УХВАЛА
14 листопада 2024 року
м. Київ
справа №990/322/24
адміністративне провадження №П/990/322/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого-судді - Мацедонської В.Е.
суддів: Білак М.В., Губської О.А., Загороднюка А.Г., Уханенка С.А.,
при секретарі судового засідання - Рейтаровської О.С.
за участю:
представника відповідача - Байдаченко О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження клопотання представника Президента України Зеленського Володимира Олександровича про залучення Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України, як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача до участі у розгляді справи за позовом Приватного підприємства "Полтавабудцентр" до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 04 квітня 2024 року № 219/2024 в частині застосування санкцій до Приватного підприємства "Полтавабудцентр", -
ВСТАНОВИВ:
03 жовтня 2024 року Приватне підприємство "Полтавабудцентр" звернулось до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 04 квітня 2024 року № 219/2024 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" в частині введення в дію пункту 75 Додатку 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року щодо Приватного підприємства "Полтавабудцентр", ідентифікаційний код юридичної особи 24565511.
Ухвалою Верховного Суду від 21 жовтня 2024 року відкрито провадження у цій справі.
12 листопада 2024 року представником Президента України подано клопотання про залучення Ради національної безпеки і оборони України (далі - РНБО) та Служби безпеки України (далі - СБУ), як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача до участі у розгляді справи за цим позовом.
В обґрунтування заявленого клопотання зазначено, що рішення суду у цій справі вплине на права та обов`язки Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України.
Дослідивши мотиви заяви, заслухавши думку учасників судового засідання, суд приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 49 КАС України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.
Щодо наявності підстав для залучення Ради національної безпеки і оборони України, Суд зважає на таке.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про санкції» пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки і оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.
Згідно з приписами Закону України «Про санкції» рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається Радою національної безпеки і оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.
Нормами статті 107 Основного Закону України визначено, що Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України, який координує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони. Рішення Ради національної безпеки і оборони України вводяться в дію указами Президента України. Компетенція та функції Ради національної безпеки і оборони України визначаються законом.
Згідно з статтею 3 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» однією із функцій РНБО України є внесення пропозицій Президентові України щодо реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики у сфері національної безпеки і оборони. Відповідно до функцій, визначених цим Законом, РНБО України розробляє та розглядає на своїх засіданнях питання, які відповідно до Конституції та законів України, Стратегії національної безпеки України, Воєнної доктрини України належать до сфери національної безпеки і оборони, та подає пропозиції Президентові України, приймає рішення щодо, зокрема, заходів політичного, економічного, соціального, воєнного, науково - технологічного, екологічного, інформаційного та іншого характеру відповідно до масштабу потенційних та реальних загроз національним інтересам України (абзац 7 пункту 1 частини 1 статті 4 Закону).
Частинами 1, 4 статті 10 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» рішення РНБО України приймаються не менш як двома третинами голосів її членів. Рішення РНБО України, введені в дію указами Президента України, є обов`язковими до виконання органами виконавчої влади.
Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України «Про санкції» рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1-21, 23 - 25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.
Частиною 6 статті 5 Закону України «Про санкції» визначено, що рішення про внесення змін до санкцій приймається органом, що прийняв рішення про їх застосування відповідно до цього Закону, за власною ініціативою або на підставі пропозицій органів державної влади, зазначених у частині першій цієї статті.
Відповідно до частини 7 статті 5 Закону України «Про санкції» рішення про скасування санкцій приймається органом, що прийняв рішення про їх застосування відповідно до цього Закону, у разі якщо застосування санкцій привело до досягнення мети їх застосування.
Таким чином рішення за наслідками розгляду цієї справи вплине на право РНБО України приймати рішення про внесення змін чи скасування застосованих до позивача санкцій.
З огляду на вищезазначені приписи законів України «Про Раду національної безпеки і оборони України» та «Про санкції» рішення у справі вплине на права, інтереси, обов`язки цього органу, та у разі скасування Указу змінить відповідні правовідносини за участю РНБО.
Відтак, наявні підстави для залучення РНБО як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Щодо наявності підстав для залучення Служби безпеки України, Верховний Суд звертає увагу на наступне.
Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України «Про Службу безпеки України» Служба безпеки України - державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України. Служба безпеки України підпорядкована Президенту України.
Відповідно до приписів Закону України «Про Службу безпеки України» СБУ в межах покладених на неї завдань зобов`язана, зокрема, забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань, здійснювати контррозвідувальне забезпечення оборонного комплексу, Збройних Сил України, інших військових формувань, дислокованих на території України, енергетики, транспорту, зв`язку, а також важливих об`єктів інших галузей господарства.
Санкції до позивача застосовано Радою національної безпеки і оборони України за результатами розгляду пропозицій Служби безпеки України.
Відповідно до частини шостої статті 5 згаданого Закону України «Про санкції» рішення про внесення змін до санкцій приймається органом, що прийняв рішення про їх застосування відповідно до цього Закону, за власною ініціативою або на підставі пропозицій органів державної влади, зазначених у частині першій цієї статті.
Таким чином, з урахуванням зазначених вище приписів законів України «Про Службу безпеки України», «Про санкції» рішення у вказаній справі може вплинути також на права, інтереси та обов`язки Служби безпеки України як суб`єкта, на підставі пропозицій якого було прийнято Рішення РНБО, зокрема і права на внесення пропозицій до Ради національної безпеки і оборони України про внесення змін чи скасування санкцій, застосованих до позивача.
Отже, наявні підстави для залучення СБУ як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Керуючись статтями 49, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Клопотання представника Президента України Зеленського Володимира Олександровича про залучення Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України, як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - задовольнити.
Залучити Раду національної безпеки і оборони України та Службу безпеки України, як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача до участі у розгляді справи № П/990/322/24.
Установити третім особам п`ятнадцятиденний строк з дня отримання позовної заяви для подання до суду пояснень щодо позову та документів, що підтверджують надіслання (надання) пояснень і доданих до них доказів відповідачу та позивачу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали виготовлено 20 листопада 2024 року.
Головуючий - суддя В.Е. Мацедонська
Судді М.В. Білак
О.А. Губська
А.Г. Загороднюк
С.А. Уханенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123183626 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Президента України, з них: |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мацедонська В.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні