 року звернувся з листом про падання роз`яснень до відділу обслуговування платників Шумської ДПІ ГУ ДПС у Тернопільській області.
Після цього, листом від 12.08.2024 року Головне управління ДПС у Тернопільській області зазначило, що відповідно до п.п «в» п.п. 165.1.27 п. 165.1. ст. 165 Податкового кодексу України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються сума страхової виплати, страхового відшкодування або викупна сума, отримана платником податку за договором страхування від страховика-резидента або страховика-нерезидента, іншого ніж довгострокове страхування життя (у тому числі страхування довічних пенсій) та недержавне пенсійне забезпечення, та сума страхових (регламентних) виплат, страхових відшкодувань, що здійснюються Моторним (транспортним) страховим бюро України відповідно до Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", у разі виконання таких умов: під час страхування цивільної відповідальності сума страхового відшкодування, а під час страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів - сума страхових (регламентних) виплат, страхових відшкодувань, що здійсняються Моторним (транспортним) страховим бюро України відповідно до Закону №1961, не може перевищувати розмір шкоди, фактично заподіяної вигодонабувачу (бенефіціару): що визначається за звичайними цінами на дату такої страхової виплати.
Позивач вважає, враховуючи вимоги Податкового кодексу України, оскільки страхова виплата на його користь не перевищує вартості пошкодження його автомобіля JEEP GRAND CHEROKEE, 2005 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 , її не можна класифікувати як дохід особи.
При цьому, доводи позивача також зводяться до того, що жодним нормативно-правовим актом, що регулює порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям не вказано, що страхова виплата здійснена відповідно до Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" може включатися до середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Разом з тим, суд вважає, що під час обчислення середньомісячного сукупного доходу, уповноважені особи відповідача керуються Постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 632 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги" та затвердженим нею Порядком обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства), якою надано вичерпний перелік доходів, які враховуються та не враховуються до середньомісячного сукупного доходу.
Зокрема, як вже було зазначено вище, абзац 10 пункту 4 Порядку №632 відносить до доходів, які включаються до середньомісячного сукупного доходу, інші доходи, відомості про які отримано від ДПС і Пенсійного фонду України, а також задекларовані особою доходи, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення, тобто в розумінні закону це будь-які доходи, отримані заявником в розрахунковому періоді, відомості про які наявні в ДПС і Пенсійному фонді України або самостійно задекларовані особою, не залежно від їх оподаткування і включення до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку відповідно до норм Податкового кодексу України.
З Відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору станом на 06.06.2024 вбачається, що до доходу позивача включено суму 39628,00 грн. - 151 - страхові виплати за договором іншим, ніж ДСЖ або НПС.
Отже, вирішуючи даний спір по суті, суд не приймає до уваги доводи позивача стосовно того, що отримана ним страхова виплата у розмірі 39628,00 грн. не може класифікуватися як дохід особи.
То ж, перевіряючи рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої ст. 2 КАС України, враховуючи те, що середньомісячний дохід сім`ї ОСОБА_1 (8132,78 грн.) перевищує рівень забезпечення прожиткового мінімуму сім`ї (6139,80 грн), суд дійшов висновку про відсутність підстав для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за заявою позивача від 03.07.2024 та правомірність спірного рішення відповідача.
З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено та підписано 20 листопада 2024 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи:
позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_3 );
відповідач - Управління соціального захисту населення Кременецької районної державної адміністрації (місцезнаходження: вул. Юліуша Словацького, 6, м. Кременець, Кременецький р-н, Тернопільська обл., 47003 код ЄДРПОУ:03195576).
Головуюча суддяДерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123175599 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні