Рішення
від 21.11.2024 по справі 140/10074/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/10074/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді судді Мачульського В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАК-СЕРВІС»до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАК-СЕРВІС» (далі ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», позивач) звернулось до суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 037917 від 19.08.2024.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення відповідачем перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів встановлено порушенняабзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу ТК НОМЕР_1 . В подальшому на підставі акту перевірки №АР036219 від 11.07.2024 відповідач виніс постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 037917 від 19.08.2024 в розмірі 17 000 грн.

Позивач не погоджується із даною постановою та вважає її протиправною, оскільки відповідно до п. 6.3. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів затверджених Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 №340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв. Спеціальний паливозаправник ТКJ/TKJ795 JAC-APZ-5.0 АС4329ЕО 2021 р.в. придбаний товариством в 2021 році новим. Даний паливозаправник не обладнаний заводом-виробником тахографом. Отже, водій, що керував ТЗ, який не обладнаний тахографом, правомірно веде індивідуальну контрольну книжку водія. Вказаний автомобіль (спеціальний паливозаправник) відноситься до транспортного засобу спеціального призначення, не є вантажним автомобілем, а здійснює перевезення лише пального.

Крім того, пальне не реалізовувалось та не доставлялось для сторонніх осіб, а використовується для потреб власного споживання на підставі ліцензії на право зберігання пального №03070414202000231.

Виходячи з викладеного ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» не є автомобільним перевізником в аспекті відповідальності абзацу 3 частини першої ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Також, зазначає, що 12.07.2024 на вищевказаний паливозаправник в добровільному порядку товариством встановлено тахограф.

З наведених підстав просив суд визнати протиправною та скасувати вищевказану постанову (а.с.1-4).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.09.2024 відкрито провадження у справі, та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) (а.с.37).

10.10.2024 до суду надійшов відзив Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті, у якому відповідач позов не визнав, оскільки під час перевірки транспортного засобу, який належить позивачу встановлено, що транспортний засіб, не обладнаний тахографом. Маса транспортного засобу позивача становить 8,2 т., а отже для автомобілів масою понад 3,5 т., встановлення тахографів є обов`язком, а не правом. Позивач зобов`язаний забезпечувати належну експлуатацію тахографу, а водій такого транспортного засобу повинен мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, а наявність індивідуальної контрольної книжки (чи копії графіку змінності) у водія, що виконує перевезення на ТЗ, який в обов`язковому порядку повинен бути обладнаним тахографом, не виключає наявності порушення за відсутність протоколу перевірки та адаптації тахографа.

Щодо протоколу перевірки та адаптації тахографа від 12.07.2024, то вважає, що встановлення позивачем тахографу на перевірений ТЗ виявилось можливим, однак даний протокол виготовлений наступного дня після перевірки.

Також зазначає, що позивач є юридичною особою, здійснює господарську діяльність за для отримання прибутку, а твердження про здійснення перевезення за власної потреби є безпідставним. З наведених підстав просив суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі (а.с.40-47).

У відповіді на відзив від 11.10.2024 позивач просить суд задовольнити позов посилається на обставини, які викладені в позовній заяві (а.с.64-66).

31.10.2024 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення (а.с.69-70).

Інших заяв чи пояснень по суті справи до суду від сторін не надходило.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» є юридичною особою з 24.12.2020. Основним видом діяльності позивача є допоміжна діяльність у рослинництві (КВЕД 01.61).

11.07.2024 посадовою особою Укртрансбезпеки на підставі направлення на рейдову перевірку №015789 та тижневого графіка перевірок проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт щодо ТОВ «ЗАК-СЕРВІС». Водій транспортного засобу надав для перевірки посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію ТЗ, товарно- транспортну накладну.

Під час зазначеної перевірки було виявлено, що ТЗ ТК, реєстраційний номер НОМЕР_1 , перевозився вантаж за відсутності на момент перевірки протоколу перевірки та адаптації тахографа, що зафіксовано в Акті №АР036219 від 11.07.2024, яким встановлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (а.с.52).

З вищевказаним актом водій ознайомлений, та вказав, що веде індивідуальну книжку водія.

Листом від 29.07.2024 №64203/24/24-24 позивача повідомлено про розгляд справи на 19.08.2024 про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Постановою начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 19.08.2024 року №ПШ 037917 у зв`язку з відсутністю документів перелік яких визначено ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу ТК АС4329ЕО, відповідальність за яке передбачена абзацом третім частини першої статті 60 Закону №2344-III, до ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000,00 грн (а.с.55).

22.08.2024 позивач оскаржив вказану постанову в адміністративному порядку до Державної служби України з безпеки на транспорті (а.с.30-31).

Листом від 05.09.2024 №8904/3.3/15-24 Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила позивача, що скарга залишена без задоволення (а.с.32-33).

Не погоджуючись з прийнятим рішенням відповідача, позивач оскаржив вказану постанову до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Державна служба України з безпеки на транспорті відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаєЗакон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі Закон України №2344-ІII).

Відповідно до статті 2 Закону України №2344-IIIзаконодавство про автомобільний транспорт складається із цьогоЗакону,Законів України «Про транспорт», «Про дорожній рух», чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень. Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Згідно з частиною 1статті 5 Закону №2344-ІІІосновним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Частиною 12статті 6 Закону №2344-ІІІпередбачено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Відповідно до положень частин 14, 17статті 6 Закону № 2344-IIIдержавний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567(далі - Порядок №1567).

Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

В силу вимог пункту 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, додержання вимог статей 39, 48 Закону.

Відповідно допункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Згідно статті 2 Закону України «Про транспорт»нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, організації безпеки руху тощо є обов`язковими для власників транспорту.

Статтею 48 Закону №2344-IIIвизначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Однак, перелік документів, визначенийстаттею 48 Закону №2344-ІІІ, не є вичерпним.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020 року по справі №820/4624/17 зазначив, що аналіз положеньстатті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за № 811/18106 (далі - Положення №340) встановлюються особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку.

Відповідно до пункту 4 вказаного Положення цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (07.06.2010), крім пункту 6.1 Положення, затвердженого цим наказом, який набирає чинності для:

- нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 150 км, перевезення небезпечних вантажів - з 01.06.2012;

- перевезення вантажів колісними транспортними засобами з повною масою понад 12 тон, нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю від 50 до 150 км - з 01.06.2013;

- перевезення вантажів колісними транспортними засобами з повною масою від 3,5 тон до 12 тон - з 01.06.2015.

Відповідно до пункту 6.1 Положення №340 з 01.06.2015 року вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тон повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , повна маса ТЗ належного позивачу становить 8,2 т., рік випуску 2021.

Отже, оскільки маса транспортного засобу НОМЕР_1 становить понад 3,5 т. то він повинен бути обладнаний тахографом, і відповідно до вимог чинного законодавства позивач зобов`язаний забезпечувати належну експлуатацію тахографу, а водій такого транспортного засобу повинен мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, а доводи позивача про те, що ТЗ 2021 р.в. не обладнаний тахографом, проте водій веде індивідуальну контрольну книжку не заслуговують уваги, адже перевізник мав обов`язок обладнати вказаний транспортний засіб тахографом та забезпечити до нього наявність протоколу перевірки та адаптації.

З матеріалів справи вбачається, що 12.07.2024 позивачем встановлено тахограф про, що свідчить протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, однак даний протокол виготовлений наступного дня після проведення перевірки та встановлення відповідного порушення.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що Положення №340 не розповсюджується на нього, оскільки згідно пункту 1.3 Положення №340, вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Відповідно до статті 1 Закону №2344-ІІІ, автомобіль - колісний транспортний засіб, який приводиться в рух джерелом енергії, має не менше чотирьох коліс, призначений для руху безрейковими дорогами і використовується для перевезення людей та (чи) вантажів, буксирування транспортних засобів, виконання спеціальних робіт;

автомобільний транспортний засіб - колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій (далі - транспортний засіб);

транспортний засіб спеціального призначення - транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо).

Відповідно до пункту 2.1 Експлуатаційних норм середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 20.05.2006 року №488, колісний транспортний засіб (далі - КТЗ) - транспортний засіб, призначений для руху безрейковими дорогами, який використовується для перевезення людей і/або вантажів, а також перевезення і приводу під час руху чи на місці встановленого на ньому обладнання чи механізмів для виконання спеціальних робочих функцій, допущений до участі в дорожньому русі.

Таким чином, оскільки транспортний засіб спеціального призначення р.н. НОМЕР_1 , є колісним транспортним засобом, дія Положення №340 поширюється на даний вид транспортного засобу.

Щодо посилання позивача на те, що він не є автомобільним перевізником в аспекті відповідальності абзацу 3 частини першої ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки використовує пальне для потреб власного споживання, то суд зазначає наступне.

Пунктом 1.4 Положення №340 регламентовано, що це положення не поширюється на перевезення пасажирів чи/та вантажів, які здійснюються фізичними особами за власний рахунок для власних потреб без використання праці найманих водіїв.

Отже, вантажні перевезення за для власних потреб - це здійснення такого перевезення фізичною особою за власний рахунок та без використання праці найманих робітників.

ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» є юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність, одним із видів діяльності є вантажний автомобільний транспорт (перевезення), посередницька діяльність у торгівлі паливом, має ліцензію на право зберігання пального.

Згідно з ТТН від 11.07.2024 під час перевірки позивачем здійснювалось перевезення дизельного палива, що відповідає діяльності, яку здійснює товариство.

Відтак, позивач є юридичною особою, здійснює господарську діяльність за для отримання прибутку, а отже твердження про здійснення ним перевезення за власної потреби не заслуговують на увагу.

Решта доводів, та заперечень сторін, висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Таким чином, матеріалами перевірки підтверджується порушення позивачем статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» та наявність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за абзацом третім частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт у розмірі 17 000,00 грн.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень в ході розгляду справи виконав покладений на нього обов`язок, та довів правомірність прийняття ним постанови про застосування до ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС»адміністративно-господарського штрафу, а доводи позивача викладених в позовній заяві та відповіді на відзив не знайшли свого підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у суду відсутні.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243, 245, 246, 268, 271, 272, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про автомобільний транспорт», суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАК-СЕРВІС»(45500, Волинська область, Володимирський район, смт Локачі, вулиця Шевченка, 41-а, ЄДРПОУ 42778323)до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті (43020, Волинська область, м. Луцьк, вулиця Підгаєцька, 3, ЄДРПОУ 39816845)про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 037917 від 19.08.2024, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123203849
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —140/10074/24

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 21.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні