П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/2598/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Горовенко А.В.
Суддя-доповідач - Граб Л.С.
20 листопада 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Граб Л.С.
суддів: Сторчака В. Ю. Матохнюка Д.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Словечанської сільської ради Коростенського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Словечанської сільської ради Коростенського району Житомирської області, в якому просив:
-визнати протиправним та скасувати рішення тридцять шостої сесії VIII скликання Словечанської сільської ради Коростенського району Житомирської області №1047 від 22.12.2023 про відмову у наданні одноразової матеріальної допомоги;
-зобов`язати Словечанську сільську раду Коростенського району Житомирської області надати, інваліду 1 групи ЧАЕС, учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС у 1986 році, матеріальну допомогу, підтверджену звітами про використання коштів на придбання ліків та фіскальними чеками, у сумі 8170,88 грн.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги, апелянт посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для розгляду справи, невідповідність висновків обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення правового спору.
Зокрема, в апеляційній скарзі зазначено, що відповідно до п.3 Положення №521 інвалідам та ліквідаторам аварії на ЧАЕС матеріальна допомога може бути надана повторно.
При цьому, позивач вказав, що у 2023 році за матеріальною допомогою до Словечанської сільської ради не звертався, а тому висновки суду першої інстанції, що останній отримував допомогу неодноразово, є необгрунтованими.
За правилами п.3 ч.1 ст.311 КАС України, розгляд справи колегією суддів здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 від 22.08.2019 ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році.
Згідно з довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААВ №583863 ОСОБА_1 встановлено першу групу інвалідності з 08.12.2021.
01 грудня 2023 року позивач звернувся до Словечанської сільської ради із заявою за вх.№793/М/04-0, у якій просив надати йому, як інваліду першої групи ЧАЕС, 1 категорії , матеріальну допомогу для одержання ліків згідно з аптечними чеками.
За результатами розгляду, зокрема, вказаної заяви, на тридцять шостій сесії VIII скликання Словечанська сільська рада Коростенського району Житомирської області, 22 грудня 2023 року прийняла рішення №1047 «Про надання одноразової матеріальної допомоги».
У частині 2 зазначеного рішення, відмовлено у наданні одноразової матеріальної допомоги, зокрема, ОСОБА_1 .
Вищезазначене слугувало підставою для звернення позивачем до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про необгрунтованість позовних вимог та відсутність правових підстав для їх задоволення.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР.
За визначенням. наведеним у ч.1 ст.2 вказаного Закону, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ч.2 ст.2 Закону № 280/97-ВР).
За змістом статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктом другим частини 1 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: вирішення відповідно до законодавства питань про подання допомоги особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, сім`ям загиблих (померлих або визнаних такими, що пропали безвісти) військовослужбовців, а також військовослужбовців, звільнених у запас (крім військовослужбовців строкової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу) або відставку, особам з інвалідністю з дитинства, багатодітним сім`ям у будівництві індивідуальних жилих будинків, проведенні капітального ремонту житла, у придбанні будівельних матеріалів; відведення зазначеним особам у першочерговому порядку земельних ділянок для індивідуального будівництва, садівництва та городництва.
З матеріалів справи з`ясовано, що рішенням чотирнадцятої сесії VIII скликання Словечанської сільської ради від 23 грудня 2021 року за №521 затверджено Положення про порядок надання одноразової матеріальної допомоги громадянам Словечанської сільської територіальної громади (далі - Положення №521) (а.с.11-16).
Вказане Положення розроблене відповідно до статей 25, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Бюджетного кодексу України, з метою забезпечення надання одноразової грошової матеріальної допомоги громадянам територіальної громади.
Пунктом 2 Положення №521 передбачено, що одноразова матеріальна допомога є разовою, та надається фізичній особі-заявнику виключно один раз, крім випадків, передбачених п. 3 цього Положення.
Допомога надається:
- ветеранам війни, учасникам бойових дій, дітям війни;
- інвалідам (війни, ЧАЕС та загального захворювання);
- дітям-інвалідам;
- ліквідаторам ЧАЕС;
- постраждалим учасникам АТО/ООС (у разі поранення, контузії чи каліцтва, у тому числі встановлення інвалідності або часткової втрати працездатності, інших пошкоджень, одержаних під час здійснення АТО/ООС) та членам сімей загиблого в зоні АТО/ООС;
- внутрішньо переміщеним особам;
- малозабезпеченим, непрацездатним громадянам;
- багатодітним сім`ям, дітям-сиротам, малозабезпеченим сім`ям, які гостро потребують допомоги, на вирішення соціально-побутових питань;
- громадянам, які потерпіли від стихійного лиха, пожежі тощо;
- онкохворим 3-4 стадії захворювання;
- онкохворим 1, 2 стадії захворювання, які продовжують лікування;
- на післяопераційне або комбіноване лікування;
- для проведення гемодіалізу;
- тяжкохворим, що продовжують лікування,
- особам, що мають важкі травми, після операційного втручання.
За змістом п.3 Положення №521 матеріальна допомога може надаватися повторно:
- дітям-інвалідам;
- онкохворим 3-4 стадії захворювання;
-онкохворим 1, 2 стадії захворювання, які продовжують лікування;
- хворим для проведення гемодіалізу;
- тяжкохворим, що продовжують лікування;
- громадянам, які потерпіли від стихійного лиха, пожежі тощо.
П.4 Положення №521 визначено, що для отримання матеріальної допомоги громадянин (заявник) або один з членів його сім`ї, надає письмову особисту заяву та такі документи:
- паспорт або пластикову картку типу ID-1 паспорта з безконтактним електронним носієм та витяг з реєстру;
- документ про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (не надається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- довідку про склад сім`ї, видану за місцем реєстрації фізичної особи;
- довідку про доходи заявника та довідки про доходи всіх членів сім`ї за попередні шість місяців, видані за місцем отримання доходів або територіальними органами фіскальної служби для заявника та членів його сім`ї;
- копію довідки виданої за формою, визначеною Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою КМУ від 01 жовтня 2014 р. № 509 з відміткою про фактичне проживання у населених пунктах Словечанської сільської територіальної громади (для внутрішньо переміщених осіб);
- довідку з банку з зазначенням реквізитів відкритого соціального карткового рахунку (пенсіонерам та одержувачам державних допомог - реквізити рахунку для зарахування соціальних виплат, іншим категоріям - реквізити відкритого соціального рахунку);
-згоду на збір інформації про сім`ю, доходи, власність та майно, необхідну для отримання матеріальної допомоги, а також на обробку цих даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
В окремих критичних і надзвичайних випадках, мешканцям Словечанської сільської територіальної громади, сума матеріальної допомоги може надаватись неодноразово та у більшій сумі, визначеній рішенням сесії сільської ради.
Згідно з п.12 та 18 Положення №521 підставою для здійснення виплати одноразової матеріальної допомоги є рішення сесії Словечанської сільської ради.
У наданні матеріальної допомоги може бути відмовлено:
- якщо працездатні члени сім`ї не працюють, не служать, не навчаються на денній формі навчання у вищих навчальних закладах та ПТУ (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними, осіб, які доглядають за дітьми до 3-х років або за дітьми віком до 10 років, які потребують догляду за висновком лікаря у певний термін, осіб, які доглядають за інвалідами І групи, дітьми-інвалідами, а також за особами, які досягли 80-річного віку, осіб працездатного віку, які не працюють, але потребують лікування, що підтверджується відповідним документом);
- якщо з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, які не були зазначені заявником;
- якщо у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є не одна квартира (будинок);
- якщо заявником навмисно надані недостовірні відомості чи приховано відомості про матеріальний стан сім`ї, які вплинули або можуть вплинути на рішення про надання матеріальної допомоги;
- якщо громадянин (заявник), член його сім`ї або інші особи, які зареєстровані і фактично проживають разом із ним, раніше вже отримували матеріальну допомогу на заявлені цілі;
якщо середньомісячний дохід на члена домогосподарства, в якому проживає громадянин (заявник), за попередні шість місяців, що передують зверненню за матеріальною допомогою, перевищує суму, що дорівнює подвійному розміру прожиткового мінімуму (загальний показник) на одну особу в розрахунок на місяць відповідно до чинного законодавства України, на день звернення (крім випадків коли необхідне дороговартісне лікування);
- при відмові від проведення обстеження та надання необхідних довідок.
Як вказує позивач та не заперечується відповідачем, 01.12.2023 останній звернувся до Словечанської сільської ради з заявою про надання одноразової матеріальної допомоги. До заяви копію довідки до акту МСЕК та копії фіскальних чеків з аптеки
Однак, спірним рішенням у виплати матеріальної допомоги відмовлено.
Як слідує із копії вказаного рішення, останнє не містить підстав відмови.
Однак відповідач у відзивах на позовну заяву та апеляційну скаргу свою відмову мотивує зокрема тим, що 30.08.2022 рішенням №644 двадцятої сесії VIII скликання «Про надання одноразової матеріальної допомоги» позивачу надано та перераховано на розрахунковий рахунок одноразову матеріальну допомогу на лікування у сумі 1000 (одна тисяча) гривень.
Копія рішення, на яке послався відповідач, наявна в матеріалах справи.
Тобто, Словечанською сільською радою, належними та допустимими доказами підтверджено ту обставину, що ОСОБА_1 використано право на отримання одноразової матеріальної допомоги.
При цьому, колегія суддів вважає необгрунтованими посилання позивача на п.3 Положення №521, оскільки зазначений у ньому перелік осіб, яким матеріальна допомога може надаватися повторно, не містить осіб, що отримали інвалідність, внаслідок аварії на ЧАЕС та ліквідаторів аварії на ЧАЕС.
Також є безпідставними посилання позивача і на те, що в 2023 році він не отримував одноразової грошової допомоги, оскільки як вбачається Положення №521, вказана допомога є разовою, а не такою, що призначається раз на рік.
Крім того, відповідно до Закону України від 02 грудня 2021 року № 1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік» прожитковий мінімум встановлений в розмірі 2600 гривень, тобто для отримання допомоги місячний дохід не може перевищувати 5200 гривень.
Між тим, Згідно наявної у справі довідки про доходи №3574 5351 9107 1562 пенсія ОСОБА_1 за шість місяців - з квітня 2022 року по вересень 2022 року складає 118 830 (сто вісімнадцять тисяч вісімсот тридцять) гривень 00 копійок, що значно перевищує поріг, та є беззаперечною та правомірною відмовою у наданні матеріальної допомоги.
Щодо посилання позивача на те, що ним надано докази, які підтверджують витрати на лікування, а саме-фіскальні чеки, колегія суддів вказує на таке.
У пункті 5 Положення №521 визначено, у залежності від виду матеріальної допомоги додатково надаються документи, зокрема, онкохворим 1, 2 стадії захворювання, які продовжують лікування, тяжкохворим, що продовжують лікування, хворим на післяопераційне або комбіноване лікування, особам, що мають важкі травми: довідка з лікувальних закладів (із зазначенням медичної установи, яка призначає або призначала лікування, з підписом лікаря та печаткою закладу), копія сторінок медичного документа (медичної картки) з лікувальних закладів (із зазначенням медичної установи, яка призначає або призначала лікування, з підписом лікаря та печаткою закладу) та фінансові документи (рахунки або чеки із зазначенням конкретного переліку найменування медичних інструментів, медикаментів, виробів медичного призначення, медичних послуг, імплантів та протезів, у тому числі дороговартісного лікування, трансплантації, тривалого лікування онкологічного захворювання), дата яких не перевищує 12 місяців на момент звернення.
Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що надані позивачем копії фіскальних чеків із купівлі медикаментів, виробів медичного призначення протягом 2023 року, без надання підтверджуючих документів, що визначені у пункті 5 Положення №521, а саме: довідки з лікувального закладу, копій сторінок медичного документа з лікувальних закладі, унеможливлюють віднесення їх до витрат на лікування призначених саме ОСОБА_1 .
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не доведено протиправності оскаржуваного рішення тридцять шостої сесії VIII скликання Словечанської сільської ради Коростенського району Житомирської області №1047 від 22.12.2023, в частині відмови ОСОБА_1 у наданні одноразової матеріальної допомоги.
Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Колегія суддів також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Граб Л.С. Судді Сторчак В. Ю. Матохнюк Д.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123181362 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Граб Л.С.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні