Справа № 560/13683/24
РІШЕННЯ
іменем України
20 листопада 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Іванна-Агро" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "Іванна-Агро" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України, в якій просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11512913/34907487 від 30.07.2024.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.03.2023 подану Фермерським господарством "Іванна-Агро".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що до контролюючого органу надано пояснення та первинні документи на підтвердження реальності господарської операції, які складені відповідно до вимог чинного законодавства та є достатніми для реєстрації податкової накладної. Проте відповідач протиправно відмовив в її реєстрації.
Ухвалою від 20.09.2024 Хмельницьким окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
До суду 27.09.2024 надійшов спільний відзив Головного управління ДПС у Хмельницькій області та Державної податкової служби України, в якому відповідачі просять відмовити у задоволенні позову. Представник відповідачів зазначає, що позивачем складено податкову накладну №1 від 13.03.2023 щодо господарської операції з постачання маляси для TOB «АС-2022» на загальну суму 209 878,50 гривень (в тому числі ПДВ у сумі 34979,75 грн). Вказану податкову накладну було направлено на реєстрацію у ЄРПН.
Відповідно до квитанції №9067469878 від 31.03.2023 року зупинено реєстрацію податкової накладної, та зазначено що, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 13.03.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1703. дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «Р»=7.2399%. «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розпахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказує, що у квитанції чітко вказано критерій ризиковості здійснення операцій, розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку та пропозицію надати платнику податку пояснення та копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Зазначає, що позивачем подано повідомлення №2 від 28.07.2024, про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 13.03.2023 року та надані електронні копії документів.
Вказує, що за результатом розгляду поданих позивачем документів комісією Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №11512913/34907487 від 30.07.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.03.2023 року, у якому відповідно до форми рішення, встановленої Порядком №520, зазначено, що платнику податку відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У розділі «додаткова інформація» вказано, що Платником надано первинні документи, складені із порушенням законодавства: видаткова накладна №11 від 14.03.2023, без обов`язкових реквізитів, а саме: відсутні посада і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, які брала участь у здійсненні господарської операції зі сторони покупець TOB «АС-2022». Крім того, ТОВ «АС-2022», ризиковий платник.
Зазначає, що на етапі прийняття відповідного рішення комісією Головного управління ДПС у Хмельницькій області аналізувалися інформація та документи, надані позивачем, на предмет достатності для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Вказує, що приймаючи Рішення №11512913/34907487 від 30.07.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.03.2023 року №1, контролюючий орган діяв у спосіб визначений Законом.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
Фермерське господарство "Іванна-Агро" зареєстроване в Єдиному державну реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, код ЄДРПОУ 34907487; основний вид діяльності згідно КВЕД-2010 - 01.11 Вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур (крім рису).
Між Фермерським господарством "Іванна-Агро" (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АС-2022" 07.03.2023 укладено договір поставки №3.
Відповідно до п. 1.1. вищевказаного договору, постачальник зобов`язується поставити покупцю товар, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах даного договору.
За результатами господарської діяльності позивачем складено податкову накладну №1 від 13.03.2023 щодо господарської операції з постачання маляси для TOB «АС-2022» на загальну суму 209 878,50 гривень (в тому числі ПДВ у сумі 34979,75 грн).
Вказану податкову накладну було направлено на реєстрацію у ЄРПН.
Відповідно до квитанції №9067469878 від 31.03.2023 року зупинено реєстрацію податкової накладної, та зазначено що, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 13.03.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1703. дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «Р»=7.2399%. «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розпахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем до контролюючого органу подано повідомлення №2 від 28.07.2024, про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 13.03.2023 року та надані електронні копії таких документів:
- Договір поставки №3 від 07.03.2023, постачальник ФГ «Іванна- Агро», покупець ТОВ «АС-2022», меляса.
- Договір на надання с/г послуг №01/11/22 від 01.11.2022, виконавець ТОВ «НУСП «Верват Україна», виконавець ФГ «Іванна-Агро», послуги по збиранню цукрових буряків.
- Договір переробки цукрових буряків урожаю 2022 року на давальницьких умовах № 2-Ф від 03.10.2022, переробник ТОВ «Цукорагропром», виробник ФГ «Іванна-Агро». Додаткова угода.
- Договір про виконання робіт по навантаженню №03/11/22 від 03.11.2022, виконавець ТОВ «НУСП «Верват Україна», замовник ФГ «Іванна-Агро» , цукрових буряків.
- Договір поставки, постачальник ТОВ «Компанія АгроНова» ТТН, ТОВ «Укрпалетсистем». Специфікація.
- Видаткова накладна №11 від 14.03.2023, постачальник ФГ «Іванна Агро», покупець ТОВ «АС-2022» , маляса, 32289 кг. сума 209878,50 грн.
- ТТН №11 від 14.03.2023, автомобільний перевізник ТОВ "Нікаспецтранс", замовник, вантажоодержувач ТОВ "АС-2022", вантажовідправник ФГ "Іванна-Агро", пунк навантаження с. Війтівці, вул. Плеханова, 2, пункт розвантаження: м. Київ, Кольцова, 14/Д, меляса 25000 кг.
- ТТН №04302 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Промбудмеханізація», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 36,100 т.
- ТТН №04300 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Трангрупсервіс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 39,770 т.
- ТТН №04301 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Міхант Транс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 39,400 т.
- ТТН №04291 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Промбудмеханізація», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 39,020 т.
- ТТН №04305 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Трангрупсервіс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 40,360 т.
- ТТН №04304 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Міхант Транс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 41,430 т.
- ТТН №04271 від 09.11.2022, перевізник ТОВ «Міхант Транс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 41,420 т.
- ТТН №04337 від 11.11.2022, перевізник ТОВ «Промбудмеханізація», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 39,120 т.
- ТТН №04308 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Промбудмеханізація», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул. Заводська, 2, цукровий буряк 37,620 т.
- ТТН №04303 від 10.11.2022, перевізник ТОВ «Трангрупсервіс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна-Агро», пункт навантаження: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле №1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул.. Заводська, 2, цукровий буряк 40,210 т.
- ТТН 09.11.2022, 10.11.2022, 11.11.2022, 12.11.2022, перевізник ТОВ «Азов Скан Транс», ТОВ «Промбудмеханізація», ТОВ «Міхант Транс», ТОВ «Трангрупсервіс», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Цукогропром», вантажовідправник ФГ «Іванна- Агро», пункт навантаження: Хмельнцька обл., Старокостянтинівський р-н, с. В. Мацевиці, поле № 1, пункт розвантаження: Вінницька обл., Хмельницький р-н, с. Вітівці, вул.. Заводська, 2, цукровий буряк.
- Виписка з ЄДР, Витяг з ЄДР.
- Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків за 2022, додатки.
- Витяг з реєстру платників податку на додану вартість.
- Звіт 4-сг за 2022, загальна площа земельних ділянок - 188,70 га, в т.ч. буряк цукровий фабричний 35 га.
- Повідомлення про об`єкти оподаткування.
- Звіт 29-сг за 2022 з 35 га буряка цукрового фабричного зібрано 19670 ц.
- Акт про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив від 12.06.2022, 18.06.2022, 10.05.2022.
- Видаткова накладна від 30.05.2022, 09.09.2022, 14.03.2022 постачальник ТОВ «Компанія АгроНова», покупець ФГ «Іванна-Агро» (базагран), (ЗЗР, ПП «Укрпалетсистем» (паливо дизельне).
- Скріншот з електронного кабінету.
- Посвідчення тракториста - машиніста.
- Шляховий лист трактора.
- Довідка про набуття статусу платника єдиного податку четвертої групи.
- Податкова накладна. Квитанція.
- ОСВ по рах. 361 за 2022 контрагент ТОВ «Цукорагропром».
- Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №49/1 від 09.11.2022, замовник ФГ «Іванна-Агро», виконавець ТОВ НУ СП «Верват Україна ЛТД», послуги по збиранню цукрового буряка, сума 153588,12 грн. Рахунок на оплату.
- Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №50/1 від 11.11.2022, замовник ФГ «Іванна-Агро», виконавець ТОВ НУ СП «Верват Україна ЛТД», послуги навантаженню цукрового буряка, 2219 т., сума 97374,86 грн.
- Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №105 від 14.11.2022, виконавець ТОВ «Цукрагропром», послуги з переробки цукрових буряків, 1122,88 т, сума 1778640,50 грн, (меляса (давальницький)-28,072 т, жом сирий (давальницький) 875,745 т, цукор (давальницький 2022) 164,004 т).
- Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №117 від 17.11.2022, виконавець ТОВ «Цукрагропром», послуги з переробки цукрових буряків, 2,789 т, сума 4417,82 грн, (меляса (давальницький)-0,07 т, жом сирий (давальницький) 2,175 т, цукор (давальницький 2022) 0,425 т).
- Акт виконання робіт (надання послуг) №659 від 30.11.2022, виконавець ТОВ «Цукораргопром», перевезення з вивантаженням на завальну яму, перевезення з вивантаженням на БУМ, сума 480089,84 грн.
- Акт звірки за період: 2023 з TOB «АС-2022».
- Акт розрахунків з переробки давальницької сировини від 16.01.2023, замовник ФГ «Іванна-Агро», переробник ТОВ «Цукорагропром» (фактична вага 2224720 кг, залікова вага 1974856 кг, нараховано цукру-165851 кг, малясу-+32289 кг, сирого жому 903780 кг.
- Видаткова накладна від 14.11.2022,покупець ТОВ «Цукрагропром» , цукровий буряк 847,083 т.
- БВ за 15.12.2023-16.12.2022, 13.03.2023 по 15.03.2023: №117 від 13.03.2023 сума 209878,50 грн., платник ТОВ «АС-2022».
- ПІ одержувач-постачальники товарів/послуг.
- Атестат якості.
- Ліцензія на зберігання пального.
- Паспорт якості.
За результатом розгляду поданих позивачем документів комісією Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №11512913/34907487 від 30.07.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.03.2023, у якому зазначено, що платнику податку відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У розділі «додаткова інформація» вказано, що Платником надано первинні документи, складені із порушенням законодавства: видаткова накладна №11 від 14.03.2023, без обов`язкових реквізитів, а саме: відсутні посада і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, які брала участь у здійсненні господарської операції зі сторони покупець TOB «АС-2022». Крім того, ТОВ «АС-2022», ризиковий платник.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку.
Рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.08.2024 №52952/34907487/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Згідно отриманої платником податків квитанції, реєстрація ПН зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Згідно пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації. Проте комісія регіонального рівня фактично не досліджувала наданих позивачем документів, а лише вказала на неподання ним окремих документів.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Позивачем були надані пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної в оскаржуваному рішенні відповідач зазначив "надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства".
Суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача чи правильності складення податкової накладної, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Отже, відповідачем - Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 13.03.2023.
Отже, оскаржуване рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11512913/34907487 від 30.07.2024 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №1 від 13.03.2023.
Згідно з п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання до суду вказаного позову позивач сплатив кошти в сумі 3028,00 грн, оскільки позивач звернувся до суду з однією позовною вимогою немайнового характеру.
Враховуючи задоволення позову та приписи ч. 1 ст. 139 КАС України, слід присудити на користь позивача 3028,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов Фермерського господарства "Іванна-Агро" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11512913/34907487 від 30.07.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.03.2023 подану Фермерським господарством "Іванна-Агро".
Стягнути на користь Фермерського господарства "Іванна-Агро" судові витрати в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Фермерське господарство "Іванна-Агро" (вул. Поштова, 8, с. Великі Мацевичі, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 31116 , код ЄДРПОУ - 34907487) Відповідачі:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Державна податкова служба України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123176490 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні