П О С Т А Н О В А
іменем України
19 листопада 2024 року справа 340/697/24
Третій апеляційний адміністративний суду складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.07.2024 (суддя Притула К.М.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ваксойл Трейд до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про скасування рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості та зобов`язання виключити з переліку ризикових платників податку
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Ваксойл Трейд 07.02.2024 звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення № 870 від 09.01.2024 про відповідність пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку; зобов`язати виключити товариство з переліку ризикових платників.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.07.2024, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Кіровоградській області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказують що при визнані ТОВ Ваксойл Трейд таким, що відповідає критеріям ризиковості, діяли в межах наданих повноважень. Рішення про внесення ТОВ ТОВ Ваксойл Трейд до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, не порушує прав позивача та не створює перешкод для його діяльності.
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
ТОВ Ваксойл Трейд перебуває на обліку у відповідача та є платником податку на додану вартість, основний вид економічної діяльності - 46.90 неспеціалізована оптова торгівля.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області, у зв`язку з виявленням обставин та отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, прийнято рішення №45921 від 21.11.2023 про відповідність ТОВ Ваксойл Трейд пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку .
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів №30/11 від 30.11.2023, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області 07.12.2023 прийнято рішення №48367 про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В рішенні №48367 від 07.12.2023, зазначено про відсутність копій документів щодо формування податкового кредиту з контрагентами: - ТОВ ФУКС МАСТИЛА УКРАЇНА рахунки-фактури, видаткові накладні, товаро-транспортні накладні, платіжні доручення надані не в повному обсязі; - ТДВ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД КОЛІЙМАШ відсутні акт приймання-передачі, рахунки-фактури; платіжні доручення надано не в повному обсязі; - ТОВ ВАКСОЙЛ відсутні рахунок-фактура, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та копії розрахункових документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо); - ТОВ СП ЮКОЙЛ відсутні рахунки-фактури та видаткові накладні; - ТОВ НОВА ПОШТА відсутній повний пакет документів, саме: договір, рахунки-фактури, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні та копії розрахункових документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо). Встановлено відсутність копій документів щодо формування податкового зобов`язання з контрагентами: - ТОВ АВТОФУРА відсутні рахунки-фактури, товарно-транспортні; видаткові накладні та платіжні доручення надано не в повному обсязі; - ТОВ ВЕРЕСЕНЬ ПЛЮС та ТОВ М`ЯСОКОМБІНАТ ЯТРАНЬ відсутні рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні; видаткові накладні і платіжні доручення надано не в повному обсязі; - ПП АЙ ЕНД Ю ГРУП відсутні рахунки-фактури так товарно-транспортні накладні.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів №11/12 від 11.12.2023, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області 19.12.2023 прийнято рішення №49642 про відповідність п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В рішенні №49642 від 19.12.2023, зазначено про відсутність копій документів щодо формування податкового кредиту з контрагентами: - ТОВ ФУКС МАСТИЛА УКРАЇНА рахунки-фактури, видаткові накладні, товаро-транспортні накладні, сертифікати якості та відповідності, платіжні доручення надано не за вказаний в рішенні період. Для правильності визначення податкових зобов`язань необхідний Акт звірки розрахунків по здійсненим поставкам, який передбачений Договором придбання; - ТДВ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД КОЛІЙМАШ платіжні доручення надано не за вказаний в рішенні період (надано не в повному обсязі); - ТОВ ВАКСОЙЛ відсутні рахунки-фактури та копії розрахункових документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо); - ТОВ НОВА ПОШТА відсутній повний пакет документів, саме: договір, рахунки-фактури, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні та копії розрахункових документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо). Встановлено відсутність копій документів щодо формування податкового зобов`язання з контрагентом ТОВ АВТОФУРА, а саме: відсутні рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні; видаткові накладні та платіжні доручення надано не за вказаний в рішенні період (не в повному обсязі); Для правильності визначення податкових зобов`язань необхідний Акт звірки розрахунків по здійсненим поставкам. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції. Нарахована заробітна плата працівникам є нижчою законодавчо-встановленого розміру мінімальної заробітної плати.
На рішення №49642 від 19.12.2023 позивачем 28.12.2023 подано до ГУ ДПС у Кіровоградській області додаткові пояснення та копій відповідних документів.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області 09.01.2024 прийнято рішення №870 про відповідність п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В рішенні зазначено про відсутність копій документів щодо формування податкового кредиту з наступними контрагентами: - ТОВ ФУКС МАСТИЛА УКРАЇНА рахунки-фактури, видаткові накладні, товаро-транспортні накладні, сертифікати якості та відповідності, платіжні доручення надано не в повному обсязі. Встановлено відсутність копій документів щодо формування податкового зобов`язання з наступними контрагентами: - ТОВ АВТОФУРА рахунки-фактури, товаро-транспортні, видаткові накладні та платіжні доручення надано не в повному обсязі, згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції, Нарахована заробітна плата працівникам є нижчою законодавчо-встановленого розмірі мінімальної заробітної плати.
Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до пункту 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Відповідно до статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 ПК України, Кабінет Міністрів України прийняв постанову №1165 від 11.12.2019 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01 лютого 2020 року.
Відповідно до пункту 4 Порядку, в разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовно реєстрації, визначених в пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку, платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених в них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Суд звертає увагу на те, що критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку №1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Тобто, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Разом з тим, зі змісту оскаржуваного рішення вбачається, що комісією прийнято рішення про відповідність ТОВ Ваксойл Трейд критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.
Суд звертає увагу, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надавались у спростування негативної інформації до податкового органу.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, позивачем надавались до податкового органу документи, які підтверджують факт достатності у позивача необхідних обсягів матеріальних ресурсів з огляду на специфіку ведення господарської діяльності (Неспеціалізована оптова торгівля) та інформація щодо трудових ресурсів необхідних для здійснення господарських операцій, зокрема договори купівлі-продажу товарів, договори оренди основних засобів та надання послуг з перевезень, накази по персоналу, штатний розпис, накладні, товаро-транспортні накладні, акти прийому-передачі, акти звіряння, платіжні інструкції тощо, позивач підтверджував що у товаристві працює за основним місцем роботи дві особи на посадах директора та начальника відділу збуту, будь-яких пояснень чи доказів які б вказували що даної кількості трудових ресурсів не достатньо для здійснення господарської діяльності відповідачем не надано.
У зв`язку з наведеним, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.
Також апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що рішення про внесення ТОВ Ваксойл Трейд до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, порушує права позивача та створює перешкоди для його діяльності., оскільки наслідком прийняття такого рішення, є зупинення реєстрації податкових накладних, складених товариством, що матиме вкрай негативні наслідки для фінансово-господарської діяльності.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.07.2024 без змін.
Постанова набирає законної сили з 19.11.2024 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий суддяА.В. Суховаров
суддіО.В. Головко
суддіТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123178497 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні