Рішення
від 21.11.2024 по справі 380/14203/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 листопада 2024 рокусправа № 380/14203/24

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області до Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В :

Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області з позовною заявою до Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області, в якій просить:

визнати протиправною бездіяльність Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04372537, адреса: вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630) щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості);

зобов`язати Заболотцівську сільську раду Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04372537, адреса: вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630) забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що для забезпечення режиму охорони та збереження об`єкта природно заповідного фонду власники або користувачі такого об`єкту зобов`язані вжити всіх необхідних заходів, передбачених Законом України «Про природно - заповідний фонд України», зокрема забезпечити проведення робіт із винесення меж територій природно-заповідного фонду та закріплення їх в натурі (на місцевості). Водночас, Заболотцівською сільською радою Золочівського району Львівської області не вжито усіх заходів щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж території геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га. Окрім прийняття 07.12.2023 сесією сільської ради рішення № 1318 «Про надання дозволу на складання проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення», надалі не вжито жодних заходів до виділення коштів на виготовлення проекту землеустрою щодо визначення меж указаної геологічної пам`ятки природи місцевого значення та закріплення їх в натурі (на місцевості), замовлення та укладання з ліцензованою організацією договору на розроблення відповідної землевпорядної документації та у подальшому її затвердженні.

Відповідач проти позову не заперечив, відзиву на позовну заяву не подав.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Рішенням виконавчого комітету Львівської обласної ради народних депутатів від 09.10.1984 № 495 «Про мережу територій і об`єктів природно-заповідного фонду області» створено геологічну пам`ятку природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га у с. Підгірці Бродівського району (на даний час Золочівський район) (далі по тексту Рішення № 495).

Пунктом 3.2 Рішення № 495 вирішено обласним управлінням, підприємствам, установам, сільськогосподарським та іншим організаціям, у підпорядкуванні яких знаходяться території і об`єкти природно-заповідного фонду нанести границі територій і об`єктів природно-заповідного фонду на планово-картографічні матеріали, до 01.01.1985 винести їх в натуру, встановивши біля них охоронні знаки і інформаційні аншлаги.

Наказом Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації № 45-ОД від 12.08.2022 затверджено Положення про геологічну пам`ятку природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» (далі по тексту Положення).

Згідно із п. 1.2 Положення, геологічна пам`ятка природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення й використання.

Відповідно до п. 1.3 Положення, геологічна пам`ятка природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

Згідно із п. 1.4 Положення, територія, якій надано статус геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» не вилучається із землекористування Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області, яка здійснює в її межах господарську діяльність відповідно до цього Положення.

Згідно із п. 1.6 Положення, межі земельних ділянок, що включені до території геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» встановлюються в натурі, оформляються відповідними знаками та інформаційними матеріалами, в порядку, визначеному законодавством, наносяться на планово-картографічні матеріали. Відомості про обмеження у використанні таких земельних ділянок, що встановлені законом та нормативно-правовими актами, в частині додержання природоохоронних вимог, вносяться до Державного земельного кадастру в установленому законом порядку та обов`язково враховуються у схемі планування території, містобудівній документації, схемі землеустрою і техніко-економічному обґрунтуванні використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Згідно із п. 1.6 Положення, межі земельних ділянок, що включені до території геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» встановлюються в натурі, оформляються відповідними знаками та інформаційними матеріалами, в порядку, визначеному законодавством, наносяться на планово-картографічні матеріали. Відомості про обмеження у використанні таких земельних ділянок, що встановлені законом та нормативно-правовими актами, в частині додержання природоохоронних вимог, вносяться до Державного земельного кадастру в установленому законом порядку та обов`язково враховуються у схемі планування території, містобудівній документації, схемі землеустрою і техніко-економічному обґрунтуванні використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

15.08.2022 Департаментом екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації оформлено та видано охоронне зобов`язання № 31-4830/0/2-22, яким Заболотцівській сільській раді Золочівського району Львівської області передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

Згідно п. 3 охоронного зобов`язання № 31-4830/0/2-22 від 15.08.2022 Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області зобов`язана забезпечити охорону та збереження цінних природних комплексів території (об`єкта) природно-заповідного фонду.

Відповідно до п. 4 охоронного зобов`язання № 31-4830/0/2-22 від 15.08.2022 Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області забезпечує охорону та збереження території (об`єкта), що перебуває у його користуванні (власності).

Відповідно до інформації Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації № 31-3383/0/2-24 від 13.05.2024, рішенням сесії Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області від 07.12.2023 № 1318 «Про надання дозволу на складання проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення» надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, зокрема геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га в с. Підгірці на території Заболотцівської сільської ради із земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення для збереження та використання заказників (код згідно КВЦПЗД-04.08).

Згідно із інформацією Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області від 21.05.2024 № 02-21-3/427 сесією Заболотцівської сільської ради 07.12.2023 прийнято рішення № 1318 «Про надання дозволу на складання проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення» та у 2024 році при перевиконанні дохідної частини Заболотцівського сільського бюджету будуть передбачені кошти на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.

20.06.2024 Золочівською окружною прокуратурою повторно скеровано запит № 14.54/05-40-2699вих-24 до Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області щодо забезпечення проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Відповідно до інформації Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області від 26.06.2024 № 02-21-3/537 на черговій сесії сільської ради буде розглядатися питання про виділення коштів на природоохоронні заходи, а саме на виготовлення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення. Після виділення коштів Заболотцівською сільською радою Золочівського району Львівської області з ТзОВ «ФЕОДАЛ ПРОЕКТ» буде укладено договір на виконання вищезгаданих робіт.

Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною позивач звернувся до суду.

За змістом ст.131-1 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене ст.ст.2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно з вимогами ст.23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Відповідно до ч.4 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному ж випадку, ключовою підставою для визначення права прокурора на звернення до суду з цим позовом є встановлення факту невжиття Держекоінспекцією у Львівській області дій щодо захисту інтересів держави.

Згідно ч.1 ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі: в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (ч.1 ст.19 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст.43 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність,

Згідно зі ст.44 Земельного кодексу України, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

При цьому, за правилами ст.45 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначені Законом України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 року №2456-XII (далі Закон №2456-XII).

Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.7 вказаного Закону, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Приписами ч.5 ст.38 Закону №2456-XII визначено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Згідно ч.ч.3 та 5 ст.53 вказаного Закону, рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання. При цьому, межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ч.3 ст.60 Закону №2456-XII, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Закон України «Про землеустрій» 22.05.2003 року №858-IV (далі Закон №858-IV) визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Згідно з ч.1 ст.25 вказаного Закону, документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Приписи пункту «в» ч.2 ст.25 Закону №858-IV визначають такий вид документації із землеустрою як проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Відповідно до ч.1 ст.26 вказаного Закону, замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

За правилами ст.47 Закону №858-IV, проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

У ст.12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких, серед іншого, належить розпоряджання землями територіальних громад

Згідно п.34 та п.37 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.

Правовий аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що саме на відповідача покладається обов`язок щодо забезпечення проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Суд встановив, що відповідачем межі геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області, не встановлено та не закріплено їх в натурі (на місцевості).

Відсутність вчинення таких заходів свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на правовий статус території природно-заповідного фонду, порушує встановлений порядок його охорони та використання.

Тому позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Як наслідок, обґрунтованими є і похідні вимоги про спонукання до вчинення дій.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Заболотцівської сільської ради Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04372537, адреса: вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630) щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Заболотцівську сільську раду Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04372537, адреса: вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630) забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Відслоєння тортонських пісковиків» площею 80 га, яка розташована в межах с. Підгірці Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяКрутько Олена Василівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123206538
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/14203/24

Рішення від 21.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні