Рішення
від 21.11.2024 по справі 300/4852/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" листопада 2024 р. справа № 300/4852/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень від 16.12.2021, від 30.03.2023 та зобов`язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , в інтересах якої діє представник ОСОБА_2 , звернулася до суду з адміністративним позовом до Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправним та скасувати рішення Долинської міської ради №1340-18/2021 від 16.12.2021 "Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади" та №2086-30/2023 від 30.03.2023 «Про перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області».

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2023 позовну заяву в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Долинської міської ради №1340-18/2021 від 16.12.2021 "Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади", повернуто позивачу у зв`язку із відкликанням позовної заяви.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем всупереч ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повному загальну середню освіту», п. 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 при винесенні спірного рішення не було ініційовано та проведено громадські слухання. Вважає, що оскільки оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право жителів Слобододолинської громади як право на освіту, то це є безумовною підставою для врахування думки жителів с. Слобода - Долинська при прийнятті відповідного рішення. Проведення таких консультацій є необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини». Рішення №2086-30/2023 «Про перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області», прийняте відповідачем за відсутності згоди жителів с. Слобода - Долинська Калуського району Івано-Франківської області, безпосередньо впливає на конституційне право на освіту та без дослідження безпеки підвезення дітей до інших шкіл, розміщених в сусідніх селах, у зв`язку із аварійним станом доріг, порушує права та інтереси територіальної громади с. Слобода Долинська.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позов. Зазначає, що рішенням Долинської міської ради від 16.12.2021 №1340-18/2021 «Про План оптимізації мережі закладів Долинськоїтериторіальної громади» з метою оптимізації закладів освіти, враховуючирезультати голосування комісії з оптимізації мережі освітніх закладів, затверджено план оптимізації мережі закладів освіти Долинської територіальної громади на 2022-2024 роки. З метою створення необхідних умов для рівного доступу громадян до якісної освіти, підвищення ефективності заходів щодо розвитку освітньої галузі в територіальній громаді, ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, 30.03.2023 Долинською міською радою прийнято рішення №2086-30/2023 «Про перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області». Прийняттю цього рішення передував аналіз фактичної мережі закладів освіти Долинської міської ради. Фактична мережа закладів освіти Долинської міської ради була затверджена рішеннями виконавчого комітету на 2021, 2022 рік №196 від 09.09.2021 та на 2022, 2023 навчальний рік - №491 від 16.09.2022. В результаті проведеного аналізу була встановлена тенденція щодо зменшення кількості учнів закладу освіти. Як наслідок, видатки на утримання одного учня в закладі значно збільшились, що призвело і до збільшення використання бюджетних коштів навчальним закладом за цей період. З метою захисту прав учасників освітнього процесу, що проживають на території с. Слобода-Долинська управлінням освіти було укладено договір з ФОП ОСОБА_3 № 26 від 13.01.2023 про надання послуг з підвозу учнів по маршруту с. Слобода Долинська - с.Тростянець - с. Слобода Долинська. Станом на 01.09.2023 учні 5-9 класів Слобододолинської гімназії зараховані до складу здобувачів освіти навчальних закладів згідно поданих батьками дітей заяв. Також зазначає, що безпосередньо позивач не є потерпілою від оскаржуваного рішення, оскільки воно не спричинило суттєвого негативного впливу саме на позивача і вона не зазнала жодної реальної шкоди. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с.44).

В заяві про долучення документів до матеріалів справи позивач зазначила, що ОСОБА_1 є жителькою с. Слобода-Долинська та мамою учениці, яка навчалась безпосередньо в Слобододолинської гімназії, а тому зміна типу навчального закладу її дочки (перепрофілювання з гімназії на початкову школу) порушує право позивачки на вільний вибір навчального закладу для своєї дитини (а.с.57).

Долинська міська рада надала суду пояснення, в яких зазначає, що рішення Долинської міської ради від 30.03.2023 №2086-30/2023 було фактично виконане (реалізоване) шляхом: реєстрації статуту Слобододолинської початкової школи Долинської міської ради Івано-Франківської області 01.09.2023 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено зміни до реєстраційних даних Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області; приведення директором у відповідність до чинного законодавства структури, штатного розпису навчального закладу; станом на 01.09.2023 зарахування до складу здобувачів освіти інших навчальних закладів згідно поданих батьками дітей заяв учнів 5-9 класів, що навчались у Слобододолинській гімназії. З метою забезпечення підвозу учнів до закладів освіти та у зворотному напрямку, захисту прав учасників освітнього процесу, що проживають на території с. Слобода-Долинська, управлінням освіти укладено договір з ФОП ОСОБА_3 № 26 від 13.01.2023 про надання послуг з підвозу учнів по маршруту с. Слобода Долинська - с. Тростянець - с. Слобода Долинська (а.с.70).

Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши в сукупності письмові докази, судом встановлено наступне.

Згідно протоколу зборів громадян, батьків учнів Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області від 14.05.2023 №1 вирішено висловити незгоду з рішеннями Долинського міського голови про «План оптимізації в частині перепрофілювання Слобододолинської гімназії», оскільки вважають, що це рішення необгрунтоване, незаконне і таке, що порушує права дітей на освіту відповідно до ст. 53 Конституції України та вирішено відстоювати своє право на забезпечення освіти для дітей громади (а.с.9).

Вказаний протокол, серед інших батьків, підписаний ОСОБА_1 (а.с.11).

Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 01.07.2009, виданого виконком Слобідсько-Болехівської сільської ради, ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.27).

16.12.2021 Долинська міська рада прийняла рішення №1340-18/2021 Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади, яким з метою оптимізації закладів освіти, враховуючи результати голосування комісії з оптимізації мережі освітніх закладів, затверджено План оптимізації мережі закладів освіти Долинської територіальної громади на 2022-2024 роки, та, зокрема, передбачено перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області з грудня 2022 по серпень 2023 року (а.с.7, 13).

30.03.2023 Долинська міська рада прийняла рішення №2086-30/2023 Про перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області (а.с.12). Відповідно до пункту 1 рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 Долинська міська рада вирішила перепрофілювати (змінити тип) Слобододолинську гімназію Долинської міської ради Івано-Франківської області (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 20565477, юридична адреса: вул. Гошовських братів, 8А, с. Слобода Долинська, індекс 77513) на Слобододолинську початкову школу Долинської міської ради Івано-Франківської області.

Пунктом 3 рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 вирішено директору Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області Ганні Гірник: забезпечити державну реєстрацію статуту Слобододолинської початкової школи Долинської міської ради Івано-Франківської області згідно з вимогами чинного законодавства України, виготовлення відповідної печатки, штампу. До 01.09.2023 привести у відповідність до чинного законодавства структуру, штатний розпис та здійснити організаційно-правові заходи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Суд, у відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи правову норму, яку слід застосувати до спірних правовідносин, зазначає, що при вирішенні цієї справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 3 статті 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Стаття 52 Конституції України визначає, що діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.

Частинами 1-3 статті 53 Основного Закону передбачено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Відповідно до статті 1 Закону України Про охорону дитинства забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Згідно зі статтями 5 та 8 Закону України Про охорону дитинства місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують: проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; розвиток мережі навчальних закладів, закладів охорони здоров`я, соціального захисту, а також позашкільних навчальних закладів, діяльність яких спрямована на організацію дозвілля, відпочинку і оздоровлення дітей, зміцнення їх матеріально-технічної бази; вирішення питань щодо забезпечення прав дітей, встановлення опіки і піклування, створення інших, передбачених законодавством, умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей; організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; можуть забезпечувати пільговий проїзд учнів, вихованців, студентів до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, та передбачати на це відповідні видатки з місцевих бюджетів; вирішення питань про надання пільг та державної допомоги дітям та сім`ям з дітьми відповідно до законодавства; контроль за дотриманням в ігрових залах, комп`ютерних клубах, відеотеках, дискотеках, інших розважальних закладах та громадських місцях правопорядку та етичних норм стосовно дітей; вжиття інших заходів щодо охорони дитинства, віднесених до їх компетенції законодавством України.

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України "Про освіту" (надалі також Закон №2145-VІІІ) управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють, зокрема, засновник (засновники); керівник закладу освіти.

Засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника (пункт 7 частини 1 статті 1 Закону №2145-VІІІ).

Згідно з частинами 1, 2 статті 13 Закону №2145-VІІІ для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.

Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

З метою створення умов для здобуття загальної середньої освіти, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази заклад освіти може мати статус опорного.

Положення про опорний заклад освіти затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону України "Про повну загальну середню освіту" (надалі також - Закон №463-IX) заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти.

Частинами 1-3 статті 6 Закону №463-IX передбачено, що в Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти. Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти. Кожному громадянину України, іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону №463-IX доступність повної загальної середньої освіти - сукупність умов, що сприяють задоволенню освітніх потреб осіб та забезпечують кожній особі можливість здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до державних стандартів, у тому числі наявність достатньої кількості закладів освіти, що забезпечують безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти, відсутність дискримінації за будь-якою ознакою чи обставиною, надання учням підтримки в освітньому процесі.

Згідно з частиною 1 статті 7 Закону №463-IX територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій); функціонування міжшкільних ресурсних центрів; закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти; підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку; створення та утримання пансіонів; сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.

Кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі) (абзац 1 частини 2 статті 7 Закону №463-IX).

Таким чином, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні в межах визначених законом повноважень умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, соціального захисту, всебічного розвитку тощо. Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, в межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема у постанові Верховного Суду від 14 серпня 2018 року в справі № 359/6814/17, від 18 жовтня 2018 року в справі №822/3692/17, від 26 лютого 2019 року в справі №442/8337/17, від 5 листопада 2019 року в справі №804/4585/18, від 01 червня 2021 року в справі №0440/6514/18 та від 14 лютого 2023 року в справі №580/1374/22, від 08 серпня 2023 в справі №460/25721/22.

Підпунктами 1, 2 пункту "а" статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування" (надалі також - Закон №280/97-ВР) визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.

Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Статтею 32 Закону №463-IX передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.

Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.

Для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені цим Законом, положенням про ліцей та ліцензійними умовами, у тому числі щодо: функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів); функціонування ліцею як окремої юридичної особи, відокремленої від початкової школи та гімназії, крім випадків, визначених цим Законом; забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством; створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства; підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством; забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством; забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет з характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні; забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до вимог, визначених Кабінетом Міністрів України; відповідності іншим вимогам, визначеним законодавством.

Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу.

З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.

Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.

У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Реорганізація і ліквідація спеціальних закладів загальної середньої освіти допускаються лише після погодження проекту відповідного рішення засновника центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Заклади загальної середньої освіти можуть бути передані засновниками у комунальну чи державну власність відповідно до законодавства.

Отже, однією із гарантій права на освіту є доступність освіти, що виражається у забезпеченні належного фінансування закладів освіти, яке здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів шляхом передачі такому закладу освіти цільового обсягу коштів у розмірі фінансового нормативу (з урахуванням відповідних коригуючих коефіцієнтів) бюджетної забезпеченості одного учня, який здобуває повну загальну середню освіту.

Аналогічний висновок викладено в постановах Верховного Суду від 27 лютого 2019 року у справі № 442/8337/17 та від 08 серпня 2023 у справі № 460/25721/22.

Суд зазначає, що належне фінансування загальної середньої освіти, оптимальність використання бюджетних коштів з урахуванням розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, є однією з гарантій забезпечення доступу до загальної середньої освіти.

Іншою гарантією доступності освіти є територіальна доступність повної загальної середньої освіти, яка відповідно до частини першої статті 8 Закону України Про повну загальну середню освіту забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій); функціонування міжшкільних ресурсних центрів; закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти; підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку; створення та утримання пансіонів; сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.

Згідно з частиною другою цієї ж статті кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі).

Право дитини на здобуття початкової та базової середньої освіти у комунальному закладі освіти (його структурному підрозділі), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає дитина, гарантується, що не обмежує право батьків дитини або особи, яка досягла повноліття, обирати інший заклад освіти відповідно до законодавства.

Для належного та ефективного визначення і закріплення за закладом освіти території обслуговування місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку, враховують спроможність кожного закладу освіти і демографічну ситуацію на відповідній території та у разі необхідності забезпечують створення додаткових класів. При цьому кількість класів початкової школи має забезпечувати здобуття початкової освіти всіма дітьми, які проживають на території обслуговування відповідного закладу освіти.

Зі змісту наведених норм права слідує, що доступність повної загальної середньої освіти як складова конституційного права на освіту забезпечується, зокрема територіальною доступністю, яка полягає у створенні достатньо розгалуженої мережі закладів повної загальної середньої освіти, яка б дозволяла кожній дитині здобувати середню освіту у найбільш наближеному до її місця проживання закладі, а у разі неможливості організації такої мережі - забезпечення підвезення учнів до відповідного закладу, а також належним фінансуванням закладів повної загальної середньої освіти, яке здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів шляхом передачі такому закладу освіти цільового обсягу коштів у розмірі фінансового нормативу бюджетної забезпеченості одного учня, який здобуває повну загальну середню освіту.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що спірне рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 прийняте з метою оптимізації мережі закладів освіти Долинської територіальної громади та створення необхідних умов для рівного доступу громадян до якісної освіти, підвищення ефективності заходів щодо розвитку освітньої галузі в територіальній громаді, ефективного та раціонального використання бюджетних коштів. Вказане рішення опубліковано на офіційному сайті Долинської міської ради 05.04.2023 (а.с.78).

Щодо доводів позивача про недотримання відповідачем, при прийнятті спірного рішення, вимог частини 2 статті 32 Закону України Про повну загальну середню освіту, а саме непроведення громадського обговорення проекту відповідного рішення, суд зазначає наступне.

Згідно з положеннями статті 13 Закону №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пунктів 3, 4-5 постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики (надалі також - Постанова №996) консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів. Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі. Консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя.

Пунктом 11 Постанови №996 передбачено, що консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма). Консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю та вивчення громадської думки з одних і тих самих питань можуть проводитись одночасно.

Згідно з пунктом 12 цієї Постанови №996 в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг; стосуються правового статусу громадських об`єднань, їх фінансування та діяльності; передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства; стосуються присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій; стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік).

Пунктом 13 Постанови №996 визначено, що публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.

Отже, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку, зокрема, якщо рішення впливає на таке важливе конституційне право, як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 14 серпня 2018 року в справі №359/6814/17, від 6 лютого 2019 року в справі №720/1536/16-а, від 17 жовтня 2019 року в справі №1640/3147/18, від 30 листопада 2021 року в справі №290/791/16-а та від 27 січня 2023 року в справі №300/5730/21.

Зі змісту Постанови №996 слідує, що консультації з громадськістю можуть проводитися у різних формах, зокрема у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій або вивчення громадської думки; проведення громадського обговорення може здійснюватися шляхом організації конференцій, форумів, зустрічей, проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи тощо.

Правовий висновок про те, що опублікування проекту відповідного рішення, пояснювальної записки до нього, проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи з педагогічним колективом та батьківською громадськістю, розгляд та надання відповідей на звернення окремих батьків, а також проведення зустрічей з батьками - є допустимою формою консультації з громадськістю та міститься, зокрема у постановах Верховного Суду від 25 березня 2020 року в справі №387/168/17, від 30 листопада 2021 року в справі №290/791/16-а та від 27 січня 2023 року в справі №300/5730/21, від 08.08.2023 в справі №460/25721/22.

У спірних правовідносинах відповідач не надав доказів того, що перед прийняттям спірного рішення проводилося безпосередньо громадське обговорення його проекту.

Водночас, як встановлено вище, рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 прийняте на виконання плану оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади, який був затверджений ще у 2021 році згідно з рішенням Долинської міської ради №1340-18/2021 від 16.12.2021 Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади, яким, зокрема, передбачалося перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області з грудня 2022 по серпень 2023 року.

Рішення Долинської міської ради №1340-18/2021 від 16.12.2021 Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади опубліковано на офіційному сайті Долинської міської ради 17.12.2021 (а.с.75).

Крім того, Долинською міською радою також було прийнято розпорядження «Про створення робочої групи з реорганізації закладів позашкільної освіти» від 08.08.2022 №40 з метою реорганізації закладів позашкільної освіти, відповідно до рішення міської ради від 16.12.2021 №1340-18/2021 Про План оптимізації мережі закладів Долинської територіальної громади. Вказане рішення також опубліковано на офіційному сайті Долинської міської ради 08.02.2022 (а.с.77).

Таким чином, Долинська територіальна громада (в тому числі і ОСОБА_1 ) була обізнана про намір Долинської міської ради перепрофілювати (змінити тип) Слобододолинської гімназії у період з грудня 2022 по серпень 2023 року та мала можливість висловлювати свою позицію щодо таких заходів.

Із огляду на вищезазначене, суд вважає, що хоча і відповідачем не підтверджено формальне дотримання під час розробки та прийняття спірного рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 вимог абзацу 2 частини 2 статті 32 Закону №463-IX, однак право громади бути завчасно обізнаною про майбутнє рішення, яке її стосується та висловлювати свою позицію щодо такого рішення загалом забезпечено.

При цьому, за відповідності рішення №2086-30/2023 від 30.03.2023 іншим вимогам законодавства, відсутність формального проведення громадського обговорення проекту такого рішення не може бути єдиною підставою для його скасування.

В цій справі під час прийняття спірного рішення Долинською міською радою забезпечено розумне співвідношення (пропорційність) між метою, на досягнення якої спрямоване це рішення, а саме - покращення матеріально-технічних умов для отримання дітьми загальної середньої освіти, підвищення якості освіти, оптимізація розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, та несприятливими для окремих осіб наслідками, що виражаються у втраті деякими працівниками навчального закладу робочого місця.

Реорганізація закладу освіти не порушує принципу якнайкращого забезпечення інтересів дітей, що проживають на території відповідної громади, оскільки здійснена з метою створення безпечного освітнього середовища, концентрації та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.

Доводи відповідача про те, що безпосередньо позивач не є потерпілою від оскаржуваного рішення, оскільки воно не спричинило суттєвого негативного впливу саме на позивача і вона не зазнала жодної реальної шкоди спростовуються матеріалами справи, оскільки ОСОБА_1 є матір`ю учениці перепрофільованої Слободолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області.

Суд вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в межах своїх повноважень та у спосіб, встановлений законом, відтак позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Долинської міської ради №2086-30/2023 від 30.03.2023 Про перепрофілювання (зміну типу) Слобододолинської гімназії Долинської міської ради Івано-Франківської області задоволенню не підлягають.

Відповідно до частин 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до суду Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

позивач ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ),

відповідач - Долинська міська рада (код ЄДРПОУ 04054317, проспект Незалежності, 5, м. Долина, Калуський р-н, Івано-Франківська область, 77500).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123205732
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —300/4852/23

Рішення від 21.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні